Mijn eerste stapjes...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Mijn eerste stapjes...

Berichtdoor Henkjan » do 13 okt 2016, 21:45

en als je nou iets anders aansluit op die 5V uitgang van de Hypex, piept die dan ook? een 47ohm weerstand ofzo.

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 14 okt 2016, 21:37

Ah!buis schreef:Kijk maar 's naar "magnetostrictie" op wikipedia.
Bij tv met bb had je de horizotale afbuiging op bijna 16kHz.Die kon je duidelijk horen door het trillen van de lijn+hs-trafo en de afbuigspoelen.
Hetzelfde heb je bij schakelende voedingen, alleen daar zou de frequentie ruim boven wat je kunt horen liggen.
Waarom die bij jou piept ?? ken 't spul niet.Daarvoor moet je bij DS23man zijn.
Anne

Bedankt voor de tip Anne. Zeker op de Engelse versie van Wikipedia staat er wel wat meer info over. Via deze zoekterm heb ik wel wat meer info kunnen vinden over dit fenomeen. Maar oplossingen niet echt. Schijnt dat mensen wel eens een klodder lijm op hun trafo gooien om de trillingen te dempen. Heb ik niet zoveel zin in eigenlijk. Misschien kan ik wel checken of het een trafo is door te kijken of de toonhoogte veranderd als ik er even iets dempends (geisoleerds) tegenaan druk ofzo. Maar liever blijf ik er vanaf.

Hieronder een fotootje (niet van mij) van de (2-kanaals versie) module met twee kleine trafootjes erop. Heb je een beetje een idee van hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Henkjan schreef:en als je nou iets anders aansluit op die 5V uitgang van de Hypex, piept die dan ook? een 47ohm weerstand ofzo.

Goede check. Ik heb het net even geprobeerd, en zodra ik de weerstand contact laat maken komt er een piep uit de Hypex. De piep is wel harder met de MiniDSP dan met de 47 ohm weerstand en dus op het ritme van de knipperende LED op de MiniDSP waardoor het meer opvalt. Zodra ik de amps enable/unmute (nog zonder geluidsinput) lijkt het gepiep van de MiniDSP wel zachter te worden, en veranderd de piep.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is echt een hele zachte piep. Het is dat ik vooral 's avond in een doodstil huis aan het project werk. Maar het is wel een irritant hoge piep en als ik de stroom eraf haal dan dooft ie langzaam uit en dan denk ik echt: wat een rust. Ik verwacht dat wat oudere oortjes deze toonhoogte niet meer horen, mijn schoonvader in ieder geval niet :lol:
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 14 okt 2016, 21:51

Er is maar 1 trafo hoor, nml de gele.Die bruine is een smoorspoel voor de ontstoring tussen schakelende voeding en lichtnet.Trouwens condensators kunnen ook piepen ! Soort ingekapselde piezo-tweetertjes.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 14 okt 2016, 22:06

Ah!buis schreef:Er is maar 1 trafo hoor, nml de gele.Die bruine is een smoorspoel voor de ontstoring tussen schakelende voeding en lichtnet.Trouwens condensators kunnen ook piepen ! Soort ingekapselde piezo-tweetertjes.
Anne

Thanks. Weer wat geleerd :wink:

Ik ga me ook even inlezen over die piepende condensatoren. De piep gaat wel nog een paar seconden door als ik de stroom eraf haal, dus er loopt een condensator leeg. Sluit dit uit dat het geluid uit de trafo komt?

----------

MAJOR EDIT:
In mijn google actie naar piepende condensatoren kwam ik een forum tegen waar iemand vroeg hoe hij de piepende condensator kon identificeren. Iemand gaf de tip om een A4'tje op te rollen en als een buisje tegen het oor te houden en zo alle componenten langs te lopen op het board.

Dat heb ik ook gedaan, en het komt dus duidelijk uit die smoorspoel! Nog geen idee wat ik daaraan moet doen, maar de bron is geïdentificeerd :bakkie:

Het blijft een spoel, dus wellicht nog steeds 'magnetostrictie'...
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 14 okt 2016, 22:53

Ik zit mis, keek naar het verkeerde model.Is wel een trafo, zo te zien voor een hulpspanning (standby ?) of zo.Had al gezegd dat ik dit spul niet echt ken.Moet dat ding 's wat verder bekijken.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 14 okt 2016, 23:08

Ah!buis schreef:Ik zit mis, keek naar het verkeerde model.Is wel een trafo, zo te zien voor een hulpspanning (standby ?) of zo.Had al gezegd dat ik dit spul niet echt ken.Moet dat ding 's wat verder bekijken.
Anne

Ah oke. Geen probleem!

