高 GAO OTL versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: 高 GAO OTL versterker

Berichtdoor Shadow » di 26 sep 2017, 22:19

Ik heb misschien nog wel connectors liggen voor je om de printen te koppelen, laat maar horen.

AatV

Berichtdoor AatV » di 26 sep 2017, 22:25

ray5150 schreef:Volgens Google vertalen zou dat "hersen reuzel" moeten zijn. :-&
(heb ooit in Duischland wel eens schmalz geproefd...brr...)

Is mijn aanname correct dat een betere verteling "hersenkraker" oid zou moeten zijn ?

Van een Duitse website gekopieerd :
Denkfähigkeit · Denkvermögen · Geist · Geisteskraft · Intelligenz · Klugheit · Scharfsinn · Scharfsinnigkeit · Vernunft · Verstand · Gehirnschmalz (ugs.) · Grips (ugs.) · Grütze (ugs.) · Köpfchen (ugs.)

@Shadow, bedankt maar nog lang niet toe aan definitieve print...

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 26 sep 2017, 22:51

Dat "ugs." moet zeker umgangssprache voorstellen ? Zoiets als "plat, onbeschaafd", foei :shock: :lol:
De ingangsweerstand, aan 't rooster, is ongeveer de tegenkoppelweerstand gedeeld door de openlus versterking.Stel dat de versterking 1000x is (vermoedelijk veeel meer) dan is dat bij het rooster 1500/1000=1k5, verwaarloosbaar tov die 68k.
In wat ik had getekend is de versterking dan 1500/33=~45x.En zo kun je de versterking aanpassen zonder de =instelling te beinvloeden.De 68k is voor de = en de 33k de ~
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » zo 08 okt 2017, 17:09

Ben zo onderhand bezig met een plank om de versterker en de voedingen op te monteren, om de zaak eens te testen.
Veiligheidshalve test ik eerst de voedingen om daar in ieder geval zeker van te zijn.
Begon met de gelijkstroomvoeding voor de twee PL519 buizen.
Enfin, de eerste fout was snel gemaakt, heb de trafo's met de uitgang van de schakeling i.p.v. de ingang verbonden.
Kon de schakeling niet goed tegen, begon eerst te roken en toen te stinken (onmiskenbaar de lucht van verbrande electronica... :mrgreen: )
Ter leringhe ende vermaeck heb ik er nog een plaatje van gemaakt. (de rood omcirkelde onderdelen zijn in rook opgegaan.)

zwarte.jpg

Ondertussen is de zaak hersteld en werkt naar behoren.

groet,
Aat

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 08 okt 2017, 17:11

Ging de brandmelder ook af? :lol: :lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 08 okt 2017, 19:12

Gelukkig is de elco niet ontploft, en zijn er geen gewonden gevallen.
Kan gebeuren, zoiets is mij ook wel eens overkomen.

Gebruik je een aparte regelaar per buis ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 08 okt 2017, 19:24

Dat er iets mis gaat hoort erbij :o
Je hebt 't nu tenminste gehad :D , gaat verder wel goed dan :sure: :lol:
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » zo 08 okt 2017, 19:57

@Ray,
Aparte regelaar per buis, vanwege het potentiaalverschil van de buizen (een op massa, ander op 250V)
Wel twee trafo's aan 1 netstekkertje.

@Anne, niet te snel zeggen, heb de rest van de boel toch nog maar eens nagelopen, bleek een zenertje verkeerd verbonden te zijn van de hoogspanning. Niet fataal maar toch.... :hide:

groet,
Aat

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 okt 2017, 22:30

Alleen bij mensen die nooit bouwen gaat nooit iets mis :D valt mee toch?

AatV

Berichtdoor AatV » za 28 okt 2017, 18:39

Heb de PL519 buizen nog eens laten gloeien.
Leuk om te zien dat door de lage weerstand van de koude gloeidraad de spanning over diezelfde gloedraad langzaam omhoog klimt. De grootste spanning (en vermogen) valt in het begin dus over de LM 317. Mits goed aangesloten :mrgreen: en voorzien van een koellichaampje kan deze dit prima aan!
Na ca. 40 sec. staat er over de gloeidraad zo'n 40 volt. Pas na 4 minuten is de spanning gestabiliseerd op de (voor dit exemplaar) nominale 42 Volt.
Zie plaatje:
gloei.jpg

Heb voorheen eigenlijk alleen gewerkt met kleinere eindbuizen of buizengelijkrichters. Dat ga ik nu niet doen, dus het lijkt me wijs om een vertraagde start van de voedingswikkeling van 400V in te bouwen. Heb uit een bejaarde elektuuruitgave een schakelingetje gevonden dat mooi voldoet; een vertragingstijd van ca. 45 sec. een twee LED's, een als aanduiding dat de versterker ingeschakeld is en een dat de versterker bedrijfsklaar is. Zou mooi met een duo LED kunnen.
Wederom een plaatje:
Inschakelvertraging Elek.jpg

Nog 1 probleem (nou ja probleem, zou het ook uitdaging kunnen noemen) het (i.p. print!)relais wordt geschakeld over een secundaire van de trafo van 400V AC. De gemiddelde stroom wordt zo'n 130 mA.
Wil v.w.b. de toegestane spanning toch graag nog enige marge hebben en kom dan uit bij een reed relais met de volgende gegevens :
http://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/C300/1612185000d.pdf

Vraag me af of ik hier de goede keuze maak of dat ik moet kiezen voor een zwaar industrieel relais die over het algemeen geen PCB aansluiting hebben.

