gestabiliseerde hoogspanning buizen eindtrap

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: gestabiliseerde hoogspanning buizen eindtrap

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 aug 2017, 20:28

Jan Geert schreef:het schema van de versterkertrapjes is alleen gewijzigd in dat ik de 6n2p SRPP trap wil vervangen door een 6n1p mu-stage. De ingangsgevoeligheid van de versterker was aan de hoge kant. Daarnaast was de bias van de 6n2p maar 1 volt, dus volledig insturen van een cd speler of dac was onmogelijk. Ik denk dat het nu beter is gedimensioneerd.
Is eerder het omgekeerde, nu is de versterking bijna µ en met de SRPP µ/2.
Dat de 6N2 maar 1volt negatief heeft wil niet zeggen dat de ingang ook tot 1volt beperkt is, wel als de kathodeweerstand ontkoppeld is (of uit een led bestaat).Bij een niet ontkoppelde kathodeweerstand gaat de kathode (deels) mee op en neer met de ingang.
Om de ingang ongevoeliger te maken zijn er nog wel verschillende mogelijkheden.
-andere buis
-tegenkoppeling
-andere instelling
De gloei heeft ook nog wel wat problemen.
Heeft de trafo genoeg fut ? En om de rimpel boven de drempel van de 1084 te houden zal de elco van 10.000µF richting 50mF moeten.
En met de mosvoeding die zo vertraagd opkomt, nog een extra vertraging nodig :?
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 23 aug 2017, 20:37

Bert61 schreef:CCS stroombron net als in de Bill ?
De Led Bias heb ik weleens gezien met 2 leds in versterker van Kees Heuvelmans uit Elst in een Audio express mei 2014 de versterker was met 2xEL519
Ik heb het erbij gepakt en heb het schakelingetje voor je geknipt en geplakt
Misschien vind je het wat Jan Geert
Ik heb de versterker bij Kees gezien en gehoord Dat klonk niet verkeerd :D
Publicatie van heel het artikel zal niet mogen denk ik
Je kon zien of beide buizen evenveel rustroom trokken
Bedoelde je dat eigenlijk wel :think: bedenk ik me nu

Dank Bert. Het idee kwam in me op om de 390R kathode weerstand van de mu-stage te vervangen door een led of css om de uitgangsimpedantie van de anode te verlagen.
Dan moet wel die feedback weer weg, schiet niet zo erg op. De fasedraaier vormt eigenlijk nauwelijks een belasting zo te zien, dus het zal zo ook wel lukken.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 23 aug 2017, 20:59

Ah!buis schreef:
Jan Geert schreef:het schema van de versterkertrapjes is alleen gewijzigd in dat ik de 6n2p SRPP trap wil vervangen door een 6n1p mu-stage. De ingangsgevoeligheid van de versterker was aan de hoge kant. Daarnaast was de bias van de 6n2p maar 1 volt, dus volledig insturen van een cd speler of dac was onmogelijk. Ik denk dat het nu beter is gedimensioneerd.
Is eerder het omgekeerde, nu is de versterking bijna µ en met de SRPP µ/2.
Dat de 6N2 maar 1volt negatief heeft wil niet zeggen dat de ingang ook tot 1volt beperkt is, wel als de kathodeweerstand ontkoppeld is (of uit een led bestaat).Bij een niet ontkoppelde kathodeweerstand gaat de kathode (deels) mee op en neer met de ingang.
Om de ingang ongevoeliger te maken zijn er nog wel verschillende mogelijkheden.
-andere buis
-tegenkoppeling
-andere instelling
De gloei heeft ook nog wel wat problemen.
Heeft de trafo genoeg fut ? En om de rimpel boven de drempel van de 1084 te houden zal de elco van 10.000µF richting 50mF moeten.
Anne

Anne,

Ik vervang de 6n2p SRPP door 6n1p mu stage. Ik ga dan van 50x naar een goede 30x versterking. als het goed is. Toch?
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn Aikido voorversterker een 6n1p-ev heb zitten in srpp dus, en aangesloten op de kt88 blokken met 6n6 fasedraaier is de versterkingsfactor best wel comfortabel. Deze manier gaat toch weer een stukje hoger uitkomen (2 maal hoger dus).

