CTA 5.1 Mijn final touch van de CTA buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

CTA 5.1 Mijn final touch van de CTA buizenversterker

Berichtdoor Willy_61 » do 29 dec 2016, 18:36

Na de bouw van de CTA2.1, de EL34-amp en de EL84-amp wil ik het beste van mijn ervaringen steken in dit voorlopig( ?) laatste ontwerp van een buizenversterker met geïntegreerde buizentoonregeling.

De basis is de CTA2.1, een initieel ontwerp van mtb, uitgegroeid tot een kwalitatieve buizenversterker met PP + UL en CFB tegenkoppeling. Deze samenstelling geeft de allerbeste geluidsweergave: een zuivere klank over het ganse spectrum, met mooie gedempte maar toch volle bassen en met nog meer dan voldoende vermogen voor de huiskamer, frequentieweergave: 20Hz - 40kHz @ +/- 1dB.

:? Wat mij tegenviel bij de EL34- en EL84-versterkers waren vooral het gewicht en de moeilijkheid om die compact en toch ordelijk te assembleren. Herinner de vroegere mono uitvoeringen, die waren al serieus van afmetingen en gewicht. Buiten de (zware) smoorspoel is er niet veel weg te laten t.o.v. vroeger... Die problemen heb je niet met CTA, die het uitstekend doet met de ELA-100 als UGT, geschikt voor UL en CFB.

Verder heb ik me gefocust op zo min mogelijk bedrading door deze uitgangstrafo's (ELA-100) aan te passen voor printmontage en deze dan samen met de HS- en de gloei-voeding op de versterkerprint te monteren. Eventuele modificaties worden zo wel moeilijker maar deze aanpak heeft voor mij alles wat ik wens, baserend op mijn ervaring. De vraag van Michiel om universeel instelbare PP, PP+UL of PP+UL+CFB te voorzien is hier niet meer mogelijk vermits het al een huzarenstuk was om deze gecombineerde print te ontwikkelen tot een 1-layer PCB met aanvaardbaar aantal bruggen. Wie toch deze mogelijkheden wil uittesten kan terecht bij de printen van topic CTA2.1 daar is het universele wel voorzien. Verder opteerde Michiel ook om de gloei- en bias-spanning met een SMPS van de hoogspanning af te leiden maar ik heb toch voor de beproefde manier gekozen: een goedkope TDK voor de gloei en een nog goedkoper trafo'tje voor de bias.

Een baxandall toonregeling met buizen is in het ontwerp opgenomen, deze is al gebruikt en goedgekeurd in de EL84-versterker. Tevens is de APL (Audio Power Level) van mtb opnieuw aanwezig, die werkt uitstekend! De look tenslotte is dezelfde als bij de EL84 nl. Marshall-look ;-).

De typering van deze CTA, nl. 5.1 kan raar overkomen, maar de 5.0 is het set met aparte versterker- en voedingsprint en zonder UGT's op de print.

De schema's van de 5.1 versie:
CTA5.1-AMP-schema.PNG

CTA5.1-PS-schema.PNG

CTA5.X-APL-schema.JPG

De printen:
CTA5.1-AMP-PCB-Top01.png

De donkere cirkels van 10mm waarnaar of -van een pijl verwijst, zijn gaten waardoor bedrading wordt gevoerd komende van onder de print.
Met een jumper kan de HS omgeschakeld worden tussen 280 of 300V.
CTA5.1-AMP-PCB-CU01.png

CTA5.X-APL-PCB-TOP01.jpg

CTA5.X-APL-PCB-CU01.jpg

CTA5.X-Input-PCB-TOP01.jpg

CTA5.X-Input-PCB-CU01.jpg

Compositie:
CTA5.1-Compositie SubTop.PNG

Hieronder wou ik al mijn ontwerpfiles posten, daarin zitten ook een print voor de aparte versterker een een aparte voedingsprint voor wie daar de voorkeur aan geeft, maar ik krijg een zip van 14Mb niet gepost :oops: blijkbaar moet elke aparte file kleiner dan 1Mb zijn, dat is toch geen vooruitgang met het nieuwe forum...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Re: CTA 5.1 Mijn final touch van de CTA buizenversterker

