gestabiliseerde hoogspanning buizen eindtrap

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

gestabiliseerde hoogspanning buizen eindtrap

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 11:25

Waarom zie je dit eigenlijk nooit? Grappig genoeg is de CTA5.1 versterker van Willy zo'n beetje het enige voorbeeld dat ik kan vinden. Zelf stabilisatieridders zoals Audio Research en Conrad Johnson zetten eerst een gewoon pi-filter (of soms zelfs dat niet eens) voor de tap naar de eindbuizen, en stabiliseren pas verderop, dus alleen voor de voorbuisjes. Aardig genoeg gebruiken ze daar soms power penthodes voor.

Hoe kwam dit nu zo op? Ik ben bezig met het herbouwen van een Amplifon WL25. Een heel erg mooi gebouwde Poolse buizenversterker.

amplifon wl25.pdf
(912.51 KiB) 60 keer gedownload

Russische buizen (6n2p-ev, 6n6p, 6p3s-e), met aardige trekjes als een stroombron in de fasedraaier a la Monobill, inschakelvertraging/ standby, zwarte Alps volume, ingangskeuze met relais. Bouwkwaliteit om te zoenen en indertijd voor een prijs die makkelijk met de opstuurchinees kon concurreren.

Wat me niet beviel: de HS voeding is wat spartaans, al is de voeding direct bij de gelijkrichter gesplitst in L en R (goed). Maar de eindbuizen zitten direct aan de eerste condensator, geen verdere filtersectie. De brom is net iets te hoorbaar vind ik.
Verder is de versterker autobias. Prima (oh ja, Elna cerfine bypass caps standaard), maar ik heb liever fixed.

Tot verbouwing besloten, kwam het in me op eens een volledig gestabiliseerde versterker te maken. met de Russische buizen en caps een Regulated Russian dus :D Just for the heck of it. Weer eens wat anders
BUX48a voor de HS, BS912 voor de bias voeding, LT1084 voor de gloei. Alles in simpele standaard zener/ transistor netwerkjes.

Alles eruit, en wat ijzer- en blik werk voor het plaatsen van de Bourns 10-slag bias regelaars, en in dit geval meetbusjes in plaats van fancy meters. Dat zou wat krap worden. Maar ik wil altijd dat de bias van buitenaf te controleren en bij te regelen is, anders heeft het niet veel zin. Van buiten ziet dat er zo uit:
DSCF5312.JPG

Aan de binnenkant ben ik nu zo ver dat ik de regelaartjes kan bouwen:

DSCF5322.JPG

extra trafootje 24v+24v/ 170mA voor de bias.
Maar ik twijfel opeens: waarom kan ik eigenlijk geen enkel schema vinden op het net waar dit al eens is gedaan (behalve de CTA5.1 dan)? Mis ik wat? Of levert het zo weinig op dat niemand simpelweg de moeite neemt? Of onstaan er moeilijkheden die ik niet in de gaten heb?
Laatst gewijzigd door Jan Geert op ma 21 aug 2017, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Re: gestabiliseerde hoogspanning buizen eindtrap

Berichtdoor Bert61 » zo 20 aug 2017, 11:38

Twee zielen een gedachte
Ik wil die printen van Riktw met mosfet gelijkspanning regelaars gebruiken voor een project HF10 met el84 PP
Zal wel wat aan koeling moeten doen voor de Irf
Voor de rest heb ik het nog niet helemaal uit gedacht
Ik heb wel al de ntr voedings trafo,s en Lowe UGT,s ja ! weer monoblokken :D
En een paar mooie thee kistjes op rommelmarkt voor 6 euro gekocht 25x25 cm
Beetje versterking is wel nodig maar wat lijm en aluminium kom je een eind :D
Maar zal eerst die mono Bill maar dan anders af maken :oops:
Maar vooruit denken mag toch wel :P

