EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Berichtdoor Pjotr » ma 22 jan 2018, 17:58

Je zag destijds ook nog wel eens de kleinere EAM86 in taperecorders en mengtafels. Is eigenlijk een EM84 overdwars.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 22 jan 2018, 18:04

Willy_61 schreef::rock: Allez Anne, nu nog vertalen naar Bill-eindtrap.
Dat LF kwam van de laatste trap voor de eindbuis, anode-stuurrooster.
Zeg, ook veel geshopt bij Cotubex in de Kuregemse straat?
Dat was mijne hemel :goedzo:
Dat was pas later, daarvoor zaten ze in de Priemstraat, met aan beide kanten gebouwen van het LegerdesHeils (over hemel gesproken :lol: )
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 22 jan 2018, 18:43

Daarstraks ging ik eens neuzen tussen mijn oude transistoren voorraad, wat zit daar allemaal nog: AD161, ADZ11 en ADZ12 = mijn eerste vermogentransistor waarmee ik een voedinkje bouwde en mijn eerste elco deed ontploffen :hide:
AF114 ... FM zenderke mee bouwen 1 tor en 150m reikwijdte, AC126... het was een gouden tijd :proost:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 22 jan 2018, 18:53

Willy_61 schreef:.............
AF114 ... FM zenderke mee bouwen 1 tor en 150m reikwijdte, AC126... het was een gouden tijd :proost:

Yup, of met een OC171 Colpitts oscillator en moduleren op de basis. Kunst was om alles in een luciferdoosje te krijgen. Veel lol mee gehad op verjaardagen.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 22 jan 2018, 19:58

Pjotr schreef:Je zag destijds ook nog wel eens de kleinere EAM86 in taperecorders en mengtafels. Is eigenlijk een EM84 overdwars.

Deze Peter
38033C9C-BF48-4465-AB20-A5CF35453BFF.jpeg

Ik heb nog kleine AC128 met een koelblokje ik denk nog een stuk 5 nieuw
Leuk al die nostalgie Alles wat ik bouwde met transistor ging kapot :(
Een AM zender met een EL81 kristal gestuurd met schermrooster modulatie
Plaat spannings apparaat met een EZ81 en een dikke trafo uit een radio waar 2 el84 inzaten :!:
Modulator een Pick-up Kristal element vervangen door een kristal microfoon
Luidspreker aansluiting via een Amroh trafo aan het schermrooster
Zendvermogen 20 -25 Watt elke week wel een EL81 nodig :bakkie:
Gemeten met een koppellus om de spoel
De trimmer er over met een stukje5/8 pvc afregelen met die lamp
Prachtig ook op orgel van de overburen te verstaan 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 25 jan 2018, 21:03

Een beetje verder geraakt: de printen zijn klaar, met extra lötlack-laag na het solderen ;-)
:foto:

de versterkerprint - top
EL34-amp-top.jpg

de versterkerprint - koperzijde
EL34-amp-bottom.jpg

de voeding - top
EL34-ps-top.jpg

de voeding - koperzijde
EL34-ps-bottom.jpg

de voeding in test.
EL34-ps-test1.jpg

De test van de voeding is zonder problemen verlopen.
Eerst dacht ik dat het opkomen van de HS TE traag verliep en heb ik wat geëxperimenteerd met de waarde van R6 die normaal 1M is.

Met die waarde op 330k kom ik aan volgende timings:
200V na 2" - 300V na 5" - 400V na 10" - 430V na 40"

Met die waarde op 500k:
200V na 3" - 300V na 11" - 400V na 22" - 430V na 55"

Met de standaard-waarde van 1M:
200V na 6" - 300V na 25" - 400V na 1' - 430V na 1'55"

Uiteindelijk behoud ik toch maar R6 = 1M, binnen de 11 sec. 300V lijkt me onvoldoende als HS-vertraging

Morgen de versterkerprint :-k

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 jan 2018, 9:20

Ziet er netjes uit uit WoW
klasse Willy
Buisvoeten staan wel erg dicht bij elkaar Voor EL34 wel goed Maar passen de KT daar wel in ?

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 26 jan 2018, 9:47

De EL34 heeft een diameter zoals de voet, op de print zie je een grotere cirkel staan, dat is de diameter van de KT88.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 jan 2018, 10:33

Willy_61 schreef:De EL34 heeft een diameter zoals de voet, op de print zie je een grotere cirkel staan, dat is de diameter van de KT88.

