Buizenversterker per Aliexpress

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Berichtdoor PA4URK » wo 13 dec 2017, 21:47

31Dezeiswelverdiend.jpg

Ook PROOST Democles :lol: , die hebben we wel verdiend vanavond. De bodemplaat zit vast en ik ga de komende dagen eerst eens even testen. Ook de verschillende EL34's (JJ, EH en Philips) beluisteren die hier nog van andere projecten slingeren en de RCA en Ken-Rad 6SL7 buisjes niet te vergeten. Dat laatste zoemetje laat ik even voor wat het is Anne, omdat dat alleen te horen is met het oor tegen de speaker. Ik heb de smaak weer te pakken, maar eens even nadenken over een nieuw project :sure:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 13 dec 2017, 22:03

Wat leuk dat het virus jou weer te pakken heeft Rein! Lekker luisteren en bouwen en luisteren.
Heb je de gloeispanningen van de buizen wel aan massa gelegd, al dan niet via een condensator? Dat kan ook nog weleens de oorzaak van het zoemetje zijn.
Ik mis in het schema ook de stopweerstanden bij de roosters van de buizen. Dat kan ook nog schelen, misschien pik je wel iets op uit de omgeving. (Een scheepszender ofzo?)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 13 dec 2017, 23:16

Hoi Robert, ik vond dit een heel leuk projectje om te doen. Een relatief goedkope bouwkit van Aliexpress met onverwacht goede kwaliteit. Geen langdurig project want het heeft in het verleden ook wel eens een jaar geduurd :wink:
De gloeispanning van de voorbuisjes ligt aan massa middels twee 3 watt weerstanden van 33 ohm, de gloei van de EL34's ligt niet aan massa dus daar valt nog wat te winnen. Ook het aanbrengen van een goede ALPS in plaats van het standaard potmetertje staat nog op het programma. Oh ja, ik ben jullie advies binnenkort ook nog nodig over het wijzigen van de EL34 buizen naar 6L6, daar heb ik er ook nog een paar van liggen om te proberen. We blijven bezig dus vrienden :goeie: .

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 14 dec 2017, 9:28

Gefeliciteerd hoor :proost:
shit draadje vergeten :oops:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 16 dec 2017, 17:08

Vanmiddag een beetje aan het tuberolling gedaan vrienden, een setje 6SL7 buisjes van Ken-Rad er in en geluisterd en daarna de Chinese EL34's vervangen door twee stokoude Philips buizen. Klinkt zeker niet verkeerd, niet beter of slechter maar meen toch nog wat meer laag te ontwaren.
Met de nadruk op 'meen' want het is toch allemaal maar moeilijk in te schatten.
Verder heb ik nog een paar JJ E34L buizen liggen en een drie stuks EH EL34. Dus met de kerstdagen in het vooruitzicht genoeg leuke dingen te doen :wink: Na de feestdagen ga ik dat laatste zoemetje er uit proberen te krijgen en nog wat dingetjes veranderen.
Eén ding is wel heel duidelijk hoorbaar: De SE EL34 klinkt echt beter dan de PP EL84 die iets harder kan maar het mooie laag van de EL34 ontbeert.
Voorlopig weer even vanaf de zijlijn mee lezen wat jullie allemaal uitspoken op zelfbouwaudiogebied =D>
Allemaal alvast hele fijne feestdagen toegewenst vanuit het Urkse :goeie:

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 16 dec 2017, 17:21

Gefeliciteerd met het mooie resultaat. :goedzo:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 16 dec 2017, 18:40

Rein gaat op reces :lol:
Om te bekomen van het uitputtende bouwen :-s
Als je een kat hebt kun je die ook de schuld geven van het brommetje #-o
Vrolijke dagen :D en tot volgend jaar dan maar :^o
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 16 dec 2017, 19:33

Nog even dit Anne: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... el34+print
Dit wordt misschien de volgende. Bij mij begint het na vanmiddag ook weer te kriebelen :lagge:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 17 dec 2017, 14:02

Rein gaat op reces :lol:
Om te bekomen van het uitputtende bouwen :-s
Als je een kat hebt kun je die ook de schuld geven van het brommetje #-o
Vrolijke dagen :D en tot volgend jaar dan maar :^o
Anne

[-( Nee nee Anne, even geen reces want daar kom ik spoorslags van terug. Ik ga me de komende tijd namelijk even flink inlezen hier: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=23197&hilit=el34+print&start=50
en hier:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=18322&start=25
Ik heb namelijk ook nog zo'n print liggen en samen met bijvoorbeeld de trafoset van Menno van der Veen (https://mennovanderveen.nl/nl/) en de onderdelen die ik nog heb liggen plus een mooie behuizing is hier zeker wat moois van te maken.
Misschien na de feestdagen een nieuwe topic, voortbordurend op de ervaringen van Bert en Fred 8)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 18 dec 2017, 19:38

Vrienden, probleem. Toen ik vanmiddag thuis kwam de twee Philips buisjes er uit gehaald en de twee E34L van JJ er in geprikt.
Maarrrrr:

