Mijn eerste stapjes...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dynamike

Mijn eerste stapjes...

Berichtdoor dynamike » ma 03 okt 2016, 21:28

Hallo!

Zoals sommigen van jullie wellicht al hebben gelezen in mijn voorsteltopic, ben ik recent begonnen met mijn eerste stapjes in de zelfbouwaudio met een versterker. Dit project heeft voor mij vooral als doel om te experimenteren en kennis te maken met de materie. Uiteindelijk wil ik genoeg kennis hebben om in een nieuw project efficiënt een versterker te bouwen die precies aan mijn wensen kan voldoen. Dit projectje is natuurlijk wel al een beetje in de richting van wat ik graag wil doen (op dit moment :wink: ).

Twee van mijn inspiratiebronnen zijn deze twee:
- Die van hsmeets op dit forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=600
- Die van martin.nore op het MiniDSP forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=600
Een soort 'all-in-one' met digitale inputs, pre-amp, DSP, 3/4 weg actieve cross-overs, DAC en versterking in een. En dan ook nog eens leuke schermpjes en keurige behuizingen. Als jullie nog meer soortgelijke projecten kennen dan lees ik er graag over!

Mijn eerste stapjes wilde ik zo simpel en goedkoop mogelijk maken. Ik heb gekozen voor een Hypex UcD36MP (6-kanaals) versterkermodule. Gemakkelijk met een ingebouwde 230V voeding waar je ook nog wat 'auxiliary' van af kan tappen. Als pre-amp, DAC en DSP heb ik een MiniDSP 2x4 met losse volume potmeter gekocht, en een UMIK om metingen uit te voeren. Deze componenten zijn in principe al genoeg om een versterkertje te bouwen met de basis functionaliteit die ik zoek. Liever heb ik wel digitale input vanwege de extra D/A en A/D conversies en omdat ik eigenlijk alleen digitale bronnen heb, maar deze MiniDSP 2x4 was goedkoop en genoeg materie om van te leren. Die digitale inputs komen wel in de volgende build :)

Ik heb deze set al opgebouwd en aangesloten op een setjes B&W DM302's waarbij ik crossover-autopsy heb uitgevoerd. Dat ging echt supergemakkelijk bij deze speaker omdat het een box is waarbij de boven-, onder, en zijkanten van hout zijn, en de voor en achterkant van kunststof zijn. Deze twee kunststof delen zijn tegen elkaar aan getrokken door 6 schroeven. Als je die schroeven los haalt heb je dus een losse voorkant met drivers en een achterkant met crossover-boardje en aansluitingen. Er zitten rubberen seals om de aansluiting van het kunststof op het hout goed dicht te maken. De achterkant bij deze speaker is wel opvallend met het 'Prism' systeem:

Afbeelding

Ik heb al lekker gemeten met de UMIK en REW en de frequency response al redelijk vlak gekregen (in mijn knutselkamertje) met behulp van de PEQ in de MiniDSP software. Echt leuk om de verschillen te beluisteren.

Zo, dan komen we nu bij mijn vragen :)

1. Ik merkte direct bij het eerste keer inschakelen van het systeem dat er een hoge, maar heel zachte, piep uit kwam. Dit heb ik in eerste instantie genegeerd omdat ik te graag met het systeem wilde spelen en ik gaf de schuld aan mijn freestyle kabelmanagement. Bij het spelen van muziek is het nauwelijks meer hoorbaar. Ik heb de boel inmiddels al wat netter opnieuw opgebouwd met zo kort mogelijke kabeltjes en de stroomkabeltjes uit te buurt van de signaalskabeltjes gehouden, maar de piep blijft. Ik heb ook ontdekt dat als ik heel goed luister met mijn oor bij de tweeter het een ritmisch piepen is, precies op het ritme van het knipperen van het LED'je van de MiniDSP :roll:

Ik heb een hypothese en die wil ik graag met jullie checken. Ik heb de MiniDSP, die unbalanced uitgangen heeft, aangesloten op de Hypex module die balanced ingangen heeft. Dit heb ik gedaan op de manier zoals op de Hypex site beschreven staat: http://www.hypex.nl/docs/appnotes/wiring.pdf

Hierbij koppel ik dus eigenlijk de GND van de MiniDSP aan de Inverted input van de Hypex Module. Ik heb gezien dat echt alles op de MiniDSP op dezelfde GND zit aangesloten, dus ook het knipperende ledje. Dus klopt het dat het niet gek is het LED'je 'hoor' als gevolg van mijn huidige aansluitmethode?

