koppelcondensatoren

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: koppelcondensatoren

Berichtdoor Ah!buis » vr 01 sep 2017, 22:46

Omdat een lekkende koppelcondensator vaak katastofale gevolgen heeft is het misschien standaard procedure die te vernieuwen.Niet om de kwaliteit op zich te verbeteren.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 01 sep 2017, 22:52

Ah!buis schreef:Omdat een lekkende koppelcondensator vaak katastofale gevolgen heeft is het misschien standaard procedure die te vernieuwen.Niet om de kwaliteit op zich te verbeteren.
Anne

Lekkende condensatoren zijn sowieso op/stuk. Dus niet misschien vervangen, maar altijd vervangen!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 01 sep 2017, 22:58

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:Omdat een lekkende koppelcondensator vaak katastofale gevolgen heeft is het misschien standaard procedure die te vernieuwen.Niet om de kwaliteit op zich te verbeteren.
Anne

Lekkende condensatoren zijn sowieso op/stuk. Dus niet misschien vervangen, maar altijd vervangen!

Ja natuurlijk, grappemaker :lol:
Ik bedoel dat koppelcondensatoren bij een onderhoudsbeurt steeds worden vervangen voor de zekerheid.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 01 sep 2017, 23:10

Nee, helemaal niet nodig. Koppelcondensatoren worden, anders dan voedingselco's, helemaal niet elektrisch belast. En dus slijten die dingen ook helemaal niet. Hooguit dat het afdichtingsrubber verdroogt en dan gaan ze lekken. Maar is dat niet het geval hoef je ze echt niet te vervangen. Met voedingselco's is dat een heel ander verhaal, Die slijten wel. Maar ook dan nog... Soms zijn ze zwaar overbemeten en gaan een eeuwigheid mee (buizenradio's uit de jaren '50). Soms behoorlijk onder bemeten zoals veel Japans versterkerspul vanaf jaren '70.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 01 sep 2017, 23:29

hoekhoorn schreef:Ook hier dus ;zoveel mensen, zoveel meningen.

Dat valt wel mee, vrees ik. Het feit dat een url verwijzing meer aandacht krijgt dan het type koppelcondensator spreekt voor zich. :hide:

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 01 sep 2017, 23:35

Wat betreft condensatoren waarvan de waarde afhangt van de spanning erover: dit effect heb je in soms extreme mate bij klasse 2 keramische condensatoren (bijvoorbeeld X5R, X7R, Z5U, Y5V), vooral bij de kleinere SMD-condensatoren. Vandaar dat klasse 2 keramische condensatoren niet geschikt zijn als koppelcondensator voor hoogwaardige geluidsapparatuur; als de capaciteit sterk afhangt van de spanning, vervormen ze het signaal. In consumentenapparaten zie je ze helaas nog wel eens omdat ze heel goedkoop zijn. Klasse 1 (bijvoorbeeld NP0, C0G, N1500) is wel goed, maar alleen verkrijgbaar in kleine waarden.

Het preventief vervangen van koppelcondensatoren wordt vaak gedaan door restaurateurs van historische apparaten als het papiercondensatoren zijn. Die blijken na enkele decennia meestal een sterk verhoogde lekstroom te hebben. Als het dan de koppelcondensator van een eerdere buizentrap naar een eindbuis is, kan de instelling van die eindbuis zo aan de haal gaan dat deze stuk gaat. Maar goed, dat geldt dus echt specifiek voor oude papiercondensatoren.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op vr 01 sep 2017, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 01 sep 2017, 23:35

Pjotr schreef:Nee, helemaal niet nodig. Koppelcondensatoren worden, anders dan voedingselco's, helemaal niet elektrisch belast. En dus slijten die dingen ook helemaal niet. Hooguit dat het afdichtingsrubber verdroogt en dan gaan ze lekken. Maar is dat niet het geval hoef je ze echt niet te vervangen. Met voedingselco's is dat een heel ander verhaal, Die slijten wel. Maar ook dan nog... Soms zijn ze zwaar overbemeten en gaan een eeuwigheid mee (buizenradio's uit de jaren '50). Soms behoorlijk onder bemeten zoals veel Japans versterkerspul vanaf jaren '70.

Vind ik ook, maar hierdoor
hoekhoorn schreef: Ik begon er over omdat de Decware ZEN versterker over de jaren een paar keer een "revision" heeft gehad van Decware zelf. Onder andere de koppelcondensatoren werden veranderd.
opperde ik de mogelijkheid dat ze dat misschien standaard altijd doen.Met dat "ZEN"gedoe weet je maar nooit :-&
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 02 sep 2017, 10:02

hoekhoorn schreef: Ik begon er over omdat de Decware ZEN versterker over de jaren een paar keer een "revision" heeft gehad van Decware zelf. Onder andere de koppelcondensatoren werden veranderd.

Dat heeft vaak een praktische reden. er word naar een andere groothandel overgestapt (die andere merken of series voert), of de fabrikant stopt met een bepaalde serie te produceren, of de groothandel stapt naar andere leverancier over. 9 van die 10 keer hebben dat soort acties een financiële motivatie..