Ik heb geen goede ervaring met een te lage bias voor trap 1, ook zonder ontkoppeling van de kathodeweerstand. Je krijgt bij uithalen toch al gauw roosterstroom of asymmetrische input clipping. Klinkt nogal slap en grappig genoeg gaat de versterker dan vanaf een bepaald punt ook niet harder meer, wat je ook met de volumeknop draait. Ik houd hem echt liever in de buurt van de piek van een 'gewone' DAC of cd-speler als ik dat kan helpen. Maar dat is mijn ervaring.
Bij die 6n2p is het echter een beetje een 'moot point'; de versterker heeft zo veel gain dat je niet in de buurt van de 1v input komt zonder dat de ramen beginnen te rammelen.

De wikkeling van de trafo geeft geen info over de belastbaarheid, is custom voor de versterker gemaakt (Pools). Alle buizen zaten er natuurlijk al op, zij het in wisselstroom, maar dat ging met 2 vingers in de neus. Gewoon proberen dus, ik weet het anders ook niet.
De eerste elco zal ik vervangen door 2 maal 15 mF. Zou dat voldoende zijn?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 aug 2017, 22:02

Die 1 en 2 bij de 6Nx was me niet opgevallen.Maar zo gaat de versterking idd achteruit.
Ik weet niet of de 6N8 te vinden is, maar dan zou er nog wat af gaan (10x in SRPP)
Wat een dikkere elco betreft, misschien wel - misschien niet, uitproberen.
De moeilijkheid zit 'm in de steeds groter wordende laadpulsen zodat de 7,8volt top ook niet meer gehaald wordt.
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 10 sep 2017, 19:37

Ik heb in de afgelopen dagen zo langzaamaan wat dingen op hun plaats gezet. Ik wilde het een beetje mooi doen, à la Jadis, of de betere chinees (Cayin, Mingda) dus dat kost wat tijd om plaats van componenten en routes van bedrading zo uit te vogelen dat het een beetje leuk in elkaar valt. Dat lijkt aardig te gaan lukken.

DSCF5324.JPG

Er moet nog wat bevolking op de voorbuizen, en de hoofdbedrading van de voedingen moet aangesloten (eerste testen), maar veel werk lijkt het niet meer.

Ah!buis schreef:En met de mosvoeding die zo vertraagd opkomt, nog een extra vertraging nodig :?
Anne

Die had ik even gemist... zit me het hoofd nu te breken waar/waarom ik nog extra vertraging nodig heb. :oops:

Het schema is wat aangepast, en ziet er nu zo uit:
Amplifon wl25 redesign.jpg

Ik heb de spanningsval naar de eerste trap een stuk verlaagd. Die spanning kan ik beter over de belastingsweerstand van de mu-stage laten vallen, die is nu 22k.

Stabilisatie is gemaakt met IRF840 uiteindelijk.

Het is even kijken hoe de eerste trap zich instelt, gezien de gebuikte buis. Ik heb 2 verschillende datasheets van de Russische militaire 6n1p, nog los van de ook weer andere 6n1p-EV. Even zien welke het is. Afhankelijk daarvan eventueel aanpassen. Ik wil niet meer dan 120v op de anode van de onderste 6n1p triode, en dus op de grid van de 6n6p hebben. Dan houd ik voldoende ruimte in de 6n6p. Die staat ingesteld op iets van 9.5mA per triode. Misschien moeten de 15k anode weerstanden nog wat omlaag richting 12-13k.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 16 sep 2017, 22:18

We kunnen gaan testen. Alles zit erin.

Eerst de NRS voeding met het aparte trafootje
Dan de gloei; dan het 12v circuit met het relais. Dan de HS tot de eerste condensator. Vervolgens de HS regeling; dan eerst de mu stage in zijn eentje, om te controleren of de spanningen uitkomen zoals berekend. Dan kan pas de fasedraaier erin. Nogmaals de negatieve spanning controleren, en dan pas de eindbuizen.

