4P1L vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: 4P1L vraagje

Berichtdoor Bert61 » vr 20 okt 2017, 16:25

Hoi Demo maakt toch geen fluit uit als je een andere deugdelijk trafootje plaats
Weet niet wat dat kosten moet ?
Moet natuurlijk wel voldoende spanning en stroom kunnen leveren
En geen ding wat een strooiveld heeft van hier naar Appingedam :lol:
Maar een ringkern trafo van ringkerntrafo.nl moet minstens net zo goed zijn

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » vr 20 okt 2017, 16:28

Je kan geen slechtere transformator kiezen dan een ringkern voor deze toepassing. Weliswaar weinig strooiveld. Maar koppelt zeer breedbandig alle troep van het net naar je secundaire wikkelingen.

democles

Berichtdoor democles » vr 20 okt 2017, 16:43

Ik knutsel eerst die coleman gloei printjes wel in elkaar,knoop ze er dan aan in de huidige 10mA opstelling is er dan nog brom dan gaan de gloeitrafo,s er uit.

diymartin

Berichtdoor diymartin » vr 20 okt 2017, 16:50

Ik heb de Triad FS28-1300 gebruikt , houd zeker 5cm ruimte tussen beide trafo's om problemen te voorkomen !

democles

Berichtdoor democles » vr 20 okt 2017, 16:58

Bedankt Martin :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 20 okt 2017, 20:00

Bas Horneman schreef:

Je kan geen slechtere transformator kiezen dan een ringkern voor deze toepassing. Weliswaar weinig strooiveld. Maar koppelt zeer breedbandig alle troep van het net naar je secundaire wikkelingen.

Hoi Bas , weet je wie dat heeft vast gesteld ? Is daar een publicatie over :?:
Mijn mening is dat.
Ook met een gewone trafo hou je netvervuiling niet tegen.
Een Aardscherm helpt wel wat.
Het aardscherm is van een ringkern trafo praktisch waterdicht :!: en beter dan bij een gewone trafo
Daar kijken immers de wikkelingen nog aan de zijkanten nog naar het blikpakket
Echter zodra het DC is kan je alle netvervuiling weg filteren .
Of het nu met een C , EI of ringkern is
Zal verder het draadje hier niet vervuilen

democles

Berichtdoor democles » vr 20 okt 2017, 20:35

De gloeivoedingen gesoldeerd :rock:

Wat een pieter peuterig werk :?

Genoeg voor vandaag :beer:
Bijlagen
9a.jpg

democles

Berichtdoor democles » za 21 okt 2017, 1:42

Hoi Demo maakt toch geen fluit uit als je een andere deugdelijk trafootje plaats

Nee dacht ik ook!

Er gaat niks boven Groningen, :-$ behalve het strooiveld van de trafo,s van democles!!! :lol:

Maar bij mijn opstelling kun je het aardschema op een floetje kwijt.

Dus al van alles geprobeerd om het brommonster te elimineren.

Blijft over de gloeivoeding :|

Als deze gloeiprintjes niks opleveren dan gaan dus de trafo,s er uit,beetje Jomanda gevoel.

Misschien moet ik de boel wel blauw spuiten :?

Werk in uitvoering dus.................... :mrgreen:

En hoe je nu brom meet met de scoop om zo de oorzaak te kunnen achterhalen, uitvogelen?????
Lees alleen maar over oscillaties meten :x

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 21 okt 2017, 11:12

Als je al met DC voed en je twijfelt of het toch de trafo is
doe er een paar meter kabel tussen de trafo en je AC naar DC printje en zet die trafo zover mogelijk weg
Heb je dan nog brom ? Dan is het geen strooiveld van de trafo
Dan kan het zijn dat je gelijkrichting en afvlakking niet goed is Door dat de trafo spanning te laag is
Zet je scope op AC en meet op de print DC uit gang en op buispennen waar de gloei staat Daar moet niks staan van 100hz of 50Hz

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » za 21 okt 2017, 11:34

Hoi Bas , weet je wie dat heeft vast gesteld ? Is daar een publicatie over

Hoi Bert, ik dacht dat het algemeen bekend was. Niet dus :) Het internet staat vol met de voordelen van Toroidal.

Anyway hieronder een verhaaltje. Overigens denk ik inderdaad ook niet dat het type trafo hier verantwoordelik is voor de brom. De brom zou inderdaad eerder verholpen zijn door een toroidal omdat het een veel kleiner magnetisch strooiveld heeft. Maar voor mijn toepassing heb ik ook van die triads met dual bobbin...echter is dat kastje gewoon uit de voorversterker gehaald... probleem opgelost.

Here is a cut-and-paste from an article written by Ken Stevens of CAT in 1998 (w.r.t. to AC power it should be relevant even today):
--------------
The EI transformer’s superior handling of DC offset in the primary is certainly part of the story. Also the EI transformer handles the DC current imbalance in the secondary better as well (this caused by non-exact matching of diodes in a full-wave bridge or even more so by mismatched halves off center-tapped secondaries).