Berichtdoor Willy_61 » ma 02 jan 2017, 15:55

Dan maar via Google drive:
Voilà, hier de zip met alle ontwerpfiles inclusief viewers. :dank:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 02 jan 2017, 16:02

Prachtig Willy , met kop en schouder aan top met de kwaliteit van de Schema's de Documentatie en Afwerking van het geheel
shit draadje vergeten :oops:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 02 jan 2017, 16:20

hohohoo zou de kerstman zeggen :lol: ...laat me een beetje bescheidenheid.
Schema's, tekeningen en beeldmateriaal zijn voor mij deel van het geheel en dus zeker zo belangrijk als de rest, ik geniet daar van. Het ontwerpen, tot in het kleinste detail, geeft mij de meeste voldoening. Daarna bij het bouwen zou ik wel het mechanische liefst overslaan (als dat kon) maar al de rest is "fun" :kwijl:
En als het dan af is kijk ik meestal al uit naar een volgend project...

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 02 jan 2017, 18:06

De componentenlijst was ik nog vergeten, maar kan je nu downloaden. De lijst is een excel waarin alle onderdelen van de versterker vervat zitten, behalve het chassis, de kast, schroeven, afstandsbusjes, kabels en wat ik hier nog vergeet te vermelden ;-).

- De lichtgroene kolommen verwijzen naar het versterkeronderdeel dmv een kruisje
- Amp = versterker
- PS = voeding
- APL = APL-module
- Inp = input-module
- alg. = algemene zaken
- de "onderdeel" kolom bevat de typering van een onderdeel, let wel: die is toegekend per PCB dus R1 komt zowel voor op de "PS" als de "Inp".
- nodig aantal
- waarde
- code: de bestelcode bij de gekozen leverancier
- omschrijving: opgegegeven omschrijving vd leverancier
- hyperlink: rechtstreekse link naar het item bij de leverancier

- voorstel aantal: wordt automatisch opgevuld met het getal uit kolom "nodig aantal", dit getal komt automatisch te staan in de kolom "besteld aantal" als je een "x" zet in kolom "bestel o/x". Wanneer je echter meer of minder wil bestellen, verander het getal in kolom "voorstel aantal" naar wens.
- bestel o/x: enkel wanneer hier een "x" staat wordt het item meegenomen in de bestelling.
- besteld aantal = aantal uit kolom "voorstel aantal" in combintie met "x" in kolom "bestel o/x".
- eenheidsprijs: de huidige eenheidsprijs van het onderdeel, let wel: als bv. je voorraad metaalweerstanden van 1k/0.6W er bijna door zit kan het interessant zijn om ipv 1 weerstand er 10 of 100 te bestellen: bij Reichelt kost 1 weerstand € 0.083, vanaf 10 wordt dat € 0.05/st en vanaf 100 € 0.025/st.
- totaal wordt automatisch berekend en doorgekopieerd naar de betreffende leveranciers-kolommen in de volgende 4 gele kolommen.
- leverancier kolom bevat telkens de gekozen leverancier voor een onderdeel en de link naar de home-pagina vd leverancier.

De gele cellen zijn geblokkeerd, als je bv. met andere leveranciers wil werken moet je de beveiliging van het werkblad opheffen (geen wachtwoord).

mtb

Berichtdoor mtb » ma 02 jan 2017, 18:08

Dat ziet er weer knap uit Willy!, maar ik vind het natuurlijk jammer dat je m'n suggesties niet overneemt, want dan krijg je een compactere versterker met eventueel meer vermogen en een lossere buizenklank.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 03 jan 2017, 10:29

mtb schreef:Dat ziet er weer knap uit Willy!, maar ik vind het natuurlijk jammer dat je m'n suggesties niet overneemt, want dan krijg je een compactere versterker met eventueel meer vermogen en een lossere buizenklank.