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 28 okt 2017, 21:40

Met dat 1kV tussen de kontakten mag, moet 't best kunnen.
Is meestal de slechte kant van reedrelais, die lamellen zitten dicht bij elkaar, een lage doorslagspanning. Ik wist niet dat er met zo'n hoge spanning waren.
Bij dat Elektuur geval kan de wacht-led ook knipperen, snelheid kiezen met de juiste tap.
En ik kon 't weer niet laten een weerstand eruit te gooien :oops: :lol:
Anne
Bijlagen
Inschakelvertraging4060-Elek.jpg

AatV

Berichtdoor AatV » zo 05 nov 2017, 18:16

Heb de proefprint van de eindtrap getest.
Eerst statisch om met behulp van de trimpotjes de juiste spanningen in te kunnen stellen.
Als eerste P2 voor de stroom door de eindbuizen, in dit geval 80mA. Vervolgens met P2 de spanning op het knooppunt van de eindbuizen, in dit geval de helft van de totale voedingsspanning van 500V.
Een plaatje hiervan:
Meting statisch X.jpg

Daarna een signaal op de ingang gezet om te zien of het een beetje netjes werkt.
Viel allemaal reuze mee, alleen kan ik geen grote signalen generen, dus vermogensmetingen komen een volgende keer.
Ook hier heb ik een plaatje van gemaakt:
meting signaal.jpg

Tenslotte een overzicht van de gemeten spanningen:
metingen.jpg

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 nov 2017, 19:32

Hoera weer een stapje, leuk bezig.Je hebt zeker niet veel tijd dat de vooruitgang zo langzaam gaat.
En wat is er op de anode E80F ? 15V~ of ook maar 10V~ ?
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » zo 05 nov 2017, 21:07

Ah!buis schreef:Hoera weer een stapje, leuk bezig.Je hebt zeker niet veel tijd dat de vooruitgang zo langzaam gaat.
Anne

Helaas vergeten te meten Anne. :( Verwacht eigenlijk iets in de buurt van 10 á 11V.
Maar nu eerst een printje maken voor het spanningsversterkergedeelte.

Groet,
Aat

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 nov 2017, 21:13

Lijkt wel de operatiekamer van Victor Frankenstein Aat. De hele versterker aan de monitoring :shock: Ben benieuwd naar het eindresultaat. Gaat 'm straks nog niet worden in Alphen begrijp ik...

AatV

Berichtdoor AatV » zo 05 nov 2017, 21:33

Pjotr schreef:Lijkt wel de operatiekamer van Victor Frankenstein Aat. De hele versterker aan de monitoring :shock: Ben benieuwd naar het eindresultaat. Gaat 'm straks nog niet worden in Alphen begrijp ik...

Je bedoelde zoiets? :mrgreen:

[ Bekijk op youtube ]

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 nov 2017, 22:19

Zit je nou ook te wachten op de bliksem ? :shock: :lol:
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 nov 2017, 22:44

:lol:

B.t.w. heb echt bewondering waar je mee bezig bent Aat. Zeker in combinatie met de line array's straks is wel spannend.

AatV

Berichtdoor AatV » ma 06 nov 2017, 0:22

Pjotr schreef::lol:

B.t.w. heb echt bewondering waar je mee bezig bent Aat. Zeker in combinatie met de line array's straks is wel spannend.

Bedankt Peter, ik mag hopen dat het goed afloopt... [-o<

groet,
Aat

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 06 nov 2017, 11:32

AatV schreef:
Ah!buis schreef:Hoera weer een stapje, leuk bezig.Je hebt zeker niet veel tijd dat de vooruitgang zo langzaam gaat.
Anne

Helaas vergeten te meten Anne. :( Verwacht eigenlijk iets in de buurt van 10 á 11V.
Maar nu eerst een printje maken voor het spanningsversterkergedeelte.

Groet,
Aat

Hopelijk niet want dan werkt 't niet goed :(
De onderste eindbuis krijgt 4,4V~ aangeboden en dan moet de bovenste, via de E80F fasedraaier, ook 4,4V~ krijgen.Maar wel tov z'n kathode = de uitgang. De anode van de fasedraaier zou dan 10,5+4,4=14,9V~ moeten geven.
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 06 nov 2017, 11:49

AatV schreef:Heb de PL519 buizen nog eens laten gloeien.
Leuk om te zien dat door de lage weerstand van de koude gloeidraad de spanning over diezelfde gloedraad langzaam omhoog klimt. De grootste spanning (en vermogen) valt in het begin dus over de LM 317. Mits goed aangesloten :mrgreen: en voorzien van een koellichaampje kan deze dit prima aan!
Na ca. 40 sec. staat er over de gloeidraad zo'n 40 volt. Pas na 4 minuten is de spanning gestabiliseerd op de (voor dit exemplaar) nominale 42 Volt.
Zie plaatje:
gloei.jpg