Ik zie twee pagina,s terug een smalstukje van je print met een halve cirkel
Maar als je het bekeken hebt komt het goed O:)
Ik heb contact gehad met Jukeboxrevival en ook halve Watt weerstanden en Zener diodes 1,3 Watt besteld die moeten op jouw print ontwerp passen
Hoef ik rubberhandschoenen aan :wink:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 26 jan 2018, 10:52

Hoef ik rubberhandschoenen aan :wink:

... geen zeker :sure:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 26 jan 2018, 10:56

Bert61 schreef:
Willy_61 schreef:De EL34 heeft een diameter zoals de voet, op de print zie je een grotere cirkel staan, dat is de diameter van de KT88.

Ik zie twee pagina,s terug een smalstukje van je print met een halve cirkel
Maar als je het bekeken hebt komt het goed O:)

buizenafstand.jpg

De dunne, grijze cirkels tegen de rode pijlen zijn de buitenkanten van de KT88'rs.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 jan 2018, 11:22

Nou dan staan ze toch heel erg dicht op elkaar :think:
In Klasse A zou dat niet goed zoen
Om eerlijk te zijn is die warmte afgifte volgens mij mening Zwaar overdreven
De warmte afgifte vind ik persoonlijk best mee vallen in AB met ruststroom van 50 mA
Zal wel goed gaan :wink:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 26 jan 2018, 12:17

Ik denk het ook.
Als vuistregel wordt soms gesuggereerd van een buisdikte als tussenafstand te nemen, maar als je dan op internet gaat zien naar foto's van commerciële versterkers, wordt die regel niet dikwijls toegepast.
Je kan dat misschien toepassen bij monoblokken maar bij een stereo uitvoering krijg je dan een niet meer te hanteren oppervlak.
Deze versterker wordt 35,6cm breed en 37,5cm diep. Als jij je monoblokken naast mekaar zet, heb je ook wel een groot oppervlak denk ik.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 26 jan 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 jan 2018, 12:28

Willy_61 schreef:Ik denk het ook.
Als vuistregel wordt soms gesuggereerd van een buisdikte als tussenafstand te nemen, maar als je dan op internet gaat zien naar foto's van commerciële versterkers, wordt die regel niet dikwijls toegepast.
Je kan dat misschien toepassen bij monoblokken doen maar bij een stereo uitvoering krijg je dan een niet meer te hanteren oppervlak.
Deze versterker wordt 35,6cm breed en 37,5cm diep. Als jij je monoblokken naast mekaar zet, heb je ook wel een groot oppervlak denk ik.

Genalex stelt,
When a pair of valves is mounted vertically, it is
recommended that the centers of the valve sockets are not
less than 4 inches apart and that pins 4 and 8 of each valve
are in line.
Dat van 4 en 8 in één lijn is omdat de buis niet in alle richtingen evenveel straalt.Dwars op de lijn pin4-8 het meest.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 jan 2018, 13:33

Willy_61 schreef:Ik denk het ook.
Je kan dat misschien toepassen bij monoblokken maar bij een stereo uitvoering krijg je dan een niet meer te hanteren oppervlak.

Ja best wel 360x490mm mijn KT88 staan 9 cm uit elkaar met de aansluitingen 4-8 in lijn
Vond de specificatie niet uiteindelijk toen ik alles gefreesd had vond ik Hier
Mosterd na de maaltijd 8-[

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 26 jan 2018, 13:34

Dat had Anne ook gevonden

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 jan 2018, 7:08

Hier heb ik gisteren de print van de versterker terug uit de testopstelling gehaald, ik had al 2x een vonkoverslag gehad, tussen een soldeerpad dat op 0.6mm van de groundplane lag. Blijkbaar zijn mijn solderingen niet zo nauwkeurig meer als vroeger t.g.v. van mijn tremor :-(. Bij controle (achteraf) zou je inderdaad kunnen stellen dat er teveel soldeersel was aangebracht op een te klein oppervlak.
Alle sporen en onderdelen met een spanning >350V hadden een spoorafstand van 0.8 en groter, de rest 0.6 en dit is te weinig. Ik vind het wel een beetje vreemde dat het de eerste keer was op het knooppunt van R17 met R20, aan R17 zelf. De 2de keer was het op exact dezelfde locatie maar dan van het nadere kanaal.
VonkOverslag.jpg