Berichtdoor PA4URK » di 31 mar 2009 12:34

Bedankt Kees voor het zeer gewaardeerde meedenken. Zogauw ik weer een paar nieuwe EL34's heb ga ik dit uitwerken en de boosdoener hopelijk opsporen. Nieuwe EL34's? Die waren toch zo oud nog niet? Nee, inderdaad waren de JJ's vrij nieuw. Tot gisteravond. Na het meten had ik mijn versterker namelijk nog even omgekeerd en overhellend op mijn werkblad staan terwijl de buizen konden afkoelen. Als ondersteuning een grote rol dik plakband die ik daar altijd voor gebruik. Plotseling ging mijn KNRM-pieper en moest ik snel weg voor een bootje in moeilijkheden op het IJsselmeer. Toen ik om elf uur terug kwam vertelde mijn wederhelft dat ze een klap had gehoord vanuit mijn hobbykamer :oops:
Inderdaad, de versterker is voorover gaan hellen en van de tafel gevallen waarbij alle EL34's gesneuveld zijn. Voor de rest kon ik nog weinig schade waarnemen en zelfs de voorversterker en fasedraaier lijken nog heel...

Dat was dus in 2009 en die ene JJ E34Lwas nog goed. Alleen was destijds het pinnetje op de voet afgebroken en had ik die er weer aan gelijmd. Maar dat was Rein dus helemaal vergeten en dus de JJ er in gestopt. Buis er dus verkeerd in en niks. Dus een andere er in geplaatst en toen ROOK.
Meteen het spul uitgeschakeld en open geschroefd. De twee parallelle 1K weerstanden R107 en R108 van de betreffende buis zijn zwart uitgeslagen maar geven toch nog de juiste weerstand. Maar dat vertrouw ik niet. Ik heb nog twee 5 watts 470 Ohm weerstanden liggen. Kunnen die er zonder problemen in? Twee keer 1K parallel is toch 500 ohm? :-k
32R107R108.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 18 dec 2017, 22:27

PA4URK schreef:Vrienden, probleem. Toen ik vanmiddag thuis kwam de twee Philips buisjes er uit gehaald en de twee E34L van JJ er in geprikt.
Buis er dus verkeerd in en niks. Dus een andere er in geplaatst en toen ROOK.
Welke andere ? Als er niks gebeurde met de verkeerde buis is er geen reden dat het met een goeie daarna mis gaat.
Meteen het spul uitgeschakeld en open geschroefd. De twee parallelle 1K weerstanden R107 en R108 van de betreffende buis zijn zwart uitgeslagen maar geven toch nog de juiste weerstand. Maar dat vertrouw ik niet. Ik heb nog twee 5 watts 470 Ohm weerstanden liggen. Kunnen die er zonder problemen in? Twee keer 1K parallel is toch 500 ohm ?
Kan, zou 't niet doen voordat je weet wat er aan de hand is.Met een dikke weerstand daar brand dan iets anders door, deze mogen best eerst wat verder bakken als de waarde nog klopt.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 18 dec 2017, 23:19

Bedankt Anne, dan ga ik dat morgen eens proberen. Als die twee R107 en R108 af fikken, wat gebeurt er dan? Is die waarde van twee maal 1K daar kritisch samen met die elco?
Wat ik trouwens denk dat er gebeurt is, is dat door het ontbreken van de centreringspen de verkeerde pootjes op de verkeerde plek in de buisvoet zijn terecht gekomen. Straks alle waarden zonder spanning gemeten en vergeleken met het goede kanaal maar gelukkig nog geen verschillen tegen gekomen.
Trusten.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 18 dec 2017, 23:33

Als die weerstanden doorbranden gaat waarschijnlijk de elco eraan, knal !
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 20 dec 2017, 15:00

Meet die JJ EL34 eens gewoon ohms door met een multimeter tussen de kathode en de anode of tussen de kathode en het schermrooster.
Ik heb met KT88's van JJ al een paar keer een sluiting gezien die de kathode met één van die twee doorverbindt. Dat die weerstanden dan oproken is niet zo erg, maar voor je uitgangstrafo is het minder goed....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 20 dec 2017, 15:44

RobertD schreef:Meet die JJ EL34 eens gewoon ohms door met een multimeter tussen de kathode en de anode of tussen de kathode en het schermrooster.
Ik heb met KT88's van JJ al een paar keer een sluiting gezien die de kathode met één van die twee doorverbindt. Dat die weerstanden dan oproken is niet zo erg, maar voor je uitgangstrafo is het minder goed....

