Synn AP900.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ruud7

Synn AP900.

Berichtdoor Ruud7 » ma 26 feb 2018, 22:32

Na een hele tijd stil te hebben gestaan,mijn buizenversterker weer eens aangesloten.
Veel ruis in de volume-regelaar,maar wat wil je na een tijd niets doen,allebei de uitgangen deden het goed,veel geruis,maar na enkele minuten en de volumeregelaar heen en weer te hebben gedraaid,deed hij het,en zonder ruis,totdat het linkerkanaal het begaf,en zelfs geen kraakje meer gaf.
De buizen gecontroleerd,en naar mijn inzien brande de meest linkse buis minder dan zijn overige drie broers.
Kan het zijn dat hij te lang heeft stil gestaan?
Ik ben maar een leek op dat gebied,en ben daarom van anderen afhankelijk.
Heel graag zou ik van jullie,die hier kundig in zijn, een mening horen.

Bij voorbaat dank,en met vriendelijke groet.

Ruud.
Laatst gewijzigd door Ruud7 op ma 26 mar 2018, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.

211audio

Re: Synn AP900.

Berichtdoor 211audio » di 27 feb 2018, 9:06

Even de buizen van het linker- en rechter kanaal omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 27 feb 2018, 9:42

Inderdaad is een beetje wisselen de manier om in dit geval uit te sluiten of juist vast te stellen dat het de buizen zijn die het probleem geven.

Deze versterker is ook als Audcom ap900 verkocht, maar een schema is er zo niet van te vinden. Dus op afstand diagnose stellen buiten defecte buizen wordt wel erg moeilijk zo.

Afhankelijk van hoe de gloeidraad in de kathode zit kan de ene eindbuis minder hard lijken te branden dan een andere. Het zegt niets. De gloei doet het of doet het niet, temeer daar alle 4 eindbuizen gewoon parallel op dezelfde gloeivoeding zitten.

Het goede nieuws is dat dit soort versterkers vrij eenvoudig in elkaar zit gewoonlijk, en diagnose, zeker met schema erbij, niet moeilijk is.

Waar woon je?
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » di 27 feb 2018, 12:16

In Oegstgeest.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 27 feb 2018, 12:31

Oegstgeest, Leiden, Leidschendam, Alphen a.d. Rijn (daar woon ik zelf) .... daar moet hulp geboden kunnen worden.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 27 feb 2018, 13:04

Inderdaad, Ik zit in Leiden.

Als het niet aan de buizen ligt kan ik langs komen om even te kijken, of je komt even hier langs. Ik heb genoeg reservebuizen en meetapparatuur en zo. Ik zit in de merenwijk.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 27 feb 2018, 14:50

En in Alphen kun je ook terecht . . .

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 27 feb 2018, 17:47

En ook nog verkrijgbaar als Aeron AP900:

http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/amplificatori/aeron-ap900/aeron-ap900b.htm

Er zit dus zo te zien een phonotrap in. Anders waren het inderdaad wel erg veel buisjes in de stuurversterker.

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » wo 28 feb 2018, 16:42

Jan Geert schreef:Inderdaad, Ik zit in Leiden.

Als het niet aan de buizen ligt kan ik langs komen om even te kijken, of je komt even hier langs. Ik heb genoeg reservebuizen en meetapparatuur en zo. Ik zit in de merenwijk.
.

Oke,Leiden is voor mij het meest nabij,het is vreemd,toen ik hem weg zette,mankeerde er niets aan,en toen ik hem dit weekend weer aansloot,mankeerde er vanalles aan,zou het soms ook aan de kabels kunnen liggen,want toen ik de stekkers nog eens goed aandrukte,kwam links er weer bij,maar rechts kapte er ook weleens mee,en links snerpt een beetje.
Zou het soms ook kunnen zijn dat de versterker te lang heeft stil gestaan.

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » wo 28 feb 2018, 16:54

Jan Geert schreef:Inderdaad is een beetje wisselen de manier om in dit geval uit te sluiten of juist vast te stellen dat het de buizen zijn die het probleem geven.

Deze versterker is ook als Audcom ap900 verkocht, maar een schema is er zo niet van te vinden. Dus op afstand diagnose stellen buiten defecte buizen wordt wel erg moeilijk zo.

Afhankelijk van hoe de gloeidraad in de kathode zit kan de ene eindbuis minder hard lijken te branden dan een andere. Het zegt niets. De gloei doet het of doet het niet, temeer daar alle 4 eindbuizen gewoon parallel op dezelfde gloeivoeding zitten.

