Mijn Bill.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Edwin68

Re: Mijn Bill.

Berichtdoor Edwin68 » zo 23 jul 2017, 12:22

Bert61 schreef:Ook die AE trafo,s worden 60-65 graden En om de stralingswarmte weg houden Dat hoeft niet met drastische maatregelen als asbest

Nee Bert dat klopt, de stralingswarmte tegenhouden gaat prima met die alu plaat die jij hebt voorgesteld.

Kappa7 schreef:Je kunt de warmte tegenhouden maar moet je dan weer afvoeren. De makkelijkste oplossing is om de straling een kant op te sturen waar deze weg kan. Aan de voorzijde van de kast is open ruimte en daar wil je de straling naartoe te hebben. Dat kan door de buizen aan de voorzijde te plaatsen en wat de andere kat opgaat met een reflector weer naar voor te stralen.

Dat klopt, warmte die je tegenhoud moet ook weer worden afgevoerd.
Het plaatje aluminium zoals door Bert voorgesteld werkt prima, het is echter ook een reflector.
De warmtestraling met een reflector de kant op sturen die je wilt is een goede oplossing en wordt in de praktijk ook veelvuldig toegepast in straalkachels voor thuis, en op industriele schaal met zwarte buisstralers voor de verwarming van fabriekshallen.

Mijn buizen staan al op het voorste deel van de versterker dus dat zit wel snor.

De kast is van nature al een reflector. Doordat deze van binnen wit is zal een groot deel van de straling reflecteren. Welliswaar is dit binnen de kast, maar de straling die de wand onder een hoek bereikt, zal onder dezelfde hoek maar dan tegnovergesteld weer reflecteren. Zodoende denk ik dat ongeveer 40% a 45% van de stralingswarmte al weg is, de rest blijft binnen de kast. Als we dan uitgaan van die 150W aan stralingswarmte (wat naar mijn idee nog steeds te hoog is) houden we ongeveer 90W stralingswarmte over. 90W aan energie kan voldoende warmte opwekken om hout in brand te kunnen steken. Daarvoor moet deze energie echter wel geconcentreerd zijn op een klein oppervlak. Als deze energie nu verspreid is over een groot aantal cm2 gaat dat niet meer op. Die 90W wordt opgewekt door alle buizen en voedingstransformatoren tesamen en afgestaan over een oppervlak van ongeveer 1000cm2. Alles bij elkaar kan ik mij niet druk maken om de stralingswarmte.

Die warmte door convectie is juist het lastigste kwijt te raken omdat in mijn geval (opgesloten versterker) het aandeel convectie uiteindelijk het grootste zal zijn. Het deel van de stralingswarmte dat niet door de wanden en overige componenten wordt gereflecteerd, wordt geabsorbeerd en door convectie weer afgegeven.
Je kunt inderdaad de warmte kwijt raken door de plank boven de versterker te verwijderen en de warme lucht ruimte te geven de kast te ontwijken, op zich werkt dat wel zij het beperkt. De buizen en voedingstransformatoren moeten zelf voor de thermische trek zorgen. Zoals Anne al heeft aangegeven bereikt de glaskolf van de buis een temperatuur van 200 graden Celcius of hoger. De toestroom van koele lucht vind over de gehele hoogte van de glaskolf plaats en bereikt daardoor geen hoge snelheid. Door deze relatief lage snelheid kleeft de lucht als het ware aan de buis waardoor deze een behoorlijk hoge luchttemperatuur bereikt. Deze opstijgende lucht is dan wel zeer warm, maar stelt in volume niet veel voor. Juist deze hete opstijgende lucht zorgt ervoor dat planken boven de versterkers behoorlijk warm worden. De plank kan vanwege de horizontale ligging en de lage luchtstroom zijn warmte nauwelijks kwijt door convectie en warmt daardoor flink door. Dus zelfs als ik de plank weglaat zal de bovenplaat van de kast zeer warm worden.