Ik voed de MiniDSP met de 5V uitgang van de Hypex Module.

2. Hoe los ik dit op? Ik heb als experiment, twee unbalanced -> balanced converters met regulatortje gekocht op eBay uit China.
http://www.ebay.nl/itm/171970465107
http://www.ebay.nl/itm/182169878743
Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, maar dan kan ik in ieder geval de Hypex op de juiste manier aansturen en bridgen (daar kom ik zo op terug). Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, want de input van de converters blijft natuurlijk datzelfde signaal inclusief piep, toch?

3. Ik heb gemerkt dat ik met de huidige aansluitmethode de versterker niet heel hard kan zetten. Ik heb hiervoor twee hypotheses die ik ook weer met jullie wil checken:
- Hypothese 1: Omdat ik niet balanced aanstuur is het volume lager. Als de zeg maar twee gespiegelde golven hebt (zoals bij balanced) dan is het de bij elkaar opgetelde amplitude 2x zoveel dan bij een enkele sinus tot de nul-lijn, aangezien het verschil tussen de twee signalen wordt genomen toch? Klopt het dat er direct meer volume uit zal komen wanneer ik de balanced input gebruik?
- Hypothese 2: Ik heb gelezen dat de MiniDSP 2x4 (unbalanced) een analoge output heeft van 'slechts' 0,9V. Ik kan niet heel snel vinden wat de input sensitivity is van de Hypex Module op de site, maar ik dacht ergens 2V gelezen te hebben op een forum. Klopt het dat het volume meer dan 2 keer zo laag is omdat ik met de MiniDSP maar minder dan helft van de input sensitivity gebruik?

Zo ja, kan ik dat oplossen met de unbalanced -> balanced modules? Die chip kan tot 10Vrms aan las ik. Of gooien deze gewoon hetzelfde eruit als wat ze erin krijgen?

4. Ik heb een 6 kanaals Hypex Module, met een 4 kanaals MiniDSP en 2-weg speaker. Het is volgens mij mogelijk om de kanalen van de Hypex Module te bridgen. Dit lees op de site van Hypex:
https://www.hypexshop.com/faq/bridging.htm

Dus, wanneer ik bijvoorbeeld kanaal 1 en 2 gebruik voor de tweeters en kanaal 3 en 5 voor de midrange drivers, dan draai ik voor kanaal 4 en 6 de inverted en non-inverted inputs om, en verbind ene midrange driver met de positieve output van kanaals 3 en de positieve output van kanaal 4, en de andere midrange driver hetzelfde maar dan kanaal 5 en 6. Als ik het goed interpreteer versterken de 2 gebridgde versterkers dan een gespiegeld signaal zodat er nog 'krachtiger' aan de driver wordt getrokken en geduwd, correct?

Het maakt dan niet meer uit welk kanaal je aan de + of - van de driver hangt?

Daarnaast lees ik dat bij bridgen je wel moet letten op de impedance van je speaker. Hier heb ik echt totaal geen kaas van gegeten. Wat betekend dit? Gaat dit fout bij de speaker die ik gebruik? In onderstaande artikel lees ik dit over de B&W DM302:

'Further thing of interest is a high sensitivity at over 91dB for 2.83V input, at 1 meter. Alas, impedance, while nominally rated at 8 Ohms, dips as low as 3.5 Ohms at some points. So please do not use the 302s with the crappiest of amplifiers: they do deserve something of the caliber of a Rotel 931 or NAD 320.'
http://www.tnt-audio.com/casse/bw302e.html

In de Hypex uitleg wordt ook nog gesproken over een capacitor tussen de luidsprekerterminals bij de amp. Ik kan niet snel vinden wat hier het nut van is, behalve dat het een filter kan zijn voor de 'SMPS switching noise', dus van de voeding van de Module. Denken jullie dat dit nodig is?