Het goede nieuws is dat dit soort versterkers vrij eenvoudig in elkaar zit gewoonlijk, en diagnose, zeker met schema erbij, niet moeilijk is.

Waar woon je?

Toen ik hem kocht,was er 1 eindbuis opgeblazen,ik heb er toen gelijk 4 nieuwe eindbuizen in laten zetten,en de man die dat voor me deed woont in de (hoe kan het ook anders) Amperestraat 25,Ruud van Dijk heet hij als hij er nog is,want hij was toen al op leeftijd,hij repareerde voor iedereen die een gitaarversterker had,en/of nodig had,een buizenversterker,dus reparatie,nieuwbouw,update,s,en als hij een buis in handen kreeg,vergat hij alles,dan was het enkel elektronica en vooral buizen,een zeldzama persoon,hij heeft ,in vroegere jaren een zaak in elektronica-onderdelen gehad,ik meen in de Haarlemmerstraat.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 28 feb 2018, 20:15

Die versterker zou wel tegen lang stilstaan moeten kunnen hoor. Mijn eerste reactie was dat er waarschijnlijk wel een paar soldeerverbindingen in de signaalweg niet meer goed zouden zijn. Bij een defecte buis of gedoe met de voeding komt er meestal wel wat uit de versterker, al is het maar een brom. Als het geluid plotseling wegvalt na opwarmen is het vaak een soldeerverbinding die door opwarmen geen contact meer maakt. Dit is overigens vaak niet te zien. Ik heb best wat soldeerverbindingen gezien die er op het oog prima uitzagen, maar toch door interne haarscheurtjes geen goed contact meer maakten.
Doorsolderen van de verbindingen waar mechanische kracht op kan komen te staan zou het zomaar eens kunnen verhelpen. Ingangsbussen, keuzeschakelaar, potmeter. DIe zitten geloof ik bij deze versterker op de print?

Ik zou anders toch ook even alle spanningen nameten, om zeker te zijn dat alles het verder gewoon doet. Bias instellen als het geen kathodebias is.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 feb 2018, 20:30

Ruud7 schreef:
Jan Geert schreef:Inderdaad, Ik zit in Leiden.

.

Oke,Leiden is voor mij het meest nabij,het is vreemd,toen ik hem weg zette,mankeerde er niets aan,en toen ik hem dit weekend weer aansloot,mankeerde er vanalles aan,zou het soms ook aan de kabels kunnen liggen,want toen ik de stekkers nog eens goed aandrukte,kwam links er weer bij,maar rechts kapte er ook weleens mee,en links snerpt een beetje.
Zou het soms ook kunnen zijn dat de versterker te lang heeft stil gestaan.

Tsja duidelijk toch? Als je aan de kabels zit en er valt een kanaal uit..

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 01 mar 2018, 12:16

dus ook de contacten van de connectoren nog eens goed doorsolderen. Die hebben het meeste last van mechanische stress door het insteken en uittrekken van de pluggen.

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » do 01 mar 2018, 15:03

Jan Geert schreef:Die versterker zou wel tegen lang stilstaan moeten kunnen hoor. Mijn eerste reactie was dat er waarschijnlijk wel een paar soldeerverbindingen in de signaalweg niet meer goed zouden zijn. Bij een defecte buis of gedoe met de voeding komt er meestal wel wat uit de versterker, al is het maar een brom. Als het geluid plotseling wegvalt na opwarmen is het vaak een soldeerverbinding die door opwarmen geen contact meer maakt. Dit is overigens vaak niet te zien. Ik heb best wat soldeerverbindingen gezien die er op het oog prima uitzagen, maar toch door interne haarscheurtjes geen goed contact meer maakten.
Doorsolderen van de verbindingen waar mechanische kracht op kan komen te staan zou het zomaar eens kunnen verhelpen. Ingangsbussen, keuzeschakelaar, potmeter. DIe zitten geloof ik bij deze versterker op de print?

Ik zou anders toch ook even alle spanningen nameten, om zeker te zijn dat alles het verder gewoon doet. Bias instellen als het geen kathodebias is.

Hallo Jan-Geert,Als ik hem aanzet,begint hij rechts enorm te ruisen en dat neemt snel af,en dan is het mooi stil,een heel licht knerpje in het linker kanaal,en rechts is wel een stuk zachter dan links.
Ik zal straks eens proberen om de stekker om te draaien.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » do 01 mar 2018, 15:43

dat ruisen kan komen doordat 1 van de 2 buizen van het PushPull paar veel langzamer opwarmt dan de ander. Ik heb dat ook als ik de bias van de buizen na elkaar naar het juiste punt instel. Als ze beide op dezelfde bias zitten is de ruis weg.
Zou toch kunnen zijn dat 1 van de buizen rechts defect is. Je zou ze eens van kant kunnen wisselen en kijken of het dan links zit.
stekker omdraaien? Waarom??

