Buizenversterker per Aliexpress

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Berichtdoor PA4URK » ma 08 jan 2018, 22:04

Goed ontvangen Bert, ik zal Fred en Onno de groeten overbrengen als ik ze weer spreek, misschien aanstaande woensdagavond op 3705 in het USB-net.
Ik heb vanavond de eerste twee Sylvania 6L6 buizen in de versterker geprikt [-o< en uit één speaker een dikke brom. De brombeer er uit gehaald en omgewisseld. Vervolgens de brom aan de andere kant dus deze vervangen door nummertje drie. Top dus en Rein zag dat het goed was 8)
De brommende buis meteen maar weg gemikt en even een uurtje allerlei muziek gedraaid. Ook de Chinese gelijkrichter er weer even in maar ik hoor wel degelijk verschil. Rebecca Pidgeon met Spanish Harlem klinkt met de 5Z4GT, de twee Ken-Rad voorbuisjes en de twee 6L6 buizen net effe beter, er zit meer helderheid in als ik het goed omschrijf. Met de EL34's hoor ik alleen verschil in de zin van dat het iets harder is met de ingang op dezelfde sterkte. Experiment gelukt dus en ik laat de 6L6 buizen dus voorlopig maar even zitten.

Vraagje aan Anne: Je hebt in de voeding een weerstand van 180K met een LED op het eind getekend. Kun je wat specifieker aangeven waarom je die hebt toegevoegd?
En een ontlaadweerstand over de HS-voeding voor je veiligheid, met evt een waarschuwings-LED eraan 8) .
Anne

34De180kweerstand.jpg
34De180kweerstand.jpg (23.07 KiB) 292 keer bekeken

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 08 jan 2018, 22:08

Ontlaadweerstand met visuele indicatie, als de LED brandt > niet aankomen!

Raaf

Berichtdoor Raaf » di 09 jan 2018, 18:33

PA4URK schreef:Ook de Chinese gelijkrichter er weer even in maar ik hoor wel degelijk verschil.

Oje....misschien ben je ineens audiofiel geworden :hide:
In een versterker met nfb had je vermoedelijk weinig tot geen verschil gehoord , dat is mijn ervaring tenminste .

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » di 09 jan 2018, 22:49

Hoi Raaf, ik kan het heel moeilijk onder woorden brengen, maar ik hoor gewoon verschil op de één of andere manier. Maar zoals iemand eerder al opmerkte kan dat 'verschil' worden veroorzaakt door een iets gewijzigde instelling door een andere buis. Ik weet het ook niet :think:
Maar ik wil mezelf zeker geen audiofiel noemen hoor :rofl: Mijn zwager wel, want die koopt dure interlinks en heeft audioapparatuur die mijn bescheiden budgetje verre overschrijdt :mrgreen:
Ik denk dat ik maar eens een nieuwe topic op start over 'alweer een PP EL34' project :beer:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 09 jan 2018, 22:56

Hallo Rein, zijn de (gelijk)spanningen bij de beide gelijkrichters waartussen je verschil hoort wel gelijk?

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » di 09 jan 2018, 23:07

Hoi Barry, de versterker is volgens schema uitgerust met een ruim bemeten Chinese 5Z3PJ. Ik heb er nu zelf een NOS Ken-Rad 5Z4GT in gezet en die staat waarschijnlijk op z'n tenen te werken. Dat zal hoogstwaarschijnlijk andere spanningen opleveren wat vervolgens verder redenerend ook invloed op de klank heeft. En die klinkt dus voor mijn oren 'beter'. Maar dat zegt niet veel. Afgelopen zondag had ik op Spotify een geluidstest opgezocht die een minuut lang 16 kHz op het ene kanaal moest uitzenden en daarna een minuut op het andere kanaal. Na 10 seconden hoorde ik nog steeds niks :-s en rende onze chihuahua als een gek door de kamer van de ene KEF naar de andere :rofl: Dat zegt iets over mijn horen en msschien ook over de kwaliteit van de Chinese UGT's :goedzo:

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » ma 05 feb 2018, 21:02

[-( Nee nee Anne, even geen reces want daar kom ik spoorslags van terug. Ik ga me de komende tijd namelijk even flink inlezen hier: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... t&start=50
en hier:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2&start=25
Ik heb namelijk ook nog zo'n print liggen en samen met bijvoorbeeld de trafoset van Menno van der Veen (https://mennovanderveen.nl/nl/) en de onderdelen die ik nog heb liggen plus een mooie behuizing is hier zeker wat moois van te maken.
Misschien na de feestdagen een nieuwe topic, voortbordurend op de ervaringen van Bert en Fred 8)