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 02 sep 2017, 23:20

Het is hier erg stil geworden dan mag dit hoop ik wel even
X7R en X5 condensator
8)

democles

Berichtdoor democles » za 02 sep 2017, 23:34

:rock:
Het is je gelukt Bert :goedzo:

:rofl: :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 sep 2017, 23:35

Als ie ze nou maar niet tussen zijn boterhammen gaat stoppen :lagge:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 03 sep 2017, 12:13

Dankje Demo O:)

211audio
Contacteer:

Berichtdoor 211audio » wo 25 okt 2017, 11:56

Een aardig artikel over metingen op een vaste set condensatoren <klik>.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 25 okt 2017, 13:37

hoekhoorn schreef:Hallo allemaal,
Ik lees graag op het web over dingen die ik interessant vind over audio; op dit moment koppelcondensatoren.
De meest simpele én de meest exotisch exemplaren komen voorbij; ieder heeft[ zoals zo vaak] een andere mening.
In het verleden heb ik wel eens een setje V-caps gekocht [ 100 uur inspelen dan gaan ze écht fantastisch klinken, écht waar...] maar van dat geld had ik beter leuke andere dingen kunnen doen in mijn beleving....
Wat is jullie ervaring?
Nico

Zonder iemand te willen kwetsen ik heb watkoppel condensaten gekocht ervoor waaronder Jensen rode audiophile
Van die Gele polypropyleen Zwarte met goud opdruk wima Mkp FKP
Eerst gewoon de verliezen getracht te meten Dat was tot 10 mhz zelfs bij alle gelijk tot op 2 cijfers achter de komma
Af en toe dacht ik Hee die zijn minder :!: en bleek dat het klemmetje niet goed zat
Dus toen maar alles direct vast gesoldeerd
de Condensators ook in een bakje van printplaat geklemd en de C naar het bakje gemeten Ook geen verschil meetbaar Wat mij zeer verbaasde met de Wima Cs
Ook geprobeerd dat met Weerstanden samen met Anne geprobeerd een en ander te meten Niet gelukt enig verschil te vinden
Dus wat mij persoonlijk aangaat
Koop er iets leuks voor rol soldeer tin krimkous of beter iets voor je vriendin/echtgenote :!:
Een partner die het naar de zin heeft geeft zeker meer luister plezier :bakkie:

dre

Berichtdoor dre » wo 25 okt 2017, 19:06

Ik lees dat er niet geluisterd is........ 8-[

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 25 okt 2017, 19:49

Nee Dre
iK was alleen 8)
En met Mn versterker de trap af naar de schuur dan de koppel condensator vervangen de versterker weer naar boven sjouwen en dan weer luisteren dat 5X heb ik niet gedaan
En ik heb er ook geen standen schakelaar tussen gezet .
Maar andere wel zie een paar reacties terug in dit Topic.

dre

Berichtdoor dre » wo 25 okt 2017, 20:00

Ik heb het ook vaker getest en hoorde elke keer verschil........ :mrgreen:
Maar goed,ik ben dan ook niet normaal. :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 25 okt 2017, 20:32

dre schreef:Ik heb het ook vaker getest en hoorde elke keer verschil........ :mrgreen:
Maar goed,ik ben dan ook niet normaal. :lol:

Dre ik vind dat interessante materie
Welke twee soorten heb jij met elkaar in je luister test vergeleken :?: :?:
Dan koop ik er een van ieder , want ik vind nut hebben en vooral omdat ik het leuk vind om te meten.
Als ik geen verschil meten kan plaats ik ze in een kanaal Mn EL12 Amp en eventueel in Mn KT88 Amp

dre

Berichtdoor dre » wo 25 okt 2017, 20:37

-Mundorf SGO
-Mundorf SO
-Mundorf Supreme
-Audyn Copper Max
-Audyn Cap +
-Russcische polycabonaat
-Jantzen diverse soorten
En zo kan ik nog wel even doorgaan. :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 okt 2017, 21:04

Dat wordt appels met peren vergelijken. Het gaat over koppelcondensatoren en dat lijstje bestaat uit LS speaker condensatoren. Dat is een heel andere toepassing onder heel andere gebruiksomstandigheden en vermogensbelasting. Je kunt nou eenmaal niet bevindingen in de ene omstandigheid gaan plakken op die van een heel andere omstandigheid.

Als je aan een condensator meten wilt, zoals b.v. vervorming, dan moet je dat doen onder de werkelijke gebruiksomstandigheden. Anders zegt het sowieso weinig tot niets in de meeste gevallen.

dre

Berichtdoor dre » wo 25 okt 2017, 21:17

luidspreker condensatoren tot 800V ?

Raaf

Berichtdoor Raaf » wo 25 okt 2017, 21:22

Afgezien van het feit dat je condensatoren toepast met de juiste specs begrijp ik dat meten helemaal niet , het gaat er toch om hoe het klinkt in de audio ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 okt 2017, 21:37

dre schreef:luidspreker condensatoren tot 800V ?

Je mist het punt. Het punt is dat er oordelen gegeven worden en er veralgemeniseerd wordt. En zeker in de audiobizz gaat het veelal om imago en marketing. Dit in tegenstelling tot industrieel waar kosten/baten de norm is en eerst gekeken wordt naar welke condensator optimaal functioneert in een wel omschreven specifieke toepassing en daarin ook getest wordt.

dre

Berichtdoor dre » wo 25 okt 2017, 21:49

Is dat te meten dan?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 okt 2017, 22:11

Of een condensator optimaal doet wat er van verwacht wordt is i.d.d. industrieel eenduidig en zeer goed te meten. Dat is ook onderdeel van het ontwerpproces. Enige wat niet goed te meten is is wanneer malafide Chinese elco's gaan ontploffen. Daar moet je afgaan op historisch bewezen kwaliteit. En dan nog, Philips maakte destijds kwalitatief zeer goede en betrouwbare elco's, maar ze maakte ook goedkopere series die na een jaar of 5 begonnen te lekken en aan vervanging toe waren. Die kom/kwam je b.v. in Quad versterkers tegen. Dus ja een gerenommeerd fabrikant kun je ook niet altijd op zijn blauwe elco's vertrouwen :mrgreen:

Terug naar “Versterkers”