Zo, dat waren mijn vragen voor nu. Het is heel wat om te lezen. Ik hoop dat jullie zin hebben om mijn iets te leren :lol:
Ik zal plaatjes posten als ik de modules van Ebay binnen heb, en heb ingebouwd.
Mvg, Mike

Kappa7

Re: Mijn eerste stapjes...

Berichtdoor Kappa7 » di 04 okt 2016, 10:17

De laatste vraag zal ik vast geven.
Die condensatoren zijn om je speaker units te beschermen tegen DC.
Zeker voor een tweeter is het verstandig om daar een C tussen te zetten die er voor zorgt dat deze ook geen lage frequenties krijgt aangeboden die deze niet kan weergeven.
Je stuurt immers met je eindversterkers de unit direct aan.
Een klein foutje en je speakers zijn nar de eeuwige jacht velden.
Een vervangende bas unit voor jou B&W DM302 is ongeveer $70, dollar en daar komen dan nog verzend en import vergoedingen bij.
owja mocht je per ongeluk de boel slopen en een bas unit over hebben dan hou ik mij aanbevolen.
Die is namelijk bij mij gesneuveld :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 04 okt 2016, 10:48

Die UCD32mp heeft geen buffers op de ingangen, dus gaat het je nooit lukken om hem vol uit te sturen met je Minidsp.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 04 okt 2016, 10:49

En die C is om de schakelfrequentie van twee UCD's te synchroniseren in bridge mode.
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 04 okt 2016, 17:46

ds23man schreef:Die UCD32mp heeft geen buffers op de ingangen, dus gaat het je nooit lukken om hem vol uit te sturen met je Minidsp.

Buizenbuffer met wat versterking ertussen ? :D
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

dynamike

Berichtdoor dynamike » di 04 okt 2016, 20:50

Thanks voor de snelle replies :goeie:

Kappa7 schreef:De laatste vraag zal ik vast geven.
Die condensatoren zijn om je speaker units te beschermen tegen DC.
Zeker voor een tweeter is het verstandig om daar een C tussen te zetten die er voor zorgt dat deze ook geen lage frequenties krijgt aangeboden die deze niet kan weergeven.
Je stuurt immers met je eindversterkers de unit direct aan.
Een klein foutje en je speakers zijn nar de eeuwige jacht velden.
Een vervangende bas unit voor jou B&W DM302 is ongeveer $70, dollar en daar komen dan nog verzend en import vergoedingen bij.
owja mocht je per ongeluk de boel slopen en een bas unit over hebben dan hou ik mij aanbevolen.
Die is namelijk bij mij gesneuveld :mrgreen:

Ik denk niet dat Hypex een DC protection capacitor bedoeld. Die staan altijd in serie met de driver toch?
Het staat op de Hypex site zo specifiek bij een vraag die over bridgen gaat, en er staat 'ACROSS the loudspeaker terminals at the amplifiers' side'.

Goed om te weten dat het zo prijzig is om zo'n B&W driver te vervangen. Ik ben er sowieso voorzichtig mee (ze zijn oorspronkelijk van mijn vrouw). Als er toch iets mis gaat weet ik je nu te vinden. Als je nu maar niet opeens rare tips gaat geven :P

ds23man schreef:Die UCD32mp heeft geen buffers op de ingangen, dus gaat het je nooit lukken om hem vol uit te sturen met je Minidsp.

Oke. En kunnen de bestelde 'Unbalanced to balanced Signal Converter Driver Board Buffer input low distortion' daar niets aan doen? Daar zit wel een buffer in als ik de beschrijving lees op eBay:

"Circuit feature: The board uses balanced line driver SSM2142. This IC can drive up to 10Vrms to 600ohm at a super low distortion of 0,006%. The IC is preceded by a buffer formed by an opamp. This allows a very well controlled input impedance for SSM 2142 for best performance."

Deze IC's zitten erop:
NE5534: http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NE5534-D.PDF
SSM2142: http://www.analog.com/media/en/technica ... SM2142.pdf

Of heb ik ik hier niks aan voor het buffer/volume probleem?

ds23man schreef:En die C is om de schakelfrequentie van twee UCD's te synchroniseren in bridge mode.