Ik ben me dus de afgelopen weken flink aan het inlezen geweest bij Fred en Bert en heb intussen een hele mooie aluminium behuizing - stevig! - bij Ali besteld die ik binnenkort zal tonen in een nieuw topic. Dezelfde print die Fred en Bert hebben gebruikt en waar ik een mooie PP versterker mee wil bouwen. Ondertussen bij Ali ook de luidsprekeraansluitingen en ingangen besteld èn een printje met een ALPS potmeter met motoraandrijving en IR afstandbediening. Ik heb ook al wat offertes voor een trafoset lopen (die ik dus niet bij Ali ga bestellen puur omdat ik niet 100% zeker van de specificaties ben) maar neig naar een set mooie klassieke Hammonds.

Maar daar kom ik later weer voor in de lucht met de nieuwe topic. Nu eerst mijn bromprobleempje in de Ali-versterker: Ongeacht de gebruikte buizen blijft er een lichte brom uit de beide KEFjes komen en die heb ik middels de scoop kunnen traceren als afkomstig uit de voeding. Denk ik.
Bijlagen
26Anne.jpg

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » ma 05 feb 2018, 21:07

Bij B1 gaat deze rechtdoor naar de UGT en LS waar deze nog steeds te meten en te horen is. Meteen nà R302 die de spanning voor B2, de voorversterker, maakt is de rimpel helemaal weg. Verschillende gelijkrichtbuizen maken niets uit. Zou ik parallel aan de eerste voedingselko na de smoorspoel nog wat meer capaciteit kunnen plaatsen om dit op te lossen of is er meer aan de hand?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 feb 2018, 22:32

Sluit eerst R105 's kort.Als dan de brom verdwijnt is het niet de voeding.Maakt het niet uit kun je idd extra capaciteit over C302 zetten hoewel die al aardig dik is, was vroeger meestal niet meer dan 50µF.
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 06 feb 2018, 8:33

PA4URK schreef:Hoi Robert, ik vond dit een heel leuk projectje om te doen. Een relatief goedkope bouwkit van Aliexpress met onverwacht goede kwaliteit. Geen langdurig project want het heeft in het verleden ook wel eens een jaar geduurd :wink:
De gloeispanning van de voorbuisjes ligt aan massa middels twee 3 watt weerstanden van 33 ohm, de gloei van de EL34's ligt niet aan massa dus daar valt nog wat te winnen. Ook het aanbrengen van een goede ALPS in plaats van het standaard potmetertje staat nog op het programma. Oh ja, ik ben jullie advies binnenkort ook nog nodig over het wijzigen van de EL34 buizen naar 6L6, daar heb ik er ook nog een paar van liggen om te proberen. We blijven bezig dus vrienden :goeie: .

Heb je de gloei van de eindpitten al op de één of andere manier aan massa gerefereerd?

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » di 06 feb 2018, 10:31

Ik zal vanavond de suggestie van jouw even proberen Anne, kijken of dat wat doet. De gloei van de voorbuisjes ligt via twee weerstanden aan aarde maar die van de eindpitten (nog) niet. Daar heb ik echter wel een ontbrompotmeter van 100 ohm aan gehad vorige week maar dat hielp niks :-k .

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » wo 07 feb 2018, 21:46

Zo, probleem nagenoeg opgelost. Ik had de 0 van de UGT's nog niet aan massa liggen en dat vanavond eerst gedaan. Zag ik eerst de rimpel nog op de scoop met de probe op de LS uitgang, hierna was die verdwenen. Toen een 120 ohm weerstand die ik nog had liggen in den ouden doos van massa naar één van de benen van de gloei gelegd en dat gaf nog meer effect. Nu ben ik tevreden :beer:
Wat ik niet begrijp is dat die ontbrompotmeter vorige week totaal geen effect had :think:

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 07 feb 2018, 23:02

Goede wijn moet rijpen :lol:

PA4URK
Contacteer:

Berichtdoor PA4URK » do 08 feb 2018, 12:21

Goeie Hertog Jan Grand Prestige ook :beer:

Terug naar “Versterkers”