Weer een Versterker met EL34/KT 88 hulp gezocht

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Weer een Versterker met EL34/KT 88 hulp gezocht

Berichtdoor democles » wo 24 okt 2018, 17:19

Met 12,6v 1A kun je maar 1 GU-50 gloeien moet dat niet 2A zijn?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 24 okt 2018, 17:46

democles schreef:Met 12,6v 1A kun je maar 1 GU-50 gloeien moet dat niet 2A zijn?

Hoi Demo :D
Er zit ook 2x6,3 volt 5Amp op die in serie is 12,6 Volt
:goedzo:
Bedankt voor mee kijken Peet :dank:
shit draadje vergeten :oops:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 25 okt 2018, 14:55

Nou hoor verder niets Anne toch niet ziek .
Tis echt nog komkommertijd in buizen bouw
Dus heb ik ze maar besteld.
De Print van de pcl86 versterker van Willy zijn onderweg uit Belgium

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 nov 2018, 20:28

Anne ik ben zo wat aan het surfen bij Alibaba
En vond dit ding
Als een voeding voor onder andere de versterker met EL12 Of de GU50
Kan met die twee spanningen al best veel voeden , zeker als je ook DC DC converters gebruikt
Om bijvoorbeeld 6,3 volt te maken
Enige wat ontbreekt is de negative spanning , dat zou dan met iets anders gedaan moeten worden
Of is het uit dit ding ook negatief te halen met wat vantasie
Als je +12 volt kan maken is er toch ook wel wat negatief uit te prutsen
Of is dat vantasie :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 04 nov 2018, 23:02

Er is op de foto nog een lege plek te zien, is vermoedelijk voor nog een uitgang.
Niet onmogelijk dat er ook negatief uit te halen valt, zonder duidelijk te weten hoe het ding in elkaar zit blijft het bedenkelijk gepruts.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 0:00

Ah!buis schreef:Er is op de foto nog een lege plek te zien, is vermoedelijk voor nog een uitgang.
Niet onmogelijk dat er ook negatief uit te halen valt, zonder duidelijk teg weten hoe het ding in elkaar zit blijft het bedenkelijk gepruts.
Anne

:rofl: bedenkelijk gepruts Daar ben ik hardstikke goed in :lol:
Ga kijken of ik er een voor 17€ hier naar toe te transporteren
Weg dikke trafo en een veder lichte voedng in plaats van
Weg dikke ekco het is geen 100hz maar 100Khz
Weg strooiveld Trafo op je UGT
Nou ik weg. ZZ Zzzzzzzzzzz ZZ Zzzzzzzzzzz

democles

Berichtdoor democles » ma 05 nov 2018, 0:36

Kweet het niet Bert.

Misschien haal je hiermee andere hoogfrequent duivels binnen.

Heb niet een echt betrouwbaarheids- gevoel hierbij. :?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 9:24

democles schreef:Kweet het niet Bert.

Misschien haal je hiermee andere hoogfrequent duivels binnen.

Heb niet een echt betrouwbaarheids- gevoel hierbij. :?

Tja als je er uren LED s op kan laten branden en HF weet ik iets meer dan van audio als ik er een kan bekomen voor 17€ probeer ik het gewoon in mn EL12 versterker :D

rdebije

Berichtdoor rdebije » ma 05 nov 2018, 11:49

Ik heb even gezocht naar zo'n voeding, kwam wel deze tegen op AliExpress:

https://nl.aliexpress.com/item/Litewins ... 3c00bwOVqo

Is eigenlijk bedoeld als voeding voor een moving head, of zoiets echt gaat werken voor een buizenversterker heb ik geen idee van. Is in een aantal varianten te krijgen, bv 380V 0,8A, 12V 10A en 36V 2A, allemaal op dat ene printje samen.

rdebije

Berichtdoor rdebije » ma 05 nov 2018, 11:55

Litewinsune-Magazijn-7R-230-w-Beam-Moving-Head-Power-Board-Supply-230-380-v-28-v.jpg

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 11:59

rdebije schreef:Ik heb even gezocht naar zo'n voeding, kwam wel deze tegen op AliExpress:

https://nl.aliexpress.com/item/Litewins ... 3c00bwOVqo

Is eigenlijk bedoeld als voeding voor een moving head, of zoiets echt gaat werken voor een buizenversterker heb ik geen idee van. Is in een aantal varianten te krijgen, bv 380V 0,8A, 12V 10A en 36V 2A, allemaal op dat ene printje samen.