... voorlopig( ?) laatste ontwerp ...daarmee begon ik dit topic.
CTA5.1 is het resultaat van -wat ik vind- al het beste uit de voorgaande projecten, waarbij het "compacte" zeker niet uit het oog werd verloren.
De EL84 was zelfs te compact, alles kon er nauwelijks in en was moeilijk te bedraden :-(.
We hebben hier nu 1 enkelzijdige print waarop de versterker + UGT's + voedingen. Eens de print bestukt, volstaat een heel beperkte bedrading om de versterker af te maken. Dit concept was al enkele maanden vooraf aan het rijpen en na een weekje printen ontwerpen (eerst 2 apart en daarna 1 met alles tezamen) was het klaar. Deze versterker heb ik aan mijn dochter beloofd (die de eerste CTA2.1 al heeft), ze wou er één extra voor in haar werkruimte.
Ondertussen ben ik wel blijven doordenken over de suggesties die jij voorop stelde, alleen zijn daar nog een aantal obstakels die uitgeklaard moeten worden.
-maak UL en/of CFB schakelbaar dat scheelt in het maximale uitgangsvermogen en de buizenklank.

Volledig mee eens, waarschijnlijk uit te voeren met 3-standen schakelaar (PP-UL-UL+CFB) + een aantal printrelais. Daarbij moet de BIAS-instelling waarschijnlijk ontdubbeld worden voor enerzijds PP of UL en anderzijds PP+CFB.
Tevens moet de klassieke tegenkoppeling tussen UGT-sec. en de fazedraaier opnieuw geïmplementeerd worden voor gebruik bij PP en UL maar dus niet bij UL+CFB.
Bedenking 1: het zal niet simpel zijn om dat bij in de enkelzijdige print te integreren.
Bedenking 2: ik twijfel of de ELA-100 nog betrouwbaar ingezet kan worden als vermogens van 9W bij Va=300V mogelijk worden. Ik zie op de markt niet direct een budgetvriendelijke valabele kandidaat (max. ca. €35) die aan deze specificaties voldoet. Kan Transplanum hier misschien bij betrokken worden?
update 4/01:Anders moeten we de gok maar wagen en weten we meteen wat ELA-100 aan kan tot 10W.
-de gestabiliseerde 300V en APL's moeten blijven!

Dat is zo al in de CTA5.1, maar wel schakelbaar tussen 280 en 300V, om de ELA-100 te sparen.
-de gloei- en bias-spanning kan je eenvoudig met een SMPS van de hoogspanning afleiden, zodat je minder trafo's nodig hebt.

In wezen ben ik hier niet echt gek van, ik vraag me nl. af of we geen groot risico lopen op oscillaties indien we een SMPS toelaten in de signaalwegen. Ik had trouwens niet de indruk dat je "Schakelende voeding (SMPS) voor buizenversterkers." al gebruiksklaar was ;-).
Voor de gloei zie ik geen probleem, op voorwaarde dat de 65VA Conrad-trafo vervangen wordt door de 100VA van TME.

Tenslotte het aspect "compact": als de versterker nog kleiner zou kunnen dan de 5.1 zal het vlgs. mij hooguit 2 à 3cm zijn in de diepte. Compact heeft ook natuurlijke grenzen, het mag niet ten koste gaan van de werkbare interne ruimte.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 10 jan 2017, 16:07

Ik heb de hoofdprint nog kunnen aanpassen zodat er kan geschakeld worden (tumbler aan achterkant versterker) tussen PP en PP+UL d.m.v. 2 relais met elk 2 wisselcontacten. In beide gevallen blijft de CFB actief net zoals bij versterker 14 en 15 in Het Vanderveen Project.

Menno schijft hierover volgende besluiten:
"Pentode Balansversterker met CFB:
In versterker 14 is het volledige vermogen van de pentode eindbuizen beschikbaar.
De schermroosters zijn rechtstreeks aan de voedingsspanning Vo verbonden en leveren schijnbaar (*) geen tegenkoppeling.
De kathodes zijn weer op de secundaire wikkeling aangesloten en dat levert krachtige locale tegenkoppeling op.

Het geluidsbeeld is mooi rond, weinig gekleurd en heeft veel dynamisch vermogen. Niet alle details zijn hoorbaar, dus het is nog niet volledig high-end, maar gaat duidelijk die richting uit. Deze versterker is met name geschikt voor een open doorzichtig gitaargeluid (jazz of akoestisch) waar een onvervormde dynamiek en inzicht in de toonstructuur van belang zijn. In de “overdrive” gaat de versterker zacht in de oversturing, wat een warm aangenaam bluesgeluid oplevert.