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 11:47

Hoi Bert,
Gaat dat lukken met die print? Die mostfets voor een dergelijk vermogen zijn meest TO247 of zoiets, andere footprint. Heeft ook wat koeling nodig.
De BUX48A die ik gebruik is TO-3. specced voor 1000v, 15A en kan 150W dissiperen. Is over the top, maar ik had ze nog liggen van het Jadis project, dus waarom niet. Ik heb ook nog wel geschikte power mosfets. Als dat om 1 of andere reden beter is, gewoon zeggen. Ik heb eigenlijk geen ervaring hiermee. Ik zoek zo veel mogelijk schema's op en probeer the theorie/ formules erachter te achterhalen.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 20 aug 2017, 11:56

Heb in een grijs verleden een versterkertje gemaakt mrt gestabiliseerde hoogspanning.
Bevalt me tot nu toe nog steeds!
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=12273&hilit=ell80

groet,
Aat

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 aug 2017, 12:01

Ik heb een schema van Kent Electronics die doet het ook met een Irf 840 of zo iets
Heb ik in Mn buizentester zitten
Kent verkoopt dat als bouwpakket , voor ik meen 100 mA is met stroom begrenzing maar bij kortsluiting kan je weer de soldeerbout aan zetten en een ender vervangen :cry:
Ik zal dat schema wel in een pb sturen
Zal het maar niet hier ongevraagd online zetten :D

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 12:09

AatV schreef:Heb in een grijs verleden een versterkertje gemaakt mrt gestabiliseerde hoogspanning.
Bevalt me tot nu toe nog steeds!
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=12273&hilit=ell80

groet,
Aat

Aat,

Hartelijk dank! Ik ben het topic nu aan het doorlezen. Verdient zowat een sticky vanwege de goed uitgelegde technische basisprincipes voor het dimensioneren van een buizenversterker.

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 20 aug 2017, 12:32

Kijk hier eens jan geert...
https://mennovanderveen.nl/nl/index.html
Dan tubesociety ,projecten 2016,report erwin.
Ik hoop dat je zoiets bedoelt.
Mijn laatste versterker staat er ook op onder report Dennis.

Groeten

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 aug 2017, 14:01

Jan Geert schreef:Waarom zie je dit eigenlijk nooit? Grappig genoeg is de CTA5.1 versterker van Willy zo'n beetje het enige voorbeeld dat ik kan vinden. Zelf stabilisatieridders zoals Audio Research en Conrad Johnson zetten eerst een gewoon pi-filter (of soms zelfs dat niet eens) voor de tap naar de eindbuizen, en stabiliseren pas verderop, dus alleen voor de voorbuisjes. Aardig genoeg gebruiken ze daar soms power penthodes voor.
Kosten/baten ?
Met stabilisatie, dikkere trafo (hogere spanning, zelfde stroom=meer verbruik), duurdere elco's + extra onderdelen/werk.Resultaat ? bij normaal gebruik vermoedelijk geen verschil enkel bij hoog volume slechter herstel van een harde klap of zo.
Voor een stabiele toestand van de voorversterker, ook bij verouderen, is een vaste spanning wel prettig.
Russische buizen (6n2p-ev, 6n6p, 6p3s-e), met aardige trekjes als een stroombron in de fasedraaier a la Monobill, inschakelvertraging/ standby, zwarte Alps volume, ingangskeuze met relais. Bouwkwaliteit om te zoenen en indertijd voor een prijs die makkelijk met de opstuurchinees kon concurreren.
Zou zeggen een mooi uitgevoerde 6L6 versterker.
Wat me niet beviel: de HS voeding is wat spartaans, al is de voeding direct bij de gelijkrichter gesplitst in L en R (goed). Maar de eindbuizen zitten direct aan de eerste condensator, geen verdere filtersectie. De brom is net iets te hoorbaar vind ik.
Vermoedelijk niet helemaal goed uitgebalanceerde eindbuizenstroom.
Verder is de versterker autobias. Prima (oh ja, Elna cerfine bypass caps standaard), maar ik heb liever fixed.
Komt goed uit :o ,win je wat aan spanning om die bij de stabilisatie weer te verliezen :lol:
BUX48a voor de HS, BS912 voor de bias voeding, LT1084 voor de gloei. Alles in simpele standaard zener/ transistor netwerkjes.
Kweenie of die BUX zo handig is, die soort hebben meestal een erg kleine stroomversterking = kleine weerstand naar de + en veel werk voor een regelcircuit.
het plaatsen van de Bourns 10-slag bias regelaars
meen op de foto mooie 50k regelaars te zien (// aan kathodeweerstand ?) zijn ook goed voor het regelen van een vaste roosterspanning.
Kan dat niet met de bestaande trafo ?
Of onstaan er moeilijkheden die ik niet in de gaten heb?
Die komen er altijd :shock: :lol:
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 aug 2017, 14:02