De tegenkoppeling is nog los. Eerst kijken op de scope hoe de fase loopt en dan pas aansluiten. Eventueel moet dan eerst de fasedraaier andersom worden aangesloten. In eerste instantie is de tegenkoppeling regelbaar met een printpot. Na het bepalen van de beste waarde wordt dit vervangen door 1 vaste weerstand. Achterop de versterker is nog een schakelaar om een extra serieweerstand bij te schakelen zodat de tegenkoppeling nog minder wordt.

Overzichtsfotootje van het resultaat:
DSCF5335.JPG

De afgaande hoogspanning is nog niet aangesloten

DSCF5334.JPG

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 16 sep 2017, 22:38

Net of het er in hoort Mooi zo gedaan :D
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 16 sep 2017, 22:38

Ziet er heel netjes uit, min of meer symetrisch staat ordelijk :D
Jammer dat er geen buizen met spiegelbeeld aansluitingen zijn :lol:
En nu maar hopen dat alle rook binnenblijft en heer brom zich niet groepen voelt 8-[
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 16 sep 2017, 22:55

We gaan het zien, horen

..... en hopelijk niet ruiken 8-[

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 17 sep 2017, 9:52

Dat ziet er prachtig uit Jan Geert. Het lijkt bijna wel een kunstvorm. Succes met in bedrijf nemen.
Dennis

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 17 sep 2017, 11:00

Gebruik jij die rode weerstanden nog veel Jan Geert?
Ik heb er daar nogal wat van nieuw liggen, en ik heb geen idee wat ik er mee moet.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 17 sep 2017, 12:49

Ik heb verschillende series van die weerstanden liggen. Het zijn Beyschlag 2 watt types in het algemeen, komen bij BACO in IJmuiden vandaan. Ik wilde ze voor deze versterker gebruiken omdat ik er anders niet zo veel mee doe/ kan doen. Voor 'gewone' electronica zijn ze wat te groot meestal, dus komen ze op deze manier in een buizenversterker wel goed tot hun recht. Ziet er wel kleurig uit en past goed bij het strenge groen van de Russische PiO condensatoren :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 sep 2017, 13:22

metabaron schreef:Dat ziet er prachtig uit Jan Geert. Het lijkt bijna wel een kunstvorm. Succes met in bedrijf nemen.

Zeker mooi gedaan. moet veel werk zijn geweest om de symmetrie netjes op te zetten.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 17 sep 2017, 14:40

We zijn wat tegenslagen tegengekomen zoals dat hoort.

Negatieve spanning: netjes regelbaar tussen -50 en -9 volt van buitenaf met de 10-slags Bourns pots. Dat werkt zoals het hoort. Ik vind dat de koelvin van de 912 na een kwartiertje aan te hebben gestaan toch best behoorlijk warm is. Hij regelt naar beneden van -78 naar -53 volt, maar de schakeling trekt maar 4mA! Daar zou je toch niet eens koeling voor nodig moeten hebben? Anders een paar kilo ohm ervoor zetten misschien.

Gloei: eerst zonder buizen en afregelen op 6.3 aan de secundaire kant van de LT1084. Dat blijkt geen probleem, ik moet zelfs best wat terug regelen. Met buizen erin blijkt waarom: de spanning is veel te hoog, met de 6p3s-e buizen als origineel blijft de wisselspanning voor de eindbuizen boven de 7.5v hangen. Dat zat dan dus origineel ook zo?? Kennelijk, dit is niet veranderd. Met EL34 big bottle, die wat meer stroom trekken blijft het nog steeds 7.3v ongeveer. Deze wikkelingen lijken meer berekend te zijn op kt88 of zo. Ik moet dan toch maar iets maken met een vermogensweerstand. Liefst alleen voor de wisselspanning voor de eindbuizen, zodat de LT1084 voor de voorbuizen simpel genoeg headroom overhoudt. Niet erg, beter te veel dan te weinig zal ik maar zeggen. En ik kan dan ook nog eens kt88 proberen. Het zou best wel eens kunnen dat deze trafo gewoon gelijk is aan die van een duurder model met kt's erin. Zou niet de eerste keer zijn dat ik dat zie.

