Te veel gain; hoe te verzwakken?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hoekhoorn

Te veel gain; hoe te verzwakken?

Berichtdoor hoekhoorn » zo 25 feb 2018, 12:53

Hallo allemaal, ik vraag advies over het verzwakken van een [lijn, ongebalanceerd] muzieksignaal.
De output van de Sonos gaat via de passieve pre de DSP in.
De input gevoeligheid van de DSP heb ik teruggezet met 18Db om normaal het volume te kunnen regelen op de [passieve] voorversterker; de TA2024 ampjes staan direkt op de DSP uitgangen aangesloten.
Een potmeter tussen DSP en TA2024 geprobeerd met goed resultaat; minder ruis en de DSP kan weer op 0 gezet.
Nu wil ik liever geen potmeter in de signaalweg maar vaste weerstanden; hoe verzwak ik aan de TA2024 ingang het signaal met pakweg 18Db?
Dré zei al " één in de signaalweg en één naar massa, vraag maar op het forum hoe en naar de juiste waardes". Moet die weerstand dan vóór of na de koppelcap komen?
Eigenlijk twee vragen dus... :oops: , graag advies en alvast bedankt!
Groeten,
Nico

Chocomel

Re: Te veel gain; hoe te verzwakken?

Berichtdoor Chocomel » zo 25 feb 2018, 16:29

Heeft je TA2024 de weerstandsmod gehad dat er 18 dB verschil zit tussen de uitgang van de DSP en de ingang van de TA2024? In dat geval zou ik die aanpassing ongedaan maken. Of stuur je de versterker nooit vol uit?

Wat Dré voorstelt is een L-pad: https://www.electronics-tutorials.ws/at ... uator.html
Ik neem aan dat de koppelcondensator op het printje van de TA2024 zit. Lijkt me genoeg reden om niet te proberen nog tussen de koppelcondensator en de TA2024 een stel weerstanden te frutten. :) Een andere reden om vóór de koppelcondensator te blijven is dat de dc-spanning ná de condensator een paar volt hoger is dan de massa.

Een TA2024 heeft met het voorbeeldschema uit de datasheet een ingangimpedantie van 20 k. Zet een weerstand van 3,9 k parallel aan de ingang en het wordt samen 3,26 k. Vervolgens een weerstand van 22 k in serie met het geheel en je hebt -18 dB.

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » zo 25 feb 2018, 20:12

Bedankt voor je snelle reaktie; op internet vond ik een mod waarbij r01 en r02 verwijderd worden, en c3 en c4 overbrugd worden. Daarbij losse [ betere] inputcaps geplaatst en betere voedingcaps
Heb ik met het verwijderen van r01 en r02 mijn probleem zelf veroorzaakt?
De weerstand als L-pad moet dus na de koppelcap geplaatst worden begrijp ik.
Hoor graag nog even of ik iets fout gedaan heb met r01 en r02 ....dank je wel!
Nico

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 26 feb 2018, 11:45

Van welk schema bedoel je r01, r02, c3 en c4?

De L-pad komt dus tussen de DAC en de koppelcondensator en bestaat uit twee extra weerstanden.

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » ma 26 feb 2018, 17:32

Dit heb ik met beide TA2024's gedaan ;

http://www.rostochki.com/modding-sonic- ... amplifier/

Omdat ik zelf geen ervaring heb met deze ampjes leek het beter om een al bestaande mod uit te voeren; ik wilde ze toch al uit de originele behuizing halen en er betere aansluitingen op maken.
Heb van Dré wat mooie inputcaps te leen van 2,2Uf en dat klinkt ook een stuk beter dan origineel, enkel die mid/hoog driver van me heeft zo'n hoog rendement dat je er echt alles op hoort.... zelfs die 6 Watjes van de chipamp.
Ik ben aan het lezen over de L-pad en snap nu waar die moet komen, mooie tip.
Als ik toch wat terug moet draaien aan de "mod" hoor ik het graag nog, bedankt!
Nico

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 27 feb 2018, 10:30

Moeilijk te zeggen wat zo'n mod doet, er staat geen schema of omschrijving in de link.

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » di 27 feb 2018, 14:02

Wat ik lees over andere ta2024 versterker mods is dat de versterker meer ingangs signaal nodig heeft dan de meeste Ipods/ telefoons kunnen leveren.
Dan doen ze een soortgelijk iets met de twee SMD weerstanden op de print; zou dus goed kunnen dat ik onbedoeld de ingangs gevoeligheid heb verhoogd door de mod .... Ik ga eerst een L-pad maken en kijken hoe dat gaat, die smd weerstanden die ik van de print afgehaald heb met de mod, zijn al lang weg.
Ook ga ik nog even zoeken of ik er achter kom welke waarde deze hadden.
Bedankt!

Terug naar “Versterkers”