高 GAO OTL versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: 高 GAO OTL versterker

Berichtdoor Pjotr » vr 27 jan 2017, 20:07

Ben het wel met je eens Anne. Ten eerste zijn die printconnectoren peperduur, want nauwelijks meer gebruikt. Behalve voor PC kaarten. En ten tweede kun je dit niet zelf. De contactvingers moeten eerst vernikkeld worden voordat ze verguld worden. Anders diffundeert het goud zo weg in het koper en krijg je helemaal brakke contactovergangen.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 27 jan 2017, 20:49

Nee, is onjuist dit, google maar eens op card edge, komt volop voor in de industrie met dito lage prijs. Maar heb geen zin in het zoveelste welles nietes hier, wel wat anders te doen, doe ermee wat je wilt.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 27 jan 2017, 21:03

Ben blij dat er gereageerd wordt.
Zelf kom ik tot de conclusie dat de card edge connectors een goed contact maken, vooral de dubbel geveerde waarbij zowel de voor- als de achterzijde van de printkaart aangedrukt worden.
Waar ik minder van overtuigd ben zijn de voor mij toegankelijke printen met alleen een koperlaag.
Heb nog wel even de tijd dus zal er nog eens goed over :think:

groet,
Aat

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 jan 2017, 21:11

Zoals Ray al aangaf vind je die connectors nog wel redelijk bij Radio Twenthe en Quakkie in Vlaardingen. Probleem zit hem meer in goed vergulde printcontacten. Blank koper wordt echt een drama en al helemaal met die kleine audiosignalen.

Trouwens, als het voor echte opzetprintjes is, zou ik een kijken naar connectors voor geheugenreepjes. Te vinden op oude MOBO's in de container van de kringloop. Maar of je die er heel af krijgt? Anders zou ik het gewoon bij standaard pinheaders houden.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 27 jan 2017, 23:01

Uitwisselbaarheid wel belangrijk, het rechtop staan van het 'hulp'printje doet er wat minder toe.
Als ik het hulpprintje horizontaal bevestig met headers en connectors (zie plaatjes), bijvoorbeeld aan twee uiteinden van het printje, dan is denk ik het contact genoeg gegarandeerd.

header.jpg

connector.jpg

groet,
Aat

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 jan 2017, 23:10

Idd Aat, denk dat dat de meest praktische, haalbare en betaalbare oplossing is. Overigens zijn zowel die pinstrips als de female strips er ook in haakse versie. Dan kun je het opzet printje verticaal zetten. Voor de stevigheid zou ik wel de 2-rijige versie nemen. En mocht je voor hoge spanningen meer afstand nodig hebben kun je er gewoon een of meerdere pinnen tussenuit trekken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 27 jan 2017, 23:25

AatV schreef:Uitwisselbaarheid wel belangrijk, het rechtop staan van het 'hulp'printje doet er wat minder toe.
Als ik het hulpprintje horizontaal bevestig met headers en connectors (zie plaatjes), bijvoorbeeld aan twee uiteinden van het printje, dan is denk ik het contact genoeg gegarandeerd.
groet,
Aat

Met een haakse uitvoering kan het printje wel rechtop O:)
Haaks.jpg
Haaks.jpg (14.37 KiB) 635 keer bekeken

Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 jan 2017, 0:07

Ook bij onze huisdealer verkrijgbaar.
https://www.eoo-bv.nl/headers-254mm/183 ... -2x20.html
https://www.eoo-bv.nl/headers-254mm/147 ... 02-40.html
Ben het wel eens met Peter dat je voor de stevigheid het beste de dubbele uitvoering kan nemen.
Ook zou ik dan een aantal "loze" pennen toepassen voor de verbeterde stevigheid.

sevenup

Berichtdoor sevenup » za 28 jan 2017, 9:28

Je zou ook SUB-D kunnen gebruiken. Deze kun je ook locken op elkaar door middel van een schroefje.
Zijn steviger dan een (dubbele) headerstrip.