Dan iets lastigers. Tijdens een wandelingetje vanochtend viel me in dat ik eigenlijk de aarde niet had nagelopen. Ik heb een mooie ster / bus gemaakt volgens alle regels van het aardhandboek, maar niet gecontroleerd of die op het ingangsbordje met de relais wel l/r gescheiden waren. Dat is het enige deel van de versterker waar ik niet aan ben geweest.... er is lastig bij te komen, en het werkt prima, dus waarom ook.
Rechter aardbus losgehaald van het sterpunt, en jawel, we blijven toch in contact..... :cry: :cry:
De boel zit ook bij de ingangsbussen aan elkaar, dus heb ik ipv een ster een enorme aardlus gecreëerd. :cry: :cry:
Jammer van het mooie kunstwerk... maar het is eenvoudig op te lossen door de aansluitingen van de gescheiden l/r bussen op het sterpunt - die mooie rechte koperdraden die achter de eindbuizen langslopen- los te maken van het sterpunt en te vervangen door 1 enkele bus vanaf de potmeter naar het sterpunt, of om de linker en rechter aarde los te maken van de potmeter en een aparte aardleiding van potmeter naar het sterpunt te leggen.
De aardbussen voor l/r gescheiden zijn een soort van op zijn kant liggen de U-vorm, vanaf de potmeter aarde (l en r apart!), via de koperdraad achter de voorbuizen, dan via de stabilisatiebordjes tegen de zijkanten, via de bruine voedingscondensator en de koperleiding achter de eindbuizen langs naar het sterpunt. waar l en r dus samenkomen. Maar helemaal aan het begin bij de ingangsbussen zitten ze dus ook al aan elkaar. Nou ja, is wel op te lossen, maar nu even geen zin. Eerst maar eens denken hoe dit netjes fysiek te doen. De eerste methode, in feite alles naar de potmeter/ ingang brengen en van daar naar het sterpunt heeft technisch denk ik de voorkeur.

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 17 sep 2017, 14:51

Jan Geert schreef:De eerste methode, in feite alles naar de potmeter/ ingang brengen en van daar naar het sterpunt heeft technisch denk ik de voorkeur.

Dat werkt voor mij ook meestal het beste.
Dennis

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 sep 2017, 15:24

In een van de boeken van Menno van der Veen staat een uitgebreid hoofdstuk over het voorkomen van aardlussen, en de juiste constructie van massa-sterpunten.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 sep 2017, 15:47

Ach, eerst kijken of 't bromt.Belangrijker dan het boekje :sure: .
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 01 mei 2018, 14:35

Na maanden van drukte, en fysieke en mentale malheur ben ik voorzichtig de hobby weer aan het opstarten. Wat eenvoudige modificaties aan SACD spelers om mee te beginnen, en deze versterker maar eens in werking stellen. Hij was tenslotte af, moest alleen getest en dan tegelijk in fasen de HS aansluiten.

De HS is onbelast behoorlijk hoog, blijkt: 490V, terwijl op de trafo 310v gedrukt staat bij 230v in, dus in theorie 430v secundair DC, maar dan bij maximale belasting natuurlijk. Kijkend naar het oude schema had ik 440v uiteindelijk, met een totale belasting van een kleine 300mA (4x 62mA voor de 6P3S, 4x 10mA voor de 6N6P, 2x 0,5mA voor de 6N2P).
We nemen aan dat dit ook nu weer zal inzakken, maar ik stel meestal de spanning op rond de 40mA per eindbuis in. Maar toch goed te weten dat ik over 60mA kan en dan toch voldoende headroom voor de stabilisator over ga houden.

De vraag van deze post: Ik heb vervolgens de stabilisator onbelast getest. Er loopt dus geen stroom. Alles achter de 470uF cap is afgekoppeld. Ik vermoed echter dat dit schema toch belasting nodig heeft om te werken? Want ik meet niet de 'goede' waarden.

