Klaré EL519 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

erikdebest

Klaré EL519 versterker

Berichtdoor erikdebest » do 24 aug 2017, 14:40

Hoi allen,

vraagje: heeft iemand hier ervaring met Klarés eindversterkers met EL519 in PP? Ik heb deze versterkers heeeel lang geleden gekocht en gebruik ze eigenlijk niet meer - dus was benieuwd naar de schakeling en of ik het eea kan hergebruiken.

De tweekamer uitgangtrafos, van AE, hebben de gebruikelijke G2 en anode aansluitingen - en voor het eerst zie ik dat iemand de G2 uitgangen op de anodes aansluit, en de anode op de G2. Dat is, zoals ik t zie, extra terugkoppeling en zou de plate impedance lager moeten zijn als een triode geschakelde EL519.

Klopt dit? Heeft iemand meer informatie?

Dank je! Erik

Ah!buis

Re: Klaré EL519 versterker

Berichtdoor Ah!buis » do 24 aug 2017, 15:35

Zou wel kunnen dat de uitgangsimpedantie lager wordt, of je er wat aan hebt ?
Te eerste met die tap loopt de zelfinduktie van de UGT naar minder dan een ¼ terug, zeg maar dag tegen't laag.En ook de fut is uit de buis.Als de anodespanning naar beneden gaat en de stroom omhoog is de schermroosterspanning nodig om dat voor elkaar te krijgen.Door die omgekeerde tap zakt de schermroosterspanning helemaal in zodat de anode niet laag maar kan komen.
De schermroosterspanning aan een tap zoals UL is al tegenkoppeling en gaat ook het vermogen achteruit, maar dit is erover :shock: .
Anne

erikdebest

Re: Klaré EL519 versterker

Berichtdoor erikdebest » ma 28 aug 2017, 9:44

Hoi Anne,

bedankt voor de reactie! Veel van de dingen die je beschrijft had ik ook bedacht. Ik heb die versterkers al heel lang niet meer gehoord dus hoe t klankmatig zat weet ik al niet meer - ben ooit begonnen iets met een brom op te lossen en sindsdien staan ze stof te vangen. Heb nu de voeding en UGTs eruit gehaald, de nog echte NOS anodecaps goed bewaard :) en de rest van de meuk (voedingscondensatoren) in t chemisch afval gedaan...

Die UGTs komen zeker nog een keer van pas, evenals de voedingen. geen High end, maar degelijke kwaliteit van AE.

Groet! Erik

Terug naar “Versterkers”