Als je gebruik maakt van een schoorsteen maak je gebruik van een grote luchtkolom die door de hogere temperatuur en dus lagere dichtheid lichter is dan de omgevingslucht. Hierdoor ontstaat een grote "thermische motor". De temperatuur in de schoorsteen is dan wel veel lager dan de lucht die vanaf de buizen stroomt omdat deze wordt gemengd met een deel van de toegestroomde lucht, maar door het grote volume wordt er veel meer lucht verplaatst dan de buizen zelf kunnen bewerkstelligen.
Laat ik er nu een simpele berekening op los, kom ik tot het volgende.
Om het luchtdebiet en luchtsnelheid door de schoorsteen te kunnen berekenen heb ik het oppervlak en de hoogte van de schoorsteen nodig en de gemiddelde temperatuur in de schoorsteen. Voor de luchtsnelheid moet ik nu even een aanname doen en stel deze op een (waarschijnlijk te) lage 0,2m/s. Het oppervlak van de schoorsteen wordt (voorlopig) 0,1 bij 0,5 meter.
We krijgen dan een luchtdebiet van 0,1m x 0,5m x 0,2m/s x 3600s = 36m3/h. Dit lijkt niet veel en dat is het ook, maar als je dan het ventilatievoud in de kast gaat berekenen wordt de situatie anders. De inhoud van de opstelplaats van de versterker is 0,3m x 0,5m x 0,5m = 0,075m3 (geen rekening gehouden met volumevermindering door de versterker). Het ventilatievoud wordt dan 36m3/h / 0,075m3 = 460 luchtwisselingen per uur.
Dit is een ventilatievoud waar je bij een vrije opstelling alleen maar van kunt dromen.

Maar genoeg theorie voor nu, het blijft op dit moment toch een beetje koffiedik kijken. Binnenkort ga ik wat experimenten uitvoeren met een flinke halogeenlamp en een behuizing om te kijken hoe het in de praktijk gaat werken.

Die transformatoren van AE doe ik nu niets meer aan. Ik had de bestelling al de deur uit voor ik kennis had van dit forum.
Het verbaast mij dat de temperaturen zo hoog oplopen en vooral dat het niet veel verschil maakt in temperatuur of je deze nu gebruikt voor een mono of stereo Bill.
In geval van een mono Bill zou de transformator niet meer te krap moeten zijn toch?? Het is tenslotte dezelfde transformator als voor stereo Bill.

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 23 jul 2017, 12:41

Wat een epistel man......maareh wanneer begin je nu aan die versterker. :relax:

Edwin68

Berichtdoor Edwin68 » zo 23 jul 2017, 16:38

metabaron schreef:Wat een epistel man......maareh wanneer begin je nu aan die versterker. :relax:

:lol: :lol: Bill mocht niet mee op vakantie. :roll:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 jul 2017, 16:50

Ik zou een carriere richting politiek zoeken Edwin. 3 A4-tjes om te zeggen "het gaat nie" :mrgreen:

Edwin68

Berichtdoor Edwin68 » zo 23 jul 2017, 18:26

Barry2001 schreef:Ik zou een carriere richting politiek zoeken Edwin. 3 A4-tjes om te zeggen "het gaat nie" :mrgreen:

Dat is politiek, ik ben een techneut :lol:
We gaan het gewoon meemaken. Zit ik ernaast, zal ik het net als een politicus ruiterlijk toegeven. :^o :rofl:

Even iets constructiefs, wat is de beste plaats voor het ster aardpunt?

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jul 2017, 18:34

Bij de eerste elco in de voeding, daar lopen de grootste stromen,kan de bedrading kort.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 23 jul 2017, 19:19

Fout daar juist niet.
Daar zit namelijk ook de grootste verontreiniging.
De beste plaats is na de elco die na de voeding komt.
Je krijgt dus transformator - gelijkrichter - elco - stabilisatie of smoorspoel - elco en dan pas ga je naar je steraarde.
Zelf ben ik overigens meer van lokale steraarde.
Dan knoop je aan elkaar wat bijelkaar hoort en geeft dat een enkele verbinding naar de steraarde.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 jul 2017, 19:25

Mee eens, zeker niet bij de eerste elco. Of 1 achter de voeding, of inderdaad bv 2 locale, achter de voeding en bij de versterker.

democles

Berichtdoor democles » ma 24 jul 2017, 0:46

Tja zo leer ik ook nog wat,trouwens nog geen problemen gehad met mijn opstelling,bij de eerste elco.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 24 jul 2017, 11:13

Volgens mij is die aan Edwin een verdeeld advies
De Grootste stroom loopt naar de eerste elco , daar moet je eerste aardpunt ook komen
Dan moeten alle min draden afkomstig van de andere 2-3 elco,s naar dat punt.
De Signaal Ster aard punt kies je tussen de ingang en de eindbuizen op het chassis
Daar gaan alle signaal aardpuntjes naar toe en een draadje naar dat aardpunt bij de eerste Elco
Je mag meerdere Ster aard punten kiezen
Ik werd door Dennis hier naar toe verwezen dat is duidelijker dan 1 A4 tje txt
https://www.dhtrob.com/zelfbouw/aarding_cap_nl.php