Dat meten is sowieso wat problematisch. De stabilisatie is heeeeel erg langzaam, ongetwijfeld door de enorme tijdconstante van de 10uF cap aan de gate van de IRF840. Je kan rustig koffie gaan zetten (en het ook opdrinken) voordat het zo een beetje stabiel is. En de uitgangsspanning komt zonder die belasting ver uit boven de 400v waarop de stabilisator is ingesteld, vandaar mijn vraag. Even het relevante deel van het schemaatje:

Amplifon redesign HS regulator detail.jpg

- Ik maak me vooral zorgen over het feit dat de spanning boven de zeners ruim boven de 400v ligt die daar 'hoort' te zijn. Met de 5k6 loopt er ruim 7mA door de zeners en verstoken ze dus gezamenlijk ongeveer 3.25 watt. Dat is hun max.rating, maar dan per stuk.... toeval? ze zouden zo 6.5 watt aan moeten kunnen in serie.
- de spanning aan de andere kant van de 1meg, dus aan de gate van de IRF840, ligt dicht bij de uitgangsspanning. Het is lastig te meten, want zodra je er een meetpen op zet begint het wat in te zakken. Ook de uitgang blijft een beetje 'wiebelen'.

Wat is het advies? Gewoon stroom erop, waarna de boel voldoende inzakt om te werken? 5k6 een stuk groter maken? Dit is het enige verschil met de stabilisator in de CTA versterker van Willy; verder is het gewoon gekopieerd.

En ik denk toch maar de 1 meg veeeel kleiner of misschien maar helemaal weg? Ik heb al een inschakelvertrager, en een MOS stabilisator die ook nog eens 5 minuten nodig om op te lopen lijkt me nou niet echt nodig...

Gaarne uw mening!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 01 mei 2018, 15:00

Lijkt me erg vervelend die Trage werking
alsof er een hele hoge weerstand in serie met je elco staat die de laad stroom begrenst oftewel een stroomberenzing inplaats van gestabiliseerde voeding :think: of snap ik de clou niet JanGeert

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 01 mei 2018, 15:51

Klopt Bert, de gate van de mosfet komt zo maar heel langzaam op spanning, de 10uF cap laadt op via een 1 meg weerstand. Willy had dat zo gemaakt, maar hij heeft geen reguliere vertrager zoals in deze versterker.

In de EL34 versterker maakt hij er melding van dat de HS na 20 seconden bij 200v is. Het geheel moet uiteindelijk bij 415v uitkomen (maar dat gaat steeds langzamer naarmate je dichterbij komt)

Dat gaat nog wel even duren, dan :relax:

in dit standaard schemaatje zit die weerstand er maar helemaal niet in. Zie je meestal zo:

Irf840 stabilo.png
Laatst gewijzigd door Jan Geert op di 01 mei 2018, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 01 mei 2018, 15:55

Jan Geert schreef:Klopt Bert, de gate van de mosfet komt zo maar heel langzaam op spanning, de 10uF cap laadt op via een 1 meg weerstand. Willy had dat zo gemaakt, maar hij heeft geen reguliere vertrager zoals in deze versterker.

In de EL34 versterker maakt hij er melding van de de HS na 20 seconden bij 200v is. Het geheel moet uiteindelijk bij 415v uitkomen (maar dat gaat steeds langzamer naarmate je dichterbij komt)

Dat gaat nog wel even duren, dan :relax:

Neem dan nog maar een tas koffie :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 01 mei 2018, 16:07

Die laatste schakeling heeft geen vertraging van het opkomen vd HS.
Zonder belasting is de uitgang onzeker, langs lek van de diode over de fet en de fet zelf gaat de uitgang heel langzaam naar de ingangsspanning.Kun je slecht meten, de meter is een belasting, zakt 't al weer.
450V over zeners die voor 2x200V zijn bedoeld is niet zoals het moet zijn.Of je hebt er net twee met +10% fout.
Neem voor die 5k6 maar 22k, zeners voor hoge spanning hebben niet zoveel stroom nodig.
En die 1M maar naar 470k bijv. hangt een beetje van de lekstroom van de 10µF af.
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 01 mei 2018, 20:57

Ik heb even de 1M vervangen door 10k, en de 5k6 door 22k. Als gezegd heeft de versterker een inschakelvertraging, dus een heel langzaam opkomende hoogspanning heb ik niet nodig.

De uitgangsspanning loopt nu bij inschakeling in een vloeiende beweging naar de 400v, maar blijft dan langzaam verder kruipen om ergens rond de 413v rond te blijven banjeren. Spanning op de zeners en de gate een paar volt hoger.