Heb voorheen eigenlijk alleen gewerkt met kleinere eindbuizen of buizengelijkrichters. Dat ga ik nu niet doen, dus het lijkt me wijs om een vertraagde start van de voedingswikkeling van 400V in te bouwen. Heb uit een bejaarde elektuuruitgave een schakelingetje gevonden dat mooi voldoet; een vertragingstijd van ca. 45 sec. een twee LED's, een als aanduiding dat de versterker ingeschakeld is en een dat de versterker bedrijfsklaar is. Zou mooi met een duo LED kunnen.
Wederom een plaatje:
Inschakelvertraging Elek.jpg

Nog 1 probleem (nou ja probleem, zou het ook uitdaging kunnen noemen) het (i.p. print!)relais wordt geschakeld over een secundaire van de trafo van 400V AC. De gemiddelde stroom wordt zo'n 130 mA.
Wil v.w.b. de toegestane spanning toch graag nog enige marge hebben en kom dan uit bij een reed relais met de volgende gegevens :
http://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/C300/1612185000d.pdf

Vraag me af of ik hier de goede keuze maak of dat ik moet kiezen voor een zwaar industrieel relais die over het algemeen geen PCB aansluiting hebben.

groet,
Aat

Volgens mij heeft Barry een heel mooi printje gemaakt met die 4060 voor de inschakelvertraging. Ik heb er al meerdere gebruikt.

AatV

Berichtdoor AatV » ma 06 nov 2017, 15:18

RobertD schreef:Volgens mij heeft Barry een heel mooi printje gemaakt met die 4060 voor de inschakelvertraging. Ik heb er al meerdere gebruikt.

Inderdaad bijna hetzelfde, maar het daar gebruikte relais kan de spanning (400V) volgens mij niet aan en ik wil niet voor alles een apart printje en aparte trafo's hebben.

groet,
Aat

AatV

Berichtdoor AatV » ma 06 nov 2017, 19:38

Een schakeling heeft een voeding nodig, in dit geval 500V.
Daar heb ik het volgende plaatje van gemaakt :
(allemaal een tikje uitbundig, maar waarom niet.. :mrgreen:

Hoofdvoeding.jpg

groet,
Aat

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 06 nov 2017, 20:52

In je brug hoef je echt geen 2 dioden in serie zetten. Meer dan de piekspanning komt er niet over. Gewoon snelle 800V typen nemen. Verder zie ik geen nut in (dure) DC link condensatoren hier. Achter de brug een snubber en aan de gate van output transistor gewoon een elco. P.s. de 18V output zener staat op zijn kop :relax:

Zelf zou ik dit niet met een FET maar gewoon met een BJT maken. En gezien het experimentele karakter van je versterker, met een actieve stroombegrenzing.

AatV

Berichtdoor AatV » di 07 nov 2017, 18:29

Pjotr schreef:In je brug hoef je echt geen 2 dioden in serie zetten. Meer dan de piekspanning komt er niet over. Gewoon snelle 800V typen nemen. Verder zie ik geen nut in (dure) DC link condensatoren hier. Achter de brug een snubber en aan de gate van output transistor gewoon een elco. P.s. de 18V output zener staat op zijn kop :relax:

Zelf zou ik dit niet met een FET maar gewoon met een BJT maken. En gezien het experimentele karakter van je versterker, met een actieve stroombegrenzing.

Wat die DC-link C's betreft , af en toe kan ook ik geen weerstand bieden aan "betere" i.p.v. "goede" onderdelen :hide: , maar waarschijnlijk wordt de eerste DC-link een elco. (in dit geval twee i.v.m. de spanningsvastheid)
Er staat een snubber in het schema, direct na de trafo. Waarden nog te bepalen.
De zener - inderdaad - niet handig.
Heb voor hoge spanningen toch een voorkeur voor Mosfet's. Eenmaal in de schakeling kunnen ze erg veel hebben en wil het toch wat simpel houden.
Denk n.a.v. de opmerking over de stroombegrenzing, dat er hier en daar toch wat safety's in de schakeling gebracht moeten worden.
Het belangrijkste is de negatieve spanning op het stuurrooster van de onderste PL519. Geen enkele potmeter meer maar een samenstel van potmeter en weerstanden, zodat de stroom nooit te hoog wordt. De totale weerstand wijzigt dan wel iets, maar dat is niet echt een probleem.(zie tekening)

safety.jpg

Betekent ook dat de negatieve spanning van -150V altijd aanwezig moet zijn. Denk aan de inschakeling van een (tweede) relais voor de hoogspanning, getriggerd als de negatieve spanning aanwezig is. Moet nog eens denken, hoe dat te doen. :-k

voeding -150V.jpg

groet,
Aat

N.B.
Zie dat ik voor de -150V voeding de versie genomen heb zonder stroombron. Maakt allemaal niet zoveel uit..
Nu eerst maar eens een printje maken voor de spanningsversterker.

Terug naar “Versterkers”