Gainclone samenstellen/bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Thomox

Re: Gainclone samenstellen/bouwen

Berichtdoor Thomox » za 10 mar 2018, 15:16

Om toch even een 'oud' topic weer leven in te blazen :lagge:

Hele tijd geleden het spul besteld en gesoldeerd. Weer een tijd stil gelezen, de boel eens aangesloten, werkend gekregen en wegens tijd tekort weer blijven liggen :rock: Komt bekend voor denk ik..... :rofl:

Nu weer even tijd!

To do:
- Goede layout bepalen voor alle prints/componenten
- Een passend dissipatie kastje van modushop erbij uitzoeken
- Aansluitmateriaal bepalen (afgeschermde kabels bijv.)
- Connectoren bepalen (shuko/RCA/speakon)

Nu ben ik mezelf even aan het verdiepen in de beste plaatsing van componenten, met in het achterhoofd houdende dat de gevoelige kabels niet langs netspanning gaan, etc. Nu vraag ik me af of het verstandig is beide versterkerprints aan één zijde van de kast te hangen, dan kan ik namelijk de netspanning volledig aan de andere kant laten ten opzichte van de ingaande signalen.

De volgende componenten moet erin komen:
- 2x lm3886 printjes
- 2x voedingsprint
- 2x trafo 120VA 2x22V
- lite mv06 motorpotmeter + relaisbord
- DC protect en inschakelvertragingsbord
- 1x losse printtrafo 230 - 2x12v
- 1x kaku van barry

Ik heb de volgende 'optisch nette' indeling gemaakt, maar ik verwacht dus dat het anders beter kan. Wie kan mij wat tips verschaffen?

OPTIE 1
Top view LM3886.PNG

Schuin LM3886.PNG

De motorpotmeterprint kan ik met van die 'verhogingen' op een dusdanige hoogte plaatsen dat ik met een verlengdeel en een verend koppelstuk naar de voorzijde van de versterker kan komen.

Ik heb de setup in Solidworks in elkaar geflanst, belangrijkste componenten kloppen qua maatvoering (print/plaatsing connectoren/motorpot). hierin kan ik dus mooi wat schuiven en dit geeft voor mij een goede beeldvorming
:foto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Thomox op zo 18 mar 2018, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 17 mar 2018, 22:47

Vandaag toch maar eens wat gepuzzeld met de printjes om tot een goede opstelling te kunnen komen.

Deze heeft qua opzet wat mij betreft de voorkeur. De LM3886's wel dicht op elkaar...
OPTIE 2
1.jpg

Deze heeft een betere verdeling tussen de LM3886, maar de componenten liggen niet geheel mooi..
OPTIE 3
2.jpg

OPTIE 4
3.jpg

Welke heeft geluidstechisch de voorkeur en waarom?
Laatst gewijzigd door Thomox op zo 18 mar 2018, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

beijert

Berichtdoor beijert » zo 18 mar 2018, 8:38

Die in je post van 10 maart lijkt me beter.
Mark

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 8:41

Hmm.. het probleem daar is dat ik met 230v langs de printen moet, heeft dat zo weinig invloed dat dat kan?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 9:05

Gevoelig is de ingang van je versterkerprinten, daar zou ik met 230V AC uit de buurt blijven. Uitgang is veel minder gevoelig voor het oppikken van brom.

Edit: Persoonlijk vind ik altijd een symmetrische opbouw van versterkers mooi, maar dat is geen moeten natuurlijk. Kun je niet de trafo's in het midden zetten onder elkaar, de voedingsprinten ernaast, en daarnaast links en rechts tegen de koelblokken de versterkerprinten? Zet je de in- en uitgangs connectoren wat meer uit het midden, en doe je de 230V entree juist wel in het midden. Zet je daar ook de kaku neer. Die benut je dan optimaal, omdat je verder geen 230V meer in je kast hebt.

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 9:42

Ja dat wist ik, maar op de manier van de post van 10 maart moet ik alsnog vrij dicht met de 230v langs de ingang van de print...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 9:44

We kruisten elkaar geloof ik :mrgreen: nog wat toegevoegd aan mijn post.

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 9:55

Ik zag het op het moment dat ik de post had geplaatst haha! ik heb jouw idee (zoals ik m begreep) eventjes neergelegd in de layout. Het ziet er dan ongeveer zo uit.. Feit blijft dat ik dan vanaf de motorpot met het ingaande signaal 'door' het 230v gebeuren moet.. Hoe ontkom ik daaraan? Of moet het altijd wel ergens?