Afbeelding

Afbeelding

AatV

Berichtdoor AatV » di 07 feb 2017, 21:40

Heb helaas door omstandigheden niet veel aan de versterker kunnen doen in praktische zin , maar tijd voor een paar tekeningetjes is er altijd.
Heb ondertussen nagedacht over de voortrap van de versterker en ben op een schema uitgekomen dat ik meer heb vertoond, namelijk een schakeling die afkomstig is uit de onovertroffen uitgave Lineair audio.
Heb de waarden van weerstanden en condensatoren achterwege gelaten maar de bedoeling is zonder dat ook wel duidelijk.

GAO voortrap EL95 + CV2521 forum.jpg

Omdat de versterker in feite alleen voor de middentoners gebruikt gaat worden (wel met een frequentieomvang dat een tikkeltje groter is dan normaal) is er ook een ingangsfilter nodig. Misschien ga ik wel modern worden en een DSP gebruiken, maar ik wil een analoog filter toch ook niet uitsluiten. Ik verwacht dat de speaker zelf afvalt vanaf zo'n 60 Hz., het laag-af filter is daarom beperkt beperkt tot 6 dB.
Het zou er zo uit moeten zien :

ingangsfilter forum.jpg

Voor een filter is ook nog een voeding nodig. Zou hiervoor 78/79 of 317/337 regelaars kunnen nemen, maar ik kies voor iets anders.
In de audiospecial 1 van Elektuur (2006 alweer) is het ontwerp voor een eindversterker gepubliceerd, genaamd ExtremA.
De aparte voeding van de voortrap vond ik van een eenvoudige elegantie, die mij wel aansprak. Ik heb ook het vermoeden dat het schema hiervan niet veel verschilt van de Hypex HxR regelaars, maar dit is speculatie. Later heeft Ssassen de schakeling nog iets uitbereid met een uitgangscascode, maar ik wil het graag eenvoudig houden. Er zijn wat veranderingen t.o.v. van het origineel maar voor de werking is dit niet van invloed. Ook hier heb ik de waarden van weerstanden en condensatoren achterwege gelaten, ook hier zal de werking wel duidelijk zijn. :mrgreen:

voeding ingangsfilter forum.jpg

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 07 feb 2017, 23:10

't Ja het gaat niet altijd zo vooruit als we wel willen :(
Hier zie ik wel een eigenaardigheid, niet eerder zo ? :?
GAO-VV.jpg
GAO-VV.jpg (16.77 KiB) 489 keer bekeken

Met die voedingen was er een probleem, wilde wel's niet opstarten onder belasting :o
Komt door de stroombronnen, die zijn in andere richting een diode.Die trekt dan de opstartspanning via de belasting naar de massa.Diode erbij in omgekeerde richting dan maar.
GAOvoe.jpg

Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 09 feb 2017, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

AatV

Berichtdoor AatV » wo 08 feb 2017, 19:24

Wat betreft de verbinding van de elco naar het rooster van de EL95, inderdaad niet al te slim. :hide:

Dan de stroombronnen; dacht dat de stroombronnen gewone FET's waren met de source aan de gate geknoopt en vervolgens geselecteerd op een bepaalde stroom. Voor een (N)FET diode met lage lekstroom moeten de drain en source samen genomen (kathode) en de gate is dan de anode.
Dat een stroombron ook als diode zou kunnen werken is dus nieuw voor mij, maar voor een extra diode is er altijd plaats.. :mrgreen:

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 08 feb 2017, 21:18

AatV schreef:Dat een stroombron ook als diode zou kunnen werken is dus nieuw voor mij,

Vishaai laat 't wel zien :o
Idiode.jpg

Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 08 feb 2017, 21:38

AatV schreef:Wat betreft de verbinding van de elco naar het rooster van de EL95, inderdaad niet al te slim. :hide:

Dan de stroombronnen; dacht dat de stroombronnen gewone FET's waren met de source aan de gate geknoopt en vervolgens geselecteerd op een bepaalde stroom. Voor een (N)FET diode met lage lekstroom moeten de drain en source samen genomen (kathode) en de gate is dan de anode.
Dat een stroombron ook als diode zou kunnen werken is dus nieuw voor mij, maar voor een extra diode is er altijd plaats.. :mrgreen:

groet,
Aat

Dat klopt ook wel Aat. De gate zit aan de source. De gate t.o.v. de drain is een diode in sper (evenals de gate t.o.v. de source). Sluit je hem verkeerd om aan dan gaat die drain-gate diode geleiden.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 18 mei 2017, 14:21

En toen viel de bouwerd stil,hij snikte en kon niet meer :cry: :lol:
Is er eens iets anders dan de verzameling russen en billen, valt 't stil :-s
Een kink in de kabel of gewoon geen tijd ?
Anne

Zie ik net dat je bij de LS-ers weer in gang geschoten bent, er is weer hoop :rock:

AatV

Berichtdoor AatV » do 18 mei 2017, 18:25

Ah!buis schreef:En toen viel de bouwerd stil,hij snikte en kon niet meer :cry: :lol:
Een kink in de kabel of gewoon geen tijd ?
:rock:

Complimenten voor de literaire frasering. :mrgreen:
Om eerlijk te zeggen, de schakeling van de eindversterker staat al een hele tijd opgebouwd, maar tot nu er niet toe gekomen om het eens te testen. :hide:
Binnenkort echter meer in dit theater!

groet,
Aat

AatV

Berichtdoor AatV » zo 24 sep 2017, 22:04

De blaadjes gaan zo langzamerhand stilletjes vallen en ben dus weer eens aan het tekenen geslagen omdat de spanningsversterker i.p.v. met 2 buizen, ook met 1 buis gaat. In dit geval een rimlockbuis, de ECL113 van Telefunken. Ongeveer even groot als een EL84, maar met een triode en een penthode aan boord. Er kan dus wat compacter gebouwd worden.
ECL 113.jpg

Heb een “oude” curvenschaar* van de EL509 opgezocht om de eisen die aan een spanningsversterker gesteld worden te verduidelijken :
Aan het instelpunt valt te zien dat Vgk in rust ongeveer -65 Volt is, dus een totale spanningszwaai Top-Top van 130 Volt, ofwel 46 Veff. Bij een ingangsspanning van ca. 1 Veff. zal de versterking dus minimaal moeten 46 keer moeten zijn.
(* valt wel wat op aan te merken, maar voor dit doel goed bruikbaar.)
PL519 als triode.gif

Heb bij de penthodecurves van de ECL113 een belastingslijn getekend, behorend bij een weerstand van 15 kΩ. Het instelpunt laat zien dat bij een spanning van 200V en een Vgk van -5V een stroom loopt van 13,3 mA. Enigszins zuinig ingesteld, maar de buis wordt dan ook niet als eindbuis gebruikt.
ECL113 penthode.jpg

En tenslotte het triodegedeelte van de ECL113. Heb een instelpunt gekozen met een Vgk van -2V een een stroom van 1,5 mA. Zo blijf ik netjes weg van roosterstroom en de kromming van de curves onderin.
ECL113 triode.jpg

Heb het zelfde soort schema aangehouden ( de “Multiplied Transconductance Amplifier –MTA- van ontwerper F. Blöbaum) als voorheen. De componentwaarden, stromen en spanningen zijn zo goed mogelijk aangegeven.
GAO voortrap ECL113 afb.jpg

Nog wat gegevens van dit schema :
Ingangsimpedantie : 21,3 kΩ
Versterking: 46,8 x

Overal tegenkoppeling blijft achterwege, zag geen kans om dit zonder een extra trap voor elkaar te krijgen.