Dit lijkt mij een logischere verklaring voor de capacitor. Kan ik ook gewoon die waarde gebruiken (47n/200V) voor mijn UcD36MP, aangezien het in de vraag op de Hypex site over een UcD400 gaat? Maar hij moet dus wel tussen de twee gebruikte loudspeaker terminals, dus tussen de +outs van twee verschillende/gebridgde versterker modules?

Ah!buis schreef:Buizenbuffer met wat versterking ertussen ? :D
Anne

Je hoeft niet lang lid te zijn van dit forum om door te hebben dat jij de (almachtige?) buizenman bent :lol:
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 04 okt 2016, 21:55

dynamike schreef:
Anne

Je hoeft niet lang lid te zijn van dit forum om door te hebben dat jij de (almachtige?) buizenman bent :lol:
Begin je nu ook al :( , heb al vanalles over me heen gekregen http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=14494&p=1557293
Ik ben gewoon OUD en met buizen begonnen.Nog geen transistors, laat staan IC's voor een jong mens te vinden.Rond m'n 15-de (of zoiets :think: ) voor 't eerst een OC13 in handen gekregen.
Maar ik ben nog niet toe aan ♫ de rust van een kist, van een lange houten kist ♫ :lol:
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 05 okt 2016, 7:22

Die bufferprintjes gaan ook niet werken tenzij je ze kan ombouwen zodat ze versterking geven. De ucd32 heeft een gain 12db en een normale 26Db. Dus de buffer moet 14db versterken.
Fusion Filterdesign

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 05 okt 2016, 8:24

Ah!buis schreef:
dynamike schreef:
Anne

Begin je nu ook al :( , heb al vanalles over me heen gekregen http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=14494&p=1557293
Ik ben gewoon OUD en met buizen begonnen.Nog geen transistors, laat staan IC's voor een jong mens te vinden.Rond m'n 15-de (of zoiets :think: ) voor 't eerst een OC13 in handen gekregen.
Maar ik ben nog niet toe aan ♫ de rust van een kist, van een lange houten kist ♫ :lol:
Anne

Sorry Anne, mijn opmerking was met alle respect bedoeld en misschien was 'almachtige' het verkeerde woord.
Zeker als ontwerper weet ik dat 'ervaring' een van de krachtigste gereedschappen is, en ik vind het alleen maar geweldig dat u en anderen via fora als deze die bak aan ervaring delen om anderen te helpen en tegelijkertijd alleen maar meer ervaring op te doen :)

ds23man schreef:Die bufferprintjes gaan ook niet werken tenzij je ze kan ombouwen zodat ze versterking geven. De ucd32 heeft een gain 12db en een normale 26Db. Dus de buffer moet 14db versterken.

Oke thanks for the info. Ik ga zelf nog even in de 'buffer' materie duiken om te kijken of ik hier iets voor kan verzinnen, voordat ik jullie weer direct om een oplossing ga vragen. Ik heb in ieder geval weer een paar zoektermen. To be continued :wink:

Ik heb in ieder geval het PDF'je gevonden van de UcD32 Module die op de UcD36MP zit. Hier staat inderdaad die gain van 12db die je beschrijft.
http://www.hypex.nl/docs/UcD32OEM_datasheet.pdf

Sowieso als iemand denkt: Dit boek/pdf/site moet Mike echt lezen om wat meer basiskennis over versterkers/elektronica te krijgen, dan hoor ik het graag.
Mvg, Mike

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 05 okt 2016, 8:39

Die bufferbordjes die je gekocht hebt kun je ombouwen naar versterking. Je moet dan de versterking van de Ne5532 instellen op 4,5x.
Fusion Filterdesign

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 05 okt 2016, 8:53

ds23man schreef:Die bufferbordjes die je gekocht hebt kun je ombouwen naar versterking. Je moet dan de versterking van de NE5532 instellen op 4,5x.

Oke! Ik verwacht dat ik hiervoor een capje of weerstandje moet verwisselen/plaatsen?
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 05 okt 2016, 12:50

dynamike schreef:
ds23man schreef:Die bufferbordjes die je gekocht hebt kun je ombouwen naar versterking. Je moet dan de versterking van de NE5532 instellen op 4,5x.

Oke! Ik verwacht dat ik hiervoor een capje of weerstandje moet verwisselen/plaatsen?