OPTIE 5
IMG_20180318_094848_HDR.jpg
Laatst gewijzigd door Thomox op zo 18 mar 2018, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 10:28

Kaku zou ik achterin doen, alle 230V houd je dan lokaal bij de netentree. Wat je vaak ziet ( om de reden die je zelf al noemt) is een verlengde potmeteras, zodat de volumepot ook achterin kan blijven.

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 10:31

Hmm.. ik zie nu dat het voor de buitenstaander niet duidelijk is wat de voorkant en achterkant is. Bovenin het plaatje zou de voorkant moeten zijn, de aan/uit switch en een ledje komen daar in. links onderin komen de ingangen en de uitgangen voor de speakers. rechtsonder zou de netentree moeten komen. Ik wil dus de voorkant alleen voorzien van een lampje en een schakelaar. Plus zoals je inderdaad aangeeft, de potmeter ligt al op een positie dat ik inderdaad een verlengde as wilde gaan toepassen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 10:50

Ha, is inderdaad andersom dan zoals je meestal ziet, de achterkant vooraan :lol: Maar ja, dit zou mijn voorkeur zijn, deze opstelling.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 18 mar 2018, 12:53

Een belangrijke stelregel waar je je aan moet houden : houd audio en netspanning zoveel mogelijk fysiek gescheiden.
Is inderdaad niet makkelijk, door alle verschillende modules die ook met elkaar verbonden moeten worden.
Ik neig ernaar om de trafo's achterin te plaatsen.

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 12:55

Oké, duidelijk Barry :) bedankt voor je input!

@ Ray, jij zou dus de voorkeur geven aan de opstelling uit m'n eerste post bovenaan?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 18 mar 2018, 13:14

Kweet niet welke je nu bedoeld, 't word wat onoverzichtelijk zo... :?

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 13:15

ray5150 schreef:Kweet niet welke je nu bedoeld, 't word wat onoverzichtelijk zo... :?

Mee eens, heb ze even een nummertje gegeven \:D/
Voor jou bedoelde ik optie 1.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 18 mar 2018, 13:22

Bij optie 1 staan de trafo's toch aan de voorzijde ?

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 18 mar 2018, 14:04

Dat klopt inderdaad, ik moet dus een 'lange' lengte kabel richting de kaku leggen, maar dat heeft als voordeel dat ik de ingaande signaalpaden kort houd. Zou jij eens een schets kunnen maken met jouw voorkeur?

3kes

Berichtdoor 3kes » di 17 apr 2018, 18:18

Leuk topic! Ik was zelf ook begonnen aan een chipamp. Het schiet aardig op al is het mechanische verhaal een stevige kluif. Ik bedoel, om de zaak netjes toonbaar te krijgen haha.

Specs zijn:
2x XY LM3886 amp boardje van Ali
2x XY voedingsprint van Ali met 20.000uF per voedingslijntje.
2x 160VA 2x25V ringkern van MP af
Velleman KT4700 inschakelvertraging voor de uitgang
19" behuizing, ook van MP af.

De zaak draait nu een paar weken en ben er positief over. Ik ben nog wel op zoek naar eventuele verbeteringen. Een grotere ingangscondensator ligt al op de plank.

Heeft iemand ervaring met andere chips? Bij mijn kitjes zat de Chinese LM3886TF, zou de LM3886T van Dick Best bijvoorbeeld beter klinken? Het is zomaar een hersenspinsel.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 17 apr 2018, 20:12

Ik dacht dat het verschil was of de behuizing wel of niet geisoleerd was.

Thomox

Berichtdoor Thomox » wo 18 apr 2018, 9:26

Leuk 3kes, ik ben inderdaad ook nog bezig om het geheel een beetje toonbaar te maken. Ik wacht nu al ruim 3 weken op de modushop behuizing van Eltim, die gast schiet maar niet op....

Ik zie dat jij niet met de 'struggle' van de volumeregeling zit :) Dat maakt het wel iets gemakkelijker! Waarom heb je een spoel en weerstand na je Velleman print? een RL filtertje voor je speakers?

Verder, wat een bakbeesten van trafo's! Het ziet eruit als een net opgebouwd geheel :goedzo:

3kes

Berichtdoor 3kes » wo 18 apr 2018, 9:46

ray5150 schreef:Ik dacht dat het verschil was of de behuizing wel of niet geisoleerd was.