De schermroosters koppelen ten opzichte van de kathode iets tegen (*), maar dit is gering. De tegenkoppeling tussen het stuurrooster en de kathode is dominant. Hierdoor wordt de vervorming van de eindbuizen krachtig onderdrukt. Het resultaat is dat de versterker schoon gaat klinken (nog niet maximaal schoon) en dat de dempingsfactor fiks is toegenomen in vergelijk met een gewone pentode schakeling, terwijl het volle uitgangsvermogen beschikbaar is gebleven.
Het –3dB frequentiebereik is aan de hoogkant ruimer. Dit grote bereik wordt veroorzaakt door de geringe effectieve Miller capaciteit van het stuurrooster naar de anode. Het schermrooster draagt namelijk geen wisselspanning en kan daardoor goed de doordringing van de anodewisselspanning naar het stuurrooster tegenhouden. Bij de volgende versterkers wordt de invloed van deze Miller capaciteit nog duidelijker.

Super Triode © Balansversterker: PP UL + CFB
In versterker 15 is door de ultra lineaire schakelwijze opnieuw nagenoeg het volledige vermogen van de eindbuizen beschikbaar.
De schermroosters zijn met de ultra lineaire aftakkingen van de primaire wikkeling v.d. uitgangstransformator verbonden.
De kathodes zijn op de secundaire wikkeling aangesloten. Dat levert nog eens extra locale tegenkoppeling op.

Het geluidsbeeld is ongelooflijk detailrijk, open en ruimtelijk. Hier hebben we echt te maken met een high end versterker van allure. Instrumenten en stemmen zijn holografisch in het geluidsveld te plaatsen met de juiste afmetingen. De ruimte tussen de instrumenten klinkt niet leeg, maar "ademt" de akoestiek van de omgeving. Opvallend daarbij is het ver doorlopende gecontroleerde laag met de vele details daarin. Deze diepe dynamische weergave geeft een grote toegankelijkheid tot het geluidsveld van de opname. De details zijn schoon en alle herkenbaar, plus hun "emotionele inhoud", waardoor de betrokkenheid met deze weergave erg groot is.

Bij puur subjectief luisteren valt op dat deze versterker controle heeft. Dit wordt volledig verklaard door de dempingsfactor in beschouwing te nemen. Bij versterker 15 gaan we de richting uit van volledige spanningssturing. Daarbij wordt de beweging van de luidsprekerconus bij lage frequenties net voldoende onder controle gehouden (hangt van het type luidspreker af), waardoor de laagweergave in de tijd gezien afgebakend wordt. Hierdoor worden details in het laag beter herkenbaar en dat verklaart op zijn beurt weer waarom we de akoestiek van de opname beter kunnen horen."

CTA5.1-AMP-schema-b.PNG

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 11 jan 2017, 15:56

Zou zeggen, meer werk met de dokumentatie dan de versterkerbouw :shock:
Fraai uitgevoerd enzo maar een evt nabouwer wordt wel afgeschrikt, "wat ziet dat er ingewikkeld uit" 8-[ .Hoe dan ook eind goed al goed, op naar de wafelenbak :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

mtb

Berichtdoor mtb » wo 11 jan 2017, 16:21

Als je 'heet' wilt omschakelen, gebruik dan maak-voor-verbreek contacten om te voorkomen dat g2 (eventjes) open komt te hangen.
Je sluit dan wel de UL-wikkeling even kort, maar dit is niet zo erg.
Handiger is wellicht om 'koud' (als de voeding uitstaat) te schakelen met 'verborgen' (print)schakelaartjes.
Als je links-rechts apart uitvoert, kan je meteen het verschil horen.

mtb

Berichtdoor mtb » wo 11 jan 2017, 16:38

Verder heb je TR3 niet nodig als je de -18V afleidt van de 36V-TR1 met een LM317 o.i.d. die niet erg warm wordt, omdat de -18V niet zoveel stroom trekt.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 11 jan 2017, 17:48

mtb schreef:Als je 'heet' wilt omschakelen, gebruik dan maak-voor-verbreek contacten om te voorkomen dat g2 (eventjes) open komt te hangen.
Je sluit dan wel de UL-wikkeling even kort, maar dit is niet zo erg.
Handiger is wellicht om 'koud' (als de voeding uitstaat) te schakelen met 'verborgen' (print)schakelaartjes.
Als je links-rechts apart uitvoert, kan je meteen het verschil horen.