Ja, dan is het denk ik de 5V Standy trafo (waar dus de MiniDSP door wordt gevoed).
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 14 okt 2016, 23:22

Ondertussen 't datablad van de juiste versie gevonden.Is idd iets met twee voedingen.Die voor de standby staat dus te piepen. Normaal werkt dat op onhoorbaar hoge frequentie, maar geen schema bij de data, dus waarom zo laag ??? Bij uitschakelen zakt de voeding langzaam in elkaar (ontladen voedings-elco) en dan verloopt ook de schakelfrequentie.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » zo 16 okt 2016, 22:39

Ik heb het gepiep vandaag even links laten liggen en ben verder gegaan met de aanpassingen.

Als eerste het bridgen getest. Opnieuw opgebouwd in een logischere opstelling voor het bridgen: Hypex UcD32OEM Module 1 doet nu Hoog Links en Rechts, Hypex Module 2 staat nu gebridged en doet Laag Rechts, en Hypex Module 3 doet gebridged Laag Links. Wat kabelmanagement gedaan, de condensatoren tussen de +'en van de gebridgde amps, en alles werkte in 1x. Nog niet voor gaan zitten, maar klinkt lekker in de kluskamer :)

Gelijk verder gegaan met de weerstanden die de gain moeten verhogen van de buffers op de unbalanced2balanced converters. Na het aanpassen van 1 van de converters had ik er geen goed gevoel over. Ik was voor het aanpassen van de weerstanden uitgegaan van de aanduidingen die groot en duidelijk op de PCB staan aangegeven naast de weerstanden in combinatie met het schema, maar het voelde niet logisch. Volgens het schema zijn R1, R3 en R5 voor 1 kanaal, en R2, R4 en R6 voor het andere kanaal, maar op de PCB zitten R1, R2 en R3 bij elkaar, en R4, R5 en R6 bij elkaar. Ik heb even wat spoortjes gevolgd er de nummers op de PCB kloppen voor geen meter. In plaats van R1, R2, R3, R4, R5, R6 is het R5, R3, R1, R6, R4, R2. Op dit moment dus 2 weerstanden voor niks eruit gehaald. Maarja, komt wel weer goed. Binnenkort even opnieuw doen. Omdat alle weerstanden hetzelfde waren maakte het voor de producent waarschijnlijk niet uit welke nummer welke weerstand kreeg :?
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » ma 17 okt 2016, 13:05

Antwoord van Hypex:

'De standbytrafo op deze versterker kan soms inderdaad piepen maar dit duidt niet op een defect. Als het echt storend is kunnen we de module wel omruilen voor een stiller exemplaar.'
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 17 okt 2016, 16:26

Da's mooi, da's heel mooi !
Blijft de vraag waarom ze de frequentie zo laag hebben gezet ?
Iets hoger en dan had er een hond enkel nog last van :lol:
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 19 okt 2016, 20:49

Zojuist de weerstanden vervangen om de totale versterking naar 26dB te krijgen. Dat heeft zeker effect gehad. Ik hoef de volumeknop nu nog maar een klein stukje open te draaien om er een bak geluid uit te laten komen. Met de digitale volumeknop op de MiniDSP helemaal dicht hoor ik nog steeds muziek. Blijkbaar kan je hem hem niet helemaal dichtdraaien met deze volumeregeling.

Maar met de grotere gain is wel nog een ongewenste extra gekomen: ruis. Het aparte is dat het volume van de ruis niet afhankelijk is de volumeknop. Als je de volumeknop vol open draait zonder muziek dan hoor je wel een andere soort buzz opkomen, maar die is onafhankelijk van de permanente ruis. De ruis is wel weg als ik de amps mute.

Met de oude gain had ik hier nauwelijks last van, dus misschien dat het toch wel met de modificatie te maken heeft. Iemand een tip?
Mvg, Mike

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 okt 2016, 20:56

Daar zijn we weer: het MInidsp ruisprobleem!

Om dat op te lossen moet je even je minidsp in en uitschakelen terwijl de amps nog aan staan. Gegarandeerd hoor je nooit nog ruis uit de betrokken luidsprekers.

En dan ben je ook gelijk achter het plopsyndroom. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 19 okt 2016, 21:56

Zou DS-man luidsprekers willen verkopen ? Te weinig plaats enzo wegens dierentuin bezigheden misschien.
Vanzelf, als je meer versterkt komt de ruis er ook versterkt uit.Ook de hoge(re) weerstanden doen er geen goed aan.Maar om die voorversterker met kleine weerstanden te maken moet 't wel helemaal om.Ingang aan de +in en de tegenkoppeling uitgang-(min-in)-massa.Zo als het nu zit krijg je met kleine weerstanden een (veel te ?) kleine ingangsweerstand.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 19 okt 2016, 22:07

ds23man schreef:Daar zijn we weer: het MInidsp ruisprobleem!

