Allen Wright's - PP-2C eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Allen Wright's - PP-2C eindversterker

Berichtdoor Bert61 » zo 23 jul 2017, 17:00

Bedankt Rovano en ook Sevenup natuurlijk
Maar ik ga ze zelf maar maken als ik tijd heb 2.18€ per stuk :shock: ext btw :?:
En porto niet te vergeten.
Daar verschrik ik van , ik wordt, ehh ben een ouwe zeurpiet , vind alles te duur tegenswoordig :roll:

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 23 jul 2017, 17:19

Ja Bert,

Goedkoop is het inderdaad niet, maar als je meer dan 10 koopt, wordt het wat goedkoper: € 1,49 excl. BTW.
Je moet het even combineren met andere zaken die je voor je project nodig hebt. Als je bestelling groter wordt dan €50,- betaal je geen portokosten.
Helpt dat?

Rovano

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 jul 2017, 19:35

Vind het wel een mooie oplossing, nooit zo toegepast gezien eigenlijk. Grote voordeel is natuurlijk dat je helemaal vrij bent in plaatsen. Nog even naar de isolatie gekeken, zit ook wel goed.
Prijzig tsja, de tijd van versterkers bouwen om wat geld te besparen is niet meer, maar je hebt een punt Bert.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 jul 2017, 21:25

Tjonge, dag en nachtwerk hier :shock: en 't gaat nog goed ook :goeie:
Met wat aanpassing dus, dan ook maar even teruggekeken. Viel iets eigenaardigs op :o
Condensator opblinken voor 't uitzicht :kwijl: en daarna er een pot over gezet :?
Iets met "z'n licht onder de korenmaat" of zo :lol:
Anne

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 23 jul 2017, 22:50

Ah!buis schreef:Tjonge, dag en nachtwerk hier :shock: en 't gaat nog goed ook :goeie:
Ha, daar ben je weer! Ik had je al een beetje gemist. :wink: Ik moet je overigens nog bedanken voor je bijdragen aan de totstandkoming van dit project. Ik geloof niet dat er veel anderen zijn op dit forum met jouw technische bagage, anders dan je Nick name doet vermoeden, ben je zelden A(h)buis! :sure:

Midden in de nacht heb ik vaak mijn betere momenten dus maak ik daar gebruik van.

Ja, kan het ding je goedkeuring wegdragen? Goed beschouwd bouw ik geen versterkers. Ik teken ze en daarna zet ik de blik op oneindig en voer ik gewoon uit wat op tekening staat. Vandaar dat de bouw vrij vlot is verlopen. Met het tekenwerk ben ik veel langer bezig geweest dan met het bouwen.
Ah!buis schreef:Met wat aanpassing dus, dan ook maar even teruggekeken. Viel iets eigenaardigs op :o Condensator opblinken voor 't uitzicht :kwijl: en daarna er een pot over gezet :?
Ehhh nee, zo kwam het ding uit de verpakking, heb ik verder echt niets aan gedaan. Vindt je dat dan een fraai gezicht, die glimmende pot met die maffe beugel eromheen? Mwahh, ik in ieder geval niet. Bovendien, in het kader van de gewenste symmetrie in de opbouw, wordt dat met een extra kap gewoon weer gelijk getrokken. Ook bedoeld om het mysterie te vergroten: "Wat zit er in hemelsnaam allemaal onder die zwarte koektrommels"?
Ah!buis schreef:Iets met "z'n licht onder de korenmaat" of zo :lol:
Het doet me deugd te zien dat je vroeger een Spartaanse opvoeding hebt genoten op een lagere school 'met den Bijbel'. :? Dat was helemaal zo slecht nog niet. :^o

Rovano

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 24 jul 2017, 11:32

Rovano schreef:Ja, kan het ding je goedkeuring wegdragen?
Als je zelf maar tevreden bent met het resultaat :D .Wat ik er van denk mag je dan toch worst wezen ? :lol: .
Het doet me deugd te zien dat je vroeger een Spartaanse opvoeding hebt genoten op een lagere school 'met den Bijbel'. :? Dat was helemaal zo slecht nog niet. :^o
Prinses Juliana school, Etterbeek :shock:
Anne

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 24 jul 2017, 18:35

Ah!buis schreef:Als je zelf maar tevreden bent met het resultaat :D .Wat ik er van denk mag je dan toch worst wezen ? :lol:

Zeker, maar enige instemming van een hobbygenoot is beter voor mijn ego. :roll: Ik ben in ieder geval tevreden.
Ah!buis schreef:Prinses Juliana school, Etterbeek :shock:
Oei, PC schooltje, was het heel erg? :mrgreen:

Rovano

Rovano

Berichtdoor Rovano » di 03 okt 2017, 22:24

Even een update van de voortgang.