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 24 jul 2017, 11:53

Nog wat "aards" leesvoer ?
The G-Word Putzeys.pdf
(731.5 KiB) 28 keer gedownload

Veel plezier :twisted:
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 24 jul 2017, 16:03

Ah!buis schreef:Nog wat "aards" leesvoer ?
The G-Word Putzeys.pdf
Veel plezier :twisted:
Anne

:shock: :?
Nou Edwin gooi alles maar weg
Na Deze bijdrage , van Anne weet ik het helemaal niet meer :think:
Een van de effectiefste manieren om verwarring te zaaien is het begraven van iemand onder gegevens
Dan ook nog in het Engels
En Google translate maakt er geen bal van en ik ook nie
8-[ 8-[
Ik ga wat pillen zoeken

democles

Berichtdoor democles » ma 24 jul 2017, 19:08

Zo als DHT-Rob het omschrijft doe ik het ook kwa aarding.

Massa sterpunt op het chassis bij de eerste elco in de voeding en alle aardpunten van een versterkergedeelte naar de - van de voedings elco die dit gedeelte voed en de min van de elco weer aan de ster.

Zie plaatje van DHT-Rob.
Bijlagen
aardingvoorbeeld.gif

democles

Berichtdoor democles » ma 24 jul 2017, 19:15

Anne,gaat nog een stapje verder waarbij het aardpunt op het chassis alleen bij de massa van ingang ligt.

Dit om aardlussen te voorkomen.
Bijlagen
aarding volgorde.JPG

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 24 jul 2017, 19:43

Bert61 schreef:Volgens mij is die aan Edwin een verdeeld advies
De Grootste stroom loopt naar de eerste elco , daar moet je eerste aardpunt ook komen
Dan moeten alle min draden afkomstig van de andere 2-3 elco,s naar dat punt.
De Signaal Ster aard punt kies je tussen de ingang en de eindbuizen op het chassis
Daar gaan alle signaal aardpuntjes naar toe en een draadje naar dat aardpunt bij de eerste Elco
Je mag meerdere Ster aard punten kiezen
Ik werd door Dennis hier naar toe verwezen dat is duidelijker dan 1 A4 tje txt
https://www.dhtrob.com/zelfbouw/aarding_cap_nl.php

van dat Engelse verhaal snap ik niks
Maar wat jij tekent Damocles schreef ik :think: En dat is wat DHT Rob ook schrijft :-s
Dus heb ik niet zelf bedacht hoor.
Als dat Engelse verhaal dat ook verteld , dan is dat knap ingewikkeld :bakkie:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 24 jul 2017, 21:12

Dar is niet de mooiste mannier.
Meet de rimpel maar eens over de eerste elco en daarna over de laatste met de min op de eerste elko gehouden.
Vervolgens de zelfde meting met de min aangesloten op de min van de laatste elko in de rij.
Je zult zien dat de rimpel op de laatste positie het mooiste meet.
Je zult dus wel snappen dat dit het schoonste punt is om in je audio circuit te gebruiken.
Zo heb ik het tenminste van Menno en Guido geleerd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 24 jul 2017, 22:33

Kappa7 schreef:Dar is niet de mooiste mannier.
Meet de rimpel maar eens over de eerste elco en daarna over de laatste met de min op de eerste elko gehouden.
Vervolgens de zelfde meting met de min aangesloten op de min van de laatste elko in de rij.
Je zult zien dat de rimpel op de laatste positie het mooiste meet.
Je zult dus wel snappen dat dit het schoonste punt is om in je audio circuit te gebruiken.
Zo heb ik het tenminste van Menno en Guido geleerd.

Klink heel aannemelijk Kappa
Zodra Mn frees weer in elkaar staat met spat schermen en op tafelhoogte is dit het eerste dat ik ga doen :goedzo:

Edwin68

Berichtdoor Edwin68 » wo 09 aug 2017, 17:45

Bedankt voor jullie input allemaal, ik ga er zeker mee aan de slag.

metabaron

Berichtdoor metabaron » wo 09 aug 2017, 18:19

Hoi Edwin,
Je moet ooit gewoon een keer beginnen. Het starten is het lastigste. Maar ik neem aan dat de onderdelen wel binnen zijn. Je hebt een schema , en hoe je het moet bedraden wordt gaandeweg ook wal duidelijk.
Bij problemen kun je altijd het forum inschakelen :D
En vooral veel foto's posten.....

Groetjes

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 09 aug 2017, 20:14

metabaron schreef:En vooral veel foto's posten.....

+1

En een beetje inventief zijn. in Californië proppen ze 400 buizenWatts in een 19 inch rackunit.

Mesa Boogie Strategy 400.jpg

Terug naar “Versterkers”