Om dat op te lossen moet je even je minidsp in en uitschakelen terwijl de amps nog aan staan. Gegarandeerd hoor je nooit nog ruis uit de betrokken luidsprekers.

En dan ben je ook gelijk achter het plopsyndroom. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja, het MiniDSP ruisprobleem las ik voordat ik aan mijn project begon al over. Ik was tot nu toe blij dat ik ik er nog geen last van had. Maar nu dus wel. Als ik er nu weer opnieuw over lees dan worden er wel een berg mogelijke oorzaken genoemd: gain structuur, aarding, voeding, straling, etc. Dat zijn allemaal nog wel puntjes die ik experimenteel kan onderzoeken. Maar zou wel een beetje tijdsverspilling zijn als het een onoplosbaar probleem is, maar ik neem aan dat er mensen zijn die wel gelukkig zijn met hun MiniDSP.

Als ik de hele setup zonder mute aanzet heb ik inderdaad een keihard geluid, ik neem aan dat dit het ploppen is. Sindsdien zet ik alles aan, en als laatste de mute-knop eraf.

Ah!buis schreef:Vanzelf, als je meer versterkt komt de ruis er ook versterkt uit.

Dat begrijp ik, maar niet dat de ruis dan niet harder wordt als ik het volume verhoog.

Ook de hoge(re) weerstanden doen er geen goed aan.Maar om die voorversterker met kleine weerstanden te maken moet 't wel helemaal om.Ingang aan de +in en de tegenkoppeling uitgang-(min-in)-massa.Zo als het nu zit krijg je met kleine weerstanden een (veel te ?) kleine ingangsweerstand.
Anne

Bedoel je dat in plaats van dat we weerstanden 5x groter hebben gemaakt, we de andere weerstanden 5x kleiner moeten maken? En dat als ik dat wil doen wel het een en ander om moet gooien?

Ik neig er een beetje naar om de oude weerstanden er weer in te zetten. Ik had toen nauwelijks ruis. Toen irriteerde ik me eigenlijk alleen aan de piep uit de Hypex Module. Hij kon eigenlijk toch wel al hard genoeg zonder die extra gain. Of is het stom om geen 26dB versterking te hebben, maar de helft?
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 19 okt 2016, 22:39

Als de volumeregeling geen invloed heeft dan komt de ruis pas daarna.
De voorversterker zit op redelijk hoog signaal niveau dacht ik, nml. de ingang van de eindversterker.Dan moet die al erg ruisen om er last van te hebben.Is wel meer met grotere weerstanden en alle beetjes helpen.Maar of 't de moeite loont om die helemaal om te gooien (blijft niet veel van 't oorspronkelijk printje over)?
Van die DSP zelf weet ik niet veel, nooit me bezig geweest.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » do 20 okt 2016, 8:05

Ah!buis schreef:Als de volumeregeling geen invloed heeft dan komt de ruis pas daarna.

Klinkt inderdaad logisch.

De voorversterker zit op redelijk hoog signaal niveau dacht ik, nml. de ingang van de eindversterker.

Bedoel je dat er al 13dB versterking vóór de eindversterker zit? En dat dit vrij veel is? En met 'voorversterker' de combinatie van de MiniDSP + unbalanced2balanced converters?

Dan moet die al erg ruisen om er last van te hebben.Is wel meer met grotere weerstanden en alle beetjes helpen.Maar of 't de moeite loont om die helemaal om te gooien (blijft niet veel van 't oorspronkelijk printje over)?

Het hele printje ombouwen zou ik op zich wel willen doen, maar pas als ik met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' weet dat dit de grootste bron is van de ruis. Dus nog even niet :)

Van die DSP zelf weet ik niet veel, nooit me bezig geweest.
Anne

Volgens mij weet niemand hoe dat ding in elkaar zit :lol:
Mvg, Mike

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 20 okt 2016, 20:52

Ik bedoel dat het vervangen van die weerstanden door een grotere waarde niet zoveel aan de ruis doet omdat op die plaats het signaal al redelijk sterk is.
Anne

dynamike

Berichtdoor dynamike » zo 23 okt 2016, 22:19

Vrijdag is de piepende Hypex Module op de post terug naar Groningen gegaan. Hopelijk krijg ik iets stillers terug. Ik ben benieuwd.