Na een poosje naar twee 'blote billen' versterkers te hebben geluisterd, wordt het tijd voor de omkasting.
De kastjes werden gemaakt door Cor van der Zaag uit Joure. De man doet zijn naam eer aan en weet de zaag op een uitstekende wijze te hanteren. Mooi maatvast werk! Voor mensen die zelf minder handig zijn met hout, bel Cor op 06-36320898.

Ziehier het resultaat:

P1100406.JPG

P1100404.JPG

P1100397.JPG

Wordt vervolgd.

Rovano

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 07 okt 2017, 20:00

Enkele kleine aanpassingen.

Allereerst heb ik de ‘gain’ potmeter vervangen voor twee weerstanden van 180 Ohm in serie. Over één van de weerstanden heb ik een jumper geplaatst zodat nu heel makkelijk gekozen kan worden voor single ended input danwel differential input.
Het CCS printje ziet er nu zo uit:

CCS.jpg

Voor single ended input gebruik ik een dummy XLR plug met doorverbinding tussen 1 en 3.

Ook koos ik een andere instelling van de Salas shuntregelaar. De regelaar is wel stabiel, maar op maandag meet ik 360V en op dinsdag 385V. Wispelturigheid troef! Irritant en dat moet anders, anders gooi ik het ding eruit!

Ik las een stukje van Kevin Carter (K & K audio) over het gebruik van shuntregelaars in samenhang met differentiële versterkertrappen. Kevin Carter ontwikkelde een shuntregelaar die rechtstreeks is afgeleid (gejat?) van de Salas regelaar.
Dit is wat hij schrijft:

…….For push-pull and/or differential circuits the applications story is different. Since the signal current in the two triodes flows in opposite directions there are no big current swings that result in power supply voltage fluctuations. In fact, one oft-repeated advantage of push-pull circuits is that power supply design is simpler for this reason. However, there is still some variation due to audio signal, because in push-pull circuits that are not properly differential in action the consequences of imperfect tube matching show up in power supply voltage modulation. A shunt regulator can be applied to reduce this effect by a large factor. In fact, I became interested in shunt regulators when I found that the application of a shunt regulator to the center tap of a line output transformer in a transformer loaded differential stage improved the sound to a pretty significant degree. Even in practical tube differential amplifiers with very well-matched triodes and very good quality common cathode current sinking the positive sonic effect is readily heard. In this case, I found that relatively little shunt regulator current (just enough to keep the shunt regulator operating nicely plus a small engineering margin) sounded the best with a well-matched pair of triodes in the stage. Increasing the current shunted through the regulator beyond just enough to sustain regulation actually decreased sound quality…….

Goed, die klankmatige verschillen hoor ik allemaal niet, maar een evident voordeel van een veel lagere totaalstroominstelling is natuurlijk wel dat de regelaar veel minder hitte produceert. Wat ik lees van anderen die deze regelaar gebruiken is dat de stabiliteit in het geding is naarmate de temperaturen oplopen. Dit is ook mijn ervaring. Zaak dus om die temperatuur naar beneden te krijgen. Ik stelde de regelaar in op 28mA. Kevin Carter adviseert een ‘eigenverbruik’ stroom van 6mA, maar ik neem 2mA extra, geeft 8mA plus 20mA voor de belasting is totaal 28mA. Een reductie van 12mA. De regelaar is nog steeds stabiel en de spanningen zijn nu op alle dagen van de week gelijk! De temperatuur van de IRF840 komt nu niet boven de 35 graden.

Links = anode spanning V1 / rechts = anode spanning V2:

P1100356.JPG

Links = anode spanning V1 / rechts = voedingsspanning B2:

P1100357.JPG

Rovano

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 07 okt 2017, 20:59

Gaat goed vooruit en heel (te? :shock: ) netjes :D
Rovano schreef:Enkele kleine aanpassingen.