Zou best 's kunnen, heb je een schema ?
Hoewel 't plaatje op ibee doet een verzameling OMOs onder de print vermoeden.
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 05 okt 2016, 18:23

Is dat een nieuwe uitdrukking om SMD's mee aan te duiden, Anne ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 05 okt 2016, 19:18

ray5150 schreef:Is dat een nieuwe uitdrukking om SMD's mee aan te duiden, Anne ?

Ja hoor, klinkt "schoner" :lol:
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 05 okt 2016, 19:34

Schema staat er gewoon bij hoor, aantal componenten aan de bovenkant komen precies overeen. Dus niks OMO!
Fusion Filterdesign

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 05 okt 2016, 22:07

Haha :lol:

Ik heb serieus even gegoogled op 'OMO' om te kijken of ik iets kon vinden, maar het is dus Oppervlakte Monteer Onderdeel? SMD was de gouden tip :wink:. Vroeger nog wel eens wat miniscule SMD leds (2x1mm volgensmij) vervangen in een Xbox controller voor een ander kleurtje.

Maar er staat inderdaad een schema op 'Ibee':

Afbeelding

Maar we kunnen nu ook gewoon op de print kijken, want ze zijn binnen :rock:

Hieronder een foto van de onder- en bovenkant van de 2 buffers/converters, en rechts de regulator voor deze 2.

IMG_3652.jpg

Redelijk groot en ruim opgezet als je het vergelijkt met zo'n OMO boardje als de MiniDSP, dus hier kan ik ook nog wel wat aan ombouwen als het nodig is.

Trouwens, ds23man, in het kader van mijn leerweg, zou je willen toelichten hoe je aan het getal 26db komt, en hoe je van een 14db versterking bij een (gain?) van 4,5x komt? Bij voorbaat dank!

Ik heb net even snel een filmpje gekeken over gain instellen van opamps op Youtube. Als ik het goed zie in dit schema is dit een 'inverting amplifier' en is de gain -R5/R1 in de bovenste opamp in het schema, en -R6/R2 in de onderste opamp. Alle weerstanden zijn hetzelfde dus op dit moment een gain van -1? En om een gain van 4,5 te krijgen moet ik R5 en R6 dus 4,5 keer zo groot maken?

In het youtube filmpje werden echter alleen deze twee weerstanden besproken rondom de opamp, maar in dit schema zitten er nog extra weerstanden (R3 en R4 op de 'min' van de opamp) en capacitors (C1 en C2 voor R1 en R2) bij. Ik weet (nog) niet of deze ook wat doen voor de gain...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door dynamike op wo 05 okt 2016, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 05 okt 2016, 22:17

ds23man schreef:Schema staat er gewoon bij hoor, aantal componenten aan de bovenkant komen precies overeen. Dus niks OMO!
Nou je 't zegt, even plaatjes doorschuiven dan komt ie :D
Dan maar even schema aangepast,
$_57.jpg
De verandering in 't rood, geeft 4,5x ipv 1x.
Hoeven niet zo nodig 1% weerstanden te zijn, gewone 150k gaat ook.
De weerstanden waarlangs de ingangen stroom krijgen heten gelijk te moeten zijn, hoeft ook niet echt vandaar de waardes tussen ( ) .
Ook twee condensatortjes erbij voor de veiligheid (oscillaties wegens versterking), misschien niet nodig.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 05 okt 2016, 22:24

Ah!buis schreef:
ds23man schreef:Schema staat er gewoon bij hoor, aantal componenten aan de bovenkant komen precies overeen. Dus niks OMO!
Nou je 't zegt, even plaatjes doorschuiven dan komt ie :D
Dan maar even schema aangepast, $_57.jpg De verandering in 't rood, geeft 4,5x ipv 1x.
Hoeven niet zo nodig 1% weerstanden te zijn, gewone 150k gaat ook.
De weerstanden waarlangs de ingangen stroom krijgen heten gelijk te moeten zijn, hoeft ook niet echt vandaar de waardes tussen ( ) .
Ook twee condensatortjes erbij voor de veiligheid (oscillaties wegens versterking), misschien niet nodig.
Anne