Ah bedankt Rob ik had al gezocht maar niks gevonden eens kijke of hij ook geisoleerd is van het net Zo te lijkt het van wel
:goedzo:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 12:27

Ik heb die vraag bij de verkoper gelegd Rob

rdebije

Berichtdoor rdebije » ma 05 nov 2018, 12:42

In dit artikel staan ook nog een aantal gewichtsbesparende mogelijkheden, misschien dat je dat nog niet gezien had.

http://audioratbag.blogspot.com/2016/01 ... 17k-v.html

De methode met Cisco 48V smps voedingen is wel wat duurder, dus heb daar niks mee gedaan zelf. Heb wel voor wat te experimenteren met hf ac een halogeen voeding laten komen uit China. Weegt niks en is 12v 250w. Mooie van die dingen is dat er een kleine ringkern in zit waarbij je de secundaire wikkelingen kan veranderen voor andere spanningen te krijgen, ook zelfs 2 of meer secundaire wikkelingen op dezelfde ringkern. Nadeel is dat je een behoorlijk goede true rms meter nodig hebt om te zien wat voor spanningen er dan uit komen. Heb sinds kort wel een Fluke 27/fm, maar of die meter daar nauwkeurig genoeg voor is weet ik niet. Mocht je hiermee willen experimenten, dan staat hier meer info

http://rh-amps.blogspot.com/2014/06/rh8 ... oject.html

democles

Berichtdoor democles » ma 05 nov 2018, 12:58

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 13:07

rdebije schreef:In dit artikel staan ook nog een aantal gewichtsbesparende mogelijkheden, misschien dat je dat nog niet gezien had.

http://audioratbag.blogspot.com/2016/01 ... 17k-v.html

De methode met Cisco 48V smps voedingen is wel wat duurder, dus heb daar niks mee gedaan zelf. Heb wel voor wat te experimenteren met hf ac een halogeen voeding laten komen uit China. Weegt niks en is 12v 250w. Mooie van die dingen is dat er een kleine ringkern in zit waarbij je de secundaire wikkelingen kan veranderen voor andere spanningen te krijgen, ook zelfs 2 of meer secundaire wikkelingen op dezelfde ringkern. Nadeel is dat je een behoorlijk goede true rms meter nodig hebt om te zien wat voor spanningen er dan uit komen. Heb sinds kort wel een Fluke 27/fm, maar of die meter daar nauwkeurig genoeg voor is weet ik niet. Mocht je hiermee willen experimenten, dan staat hier meer info

http://rh-amps.blogspot.com/2014/06/rh8 ... oject.html

Ga ik proberen te lezen Rob Dat kan ik niet goed zeker niet in engels
Ik zag daar een paar trafo,s waar ik ooit mee gexpirimeerd heb
Dat was een rare trafo het is een 50 of 100 hz gemoduleerd met iets van 100 khz
Je moet dus nog steeds grote elco,s gebruiken En super snelle dioden om gelijkrichting te doen
Wel kompact en zeker lichter maar niet zo veel als met een moderne SMPS

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 13:09

democles schreef:Hier wordt er ook wat over verteld.

https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... ilege.html

Ja heb ik gezien Maar ik kan die voeding nergens vinden Peet :(

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 nov 2018, 14:06

Bert61 schreef:
democles schreef:Hier wordt er ook wat over verteld.

https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... ilege.html

Ja heb ik gezien Maar ik kan die voeding nergens vinden Peet :(
Dat ding bij DIY is van lage gelijkspanning naar hoge.Heb je weer een trafo+gelijkrichter+elco nodig voor de lage spanning, schiet je niks mee op.
Omvormers voor halogeen lampen leveren HF gemoduleerd met 100Hz.Is voor de lampen geen hinder.Door in de voeding, na de netgelijkrichter, een dikkere elco te zetten verdwijnt het meeste van de 100Hz.Is de 12Veff die eruit kwam wel meer geworden.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

rdebije

Berichtdoor rdebije » ma 05 nov 2018, 14:42

Bij die 2e link van rh amps staat idd beschreven dat er een dikke elko bij moet, spanning wordt dan ongeveer 1.49x hoger en om dat weer goed te krijgen worden er minder secundaire wikkelingen op de trafo gezet.

