hypex smps voor audio maar non amplifier doel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

spikey1973

hypex smps voor audio maar non amplifier doel

Berichtdoor spikey1973 » za 23 dec 2017, 14:46

hallo, ik ben hier asl even bezig met een hypex nc400 amplifier te bouwen met dlcp voor een lxmini speakers.

in deze build bouw ik ook een pc audio player. voor de voeding hiervan heb ik een hypex smps400a180 voeding.
ik weet dat dit niet de meest logische manier is maar doe dit met opzet. en daar draait mijn vraag ook niet om.

waar het wel om draait is dat, als ik spanning op de smps zet ik idd een softstart van de power heb.. maar zodra de spanning is opgebouwd. valt het gelijk weer weg. nu is mijn vraag is dat normaal? ik heb de hypex pdfjes gelezen en vind alleen info over hoe de smsps in standby te zettten. niet over hoe het eruit te halen of heb ik hier het een en ander misbegrepen. hoe kan ik zorgen voor een constante output krijg zodra ik spanning op de input heb. moet ik daar een pin voor "pullen" zoja welke en met welke spanning?

tot nu toe heb ik het volgende getest dat ik tot deze conclusie ben gekomen.
1) gewoon spanning op de smps en spanning over de J3.1 / J3.2 en J3.1 / J3.3 (en auxillairy J5.7 / J5.5 en J5.7 / J5.3)
2) een linieaire DC/DC converter achter J3.1 / J3.2 achter welke in een kleine pc fan heb gekoppeld. ook dan zie ik een langzame opbouw van spanning gevolgd door direct weer (afbouwend) wegvallen van deze spanning.

Ik zou er graag nog van deze kerst week gebruik maken om er aan verder te werken maar loop een beetje vast op deze issue, dus ga erg blij zijn met elke input.

vriendelijk groeten

Matthieu

ps: ik zal me hier binnen kort eens voorstellen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: hypex smps voor audio maar non amplifier doel

Berichtdoor Henkjan » za 23 dec 2017, 14:50

hoi, welkom!

staat er in de documentatie van de PS niet wat over:
https://www.hypex.nl/product/smps400a18 ... _downloads

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 dec 2017, 15:28

Beetje vreemde contraptie die je aan het maken bent, maar ik denk dat de smps in de beveiliging schiet omdat er geen of onjuiste belasting achter hangt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 23 dec 2017, 15:49

Wat vergezocht om een Hypex voeding voor een PC achtig iets te gaan gebruiken.
lijkt me een stuk praktischer om gewoon een goed geteste voeding te pakken :
https://tweakers.net/reviews/3968/de-ze ... etest.html
Bijvoorbeeld, Tweakers heeft regelmatig tests waarbij voedingen en dergelijke worden gemeten en met elkaar vergeleken.

spikey1973

Berichtdoor spikey1973 » za 23 dec 2017, 17:05

@ henkjan: neehn helaas. helemaal doorgelezen en er wordt niks over aangehaald.
@ dsman: idd een wat eh... alternatieve bouw, helemaal mee eens. maar is wel goed doordacht hoor.
@ ray5150: neehn, zoals ik al zei " ik weet dat dit niet de meest logische manier is maar doe dit met opzet. en daar draait mijn vraag ook niet om". dus "alternatieve ideen" hebben hier geen nut. daar heb ik er al 10 van liggen.

dit is voor mij de geprefereerde voeding voor veel verschillende redenen. ik heb hem.. en wil het werkend krijgen. adapt, improvise and overcome.. en ik zit op de overcome fase.

dus als dsman gelijk heeft, wat zou de minimale noodzakelijke belasting kunnen zijn? ook dat vond ik niet terug in de papieren. maar zal er nogmaals eens doorbladeren

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 dec 2017, 17:11

De minimale belasting vindt je niet terug in de papieren, deze dingen zijn gewoon ontworpen om een UCD/Ncore als belasting te zien.

spikey1973

Berichtdoor spikey1973 » za 23 dec 2017, 21:33

oke, zal dan maar weer even een zijstap maken en een leuke dummie load maken om te zien hoe en wat, dan weten we wat meer.

als ik meer weet laat ik het nog wel even weten.

greatz.

Terug naar “Versterkers”