Thanks! Komt dus gedeeltelijk overeen met wat ik dacht: Nu gain 1, en R5 en R6 groter maken om de gain te verhogen, maar ik zie dat ook R3 en R4 4,5x zo groot moeten. Kan ik me iets bij voorstellen als ik er nu over nadenk...
edit: Ow wacht dat schrijf je ook, vandaar de haakjes :-#
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 07 okt 2016, 13:21

Gisteravond een van de buffers/converters aangesloten! En het werkt: Ik heb geluid. Ik heb nog niet heel goed geluisterd omdat het al vrij laat was, maar volgens mij kon hij wel iets harder nu er balanced input is op de UcD36MP. Misschien dat mijn hypothese over meer volume bij aanpassing van unbalanced naar balanced input zoals in de startpost beschreven staat klopte... Hopelijk kan ik vandaag nog wat beter luisteren. Het is papadag vandaag, dus alle aandacht naar dochterlief :wink:

Hieronder een fotootje van mijn testsetup in Ikea doos:

IMG_3653.jpg

Ik heb nog niet de buffer-weerstand vervangen hoor. Ik wil iets meer weten wat ik doe:

dynamike schreef:Trouwens, ds23man, in het kader van mijn leerweg, zou je willen toelichten hoe je aan het getal 26db komt, en hoe je van een 14db versterking bij een (gain?) van 4,5x komt? Bij voorbaat dank!

Ik quote even mezelf :D Ik heb ondertussen gevonden dan 26dB inderdaad een 'normale' versterking is. De UcD32 heeft maar 12dB. Het verschil is 14dB. Blijkbaar is er een formule om van het aantal dB versterking naar gain te komen. Bijvoorbeeld zoals beschreven op deze site:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-gainloss.htm

Als ik hier 14dB invul kom ik op een gain van 5.011872 en niet 4,5 zoals ds23man aangaf. Heeft ds23man een veiligheidsmarge aangehouden?
Mvg, Mike

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 okt 2016, 15:17

Die 4,5 was even uit de losse pols :mrgreen: Maar het verschil tussen 4,5 en 5 is niet zo groot hoor. :lol:

Maar ik ben blij dat je met een paar kleine tips zelf verder gaat zoeken, zo maak je de stof eigen.
Fusion Filterdesign

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 07 okt 2016, 20:57

ds23man schreef:Die 4,5 was even uit de losse pols :mrgreen: Maar het verschil tussen 4,5 en 5 is niet zo groot hoor. :lol:

Maar ik ben blij dat je met een paar kleine tips zelf verder gaat zoeken, zo maak je de stof eigen.

Haha, oke thanks! Ja, ik vind het helemaal niet erg om te zoeken, daar leer je inderdaad alleen maar meer van. Een zetje in de goede richting is alleen soms wel nodig :D

Ik zie net trouwens dat de kleuren op de weerstanden op mijn module anders zijn dan die op de foto's op eBay staan. Die van eBay zijn 31,6kOhm 1%, zoals Anne aangaf (ook naar de kleuren gekeken Anne?). Mijne blijken 33kOhm 1%. Heeft dat nog effect op de capacitor die Anne extra over die weerstand had getekend?

33kOhm x5 = 165kOhm. Dat is een bestaande 1% versie op Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/metaalfilmweer ... 13976.html
Wel een maatje kleiner, maar nog steeds 0,6W volgens de specsheet. Zal wel een kleine versie zijn.
Die er nu op zitten zijn bijna 1cm lang. Volgens wat googlen is dat waarschijnlijk 0,5W, maar het kan ook een kleine 1W zijn...

Ik wil daar gelijk een nieuwe Multimeter kopen. Mijn huidige is een lenertje.
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 07 okt 2016, 21:26

Het komt er niet zo op aan, die 1% is meer om rechts en links gelijk te houden.
Ook 't vermogen, is bijna 0,0 ,kwestie wat er perongeluk voorradig is.
Condersatortje, voor zover al nodig, kan zo blijven.
Vier van deze weerstanden
https://www.eoo-bv.nl/100k-tm-976kohm-1/4853-169k-mf.html
sturen ze op in een flop, morgen binnen heet het.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 07 okt 2016, 21:49

Thanks Anne!

