Boost in sub versterker bepalen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Boost in sub versterker bepalen

Berichtdoor Nooby » za 07 apr 2018, 9:52

Goedemorgen allen,

Ik gebruik de Monacor SAM-300D, deze heeft een boost van 3dB bij 40Hz.

Active Subwoofer Modules for the Digital Age
Due to state-of-the-art technology in the digital D class, the digital active subwoofer modules from IMG STAGELINE provide a powerful bass reproduction in self-built subwoofer systems. The components feature a high power efficiency and provide an energy-saving operation. The lightweight design of these models which are available at an attractive price ensures a low total weight of the speaker system.

Class D active subwoofer module, 300 W at 4 Ω
•High-performance active module in class D technology
•Variable low-pass filter: 40-200 Hz (18 dB)
•Continuously adjustable phase control 0-180° for perfectly matching it to the main speakers
•Line input, par. line output
•Integrated bass boost of approx. 3 dB at 40 Hz
•High-level inputs for parallel connection to the speaker cables
•High power reserves

Om een degelijk ontwerp te maken moet de boost meegenomen worden en idealiter aangepast worden aan de wensen van de te maken ontwerp (zo begreep ik uit topics hier op het forum)

Van de Conrad amp is een en ander bekend, van de Monacor kan ik niets vinden. Monacor zelf wil ook niets loslaten helaas.

Nu heb ik nog geen concrete plannen en loop ik in 7 sloten tegelijk maar ik ben toch benieuwd wat er mogelijk is om dan toch te bepalen hoe de boost in elkaar zit..

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Boost in sub versterker bepalen

Berichtdoor ds23man » za 07 apr 2018, 10:05

Vreemd, een sub amp die geen regelbare bass boost heeft.
Fusion Filterdesign

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 11 apr 2018, 15:23

ds23man schreef:Vreemd, een sub amp die geen regelbare bass boost heeft.

Onwenselijk wellicht maar vreemd niet echt gezien het aanbod van amps zonder vrij instelbare boost.

Is het te meten ? Is het schema er voor nodig ? Moet ik maar gewoon wat doen ? of moet ik perse een duurdere amp kopen die dergelijke regeling wel heeft....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 11 apr 2018, 15:48

Nooby schreef:
ds23man schreef:Vreemd, een sub amp die geen regelbare bass boost heeft.

Onwenselijk wellicht maar vreemd niet echt gezien het aanbod van amps zonder vrij instelbare boost.

Is het te meten ? Is het schema er voor nodig ? Moet ik maar gewoon wat doen ? of moet ik perse een duurdere amp kopen die dergelijke regeling wel heeft....

Om meer dan de rest van het spektrum uit het heel laag te krijgen moet de versterker dat wel aankunnen.
Stel 3dB meer onder 30Hz en je hebt een versterker van 100W (die dat bij die lage frequentie kan) dan moet je voor al de rest niet meer dan 50W verwachten.
Ofwel boost is mooi maar dat betekend oversturen of de rest op een lager pitje.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 11 apr 2018, 21:00

Volgens de spec sheet kan de versterker tot 20Hz

Technische Daten
Ausgangsleistung an 4 Ω/8 Ω
Sinusleistung: . . . . . . . . . 300 W/150 W
Spitzenleistung: . . . . . . . . 420 W/210 W
Frequenzbereich (obere
Grenzfrequenz variabel): . . . 20 – 40 … 200 Hz

Ik las hier op het forum ook dat er vaak een high pass in gebouwd zit, dit om de woofer te beschermen tegen signalen onder de tuning freq welke tot excessieve uitslagen zou leiden.

Dat werkt averechts als ik bv een ht sub wil maken die tot 20Hz gaat en de high pass hem op 30Hz afkapt toch ?

Waar vind ik of een dergelijke high pass er in zit en waar deze ligt..? Dit zal wel meetbaar zijn toch ?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 11 apr 2018, 22:36

Aannemende dat die versterker een gewone analoge lijningang heeft:

Met een toongenerator, een oscilloscoop en een vermogensweerstand (die waarschijnlijk niet eens nodig is) kun je zo de klein-signaaloverdracht meten. Dan zie je vanzelf wat voor karakteristiek eruit komt. Eventueel kun je de toongenerator en de scoop vervangen door een geluidskaart en een spanningsdeler die je zelf maakt van twee weerstandjes om de ingang van de geluidskaart te beschermen tegen te grote signalen. Dan zou ik alleen ook zonder versterker (en vermogensweerstand) ertussen meten, zodat je weet wat de geluidskaart zelf voor afwijkingen geeft.

Kortom, wat voor meetapparatuur heb je?

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 12 apr 2018, 8:40

Met de analoge lijn in bedoel je dat hij aan de sub pre out op de versterker gaat ? Dan: ja.

Meetapperatuur heb ik niet.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 13 apr 2018, 8:47

Dat bedoel ik, ja.

Heb je een ding waarmee je sinussen van 20 Hz tot een paar honderd hertz kunt afspelen, een computer met geluidskaart en een audiomontageprogramma zoals GoldWave (gratis proefperiode, kost daarna een paar tientjes) of Audacity (helemaal gratis)? Dan heb je alleen nog maar twee weerstandjes, een paar stekertjes, wat draad en een hoop geduld nodig om de meting te kunnen uitvoeren.

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 14 apr 2018, 23:10

Ik heb een prima pc staan, beetje knutselen kan ik wel:)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 15 apr 2018, 11:13

Dan stel ik dit recept voor:

-Sluit een ding waarmee je sinussen van 20 Hz tot een paar honderd hertz kunt afspelen aan op de ingang van je versterker en op de linker lijningang van een stereo geluidskaart.

-Sluit de uitgang van de versterker aan op een spanningsdeler die bestaat uit een serieweerstand van 33 kohm, 1/4 W en een weerstand van 1 kohm, 1/4 W naar massa.

-Sluit de rechter lijningang van de stereo geluidskaart aan op de weerstand van 1 kohm.

-Speel sinussen van 20 Hz tot een paar honderd hertz af en maak elke keer een opname. Houd een lijstje bij welke opname bij welke frequentie hoort, hoewel dat achteraf ook in het audiomontageprogramma te zien is. Als het ding ook 10 Hz kan leveren, meet dan ook eens bij 10 Hz, maar stuur voor alle zekerheid de versterker dan niet al te ver uit, dit vanwege het risico dat de DC-beveiliging aanspreekt (dat zou niet horen te gebeuren, maar je weet nooit).

-Kijk met het audiomontageprogramma hoe hard de sinussen links en rechts zijn, en bereken 34 keer de amplitude rechts gedeeld door de amplitude links.

Je hebt nu de versterking van de versterker bepaald als functie van de frequentie. Je ziet dus ook waar de versterking afvalt en of er bulten in zitten. Als het een brugversterker is, onderschat je de versterking zo met een factor twee aangezien je maar 1 van de uitgangsklemmen gebruikt. De spanningsdeler is bedoeld om te voorkomen dat je je geluidskaart overstuurt of opblaast. Doordat het een verhoudingsmeting is, heeft de afval van de geluidskaart zelf geen effect op het resultaat zolang links en rechts maar hetzelfde doen.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 16 apr 2018, 13:35

Gaaf, bedankt voor deze uitleg.

Ik zal er eens voor gaan zitten :)

Terug naar “Versterkers”