Dan hoeven we die dus niet te bestellen. Ik lees op de Amerikaanse fora nog wel eens dat ze de Chinese chips in twijfel trekken. Maar goed, daar wordt sowieso nogal van alles geschreeuwd :yeah:

3kes

Berichtdoor 3kes » wo 18 apr 2018, 9:56

Thomox schreef:Leuk 3kes, ik ben inderdaad ook nog bezig om het geheel een beetje toonbaar te maken. Ik wacht nu al ruim 3 weken op de modushop behuizing van Eltim, die gast schiet maar niet op....

Ik zie dat jij niet met de 'struggle' van de volumeregeling zit :) Dat maakt het wel iets gemakkelijker! Waarom heb je een spoel en weerstand na je Velleman print? een RL filtertje voor je speakers?

Verder, wat een bakbeesten van trafo's! Het ziet eruit als een net opgebouwd geheel :goedzo:

Sja, de behuizing, altijd lastig.. Maar omdat het geen klasse A beest is voldoet de aluminium achterzijde van deze kast prima. Ding wordt amper lauw (of komt dat doordat ik rekening hou met de buren? :think: ) De modushop kasten vind ik helemaal de bom maar ook nogal een aanslag op het algehele versterker budget. Vandaar deze oplossing. Tegenwoordig 'spaar' ik 19" kasten haha.

Het zobel filter heb ik direct op de speakeraansluitingen gemonteerd. Het leek mij zo de beste oplossing. En over de algehele werking van dat filter, de speakers die de versterker aanstuurt zijn nogal van een prijzig type en wilde deze dus middels het filter beschermen. Of het werkt? Geen idee, ik heb geen high tech meetapparatuur. Baat het niet dat schaadt het ook niet.

Het enige wat ik nog wil proberen is de ingangscondensator vervangen door een wat exclusiever exemplaar. Alles op gehoor dus als het geen bal uitmaakt zet ik de originele weer terug.

De trafo's zijn idd overdreven. Eén 200va/225va zal ook prima volstaan en of de huidige opstelling hoorbaar beter is?... ik betwijfel het.

3kes

Berichtdoor 3kes » wo 18 apr 2018, 9:59

Oja, de volumeregeling zit er idd niet op. Ik heb de spullen daar wel voor liggen en op zich lijkt me dat geen probleem. In de versterker gebruik ik nu een sterpunt voor aarde. Vanaf meet af aan is dat ding muisstil. Geen enkele brom hoorbaar.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 18 apr 2018, 19:46

3kes schreef:Ik lees op de Amerikaanse fora nog wel eens dat ze de Chinese chips in twijfel trekken. Maar goed, daar wordt sowieso nogal van alles geschreeuwd :yeah:

Hier is dat niet anders. Net als op circuitsonline of op elk ander audio/elektronicaforum. En terecht!

Naar deze pagina van ESP is in het verleden vaak gelinkt, maar er zijn ook heel wat voorbeelden op internet te vinden die bevestigen dat China sinds jaar en dag fake componenten (counterfeit) levert/gebruikt.

In China werd daar ook niet altijd een geheim van gemaakt. Dit publiceerde een Chinese verkoper in 2008 over de chip in zijn LM3886-kit: price of LM3886 is half of the original authentic.

untitl10.jpg

Los van gestaafde feiten worden we ook overspoeld met kits waarvan we best weten dat ze prijstechnisch niet kloppen. Een goed voorbeeld zijn sommige Sabre-dacs die worden aangeboden voor éénderde van de prijs van het losse IC. But who cares, these days? Degenen die voor dergelijke prijzen een gokje wagen, leggen zich erbij neer als ze eens pech hebben of verkopen het als het niet naar wens klinkt, en zijn tevreden als het met of zonder mods goed klinkt.

Wie echt wil weten of een genuine chip beter klinkt of betere specs heeft als zijn exemplaar, rest waarschijnlijk weinig anders dan meten of rechtstreeks vergelijken.

3kes

Berichtdoor 3kes » wo 18 apr 2018, 20:10

Zeker ook mee eens. Er zijn legio spullen op Ali en aanverwante sites die te goedkoop zijn. Algeheel bekend. Overigens zijn de XY onderdelen niet giga afbraak in vergelijk met andere aanbieders.

Terug naar “Versterkers”