De omschakeling gebeurt door 2 relais met schakeltijden:
- Ansprechzeit (exkl. Prellzeit bei UN/20°C) ≤ 15 ms
- Abfallzeit (exkl. Prellzeit)(exkl. Prellzeit) ≤ 5 ms
Ik denk dus niet dat warm omschakelen een probleem zal opleveren maar bij deze versterker zet ik de schakelaar toch maar aan de achterkant. Omschakelen binnen de versterker is makkelijker voor het printontwerp (zie CAT2.1) maar nodigt niet uit om te demonstreren vermits de versterkerkap telkens moet verwijderd worden.
mtb schreef:Verder heb je TR3 niet nodig als je de -18V afleidt van de 36V-TR1 met een LM317 o.i.d. die niet erg warm wordt, omdat de -18V niet zoveel stroom trekt.

Dat zou inderdaad eenvoudiger zijn maar ik heb het met TR3 uitgevoerd om te voorkomen dat een geschakelde voeding (TR1) in de signaalkring komt. Los van mogelijke (?) problemen (oscillaties), komt de gloei dan ook rechtstreeks gekoppeld te staan met de HS door een gemeenschappelijke aarde. Dit heeft bij de EL84 versterker ook raar gedrag opgeleverd, wat ik niet exact heb kunnen duiden maar wel opgelost was door de koppeling te verwijderen met de HS.
Ah!buis schreef:Zou zeggen, meer werk met de dokumentatie dan de versterkerbouw :shock:
Fraai uitgevoerd enzo maar een evt nabouwer wordt wel afgeschrikt, "wat ziet dat er ingewikkeld uit" 8-[ .Hoe dan ook eind goed al goed, op naar de wafelenbak :lol:
Anne

... niet zozeer met de documentatie maar wel met de voorbereiding, de documentatie is dan te vergelijken met het kladje waar je alle bevindingen op noteert ;-)
En ingewikkeld is het toch niet :? , eens dat de print ontworpen is wordt het een fluitje van een cent om hem te bouwen (behalve misschien chassis en kast).

mtb

Berichtdoor mtb » do 12 jan 2017, 16:34

Je kan de 36V-TR1 niet zomaar laten 'zweven', die moet ergens aan massa liggen, je moet het spanningsverschil maar eens meten als ie los hangt!
Met je EL84-versterker was achteraf alles toch te wijten aan de oscillatie van de HS-voeding?, je zou kunnen controleren hoe het nu zit met de SMPS-verbinding.
Er zit in het relais een 'dode' tijd van enkele milliseconde's, dat kan funest zijn in de elektronica!, misschien dat het met buizen wel mee valt, wellicht kan Anne daar meer over zeggen?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 jan 2017, 16:53

Willy_61 schreef:En ingewikkeld is het toch niet :? , eens dat de print ontworpen is wordt het een fluitje van een cent om hem te bouwen (behalve misschien chassis en kast).
Is niet zo ingewikkeld maar met al die doc. lijkt 't ingewikkeld, schrikt misschien af :?
Een zwevend schermrooster kan op zich geen kwaad.Om op spanning te komen moet er stroom geleverd, zonder dat zakt de spanning in en met lage schermroosterspanning kleine anodestroom.
Maar in de balansversterker is het wel zaak om de twee kanten tegelijk te schakelen.Als aan één kant de stroom wegvalt krijg je netto een hoop gelijkstroom in de UGT, kan de kern magnetiseren.
Met relais lijkt me snel genoeg, in die tijd krijgt de stroom niet de kans hoog te komen door de zelfinduktie van de trafo.Geeft vermoedelijk wel een flinke tik in de LS.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 12 jan 2017, 17:26

mtb schreef:Je kan de 36V-TR1 niet zomaar laten 'zweven', die moet ergens aan massa liggen, je moet het spanningsverschil maar eens meten als ie los hangt!

De 36V-TR1 is uiteraard voorzien van de net-aarding.
mtb schreef:Met je EL84-versterker was achteraf alles toch te wijten aan de oscillatie van de HS-voeding?, je zou kunnen controleren hoe het nu zit met de SMPS-verbinding.