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » do 01 mar 2018, 17:14

Jan Geert schreef:dat ruisen kan komen doordat 1 van de 2 buizen van het PushPull paar veel langzamer opwarmt dan de ander. Ik heb dat ook als ik de bias van de buizen na elkaar naar het juiste punt instel. Als ze beide op dezelfde bias zitten is de ruis weg.
Zou toch kunnen zijn dat 1 van de buizen rechts defect is. Je zou ze eens van kant kunnen wisselen en kijken of het dan links zit.
stekker omdraaien? Waarom??

Bij mijn Luxman-set,kan ik de stekker er maar op 1 manier insteken,anders doet hij het niet,en in het verleden heb ik weleens last gehad van een soort statische elektriciteit,een prikkeling die je wel meer voelt,bij aanraking van apparatuur,maar ook b.v. de auto,vandaag was het wel heel erg(vriezend weer,dan lijkt het of alles statisch is.
Maar het omdraaien van de buizen zal ik straks even proberen.
Toen de nieuwe buizen er in werden gezet,is de bias gelijk opnieuw afgeregeld,en dat ging per buis,kan het geen kwaad als ik ze omdraai?
Ik ben,op dit gebied maar een leek,maar wil wel graag wat bij leren,dus alles is welkom.
Ben al blij,dat er normaal gereageerd word,op de site.

Met vriendelijke groet,

Ruud.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » do 01 mar 2018, 23:27

kwaad kan het niet maar als ze veel van elkaar zouden verschillen is het wel handig dat ze weer terug gaan op hun oude plaats nadien. En checken of ze nog goed staan kan sowieso helemaal geen kwaad. Ze verlopen toch op en duur.

Ik heb verschillende niet- gematchte quads EH El34 , KT88, 6550 en Kt77 en die zitten ondanks dat toch binnen een paar procent van elkaar.

Ik heb ergens nog zo'n van de Hul 'polechecker' liggen :-) nooit serieus werk van gemaakt.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 10 mar 2018, 11:07

Hallo Ruud,

Hoe is het hiermee? Nog verder gekomen?

Laat me even weten als je wilt dat ik er even naar kijk. Absoluut geen probleem. Contacteer me anders even per PM

Jan Geert

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » di 13 mar 2018, 12:24

Hoi Jan Geert,Ik denk dat er een veelvoud aan stof in heeft gezeten,want zelfs de knoppen ruizen niet meer,wel hoor ik een heel zacht knerpend geluid,uit het linker kanaal.
Maar tot zover ben ik redelijk tevreden.
Wat ik wel eens graag zou willen leren is,het instellen van de bias,ik hoorde hier en daar dat het eenvoudig zou zijn,maar toch durf ik de stap niet te zetten.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 14 mar 2018, 10:57

Hallo Ruud,

Bias instellen is gewoonlijk niet moeilijk, maar vaak nogal onhandig: het toestel moet open en op z'n kop, en dan aan met een belasting op de luidspreker uitgangen.
Ik heb daarvoor gewoon een paar 8 ohm/ 25w weerstanden met een stukje draad. Dan hoeven er geen speakers aan, dat maakt het een stuk makkelijker.
Alles wat ik zelf bouw heeft van buitenaf instelbare en meetbare bias. Dan kan ik alles in de gaten houden in instellen met de versterker gewoon in bedrijf. Dat is niet heel er gebruikelijk bij fabrieksversterkers.

Laat me even weten als je tijd hebt, dan laat ik het je wel zien. Ik ken de SYNN niet, en ik kan er ook geen foto's van de binnenkant van vinden, maar moeilijk gaat het vrijwel zeker niet zijn.
Nodig: een multimeter en een kleine schroevendraaier.
Ik woon een 10 minuten van je vandaan, en heb op dit moment veel tijd aan mezelf :D

Jan Geert

Ruud7

Berichtdoor Ruud7 » ma 26 mar 2018, 16:53

Hoi Jan Geert,10 minuten? eigenlijk ben je dus mijn buurman?
Zou je me dan eens kunnen leren,welke onderdelen heb ik nodig (type en merk) ,hoe knutsel ik het in elkaar,en vooral,hoe gebruik ik het in de versterker.
Ik hoor nog wel van je.

Groetjes, Ruud.

Terug naar “Versterkers”