Maar wat misschien nog meer meegespeeld heeft is de Lötlack. Ik had al gemerkt, enkele uren na het spuiten voor de laatste keer (dus nadat de print gesoldeerd was), dat er regio's groene verkleuringen begonnen te ontstaan.
Het spuiten doe ik altijd in mijn buitenwerkplaats, in een losstaande -onverwarmde- garage. Nu blijkt uit de documentatie van die Lötlack dat in een vochtige omgeving deze lak niet deugt als isolatie:

"Deze lak wordt vaak gebruikt als een beschermende coating voor printplaten, die vooral in een droge omgeving worden gebruikt. In een zeer vochtige omgeving ondergaat de hars echter een langzame hydrolyse; de goede anticorrosie-eigenschappen en de goede elektrische eigenschappen gaan dan verloren. Voor dergelijke toepassingen raden we aan de bewezen versies te gebruiken PCB-beschermende coatings CONTACT CHEMICAL PLASTIC 70 of CONTACT CHEMISTRY URETHAN 71."

In elk geval, ik vertrouw deze print niet meer. Ik ben gisteren volop bezig geweest met de print opnieuw te ontwerpen, op basis van het vorige ontwerp. Nu ga ik echter niet meer uit van een groundplane als drager van de aarde (-) want daar heb ik een eigen spoor voor gegeven. Op het eind heb ik alle onderdelen geselecteerd en een afstand tot de sporen ingesteld van 2 mm. De enige functie van de groundplane is dus nog: etsmiddel besparen.
Ik vind het spijtig dat de grounplane verder niet meer functioneel is als "storingweerder" maar een voeding van 400V en meer is blijkbaar toch kritischer.

Het is ook mogelijk dat ik geen Lötlack meer ga gebruiken en enkel nog Plastic 70 zal aanbrengen na het soldeerwerk, op Lötlack mag geen andere lak meer aangebracht worden.

Dus nog enkele dagen en ik kan de testen hervatten.
Print Amp CU-b.jpg

Het nieuwe ontwerp

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 29 jan 2018, 9:06

Het is niet zo mooi
Maar als je een dun freesje hebt op die plaatsen een sleufje frezen , dan is het over. Je moet de kruipweg vergroten.
En kan je de print nog gebruiken
En een ouwe rot als ik met hoogspanning , weet als er 1 keer ergens overslag geweest is dan zit daar koolstof spoor en is een startpunt voor nog een keer
In oude auto,s was dat een probleem in de verdelerkap Willy
maar (ik) vind 0,6 en ook 0,8 mm erg weinig , Maar ik gebruik een tien tons kabel om 1 ton te hijsen :oops:
Dat is Mn natuur.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 jan 2018, 11:14

Ik vertrouw het niet meer met die print en dan is er maar 1 goede manier: print in de vuilbak, lessen uit trekken en een nieuwe maken waar dat niet meer kan voorvallen. Spanningen van 400V en meer daar valt niet mee te lachen ;-)
De onderdelen recupereer ik natuurlijk zoveel mogelijk.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 29 jan 2018, 11:30

Bij AC dooft een vonk weer maar bij DC blijft hij in stand en met kunststof dat verbrand dat wordt koolstof waardoor het probleem nog erger wordt.
Balen zeg :(

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 29 jan 2018, 11:33

Dus maar 1 oplossing: vonken voorkomen [-o<

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 01 feb 2018, 18:52

[-o< Test time !!! :goedzo:

20180201_141230.jpg

Geen vonken meer gezien of gehoord, alles is verlopen zoals het hoort! hmm, dat rijmt ook nog :rock:

Vlot kunnen afregelen op Ik = 35mA, later op 40mA na de eerste luistertesten.

Gemeten spanningen, rood = linker- en blauw = rechter kanaal:
EL34-V3.0-TestRes1.JPG

Opgelet: door een bug in sPlan zijn hier foutieve nummers van de onderdelen afgedrukt, deze komen dus niet overeen met het komplete schema!
Zie ook mijn post een beetje verderop.