Dan heb ik voor nu alleen nog een vraag over die condensator die tussen de twee positieve speakerterminals moeten van de UcD modules als ik ze bridge. Volgens ds23man om de schakelfrequentie van de twee UcD's te synchroniseren. Op de Hypex site staat 47n/200V bij een vraag over UcD400's: https://www.hypexshop.com/faq/bridging.htm

Die waarde ook gewoon bestellen voor mijn gebridge UcD32's?
https://www.eoo-bv.nl/stabiele-hq-10nf6 ... -mkp2.html

Dan kan ik bestellen en verder bouwennnn :yeah:
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » do 13 okt 2016, 20:56

Goedenavond!

Gisteren mijn o.a. mijn weerstandjes en condensatortjes binnen gekregen. Die nog niet aangesloten, maar wel wat PCB afstandhouders ingebouwd zodat ik alles wat netter op pootjes heb staan en de twee buffers/converters mooi kon stapelen. Ik heb ze alletwee aangesloten en alles werkt zoals verwachting.

Zeker een stap volume erbij in vergelijking zonder balanced input op de UcD. Niet dat het om volume gaat, maar ik moest zonder de balanced input echt alles voluit open zetten om een beetje goede metingen te kunnen doen met REW en de UMIK. Dat leek me niet goed. Maar dat is nu dus beter. Ik heb hem niet voluit open durven draaien. Dus met die nieuwe weerstanden om de gain nog 5x hoger te krijgen wordt het helemaal hard. Ik weet dus niet of dat helemaal nodig is, maar sowieso interessant om te proberen. Het kan nu toch vrij gemakkelijk :lol:

----------------------------------------------

Wel nog even verder gekeken naar het hoge gepiep. Blijkt dat het helemaal niet uit de speaker komt, maar uit de voeding van de Hypex Module. Ik heb wat proefjes gedaan met verschillende kabels los en vast.

1. Zonder ook maar iets in de Hypex Module aangesloten behalve 230V input is de module doodstil. 239V komt er uit het stopcontact trouwens als ik het meet met mijn nieuwe multimeter :wink:
2. Als ik alleen de MiniDSP aansluit, die vanuit de Hypex 'Supply Output' wordt gevoed via de +5V Standby dan begint de piep. Dit is 5,07V als ik het nameet.
3. De piep kan ook beginnen als ik nog niet de +5V Standby gebruik, maar de 'SMPS/Amp Enable' (via een switch die ik erop heb gzet via de 'User Application Connector'). Op dat moment gaan ook de lampjes aan de voedingsmodule van de converters omdat deze gevoed worden via de +Vamp en -Vamp. Dit is een andere toonhoogte piep.
4. Als ik zowel de MiniDSP (via +5V Standby) als de converters (via +Vamp en -Vamp), dan krijg ik weer een andere toonhoogte.
5. Zoals eerder aangegeven veranderd de toonhoogte van de piep ook op de maat het knipperen van het LEDje op de MiniDSP.

Oftewel, het lijkt me dat afhankelijk van hoeveel stroom er wordt gevraagd van de voeding op de Hypex Module, hij anders gaat piepen. Ik heb al een beetje gezocht op internet wat dit kan zijn. Ik kwam het fenomeen 'coil whining' tegen, wat betekend dat de windingen in trilling worden gebracht afhankelijk van het vermogen wat eruit getrokken wordt. Er zitten twee kleine trafootjes op de Hypex Module, dus het zou uit deze twee kunnen komen. Misschien dat er 1 voor de +5V Standby is en de andere voor de +Vamp en -Vamp, en dat ze allebei een eigen piep hebben...

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoort dit? Hoe kom ik er vanaf?
Of moet ik gewoon een dikke behuizing bouwen waardoor ik het niet meer hoor :?
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 13 okt 2016, 21:17

Kijk maar 's naar "magnetostrictie" op wikipedia.
Bij tv met bb had je de horizotale afbuiging op bijna 16kHz.Die kon je duidelijk horen door het trillen van de lijn+hs-trafo en de afbuigspoelen.
Hetzelfde heb je bij schakelende voedingen, alleen daar zou de frequentie ruim boven wat je kunt horen liggen.
Waarom die bij jou piept ?? ken 't spul niet.Daarvoor moet je bij DS23man zijn.
Anne

Terug naar “Versterkers”