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 sep 2017, 23:14

Hoera, weer leven in de brouwerij :D
Raar buisje, kende ik niet, waar heb je die opgesnord :? En met rimlock had 't nummer toch met 4 horen te beginnen :x
Ga er nog 's wat verder naar kijken, wat me zo opvalt is de te hoog ingeschatte schermrroosterstroom.Moet iets van 2mA zijn (~1/7 x Ia).Gevolg Rg2 veel te klein en ook de kathodeweerstand groter voor dezelfde spanningen.
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » ma 25 sep 2017, 15:03

Denk dat je wel gelijk hebt Anne. Heb het schema aangepast :

GAO voortrap ECL113 afb.jpg

Heb overigens dit buisje niet zelf opgesnord, dat heeft de Duitse meneer Blöbaum voor mij gedaan. :mrgreen:
Zijn in dit genre overigens nog andere aardige buisjes zoals de bijvoorbeeld de DDR buis UEL51, een dubbele tetrode met gezamenlijke kathode. Wel een wat grotere anodedissipatie. Lijkt qua uiterlijk op andere RFT buizen zoals de EL12 en de EY113 :

UEL51 RFT.jpg

groet,
Aat

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 25 sep 2017, 17:34

Rimlock, ik had er nog nooit van gehoord...
https://en.wikipedia.org/wiki/Tube_socket#Rimlock_base

Zijn daar nog buisvoeten voor te krijgen dan ?

AatV

Berichtdoor AatV » ma 25 sep 2017, 18:13

ray5150 schreef:Zijn daar nog buisvoeten voor te krijgen dan ?

Met moeite, maar het lukt!

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 25 sep 2017, 20:13

AatV schreef:
ray5150 schreef:Zijn daar nog buisvoeten voor te krijgen dan ?

Met moeite, maar het lukt!

groet,
Aat

Was me niet zo opgevallen, maar idd die voeten zijn niet erg gangbaar meer.Een € of 6 bij FJZ :shock:
Met de E(P)CL84 moet 't ook wel kunnen, is wel zo voordelig.
Is mosterd na de jeweetwel, de foto's doen vermoeden dat je die buizen al hebt.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 26 sep 2017, 16:33

Beetje bez(est)ig geweest met Aat z'n werk wat overhoop te gooien O:)
Lijkt net echt :lol: Overgegaan op 350V, is genoeg en makkelijker met 400V elco's.
Anne
Bijlagen
GAOvoormetECL113.jpg

AatV

Berichtdoor AatV » di 26 sep 2017, 21:54

Valt wel mee hoor, dat overhoop gooien. Zie wel dat er flink wat "gehirnschmalz* " in is gaan zitten.
Zie dat je de curves in de grafiek hebt aangepast voor de lagere Ig2 van 200 V. Blijft natuurlijk een beetje een gok, vandaar vermoedelijk de potmeter bij R6.
Blijf toch bij een voedingsspanning van 400V, heb nog genoeg elco'tjes in een laadje met 450 V werkspanning. :mrgreen:
De tweede bav21 is zo gek nog niet, denk dat ik die toe ga passen.
Dan de omdraaiing qua plaats van R3 en R2; bij een inverterende versterker wordt de tegenkoppeling (en versterking) bepaald door de verhouding (R4 + R5) / R3. Zie dat er nu tussen deze waarden een pad naar massa van 68k bij gekomen is. Heb onvoldoende inzicht bij deze -opamp-schakeling of dit werkt. (overigens houd ik de waarden aan zoals ze nu zijn. :mrgreen: )

groet,
Aat

* sommige Duitse woorden zijn te mooi om ze niet gebruiken...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 26 sep 2017, 22:05

Volgens Google vertalen zou dat "hersen reuzel" moeten zijn. :-&
(heb ooit in Duischland wel eens schmalz geproefd...brr...)

Is mijn aanname correct dat een betere verteling "hersenkraker" oid zou moeten zijn ?

Terug naar “Versterkers”