Aat laat ik nu twee irfp460 hebben :D
Ik heb ook een behoorlijke voorraad igbt tot zelfs een stuk of 10 van 1200 volt 25Amp 120 Watt
Als die toepasbaar zijn Jan Geert stuur ik er wel op
en helaas ( maar 4stuks) van infineon 1600 volt 30 Amp en iets van 170 wattt.
De BUZ welke ook in een van de Hoogspannings voedingen zit niet dat is ook een stevige ik meen in TO3
Ik weet eigenlijk niet goed het hoe en waarom niet een igbt en wel een mosfet
Maar dat valt buiten dit Topic hoogstwaarschijnlijk O:)
Oh ja In je inbox het schema van Kent

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 14:29

metabaron schreef:Kijk hier eens jan geert...
https://mennovanderveen.nl/nl/index.html
Dan tubesociety ,projecten 2016,report erwin.
Ik hoop dat je zoiets bedoelt.
Mijn laatste versterker staat er ook op onder report Dennis.

Groeten

Inderdaad Dennis, zoiets bedoel ik.

Elke keer als ik een stabilisatie zie, ziet die er weer anders uit, van een simpele transistor/ MosFet met zener tot en met hele a4tjes met een complete orgie van transistoren en opamps. Er is natuurlijk verschil met of je 'm regelbaar of niet wil maken. Maar ik kan niet echt een lekker stukje literatuur vinden met de overwegingen om het al of niet ingewikkelder te maken dan de een standaard textbook circuitje zoals dit (voor negatief):
negative regulated PS.gif

Zou leuk zijn als er ergens een overzichtelijk stuk over te vinden zou zijn.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 14:53

Ah!buis schreef:Kosten/baten ?
Met stabilisatie, dikkere trafo (hogere spanning, zelfde stroom=meer verbruik), duurdere elco's + extra onderdelen/werk.Resultaat ? bij normaal gebruik vermoedelijk geen verschil enkel bij hoog volume slechter herstel van een harde klap of zo.
Voor een stabiele toestand van de voorversterker, ook bij verouderen, is een vaste spanning wel prettig.

De trafo is ruim overbemeten, geen probleem. Ook de caps and andere onderdelen heb ik in overvloed, dus kosten is geen probleem. Ik snap voor een fabrikant de overweging. Al snap ik dan de insteek van Audio Research en C-J weer niet zo erg. Hun stabilisatie is enorm kostbaar en werkt vaak ook weer op buizen, meestal power pentodes. Ik denk dat er voor jou aardig wat te mopperen zou zijn over onnodig moeilijk doen, en ik denk ook wel terecht.
Zou zeggen een mooi uitgevoerde 6L6 versterker.

Inderdaad, prachtig ding om de zien ook. Extreem goed afgewerkt.
Vermoedelijk niet helemaal goed uitgebalanceerde eindbuizenstroom.

Zou kunnen. Het is een autobias, en het nadeel daarvan is dat je eigelijk met een matched quad of in ieder geval 2 matched pairs moet werken om dat soort dingen te minimaliseren. Die had ik niet liggen en de leeftijd van de bestaande buizen weet ik niet, lijken me origineel

Komt goed uit :o ,win je wat aan spanning om die bij de stabilisatie weer te verliezen :lol:

Inderdaad, dat had ik al direct ingecalculeerd. Wat ik wel vreemd vind is dat de B+ op 440v ligt.
Prima, maar heel ver boven de max die de 6p3s-e datasheet aangeeft (250v). Zie je wel vaker.
Ook sommige versies van de 6L6 hebben die limiet.

