Mijn eerste stapjes...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dynamike

Re: Mijn eerste stapjes...

Berichtdoor dynamike » vr 18 nov 2016, 20:48

DAC'jes binnen! Nog sneller dan de converters die ook met 'Free Shipping' uit China kwamen! :D
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » di 22 nov 2016, 7:04

De I2S DACjes werken hoor! :D

Minder ruis als bij het experiment met de aangepaste gain op de converters. Maar dat kan ook komen omdat die gain toen iets te veel van het goede was, bleek achteraf, waardoor we iets te veel op de noise floor zaten. Deze DACs geven max 2,0V output, in tegen stelling tot de 0,9V van de MiniDSP. De Hypex UcD36MP kan max 2,5V hebben, dus ik kan hem nog niet vol aansturen, maar het scheelt wel een bak.

Hieronder een foto met de componenten:
- Blauwe board: MiniDSP 2x4
- Gele boards: TeraDak DACs met ES9023
- Rode boards (stacked): Unbalanced to balanced Converters
- Kleine groene board: PSU voor converters
- Grote groene board: Hypex UcD36MP

es9023dacserbij.jpg

De op eBay bestelde Audiophonics DACs blijken van TeraDak, dit had ik op internet ook al ergens gevonden. Op de site van TeraDak lijken wel meer producten te staan van AudioPhonics als ik de plaatjes zo zie, dus misschien koopt AudioPhonics hier in.
http://www.teradak.com/products/?id=51

De DACs hangen nu aan dezelfde 5V als de MiniDSP, van de Hypex Standby PSU.

Ik ga nu beginnen aan een mooie plank met een efficiënte en veilige layout en waar ik met de star-ground methodes kan experimenteren. Eens kijken of ik de ruis kan elimineren :wink:

Enige dat ik nog zou willen in deze experimenteer-en-leer-setup-je is een digitale input. Makkelijkste is een MiniDSP MiniDigi, welke ik aan op dit forum heb gepost in het 'Te Koop Gevraagd' gedeelte. Maar weinig kans dat iemand zo iets los kwijt wil verwacht ik...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » za 03 dec 2016, 20:35

Goedenavond. Kleine update. Van knuisje een MiniDigi over kunnen nemen :rock:

Gisteravond alle manuals goed doorgenomen want er moeten nogal wat jumpertjes op de juiste plekken staan. Helemaal zeker van mijn zaak de stack opgebouwd en aangezet. Geen signaal... :?

Nog een paar keer alles gecheckt, andere digitale inputs van de MiniDigi ook geprobeerd, maar zonder resultaat. Al browsend naar een oplossing kwam ik deze thread op het MiniDSP forum: https://www.minidsp.com/forum/hardware- ... hing-issue. Blijkt dat er in de MiniDSP 2x4 Advanced Plugin (die ik gebruik) Manual gewoon een typo zit waardoor je een jumper op een totaal andere plek moet zetten! Weten ze dus blijkbaar al meer dan 9 maanden bij MiniDSP, maar nog niks veranderd in de manual 8-[

Maar goed, het werkte direct, dus nu een fijn volledig digitaal signaalpad, inclusief DSP en volumeregeling. Enige DAC is de ES9023 vlak voor de converters en amps.

Ik heb al een beetje zitten puzzelen qua layout om alle draden zo kort mogelijk te hebben, maar kom niet echt ideaal uit als ik alles gewoon plat laat staan. Ik ga binnenkort nog iets meer 3D puzzelen.
Mvg, Mike

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 03 dec 2016, 21:45

welke typo is dat? ik heb een paar maanden geleden nog zo'n combo in elkaar gezet en die deed t netjes

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 03 dec 2016, 21:50

dynamike schreef:Maar goed, het werkte direct, dus nu een fijn volledig digitaal signaalpad, inclusief DSP en volumeregeling. Enige DAC is de ES9023 vlak voor de converters en amps.

:rock:
( ͝° ͜ʖ͡°)

dynamike

Berichtdoor dynamike » zo 04 dec 2016, 10:43

Henkjan schreef:welke typo is dat? ik heb een paar maanden geleden nog zo'n combo in elkaar gezet en die deed t netjes

Heb je ook gebruik gemaakt van de '2x4 Advanced' Plugin Henkjan? Alleen bij die plugin is het verkeerd.
In de manual van de MiniDSP 2x4 Advanced Plugin staat:

'Plug-in IN#1&2 available on I2S_Data_In7&8'

Maar dat moet dus zijn 'I2S_Data_In1&2'. Iemand anders heeft dit plaatje gemaakt van hoe de linker jumper dan verschuift:

Afbeelding

MiniDSP geeft toe op het forum:

'If you're using the 2x4 advanced plugin, there is indeed a different routing on the I2S in/out of that plugin. Not something we can change I'm afraid.. :-( You're 100% correct that we do need to update the info online though.'

knuisje schreef:
dynamike schreef:Maar goed, het werkte direct, dus nu een fijn volledig digitaal signaalpad, inclusief DSP en volumeregeling. Enige DAC is de ES9023 vlak voor de converters en amps.

Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » do 05 jan 2017, 21:45

Al een tijdje niet meer gepost. Veel andere verplichtingen en projecten gehad de afgelopen tijd, maar het project vordert langzaam maar zeker. Ik heb wat spulletjes binnen om de Safety Loop Breaker te maken, en wil alle componenten netjes via een Star Ground opstelling aan elkaar koppelen. Ik ben nu bezig met de lastigste verbinding, de I2S draadjes tussen de MiniDSP en de DACs. Ik lees dat deze draadjes zo kort mogelijk moeten zijn, dus daar doe ik mijn best voor. Ik heb de headers en RCA connectors van de DACs gehaald. Ik soldeer ze direct aan elkaar met twisted pairs uit een UTP kabel en verbind alle GND's die op de signaaldraden getwist zijn met elkaar welke naar de de Star Ground gaan. Het was even priegelen qua solderen, maar de DACs zijn stacked aan elkaar gesoldeerd, en vanaf de onderste DAC gelijk naar de MiniDSP pins. Zo blijven de draadjes het kortst.

IMG_3808.jpg

Intussen heb ik ook de draden naar de MiniDSP al netjes op maat en klaar om te solderen. Dat binnenkort even doen en kijken of het allemaal nog werkt. Ik heb elke verbinding met de multimeter gecheckt na het solderen dus het zou goed moeten zijn.
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » zo 26 feb 2017, 20:26

Goedenavond. Tijdje stil geweest in mijn draadje. Veel andere prioriteiten gehad naast de hobby.

In de verloren uurtjes nog wel kunnen bouwen, testen en meten, maar het was vooral frustratie. Ik had de hele setup inclusief MiniDIGI met digitale input en externe DACjes via I2S aan de MiniDSP snel werkend, maar er zat nog steeds een vorm van goed hoorbare ruis in. Ik heb heb echt talloze (star-)grounding variaties gemaakt en de nodige draadjes kort gemaakt, omwikkeld met GND, etc. Maar ik heb het gewoon niet weggekregen.

Uiteindelijk componenten uit de keten gaan halen en al snel bleek dat zodra de I2S DACjes eruit waren het waren het stil werd. Ik heb het maar gewoon hierbij gelaten. Misschien heb ik in het proces een van de DACjes stuk gemaakt, wie weet. Het was ook allemaal maar chinees eBay spul van enkele dollars. Dan voorlopig maar gewoon de interne DAC van de MiniDSP gebruiken: Ik ben toch vast nog niet op het niveau dat ik het verschil kan horen. Het volume is meer dan prima: voluit zetten is niet fijn voor de oren, ondanks theoretisch in totaal te weinig gain.

Na de MiniDSP met MiniDIGI is er nog de unbalanced2balanced converter en dan de Hypex UcD36MP. De 6 kanalen van de Hypex worden via de digitale crossover in de MiniDSP aangestuurd: 2x2 kanalen bridged voor het laag, en 2x1 voor het hoog van een setje boekenplank 2-wegjes. Ik heb alles gewoon netjes in de doos geschroefd en de knopjes een plek gegeven. Er zit nog een kleeein beetje ruis in, maar die hoog je eigenlijk alleen als je vlakbij de speaker zit en de mute knop heen en weer schakelt. Dit is zeker goed genoeg om irritatie-loos te kunnen luisteren en fijn met de DSP te kunnen spelen. Als iemand nog een idee heeft waar de laatste ruis in kan zitten, op basis van de foto bijvoorbeeld, dan hoor ik het wel. Ik weet ook niet wat haalbaar is? Totaal geen hoorbare ruis?