Nou ja, ik denk dat ik toch maar de eindbuizen er eens in moet zetten om er wat stroom door te jagen en kijken of het dan wel stabiliseert.

Ik bedacht me overigens dat die 1N4007 terugloopdiode niet nodig is? in een logisch schema van de IRF840 lijkt er intern al 1 in te zitten? Klopt dat?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 01 mei 2018, 21:36

Jan Geert schreef:Ik heb even de 1M vervangen door 10k, en de 5k6 door 22k. Als gezegd heeft de versterker een inschakelvertraging, dus een heel langzaam opkomende hoogspanning heb ik niet nodig.
Oh ! ja, dubbel-op hoeft ook weer niet :D
De uitgangsspanning loopt nu bij inschakeling in een vloeiende beweging naar de 400v, maar blijft dan langzaam verder kruipen om ergens rond de 413v rond te blijven banjeren. Spanning op de zeners en de gate een paar volt hoger.
Nou ja, ik denk dat ik toch maar de eindbuizen er eens in moet zetten om er wat stroom door te jagen en kijken of het dan wel stabiliseert.
Een beetje stroom doet deugd :sure: :lol:
Ik bedacht me overigens dat die 1N4007 terugloopdiode niet nodig is? in een logisch schema van de IRF840 lijkt er intern al 1 in te zitten? Klopt dat?
Idd, maar met zo'n diode kun je ook andere fets erin zetten.
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » vr 04 mei 2018, 16:59

Ik heb wat zitten spelen met de instellingen en getest of alles werkt met de stroom erop. Maar ik snap er nog niet veel van - kan aan mij liggen. Nog even zoals het nu zit:
Amplifon redesign HS regulator detail.jpg

Ook met stroom erop stabiliseert de uitgangsspanning van de regelaar zich eigenlijk niet echt goed. Ik heb wat verschillende instellingen van de eindbuizen geprobeerd, en met het opdraaien wordt de ingangsspanning verlaagd als functie van de 180 ohm weerstand en de bronimpedantie, maar ook de uitgangsspanning gaat steeds wat omlaag. Onder de 400 volt duikt het niet, overigens, maar voordat het niet verder zakt zit je toch al op ongeveer 40mA per eindbuis. De uitgangsspanning is dan tijdens het opdraaien gezakt van 415v onbelast naar iets boven de 400v met ruim 80mA per regelaar (1 per kant), terwijl de ingangsspanning is gezakt van 490v naar 445 volt.

Ik snap er niet zo veel van. Het lijkt geen ramp, maar ik wil begrijpen wat er gebeurt.

Ik zat me ook te bedenken: helpt het om de ingangs- en de uitgangscondensator te verwisselen? In de buizenvoeding is de eerste C meestal redelijk klein, en die op het eindbuizen voedingspunt weer groot (komt zo uit PSU designer), maar bij een gestabiliseerde voeding zie je het meestal andersom. Is de amplitude van de restbrom niet te hoog?
Los van een spoedcursus LT spice (staat al wel geïnstalleerd O:) ) kan ik het eigenlijk niet simuleren.
Of maakt het niet uit?

Andere dingen:
- U(gs) van IRF840 zit steeds rond de 3v, dat is goed lijkt me kijkend naar de datasheet.
- de kathodespanning van de eindbuizen (bias) blijft, eenmaal ingesteld, rotsvast op 3 cijfers achter de komma op de meter op zijn plaats staan.
- de mu follower blijkt zichzelf nu het best in te stellen met e88cc typen. Met 6N1p (EV) blijft het net wat lager qua stroom (2v op de kathode ongeveer), waardoor de anode van de onderste buis wat te hoog blijft staan, op ongeveer 135v. Vanwege de directe koppeling met de 6N6P fasedraaier wil ik die anode echt onder de 120v hebben. Voor 6N1P kan ik ofwel de dropweerstand in de voeding naar de voortrap (nu 2K) wat verhogen, of de kathodeweerstanden wat verlagen zodat er wat meer stroom door loopt. Maar het komt aardig in de buurt zo.

Terug naar “Versterkers”