Wel dat zou inderdaad wel eens kunnen dat die oscillatie ermee te maken had, dat het HS-relais telkens onmiddellijk terug afviel, maar na het oplossen van de oscillatie is dat (denk ik) niet meer getest.
Ik ga er eens over nadenken wat de mogelijkheden en eventuele risico's zijn.
Ah!buis schreef:Is niet zo ingewikkeld maar met al die doc. lijkt 't ingewikkeld, schrikt misschien af :?

Ik vermoed dat je gelijk hebt: posten van de schema's in begin- en bouwfaze volstaat, printen e.d. zijn overkill, komen waarschijnlijk toch nog wijzigingen aan.
Dus printen e.d. komen pas te voorschijn bij het afsluiten van het topic, à propos de compositietekening was wel relevant omdat op die manier de eenvoudige bekabeling werd geïllustreerd ;-)
P.S. de 2 relais worden gelijktijdig aangestuurd (op 1 voedingslijn) zodat eigenlijk "geen" tijdsverschil in schakelen kan zijn.

mtb

Berichtdoor mtb » vr 13 jan 2017, 18:52

Willy_61 schreef:
mtb schreef:Je kan de 36V-TR1 niet zomaar laten 'zweven', die moet ergens aan massa liggen, je moet het spanningsverschil maar eens meten als ie los hangt!

De 36V-TR1 is uiteraard voorzien van de net-aarding.

Dat is alleen voor primair!, vaak zit er wel een condensator tussen de net-aarding en secundair om die HF te aarden, maar LF blijft ie zweven! wat voor storing kan zorgen.
Je zou eens moeten meten of kijken of er een C inzit (dat is een Y-condensator en vrij groot) en die verwijderen, zodat je secundair apart kunt aarden.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 14 jan 2017, 10:13

Michiel, ik hou het bij het oorspronkelijke ontwerp, dus met TR3.
De 36V-TR1 heeft te weinig overschot, max. 150mA, om ook nog voor de -18V te dienen.
In mijn huidig ontwerp worden de 2 relais voor schakelen tussen PP en PPUL (samen 66mA) gestuurd door de 36V-TR1, al de overige laagspanning (1 inputrelais + powerled + negatieve voeding versterker) komt via TR3, dus van de -18V.
De Y-condensator, inderdaad aanwezig, wil ik absoluut niet verwijderen, dit is de meest effectieve en veiligste filter voor ontstoring van de netspanning.
Maar nogmaals, de hoofdreden is het krappe overschot van 36V-Tr1.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 22 jan 2017, 14:04

Ik zit ondertussen een week vast met een zere rug, maar ik ga zodra het de volgende dagen lukt een breadboard-opstelling grondig uittesten met alleen een TDK-Lambda als basis, dus geen TR3 meer. Ik gebruik dan wel het 25W type voor de test, als de metingen daarmee uitstekend zijn kan het ook met een (nog te bestellen) TDK-Lambda van 35W.
Een aangepaste print had ik vorige maandag al ontworpen, met geïntegreerde TDK-Lambda LS-35-36, en dat is goed gelukt. Alleen kon ik nadien nog nauwelijks recht van mijn computerstoel :-(

mtb

Berichtdoor mtb » di 24 jan 2017, 17:15

Waarschijnlijk staat je hoofd en/of rug er niet naar (sterkte!), maar er is veel stroomwinst te behalen door het gebruik van de relais' op een hogere spanning.
De 24V-uitvoering van het relais dat je wilt gebruiken, trekt maar 17mA i.p.v 33mA.
Verder is 120Vac/1A wel genoeg en die trekken nog minder stroom, bijv. de Takamisawa en die is ook geschikt als ingangsrelais!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 25 jan 2017, 9:14

mtb schreef:...er is veel stroomwinst te behalen door het gebruik van de relais' op een hogere spanning.
De 24V-uitvoering van het relais dat je wilt gebruiken, trekt maar 17mA i.p.v 33mA.
Verder is 120Vac/1A wel genoeg en die trekken nog minder stroom, bijv. de Takamisawa en die is ook geschikt als ingangsrelais!