Zou best kunnen, een sluiting in de buis.Vervelende is dat de sluiting meestal enkel voordoet bij hete buis.Meet je koud niks verkeerds.
Wegens mogelijke schade aan de UGT is het ook aan te raden om de kathodeweerstand niet dikker te nemen als echt nodig.Kan dan gelijk als zekering dienen, brandt 't eerst door.
Ziet er hier uit als twee 1W weerstanden, hoopvol.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 20 dec 2017, 16:55

Als er door een kapotte buis welke er verkeerd , verdraait ,in kon waardoor die kathode weerstanden zijn gaan roken
Is dan die Elco nog wel heel !
Als er wisselspanning er op gekomen is via de gloeispanning , of een veel te hoge DC spanning .
Zou er niet gerust op zijn en het na meten O:)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 20 dec 2017, 19:29

33Kapotteweerstanden.jpg

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 20 dec 2017, 19:52

Elco gemeten en de weerstanden geven ook nog keurig 1K. De proef op de som genomen met de test speakertjes en met de beide Electro Harmonics buizen weer geluid als vanouds. Gelukkig maar :mrgreen: . De JJ heb ik trouwens in de vuilnisbak gemikt. Toch vertrouw ik die twee zwarte weerstanden niet meer dus de vraag rijst of de 470 Ohm weerstand als vervanger van de twee parallel geschakelde 1K weerstanden mag? Hoe kritisch is die weerstand van de kathodeweerstanden en hoe kritisch is trouwens die waarde van 220 uF van die elco? Wie kan me uitleggen waarom daar een elco zit en zou die bijvoorbeeld ook - ik noem maar wat - 470 uF mogen zijn? En bestaat er ook een betrouwbare methode om de UGT's te beschermen? :-s

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 20 dec 2017, 20:31

Die kathode weerstand bepaalt de stroom door je EL34. De stroom door de kathodeweerstand maakt de kathode qua spanning positief t.o.v. het rooster. Het rooster is daarmee negatief t.o.v. de kathode.
Ik denk dat het verschil tussen 470Ohm of 500Ohm hier heel weinig zal uitmaken. (Uiteindelijk is het minder dan 10% verschil.)

Als de Elco te klein is, kan het je wat lage tonen kosten. 220uF is waarschijnlijk al prima. (Kantelpunt is iets van 1.5Hz)

In het boek van Menno van der Veen staat iets over het exact aanpassen van de elco aan de primaire zelfinductie van de uitgangstrafo. Te groot is ook niet altijd goed ivm oscillaties.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 20 dec 2017, 21:10

RobertD schreef:Die kathode weerstand bepaalt de stroom door je EL34. De stroom door de kathodeweerstand maakt de kathode qua spanning positief t.o.v. het rooster. Het rooster is daarmee negatief t.o.v. de kathode.
Ik denk dat het verschil tussen 470Ohm of 500Ohm hier heel weinig zal uitmaken. (Uiteindelijk is het minder dan 10% verschil.)

Als de Elco te klein is, kan het je wat lage tonen kosten. 220uF is waarschijnlijk al prima. (Kantelpunt is iets van 1.5Hz)
Klopt, die paar ohm zullen de kop niet kosten.Liever niet een al te dikke weerstand (zie eerder).
Kantelpunt ligt meer rond 8Hz (nog laag genoeg), je moet de impedantie van de kathode meetellen.
Met een EL34 is dat zo'n 100 Ω wegens een steilheid van ruim 10mA/V.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 21 dec 2017, 8:38

Mogge vrienden, bedankt voor de duidelijke uitleg, hier heeft een mens wat aan =D>
Gisteravond heb ik de weerstanden er uit gesoldeerd en ook die van het andere kanaal om zoveel mogelijk gelijk te blijven.
De 470 Ohm er aan beide kanten in gesoldeerd en hij draait weer als een 'fieter' om het op z'n Urkers uit te drukken 8)
Voorlopig ga ik er even niet meer aan klooien en alleen nog naar muziek luisteren en het forum doorlezen.
Fijne dagen allemaal :sure:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 dec 2017, 11:01

Met die 5watters als kathodeweerstand misschien zekeringen toevoegen ?
Dus kathode buis - R en C parallel - zekering (100mA) - massa.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 23 dec 2017, 10:41

Dat lijkt me een goed idee Anne, ik zal even kijken om een paar van die zekeringhouders voor printmontage. Gaatje boren en vast. Ik heb er nog wel een paar uit een scheepszender maar die zijn een beetje te groot :mrgreen:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 31 dec 2017, 17:03

Vrienden, vraagje, want wie helpt me uit de droom? :think: Heeft een gelijkrichtbuis invloed op de klank? In de Alie-versterker zitten nu twee uitstekende Philips EL34 eindbuizen, twee 6SL7 voorbuisjes van Ken-Rad en een Chinese 5Z3PJ gelijkrichter. Om een Westers geheel uit dit bonte internationale gezelschap te smeden zou ik de gelijkrichter dus ook wel willen vervangen. Nu heb ik nog een een hele mooie Amerikaanse 5Z4G liggen maar twijfel als ik mijn Muiderkring buizenboek raadpleeg. Kan ie er nu wel of niet in? En wat is dan wel een alternatief?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 31 dec 2017, 18:29

De stroom is 125 mA welke de 5Z4G kan / mag leveren De 5Z3PJ echter 250 mA Rein maar dat heb jij vast ook al gezien
Fijne avond en een goed nieuw jaar :relax:

Terug naar “Versterkers”