Kweenie of die BUX zo handig is, die soort hebben meestal een erg kleine stroomversterking = kleine weerstand naar de + en veel werk voor een regelcircuit.

Ok, duidelijk (denk ik :lol: ). even kijken wat ik verder heb. Niet zoveel. Maar toch: een paar IRFPE30PbF N-channel Mosfets met een V(ds) van 800V , V(gs) van 20V en een ampère of 4, is dat wat? Beter?
Dat is wat ik nog heb liggen. Mijn 805 heeft al mijn TIP50s opgegeten :cry:

het plaatsen van de Bourns 10-slag bias regelaars
meen op de foto mooie 50k regelaars te zien (// aan kathodeweerstand ?) zijn ook goed voor het regelen van een vaste roosterspanning.

Goed gezien maar die zijn dus door mij geplaatst specifiek voor het regelen van de NRS. die zaten er dus niet in.

Kan dat niet met de bestaande trafo ?

Nou nee. De bestaande trafo heeft een 0-330v hoogspanning, een 0-6.3v gloei en een 12v wikkeling voor de relais en inschakelvertraging, en daar zit ook de stroombron van de lange staart aan vast. Lijkt me zo niet te doen, er zitten geen extra aftakkingen op de HS bijvoorbeeld.

Of ontstaan er moeilijkheden die ik niet in de gaten heb?
Die komen er altijd :shock: :lol:
Anne

Bij mij wel, maar daar doe ik het voor. Het is primair de hobby van het bouwen. Ik probeer elke keer iets wat ik nog niet eerder heb gedaan, of kies een 'thema'. Het al dan niet werken van mijn muziekinstallatie hangt er niet van af, ik heb een huis vol met spullen die het wel gewoon doen. :lol:

mtb
Contacteer:

Berichtdoor mtb » zo 20 aug 2017, 16:39

Waarom bouw je niet gewoon Willy's voeding/versterker na, die doet het prima.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 aug 2017, 16:45

mtb schreef:Waarom bouw je niet gewoon Willy's voeding/versterker na, die doet het prima.

Dat schreef ik ook :D zie boven ^

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 17:52

Ik weet niet goed wat er nou bedoeld wordt met het 'nabouwen' van de CTA. Het is hoop ik duidelijk dat ik vast zit aan het bestek van de Amplifon WL25, dus kast, transformatoren, buisbezetting (min of meer). In die zin valt er dus helemaal niets 'na te bouwen', de CTA is gewoon een andere versterker.

Als je bedoelt het nabouwen van de HS stabilisator van de CTA: dat zou zomaar kunnen. Nog even gezocht: ik heb nog een zak vol met IRF820 liggen, ooit bedoeld om gyratortjes mee te bakken. Is wat lager gespecificeerd qua stroom dan de 840, maar nog steeds ruim voldoende lijkt me.
Werkt dat, of gaat het ook gewoon met de IRFPE30? Die is wat forser. De rest van de onderdelen heb ik ook gewoon liggen natuurlijk.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 aug 2017, 19:41

https://www.vishay.com/docs/91246/91246.pdf
https://www.vishay.com/docs/91237/91237.pdf
Gelijk maar er bij gezocht
De spanning is wat lager maar de maximale dissipatie is bijna het dubbele van de 460
Ingeval van sluiting overschrijd je die 120 Watt snel
Ik ga uit van 400 volt 0.3. Amp
De spanning niet , denk ik , Waarom dacht jij aan die irfpe30 Jan Geert ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 aug 2017, 19:44

Ze moeten allebei wel kunnen, er zijn eigenlijk enkel minimum eisen, dikker hindert niet.
Met de warmte zal 't ook wel meevallen.De 330V geeft 470V (ong) en belast minder zeg 440V
zoals eerst.Als je dan stabiliseerd op 415V (440-winst kathodeweerstanden weg) en de versterker(s) trekken 250mA verstook je 25Vx¼A=~6W.
Nog een leuk schakelingetje van Jan Didden, was met een buis, heb er een fet ingetekend.
Anne
Bijlagen
JDdnVoedMOS.png

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 19:56

Bert61 schreef:https://www.vishay.com/docs/91246/91246.pdf
https://www.vishay.com/docs/91237/91237.pdf
Gelijk maar er bij gezocht
De spanning is wat lager maar de maximale dissipatie is bijna het dubbele van de 460
Ingeval van sluiting overschrijd je die 120 Watt snel
Ik ga uit van 400 volt 0.3. Amp
De spanning niet , denk ik , Waarom dacht jij aan die irfpe30 Jan Geert ?