IMG_3965.jpg

Al met al veel geleerd van dit eerste project. Kennis gemaakt met veel nieuwe materie, en vertrouwen opgedaan om, als de tijd rijp is, een nieuw versterker project te starten met soortgelijke opzet. Ik moet alleen nog iets meer van voedingen weten. Dit was nu wel heel makkelijk met de Hypex Module met ingebouwde voeding, en waar ik ook de voeding voor de MiniDSP en converters vanaf kon tappen. Misschien dat hier ook nog wat ruis-vermindering in kan zitten. Ik ga eerst nog wat verder de DSP en akoestiek wereld in duiken. Ik heb al ontdekt dat ik wat staande golven moet gaan tackelen in mijn kamer :lol:
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » ma 08 mei 2017, 22:03

Bovenstaande geïntegreerde versterker speelt inmiddels in aangepaste vorm in de huiskamer. De grote B&W 683 S2 zuilen zijn verkocht. Ik heb namelijk ontdekt dat ik in mijn ruimte betere akoestische resultaten verkrijg met een bescheiden 2.1 opstelling, met de sub op de juiste plaats. De twee B&W DM302's hebben hun scheidingsfilter weer terug gekregen, zodat ik ze samen met een goedkoop op de kop getikte Klipsch R-110SW sub kan aansturen vanuit de MiniDSP. Omdat deze maar 4 kanalen uit heeft is de actieve crossover er even uit. Leuk is dat dit setje in mijn oren beter klinkt dat mijn Harman/Kardon receiver i.c.m. met de grote B&W zuilen. Ik ga binnenkort nog wel een iets leuker behuizinkje maken nu het goed werkt. Die stroomkabel aan de voorkant is niet heel handig met een kleine in huis.

Ook flink mijn gedachten laten gaan over het vervolg van dit project. Ik denk nu heel erg in de richting van actieve monitors bouwen met de nieuwe multichannel Hypex Ncore plate amps die eraan komen. Dus minder versterker bouwen, meer speaker bouwen, maar wel de functionaliteit die ik graag wil hebben. Lekker minimal.

Daarnaast ben ik ook de Multi-sub (Geddes) theorie tegen gekomen waarbij je meerdere subs hebt, verspreid door de kamer, en deze apart EQ'ed om een supervlakke respons in het laag te krijgen op een groter aantal luisterplekken, zonder al te veel akoestische aanpassingen. Hier wil ik ook mee gaan experimenteren.

Ook aan het lezen in over normale akoestische aanpassingen omdat ik nog vrij lange reverb/decay heb. Inmiddels van vrouwlief akkoord om panelen te bouwen indien ze bekleed worden met een acceptabele stofjes zoals vilt in een leuk ontwerpje :lol:

Al met al veel plannetjes maar weinig tijd. Maar altijd leuk om de gedachten over te laten gaan.
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » zo 01 apr 2018, 21:35

Lang niet geupdate. Met een verse tweeling in huis traag maar gestaag verder gewerkt aan de amp. Er was zoals hiervoor beschreven altijd een vorm van ruis in de amp blijven zitten, heel weinig, maar toch net waarneembaar. Ik dacht eerst dat het wel accepteerbaar was, maar eenmaal gehoord blijf je je eraan ergeren. Proefje voor proefje ben ik erachter gekomen waar het aan lag. In de amp zaten twee unbalanced naar balanced converters, die eigenlijk uit twee delen bestonden: een input buffer, gevolgd door het gedeelte dat er balanced van toverde. Ondanks dat de Hypex module balanced inputs heeft, heb ik eens geprobeerd om vanaf het buffer direct naar de Hypex te gaan, en de daadwerkelijke balanced converter IC te omzeilen. Et voila, in 1 klap ruisvrij.

Daarnaast zat ik altijd al te klooien met het volume. Op de een of andere manier ging hij gewoon keihard en zat ik qua volumeregeling altijd te klooien in de onderste graden van de volumeknop. Met die balanced converter ertussenuit is het een stuk beter. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je bij een balanced input amp, single ended aansluit, je 6dB minder output hebt? Het is in ieder geval precies wat ik nodig heb om relatief normaal gedrag van de MiniDSP volumeknop te hebben. Die knop is gewoon een potmeter die ik heb mee besteld bij MiniDSP zelf, maar af en toe denk ik eraan om eens te kijken of dit een logaritmische pot is of een lineaire, want het gedrag qua volume voelt erg logaritmisch en zou verklaren waarom hij zo snel hard gaat. Maar goed, ze hebben hem zelf geleverd, dus je zou denken dat het op elkaar is afgestemd...

Ook heb ik een Raspberry Pi en HifiBerry Digi+ gekocht, en een voeding gebouwd met een ringkerntje en twee voedingsprintjes van een forumlid die elk op een eigen wikkeling zitten. De voeding voed de MiniDSP en Raspberry + Digi.

De amp heb ik een leuke Ikea case gegeven met leuke houten volumeknop. De Raspberry start na booten naar Volumio automatisch op met de 3FM stream op door een plugin, dus met een flick van de switch hebben we een muziekje aan.

ampv1playing.jpg

psuv1test.jpg
Mvg, Mike

Terug naar “Versterkers”