Zelfbouw.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ruud7

Zelfbouw.

Berichtdoor Ruud7 » ma 26 mar 2018, 17:28

Als ik wil gaan leren om een versterker te gaan bouwen,maar ik ben een volkomen leek,want dit is mijn vakgebied niet,maar ik wil van de grond af beginnen,hoe zou ik dat moeten aanpakken.
En ik heb eens,een aantal klappers van Dirksen gevonden,en gelijk gekocht voor een prikkie,en toen ben ik veel te snel,die cursus gaan bestellen,het word je zo mooi voorgespiegeld,dat je er achter elkaar intuint,dus zat ik met die cursus,en waarschijnlijk veel te moeilijk als beginneling,dus dat werd niets,maar als ik een hele serie versterkers weg hebt gedaan,waar hele luke exemplaren bij zaten,die,als ik een beetje kennis van zaken had,misschien best wel weer aan de praat had gekregen,maar ja,dat is verleden tijd.
Maar hoe zou ik dat aan moeten pakken,lesmateriaal en zo.
Bladen,zoals elektuur en anderen heb je ,denk ik ,niet meer,maar er zal toch ook wel iets anders zijn.
Of raden jullie me aan,om maar nergens meer aan te beginnen :lol:
Willen jullie je mening hierover loslaten,ik kan best tegen kritiek,want ik ben 41 jaar ambtenaar geweest en daar staat van bekent dat die,zeker in zo,n tijd,een enorme plaat voor hun kop hebben :wink: ,en ik heb een brede rug,dus kan er veel op.

Ik hoor wel van jullie,en bedankt alvast voor de reactie,s.

Ruud.

Ah!buis

Re: Zelfbouw.

Berichtdoor Ah!buis » ma 26 mar 2018, 18:49

Je zou hier 's mee kunnen beginnen :sure:
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 mar 2018, 18:50

Tja, Het lijkt me niet onverstandig om wat basiskennis elektrotechniek op te doen.
Spanning en stroom, wissel en gelijkspanning, wet van Ohm. dat zij toch wel wat dingen wat je een beetje moet weten als je met elektronica aan de slag wil, ongeacht of dat een versterker is of een schakelingetje om een LED te laten knipperen.
Tegenwoordig is er internet onstellend veel informatie te vinden. soms te veel om de bomen door het bos te zien.
Wikipedia is wel een aardig startpunt. alleen is wel vaak erg theoretisch en droog.
Misschien een boek als deze ? : https://www.bol.com/nl/p/elektronica-vo ... lsrc=aw.ds

De uitgever van Elektuur had vroeger ook wel wat boeken over basiskennis, weet niet of die nu nog gedrukt worden.
(zo te zien niet, maar de bibliotheek heeft dat nog wel.)

John P

Berichtdoor John P » ma 26 mar 2018, 19:39

Hier is een pdf cursus op HTS nivo. http://users.khbo.be/peuteman/fotoelektronica.htm
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 26 mar 2018, 20:13

Hallo Ruud,
Zelf een versterker bouwen is leuk :mrgreen: Krijg uit je verhaal niet echt een idee hoe 'blanco' je erin staat; heb je wel soldeerervaring, of nooit zelf iets gebouwd? Je bent ambtenaar zeg je, maar heb je wel affiniteit met elektronica, of (nog) niet en wil je het leren?
Als je echt nog blanco bent kan het een idee zijn eens met een kitje te beginnen. Dit lukt gegarandeerd, leg de lat niet direkt te hoog, je zelfvoldoening zal er niet minder om zijn. Idee?

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 26 mar 2018, 20:58

Er zijn bij de lokale elektronica boer nog ( wel prijzig ) leuke kitjes te koop om iets in elkaar te solderen.

Als je echt leek bent zou dit iets kunnen zijn om te beginnen met elektronica.
Voorbeeldje:
https://www.velleman.eu/products/view/?id=386996

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 27 mar 2018, 10:41

Velleman kitjes zijn inderdaad heel leerzaam, er zit ook een uitgebreide beschrijving bij.
Er is veel van te krijgen, van eenvoudig knipperledje tot buizenversterker.
Ook op Ebay zijnn veel bouwpakketten te vinden, maar dan is er wel wat praktische kennis benodigd, de bijgeleverde uitleg is vaak uien.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 30 mar 2018, 11:10

Ben zelf eigenlijk best nog wel een noob, maar met "Electronika echt niet moeilijk" leer je alle componenten kennen. Koop een mooi soldeerstation. een goede multimeter. (Peaktech bijvoorbeeld) En met wat metertjes kan je bijvoorbeeld een oude transistor versterker reviseren. Elko's vernieuwen, transistors nameten. en met behulp van verschillende fora heb je dan aan het eind een mooi spelende vintage amp.

Jaren 70 versterkers zijn leuk, want de componenten zijn groot.

Als je begint met eentje die het nog net doet, hoef je niet te beginnen met foutzoeken.

Peak Atlas heeft een leuke lijn van metertjes waarmee je transistoren kan meten op waardes, en eentje voor elko's. Zo ben ik in elk geval begonnen.
In het land der blinden....

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » wo 04 apr 2018, 20:14

Topic starter reageert niet meer ? En nog wel een naamgenoot :think:
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 04 apr 2018, 23:45

Rudolf schreef:Topic starter reageert niet meer ? En nog wel een naamgenoot :think:

Misschien net een andere hobby bedacht. :lol:

Aad

Terug naar “Versterkers”