Ik heb me nog een beetje verdiept in 'gain structure' via allerlei sites en vanmiddag nog een beetje zitten meten met de multimeter op de in- en outputs van de MiniDSP met diverse instellingen en testtonen op verschillende bronnen. Was een leerzaam middagje. Met die 26dB gain hoefde ik de volumeknop van de MiniDSP zo miniscuul weinig open te draaien om een normaal luistervolume uit te speakers te krijgen dat ik volgens mij gewoon te dicht op de 'noise floor' van de MiniDSP zat. Ik moet er eigenlijk voor zorgen dat het audiosignaal uit de MiniDSP zo ver mogelijk van de 'noise floor' af ligt, dus eigenlijk moet ik het volume van de MiniDSP gewoon lekker ver open kunnen draaien om zo ver mogelijk van die noise floor af te zitten. Ik heb dus gewoon weer de aanpassing aan de converter boards terug gedraaid: de oude weerstanden zitten er weer in.

Als dit zo is ben ik wel benieuwd hoe je dit zou oplossen met bijvoorbeeld een UcD180 module die wel standaard 26dB heeft, want dan hoeft de volumeknop op de MiniDSP ook maar een fractie open verwacht ik.
Laatst gewijzigd door dynamike op ma 24 okt 2016, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Mike

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 24 okt 2016, 9:46

Grappig dat iemands eerste stapjes ook tot nieuwe inzichten kan brengen.

In de geluidsketen hebben we een pre amp nodig om volumes te kunnen aanpassen. En die moet kunnen versterken om zachte passages te kunnen opkrikken.

Laten we dit eens doortrekken naar een DSP/ digitale pre amp. Zoals bekend heeft een digitaal signaal een maximum op 0 DBs. De perfecte situaties is dat dan de dac de versterker vol open stuurt ( je krijgt dan de beste aanpassing qua noise floor).

Maar niet alle muziek is niet even hard opgenomen, vooral klassiek heeft daar een handje van. Gevolg is dat met de volume vol open je te weinig uitsturing hebt. De oplossing bij de minidsp is gewoon om meer analoog uit te sturen bij 0 DBs dan de versterkers nodig hebben maar de keerzijde is dat de noise floor omhoog gaat.

Hoe moet het dan wel?

De mogelijkheid van digitale gain in je dsp of dig preamp. Dit is bijvoorbeeld normaal in digitale pro audio.

En zo is het ook opgelost in de Hypex DLCP. 0 dbs stuurt de hypex amps vol open en de volumeregeling stopt niet bij 0db maar kan ook gain geven.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 24 okt 2016, 9:48

dit stuk proza ken je?
https://www.minidsp.com/applications/ds ... ucture-101

dat ruis probleem is niets minidsp specifieks, dat hebben alle DSP's op gelijke wijze. of het nou een Hypex AS2.100, een miniDSP, een dure HK HT receiver is (om maar wat dingen te noemen waar ik hands-on ervaring mee heb), ruisen doen ze allemaal. gisteren nog weer een nw minidsp setje getest, en zelfs met zwakke en brakke bron (telefoon) was de ruis geen probleem.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 24 okt 2016, 9:58

In dat stuk wordt wel duidelijk dat ze er bij minidsp niets van snappen. Dan hadden ze wel een gainfunctie in de volumeregeling gebouwd.
Fusion Filterdesign

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 24 okt 2016, 11:00

Voor mij is het duidelijk dat DSP systemen op deze manier nooit goed kunnen werken ook de wc eend oplossing niet.
Je komt met een klein signaal aan en gaat dat digitaliseren aan gezien je een beperkt aantal bits ter beschikking hebt zal je bij laag volume een groot deel van de info weg gooien en dan daar nog aan gaan sleutelen in het digitale domein.
Geen wonder dat al deze systemen nergens naar klinken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 24 okt 2016, 11:08

Kappa7 schreef:Voor mij is het duidelijk dat DSP systemen op deze manier nooit goed kunnen werken ook de wc eend oplossing niet.
Je komt met een klein signaal aan en gaat dat digitaliseren aan gezien je een beperkt aantal bits ter beschikking hebt zal je bij laag volume een groot deel van de info weg gooien en dan daar nog aan gaan sleutelen in het digitale domein.
Geen wonder dat al deze systemen nergens naar klinken.

Verbazingwekkend dat jij nog naar muziek luistert, dit gebeurt tegenwoordig in het hele opnameproces.......
Fusion Filterdesign

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 24 okt 2016, 11:15

ja dat zijn ook vaak erg slechte opnames.
De oude analoge opnames waren echt een stuk beter opgenomen.
Zal ook wel met de techneuten te maken hebben die toen nog niet de beschikking hadden over de limiters en alles nog goed in konden regelen.
iets wat de huidige technici verleerd zijn.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 24 okt 2016, 11:32

Ken anders genoeg analoge opnames die ook ruk zijn.......

Maar om even jouw analogie erbij te pakken:

Een analoge comp/lim haalt pieken weg door de gain terug te regelen boven een bepaald niveau. Hierdoor gaat de totale volume terug en dat wordt weer gecompenseerd met gain........ Kan nooit goed zijn :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Versterkers”