Allereerst heb ik de ‘gain’ potmeter vervangen voor twee weerstanden van 180 Ohm in serie. Over één van de weerstanden heb ik een jumper geplaatst zodat nu heel makkelijk gekozen kan worden voor single ended input danwel differential input.
Voordeel van zo'n gaatjesprint, makkelijk veranderen.Eerst ingestelde waarde gemeten en dan twee keer de helft ?
Ook koos ik een andere instelling van de Salas shuntregelaar. De regelaar is wel stabiel, maar op maandag meet ik 360V en op dinsdag 385V. Wispelturigheid troef! Irritant en dat moet anders, anders gooi ik het ding eruit!
Voor (het gebrek aan) de stabiliteit had ik al gewaarschuwd :(
Goed, die klankmatige verschillen hoor ik allemaal niet, maar een evident voordeel van een veel lagere totaalstroominstelling is natuurlijk wel dat de regelaar veel minder hitte produceert. Wat ik lees van anderen die deze regelaar gebruiken is dat de stabiliteit in het geding is naarmate de temperaturen oplopen. Dit is ook mijn ervaring. Zaak dus om die temperatuur naar beneden te krijgen. Ik stelde de regelaar in op 28mA. Kevin Carter adviseert een ‘eigenverbruik’ stroom van 6mA, maar ik neem 2mA extra, geeft 8mA plus 20mA voor de belasting is totaal 28mA. Een reductie van 12mA. De regelaar is nog steeds stabiel en de spanningen zijn nu op alle dagen van de week gelijk! De temperatuur van de IRF840 komt nu niet boven de 35 graden.
Ach, snelle veranderingen (brom) houdt ie wel tegen en een beetje meer of minder spanning maakt niet veel uit.Enkel als het wat erg laag wordt komt de sturing voor de eindbuizen in de knel.Door de stroombron blijft de spanning over de anodeweerstand steeds gelijk en komt de spanningsverandering helemaal voor rekening van de buis, is verhoudingsgewijs meer dan voor de voeding.
Anne

democles

Berichtdoor democles » za 07 okt 2017, 21:12

Bedankt voor het verhaal Rovano :goedzo:

Gebruik nu twee Salas shunts voor mijn 4P1L voorversterker heb de eerste Fet niet vervangen voor dat 1000v type (gaat 258v in en 235v uit) dat kan de DN2540 makkelijk trekken,spanning en Amps komen mooi geleidelijk op, geen 15 min. wachten tot alles er is. :o

In theorie heb ik 5mA meer genomen dan nodig,zal de spanningen nameten en kijken of ik nog lager kan in Amps.

En of het wat uitmaakt voor het geluid.

Hou nog wel een beetje brom in mijn 4Pl1 voorversterker,heb er al 1 ground loop uitgehaald dank jou verhaal en Anne,s opmerking :goedzo: ,de voorversterker maakte al aarde via de Sallas dus een extra massa draad naar de steraarde kon er uit,maar dat bleek niet de oorzaak,maar even verder zoeken.

Mijn shunt,s worden niet heet,de IRF840 een beetje warm maar de rest blijft koel,staan ook maar op de helft van wat het ding kan hebben 35mA. :)

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 08 okt 2017, 10:59

Ah!buis schreef:Gaat goed vooruit en heel (te? :shock: ) netjes :D
Nou, te netjes? Als je behoorlijk dure spullen hebt gekocht voor je project, mag het bouwsel er wel een beetje netjes uitzien, vind ik. Het zou zonde zijn om de boel maar wat in elkaar te flansen! Om je een voorbeeld te geven van eenvoudig te voorkomen slordigheden: Ik stoor mij soms aan de gebouwde constructies van anderen vanwege de grote hoeveelheid flux spetters ‘all over the place’. Dat vind ik nou helemaal niks. Ik maak na het solderen alles gelijk weer netjes schoon. Dat is toch een kleine moeite, nietwaar?
Ah!buis schreef:Voordeel van zo'n gaatjesprint, makkelijk veranderen. Eerst ingestelde waarde gemeten en dan twee keer de helft ?
Ja, dat was zo gepiept. Ik heb niet eerst gemeten en dan de waarden vastgesteld, dat heeft Wright al gedaan, zie zijn footnotes op het originele schema: voor een totaal versterking van 20dB en single ended input stel je in op 180 Ohm en voor differential input wordt de instelling 350 Ohm. Ik heb dat voor SE nog wel even nagemeten met een ingangssignaal van 1 kHz / 500 mV. Dit geeft over de primaire van de UGT een AC spanning van ongeveer 45V. Niet helemaal 20dB, maar 'what the heck'.
Het gebruik van vaste weerstanden geeft in ieder geval het voordeel dat beide versterkers gelijk zijn ingesteld.
Ah!buis schreef:Voor (het gebrek aan) de stabiliteit had ik al gewaarschuwd :(
Dat is waar, maar ja, ik had die regelaars al in huis. Dan eerst maar eens roeien met de riemen die je hebt. En ach, met de gewijzigde instelling lijkt het allemaal redelijk goed te gaan.
Ah!buis schreef:Ach, snelle veranderingen (brom) houdt ie wel tegen en een beetje meer of minder spanning maakt niet veel uit. Enkel als het wat erg laag wordt komt de sturing voor de eindbuizen in de knel. Door de stroombron blijft de spanning over de anodeweerstand steeds gelijk en komt de spanningsverandering helemaal voor rekening van de buis, is verhoudingsgewijs meer dan voor de voeding.
Het ding heeft wat tijd nodig om op stoom te komen, maar de laagste spanning die ik op de anode mat was zo'n 235V, en dat is toch niet 'erg laag', wel? Ook nu durf ik niet te beweren dat je dat verschil onmiddellijk hoort. Misschien inderdaad dat hij bij een fors signaal wat door de knieën gaat. Er is in ieder geval mee te leven.
Overigens, de rimpel van de uitgangsspanning van de regelaar is nauwelijks meetbaar, dat is dan wel weer prima!