Daar heb je wel een punt Michiel. Mijn keuze van relais was eerder ingegeven door wat ik in voorraad had.
De Takamisawa is wel heel verleidelijk met 8,3mA spoelstroom maar daarmee 300V DC schakelen vind ik toch wat tricky.
Met de 24V-uitvoering van de FTR F1CL012R, dus de FTR F1CL024R
- Switching voltage = 400 V AC / 300 V DC
- Switching capacity = 2000 VA / 240 W
- Voltage = DC24 V=
- Internal resistance (Ri) = 1440 Ohm
... kom ik op volgend totaal verbruik van de negatieve voeding (die nu -24V is ipv -18V):
- tbv de negatieve voorspanning: ca. 50mA
- 2 relais FTR F1CL024R voor de 300V: 34mA
- 2 relais RY 24W K (Takamisawa) waarvan telkens maar 1 actief voor de input: 8mA
- powerled: 10mA
... of een totaal van ca. 100mA waar effectief 150mA beschikbaar is met de TDK van 25W.
Dat moet zo lukken.

Dus de TDK-Lambda LS 25W-36V (0,75A) blijft behouden, de omschakelrelais PP<>PP+Ul worden het 24V-type en de inputrelais wijzigen van Amphenol naar Takamisawa.

mtb

Berichtdoor mtb » wo 25 jan 2017, 17:55

Je schakelt geen 300Vdc, maar ca. 30% van de anode-wisselspanning over de UL-tap en die is maximaal nog geen 80Vac!
Als je het relais direct op 36V aansluit (dat max. 49V2 mag hebben), trekt ie 36V/2880Ω=12m5A en schakelt sneller!
De oorspronkelijke balans-bias-instelling van de CTA2.1 met zener lijkt me handiger en trekt minder dan 10mA/kanaal, dat scheelt een LM317, wat het weer compacter (de C van CTA) maakt!
Als je de ingangsrelais' in serie zet met de power-on-duo-LED met de kathodes aan -36V en S2 met 1k5Ω in serie naar massa en ze met parallel-weerstanden (10kΩ naar massa) op oranje instelt, kan je aan de kleur zien welke bron ingeschakeld staat, wel zo leuk.
De ingangsconnectors moeten uiteraard wel aan massa blijven en de flyback-diodes andersom!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 jan 2017, 20:55

mtb schreef: en de flyback-diodes andersom!
Dat je dat gezien hebt :o ,was me helemaal niet opgevallen.
Staan idd verkeerd op de print en in 't schema :shock:
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 26 jan 2017, 8:45

Ah!buis schreef:
mtb schreef: en de flyback-diodes andersom!
Dat je dat gezien hebt :o ,was me helemaal niet opgevallen.
Staan idd verkeerd op de print en in 't schema :shock:
Anne

:think:
inputs en sturing.png

Michiel, Anne, vergeten jullie niet dat de aarde op de ingangsprint positiever is dan het stuursignaal (-24V) komende van S2?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 26 jan 2017, 11:17

Krijg nou wat, er staat een min voor, zit 't toch goed !
Maar de min voor de versterker is 18v , relais 24v ?
Meestal kun je wel een hogere spanning halen voor de stabilisatie, maar die zit hier aan de massakant ?
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 26 jan 2017, 11:37

Hoi Anne, blij dat ik het bij het rechte eind had, moest anders heel erg gaan twijfelen aan mijn kunnen ;-)
Zoals eerder aangegeven wordt de negatieve voeding -24V ipv -18V. Dit faciliteert gebruik van 24V-relais (met dus minder verbruik) en maakt verder niks uit voor instelling buizen. Hierdoor kan ik de TDK-Lambda LS 25W-36V (0,75A) behouden.
Wat is jouw mening over gebruik van een schakelende voeding (TDK-Lambda) rechtstreeks voor de voorinstelling van de eindbuizen. Ik was eerder van plan om die -36V (die ook de gloei verzorgt) via LM317 te converteren naar -24V, dat geeft me meer vertrouwen in de zuiverheid van die spanning, alhoewel ik moet toegeven geen storende dingen gezien te hebben met de scoop op de -36V.
CTA5.1-PS03-schema.PNG

Terug naar “Versterkers”