Anne, indien het wenselijk is hier of daar enkele weerstanden aan te passen om beter bij de beoogde spanningen uit te komen, hoor ik het wel :-)

Bij de luistertest was mijn eerste reactie: WAUW !! Krachtige afgemeten bas terwijl het hoog nog zuiver hoorbaar was. Zonder muziek en oor tegen de luidspreker: geen brom of ruis te horen.
Nu moet ik wel toegeven, dat WAUW-gevoel heb ik meestal wel als een versterker behoorlijk blijkt te werken, is ook een beetje t.g.v. "de spanning", de druk, die van je afvalt. Nadien zien we wel wat de frequentie- en de vermogenskarakteristiek opleveren, dat zal voor morgen zijn. Vandaag heeft de versterker al enkele uren proef gedraaid en hij heeft geen kuren gehad! :lagge:

Wat betreft de globale feedback: die gebruik ik momenteel niet, ik heb ze getest en het enige dat ik merk is dat uiteindelijk het geluid afneemt maar de klankkleur blijft hetzelfde. Morgen ook eens uittesten met de scoop of het nodig is.

De voeding van de -65V, daar heb ik wel een flater begaan. Gewoon niks stabilisatie, normaal is dat geen probleem maar dan mag je er natuurlijk niets bij op hangen. Dat heb ik zonder er een beetje bij na te denken zomaar gedaan: de relaissturing van de input en die van omschakelen Triode <> Pentode (4 relais). Enkel de input is niet bepaald een probleem, maar als ik omschakel naar Triode krijgt de voorinstelling plots meer dan 10mA extra. Dit is heel normaal want dan zakt de -65V naar -59V.
De oplossing is: 5x BZX70C12 (2.5W) in serie over de -65V, en bovendien nog een 6k8/1W over de -65V, dan krijg ik ongeveer -60V uit en in Triode-stand -59V. Het beste was natuurlijk geweest van een stabisator IC bv. LT1086 maar dat is nu te laat, ik maak geen nieuwe voedingsprint.

Laatste "subjectieve ?" opmerking: bij heel laag vermogen mag de bas precies wat meer uit de verf komen zonder dat je de regelaar helemaal open draait... Maar eerst de frequentiekarakteristiek beoordelen. :proost:
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 02 feb 2018, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 01 feb 2018, 20:38

Willy_61 schreef:Anne, indien het wenselijk is hier of daar enkele weerstanden aan te passen om beter bij de beoogde spanningen uit te komen, hoor ik het wel :-)
Gaat goed vooruit hier :D .De spanningen zijn wat lager, normaal met een wat lagere voeding.Eigenaardig is wel dat de anode eerste triode juist hoger is, je zou R65 wat groter kunnen nemen (110k...120k) om een iets betere verdeling over de fasedraaier te krijgen.
Nog een foutje gezien, maakt niet uit als je de tegenkoppeling niet gebruikt.
P7 zou tussen de UGT en massa moeten en R72 tussen de loper en Jmp2.
Laatste "subjectieve ?" opmerking: bij heel laag vermogen mag de bas precies wat meer uit de verf komen zonder dat je de regelaar helemaal open draait... Maar eerst de frequentiekarakteristiek beoordelen. :proost:
Daar hebben ze de "loudness" regeling/schakelaar voor verzonnen.Het gehoor is minder gevoelig voor lage tonen bij zacht geluid.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 01 feb 2018, 22:52

:rock: :rock: :rock: :yeah: :yeah:
Gefeliciteerd Willy
Ja ik heb er ook een goed gevoel bij
Meet ook voor de fun de bandbreedte op -3dB met en zonder NFB
Ik vind de trafo met die Cathode feedback een verduiveld goede keus ( op kleurtjes na ) een goed ding
:proost: :proost:
Hier zat ik echt naar uit te kijken

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 02 feb 2018, 7:26

Anne, misschien heb je niet gezien dat de nummering van weerstanden enz., in het deelschema met spanningen, omhoog was geschoten: blijkbaar heeft de auto-nummering van sPlan hiervoor gezorgd.
Ik had nl. een nieuw tabblad gemaakt met enkel het relevante deel van het schema daarop gekopieerd, maar sPlan heeft gelijk alle nummers nieuw toegekend voortgaande op welke al in gebruik waren in het oorspronkelijke schema.
Eigenlijk doet sPlan hier iets wat niet mag, als ik een nieuw tabblad begin en daar een nieuw schema maak, begint de telling normaal vanaf 1 en enkel wanneer ik in het menu selecteer dat de automatische nummering moet toegepast worden.
Maar goed, ik ga de anode-weerstand van de eerste triode in elk geval aanpassen naar 120k.

Terug naar “Versterkers”