I believe, however, that the main reason for the better sound with the EI transformer is its vastly superior rejection of RF noise from the power line. Toroidal transformers have two major problems regarding noise. The first problem is the extremely low leakage inductance of even a sloppily wound toroid. I am not exaggerating to say that this leakage inductance will be more than 10 times lower in a toroidal transformer than in a simply wound EI transformer. Indeed, it may approach 100 times lower. Normally, because low LI yields wide bandwidth, one would assume that this is a good thing. Unfortunately, in the case of a power transformer, this gives the toroid an extremely wide passband for differential noise (i.e. noise which is on line but not on neutral) to get through to the equipment.

Some add-on line-filtering devices attempt to shunt this differential noise to neutral (converting it to common-mode noise) and/or "ground" (supposedly eliminating it). These devices can be somewhat effective on equipment that is extremely bad in this regard (i.e. those with toroids), but their effectiveness is limited in two major ways. First is the fact that the inductors and caps used have self resonances that make them ineffective beyond that frequency. Typically a good film cap will be limited to a megahertz or so and likewise for a similar-quality inductor -- totally ineffective for FM or CB. Of course you may use a tiny cap with a higher resonant frequency, but this will be a very small cap which will be less able to "short" the noise to the other side at any given frequency. For example, a 100pF ceramic cap may have a resonant frequency of 50 to 100 meg, but its impedance at 10 meg is about 160 ohms, not a very good "shunt" to ground at all. Bypasses don't solve this problem at all -- in fact, they make it worse because the parallel combination of two low-loss caps will have an extremely high-impedance resonance between their two low-impedance resonances, making the majority of the "in-between area" worse than if the bypass weren’t used at all.

The second major problem with using a network to shunt the noise to ground, or neutral, is that the ground wire in your wall socket is not a good ground at all for radio frequencies. The problem is that the length of wire running from your socket to ground is substantially greater than a wavelength at FM frequencies and therefore is disconnected from ground at those frequencies. Indeed, your home wiring is more of an antenna, actually picking up RF signals quite well. Of course you can't dump RF noise from line to a ground, which is just as dirty.

The next problem with toroidal transformers is their very high capacitance between primary and secondary windings. This high capacitance is due to the much larger surface area between adjacent layers of winding on a toroid versus a similarly sized EI transformer. Of course, you could put extra insulation between the primary and secondary layers of a toroid to reduce this capacitance, but the same amount of insulation would yield an even greater reduction in the capacitance of the EI transformer. All things being equal, the EI transformer wins big. Of course, this high capacitance creates a lower impedance path for common-mode noise -- noise which is the same on line and neutral (and ground also). At high frequencies, like FM, the noise is mainly common-mode because of the fact that the three conductors -- line, neutral and ground -- travel side by side through your house acting more like antennae for RF than anything else.

There are numerous advanced tricks for further reducing the two problems mentioned above, although one must be careful not to overdo it. If you went crazy with increased leakage inductance, for example, the resonance set up by the transformer and the caps after the full-wave bridge could drop too low for good regulation, resulting in boomy bass and dynamic compression.

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » za 21 okt 2017, 11:36

AfbeeldingMijn 801A coleman power supply
Afbeelding

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 21 okt 2017, 11:39

2 goede opmerkingen van Bert denk ik: trafo eindje verderop plaatsen, en de secundaire spanning checken. Hoe hoog is die spanning, belast en onbelast? Om eerlijke te zijn, heb met de buizen versterker bouw altijd minimaal last gehad van strooiveld trafo's, denk niet dat dat het is, maar het kan wel natuurlijk (zie picje, preamp, staat de boel ook erg dicht op elkaar).
Bijlagen
DSC01035.jpg

democles

Berichtdoor democles » za 21 okt 2017, 13:05

Wow,bedankt voor de reacties jongens :goedzo:
Ga er mee aan de slag.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 21 okt 2017, 15:36

Graag gedaan Barry Demo :)
Ik plaats het toch maar deze reactie
Bas mijn Engels lezen is niet best en ik trap niet graag op tenen .
Maar gewoon dingen aan nemen wat op internet staat doe ik niet,
de meeste leugens staan op internet heb ik meerdere keren ondervonden

Jouw Engels is waarschijnlijk beter dan het van mij.
1 ding springt naar voren ,in dat verhaal
The next problem with toroidal transformers is their very high capacitance between primary and secondary windings.

Ik denk dat daar geschreven staat dat een ringkern meer C tussen de windingen primair en secundair heeft :?: :?:
Klopt dat een beetje :?:
Als je echter een Aardscherm tussen primair en secundair aanlegt is dat 0,00
Zie foto

492F4C32-BE2B-440A-8E9D-85AAE9E5D5D6.jpeg

Bij een EI kern heb je bij de zijkanten waar bij het blikpakket daar ook bij helpt
Zie hier een ringkern met aardscherm over de primaire niks geen vierkante cm draad zichtbaar
Dus ook geen capacitieve koppeling !