Dan nog wat metingen aan de uitgang gedaan: Aan een belastingsweerstand van 8 Ohm en een ingangssignaal van 1kHz meet ik bij maximale uitsturing zonder (ogenschijnlijke) vervorming een spanning van 12,5V RMS. Voor het vermogen geldt dan: P = U²/R = 12,5²/8 = 19,5 Watt.
Meer dan genoeg, zou ik zeggen. Als ik de versterker bijna volledig openstuur, krijg ik toch echt problemen met de buren! Dat geeft me toch een bak lawaai met mijn luidsprekers van 60W - 89dBm! Ik snap dan ook werkelijk niet wat sommige mensen met versterkers van 100 Watt of meer moeten! De buurt terroriseren of zo?

Rovano
Laatst gewijzigd door Rovano op wo 08 nov 2017, 0:23, 9 keer totaal gewijzigd.

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 08 okt 2017, 11:26

democles schreef:Bedankt voor het verhaal Rovano :goedzo:
Geen dank, Democles, ik hoop dat je er wat aan hebt. Da's toch mooi van zo'n forum, hè. Alles 'ter leering ende vermaeck'. :wink:
democles schreef:Gebruik nu twee Salas shunts voor mijn 4P1L voorversterker heb de eerste Fet niet vervangen voor dat 1000v type (gaat 258v in en 235v uit) dat kan de DN2540 makkelijk trekken, spanning en Amps komen mooi geleidelijk op, geen 15 min. wachten tot alles er is. :o
Is in jouw geval dan ook niet nodig. Bij mijn opzet zijn er hogere spanningen en dan kan die DN2540 het niet bijsloffen, zo bleek tijdens een test met desastreuze gevolgen. Ik moest de ‘bovenste’ DN2540 wel vervangen.
democles schreef:In theorie heb ik 5mA meer genomen dan nodig, zal de spanningen nameten en kijken of ik nog lager kan in Amps. En of het wat uitmaakt voor het geluid.
Ik ben benieuwd of jij die verschillen wel kunt horen....
democles schreef:Hou nog wel een beetje brom in mijn 4Pl1 voorversterker,heb er al 1 ground loop uitgehaald dank jouw verhaal en Anne,s opmerking :goedzo: ,de voorversterker maakte al aarde via de Salas dus een extra massa draad naar de steraarde kon er uit, maar dat bleek niet de oorzaak, maar even verder zoeken.
Ja, ik maakte dezelfde fout waar Anne mij terecht op wees. De aardlus is nu opgeheven, dus daaraan kan het niet meer liggen. Verder zoeken dan maar, Democles.
democles schreef:Mijn shunt,s worden niet heet, de IRF840 een beetje warm maar de rest blijft koel, staan ook maar op de helft van wat het ding kan hebben 35mA. :)
Jouw toepassing is, geloof ik, precies de toepassing waar het ding voor ontworpen is. Als je je goed aan de spelregels houdt, mag het niet fout gaan....