Gewoon, omdat ik hem heb. Ik had die irfpe30 onlangs bij Baco zien liggen en meegenomen. De parameters leken me goed en ik had deze toepassing al in het achterhoofd. Vandaar. V(gs) is inderdaad 10v ipv 20v. Moet die zener rechts in de stabilisatie van de CTA dan wat kleiner dan 12v indien ik deze toepas?

De IRF840 zal het inderdaad ook wel doen. En ik heb L en R gescheiden, dus met 150mA per kanaal is het wel op qua stroomvraag.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 aug 2017, 20:16

Jan Geert schreef: V(gs) is inderdaad 10v ipv 20v.
Hoezo :?
Vgs.jpg

Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 20:51

absolute maximum rating? 8-[

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 aug 2017, 21:31

Jan Geert schreef:absolute maximum rating? 8-[

Ja, dat speelt hier.Die 12V zener zit er enkel als bescherming om er niet over te gaan.
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 21:58

Okidoki. Ik dacht dat ik die zener misschien -onder de 10 moest gaan zetten maar dat hoeft dus inderdaad niet.
De current limiting weerstand heb ik voor mijn zeners (200v/ 3.25A) berekend op een 2k5. Maar ik neem aan dat dat een minimum waarde is.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 aug 2017, 22:35

Is me niet duidelijk wat je van plan bent. "200V/3.25A" zou 200x3,25=650W zijn, is nogal een zener ??
En wat doe je met een 200V zener ?
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 20 aug 2017, 23:59

Ah!buis schreef:Is me niet duidelijk wat je van plan bent. "200V/3.25A" zou 200x3,25=650W zijn, is nogal een zener ??
En wat doe je met een 200V zener ?
Anne

solly, moet zijn 200v/ 3.25W zener. 2 in serie

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 23 aug 2017, 16:56

We gooien er maar even een schemaatje tegenaan. Nog niet helemaal netjes, maar dit is het idee.

Amplifon wl25 redesign.jpg

het schema van de versterkertrapjes is alleen gewijzigd in dat ik de 6n2p SRPP trap wil vervangen door een 6n1p mu-stage. De ingangsgevoeligheid van de versterker was aan de hoge kant. Daarnaast was de bias van de 6n2p maar 1 volt, dus volledig insturen van een cd speler of dac was onmogelijk. Ik denk dat het nu beter is gedimensioneerd.
Ook maar schermroosterweerstanden geplaatst. En dus fixed bias.

Edit: ik zit nog wat te denken over led bias of een ccs voor de eerste trap om de uitgangsimpedantie wat te verlagen. De uitgang van de mu stage zit op de anode van de onderste buis om de spanning naar de direct gekoppelde fasedraaier niet te hoog te maken.

Iemand suggesties voor een ccs bijvoorbeeld? Ik heb dacht ik nog wat bc550 liggen.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 23 aug 2017, 20:05

CCS stroombron net als in de Bill ?
De Led Bias heb ik weleens gezien met 2 leds in versterker van Kees Heuvelmans uit Elst in een Audio express mei 2014 de versterker was met 2xEL519
Ik heb het erbij gepakt en heb het schakelingetje voor je geknipt en geplakt
IMG_0571.JPG

Misschien vind je het wat Jan Geert
Ik heb de versterker bij Kees gezien en gehoord Dat klonk niet verkeerd :D
Publicatie van heel het artikel zal niet mogen denk ik
Je kon zien of beide buizen evenveel rustroom trokken
Bedoelde je dat eigenlijk wel :think: bedenk ik me nu

Terug naar “Versterkers”