De Secundaire heb ik er afgewikkeld , Dat ging voor een deel ongewild met een frees :oops:
Verder zie ik nog een hoop wat ik niet goed vertalen kan :think:
Voordelen Ringkern trafo,s is ook een minpunt en Dat is dat er minder koperdraad ophoeft
Dat geeft een hogere inschakel stroom
Maar ook minder verlies dan bij een EI kern :!: dus heb je na gelijkrichting en stabilisatie ook minder verliezen
Immers de spanning daalt minder bij belasting ,
Minder Warmte dus
Geen of heel klein magnetisch strooiveld :!:
1 gats montage

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » ma 23 okt 2017, 11:04

Als je echter een Aardscherm tussen primair en secundair aanlegt

Klopt. Maar hoeveel ringkern trafo's heb je die dat hebben? Zie het zelden (heb er zelf wel 1 tje).

Maar gewoon dingen aan nemen wat op internet staat doe ik niet,

Tja dat artikel heeft ook in een tijdschrift gestaan. Afijn.... iets aannemen zou ik zelf ook nooit doen en dat verwacht ik ook niet van je. Maar je kan het ook zelf testen. Een rinkern is breedbandiger en laat dus ook meer door (doorgaans ) tenzij je bijvoorbeeld een scherm hebt tussen primair en secundair etc.). Wil ook niet op tenen trappen...dus zie dit niet als ruzie zoeken.

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » ma 23 okt 2017, 11:07

De maker van de printjes adviseerd overigens ook om geen rinkern trafo's te gebruiken voor deze toepassing:

2.16. Choose a standard EI transformer​, with split bobbin design. Unified bobbins (where
the primary and secondary are wound on top of each other) are NOT recommended,
as they will couple mains noise into the secondary. For the same reason, try to avoid
a toroidal transformer.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 23 okt 2017, 12:40

Tja, als je zo moeilijk doet moet je ook tot het eind toe doordoen :lol:
ruecule.jpg
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 23 okt 2017, 14:29

Ah!buis schreef:Tja, als je zo moeilijk doet moet je ook tot het eind toe doordoen :lol: ruecule.jpg Anne

En dan ook Draadgewonden weerstanden :D

democles

Berichtdoor democles » di 24 okt 2017, 20:26

Wat heb ik ondertussen gedaan?

Heb alle DC spanningen gemeten met de scope ook op AC (met kortgesloten ingangen) kon nergens iets van een sinus ontdekken die over de DC heen fietst :shock:

De enige kleine kronkel die ik vond was op de uitgang net voor de uitgangscondensator.

Krijg daarom de indruk dat de brom uit de buis of de ingangs bedrading komt.

Vanmiddag de boel weer ingeplugd voor een lange luistersessie,er klonk een beetje brom.

Buigen aan de ingangsbedrading veranderde de brom,dit is verdacht :think:

Op een bepaald moment na +- 3Hr spelen werd de brom opeens drastisch minder (lees alleen nog maar te horen met het oor op de speaker) :shock:

Zou het misschien kunnen dat deze buizen uit 1966 alleen even moeten inbranden?

Rest nu nog alles ombouwen voor de 30mA versie met B+ op de Anode i.p.v. schermrooster.

En de Coleman gloeivoedingen proberen :hide:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 24 okt 2017, 21:36

democles schreef:Op een bepaald moment na +- 3Hr spelen werd de brom opeens drastisch minder (lees alleen nog maar te horen met het oor op de speaker) :shock:

Zou het misschien kunnen dat deze buizen uit 1966 alleen even moeten inbranden?
Luistermoeheid ? :lol:
Anne

democles

Berichtdoor democles » di 24 okt 2017, 21:42

Of Bromdoof :lol:

democles

Berichtdoor democles » di 31 okt 2017, 21:50

Vraagje,

Wat voor smoorspoel is dat eerste ding in de tekening en wat zijn de waardes voor de 2 condensatoren ik neem aan X2 types.
Bijlagen
raw_rcoleman.gif

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 31 okt 2017, 22:18

Is een ringkern met twee wikkelingen erop en een paar C's die op het net kunnen.
Kun je kompleet kopen, in een net-ingang of in een doosje (printje).En meer variaties, met schakelaar, zekering ... enz.
Anne
Bijlagen
Netfilter.jpg

democles

Berichtdoor democles » di 31 okt 2017, 23:02

Bedankt Anne,

Zou ik ook zoiets daarvoor kunnen gebruiken?
Bijlagen
schaffner-rn122-2-5.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 31 okt 2017, 23:31

Zitten geen C's in, moet je dan zelf doen.Iets van 10nF zal wel kunnen.
Anne

Terug naar “Versterkers”