Rovano

Rovano

Berichtdoor Rovano » di 17 okt 2017, 22:35

Tekeningen

Nu dit project op z’n eind loopt en er misschien anderen zijn die ook geïnteresseerd zijn in deze versterker, stel ik al mijn ‘as build’ tekeningen ter beschikking. Zowel in PDF formaat als in de originele formaten. De lay-out tekeningen in AutoCad formaat en het schema in spl7 (sPlan7.0) formaat.
Het staat eenieder vrij om deze tekeningen te kopiëren, te modificeren of anderszins te ‘misbruiken’.
De autocad tekeningen zijn onmisbaar voor degenen die deze versterker exact willen nabouwen.
De tekeningen zijn als bijlagen toegevoegd aan mijn eerste posting, zie aldaar.

Belangstelling voor een BOM lijst? (bill of materials) Laat maar even weten.

Rovano

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 29 okt 2017, 17:53

Rest nog….: The finishing touch.

De chroomstalen afdekplaten zijn binnen:
P1100462.jpg
En ook de geperforeerde bodemplaten:
P1100471.jpg
De voltooide versterker gezien vanuit verschillende gezichtspunten:
P1100513.jpg
P1100515.jpg
P1100518.jpg
P1100519.jpg
P1100520.jpg
Hier mijn ‘Classic One’ voorversterker geflankeerd door beide eindversterkers:
P1100530.jpg
P1100533.jpg

Rovano

democles

Berichtdoor democles » zo 29 okt 2017, 18:28

Heel mooi geworden :goedzo:

Mis alleen de foto in het donker nog :hide:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 29 okt 2017, 18:45

Sorry smaken verschillen
Tis echt Cool Super mooi en strak gebouwd :P :goeie:
Zo strak kan ik niet bouwen Complimenten hoor!

Maar ik vind helaas het niet meer op een Buizenversterker lijken :-#
Alhoewel het geheel toch weer wel :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 29 okt 2017, 19:05

democles schreef:Heel mooi geworden :goedzo:
Ja nou, en dan zie je zo nog alleen maar de buitenkant ! :D
Mis alleen de foto in het donker nog :hide:
Dat komt zeker tegen de kerst denk ik :lol:
Anne

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 29 okt 2017, 19:11

democles schreef:Mis alleen de foto in het donker nog :hide:
Dank je Democles, Bert en Anne.
Speciaal op jouw verzoek, Democles:
P1100543.JPG

We doen net alsof het al kerst is!

Rovano

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 29 okt 2017, 19:14

Mooi geworden hoor, gefeliciteerd met het resultaat!

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 29 okt 2017, 19:21

Dank je Barry,

Ik ben zelf ook wel content met het resultaat, hoewel........... Het kan altijd beter!
Maar ja, het zal voor een volgende keer zijn. Op naar het volgende project!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 29 okt 2017, 19:22

Zeker mooi geworden.
Mijn complimenten.

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 29 okt 2017, 19:30

Dank je Kappa7.

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 29 okt 2017, 23:19

Bert61 schreef:Sorry smaken verschillen
Tis echt Cool Super mooi en strak gebouwd :P :goeie:
Zo strak kan ik niet bouwen Complimenten hoor!

Maar ik vind helaas het niet meer op een Buizenversterker lijken :-#
Alhoewel het geheel toch weer wel :goedzo:

Tja, deze quote van Bert zet mij toch aan het denken. Het is waar, er zitten meer halfgeleiders dan buizen in deze versterker, maar de kwaliteit van het geluid wat dit apparaat voortbrengt stemt mij meer dan tevreden. Weldegelijk een slag beter dan mijn oude ST70 uit 1961. Maar of deze versterkers mij net zoveel voldoening zullen geven als mijn in 2012 gebouwde 2x2 Watt Decware kloontje is echter zeer de vraag. Daarom hier, speciaal voor Bert, geheel off-topic, een fotootje van dit versterkertje wat is opgebouwd uit bijeengeharkte rommel uit de spreekwoordelijke rommeldoos. Aan dit versterkertje beleef ik ontzettend veel plezier. En ter geruststelling Bert, dit is een volwaardig buizenbakje zonder ook maar één halfgeleider. Geheel zandvrij. :yeah:
P1090907.JPG

Rovano

alnico500

Berichtdoor alnico500 » do 02 nov 2017, 18:29

hallo Rovano
ja ik zou geïnteresseerd zijn in alle documenten en onderdelenlijst
Ik bestel gewoon alle componenten en strijk ... mooi winterproject
Groeten alnico500

Terug naar “Versterkers”