There are two basic modifications to be performed: filtering the initial 100Hz ripple, and setting the correct output voltage. It is rather easy to filter the initial ripple by placing a 270 to 330uF/400V cap (for European 230-240V AC mains) between the positive and negative pole of the bridge that rectifies the mains voltage at the input of the electronic transformer circuitry – but this will in turn cause the output voltage to rise. The rise of the RMS output voltage is proportional to the increase in DC voltage after the bridge (due to the decrease in 100Hz ripple, the average and RMS voltage will be much higher), and with the cap values mentioned is approximately 1.49x the original RMS voltage of the unit. While this excess voltage can be burnt with resistors, due to the high current draw this discourse borders with impractical: we are talking about some 35.5W dissipated in resistors, per heater (per tube). A modification of the output transformer (ferrite core, usually toroid) is necessary, lowering the number of turns in the secondary winding. This is rather easy to do with most electronic transformers.

democles

Berichtdoor democles » ma 05 nov 2018, 14:59

En een 12v voeding voor een klapdoos dan?
Weegt ook niet veel en kan aardig wat amp. leveren.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 15:32

Wat bedoel je met een klapdoos Peet

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » ma 05 nov 2018, 17:01

rdebije schreef:
There are two basic modifications to be performed: filtering the initial 100Hz ripple, and setting the correct output voltage. It is rather easy to filter the initial ripple by placing a 270 to 330uF/400V cap (for European 230-240V AC mains) between the positive and negative pole of the bridge that rectifies the mains voltage at the input of the electronic transformer circuitry – but this will in turn cause the output voltage to rise. The rise of the RMS output voltage is proportional to the increase in DC voltage after the bridge (due to the decrease in 100Hz ripple, the average and RMS voltage will be much higher), and with the cap values mentioned is approximately 1.49x the original RMS voltage of the unit. While this excess voltage can be burnt with resistors, due to the high current draw this discourse borders with impractical: we are talking about some 35.5W dissipated in resistors, per heater (per tube). A modification of the output transformer (ferrite core, usually toroid) is necessary, lowering the number of turns in the secondary winding. This is rather easy to do with most electronic transformers.

Ik heb bij mijn experimenten met halogeen trafo's zowel aan de ingang als aan de uitgang elco's geprobeerd.
Aan de ingang plaatsen, betekent dat de nuldoorgangen voor de converter zelf verdwijnen. De converter wordt dan met gelijkspanning gevoed. Dit heeft invloed op het opstartgedrag en op de overstroombeveiliging van de halogeen converter. Het kan dat de beveiliging met een latchup circuit werkt, dat bij de nuldoorgangen weer reset. De meeste halogeen converters mogen daarom niet met gelijkspanning gevoed worden, maar met wisselspanning. Wil je dit toch uitproberen, dan zul je, vanwege de hogere ingangsspanning van de converter, de PRIMAIRE wikkeling moeten verhogen, anders kunnen er warmte problemen in de trafo optreden.
Het plaatsen van een elko aan de gelijkgerichte uitgang geeft hoge piekstromen, waardoor de beveiliging veel te vroeg aanspreekt. Ook varieert de spanning zeer sterk bij wisselende belastingen. Bij een gelijkrichter met smoorspoelingang speelt dit probleem niet, maar dan is er een 100Hz smoorspoel nodig, en dat was nou juist niet de bedoeling....
Voorlopig heb ik mijn experimenten daarom stilgelegd.

Piet

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 17:36

Piet1950 schreef:rdebije schreef:

Ik heb bij mijn experimenten met halogeen trafo's zowel aan de ingang als aan de uitgang elco's geprobeerd.
Aan de ingang plaatsen, betekent dat de nuldoorgangen voor de converter zelf verdwijnen. De converter wordt dan met gelijkspanning gevoed. Dit heeft invloed op het opstartgedrag en op de overstroombeveiliging van de halogeen converter. Het kan dat de beveiliging met een latchup circuit werkt, dat bij de nuldoorgangen weer reset. De meeste halogeen converters mogen daarom niet met gelijkspanning gevoed worden, maar met wisselspanning. Wil je dit toch uitproberen, dan zul je, vanwege de hogere ingangsspanning van de converter, de PRIMAIRE wikkeling moeten verhogen, anders kunnen er warmte problemen in de trafo optreden.
Het plaatsen van een elko aan de gelijkgerichte uitgang geeft hoge piekstromen, waardoor de beveiliging veel te vroeg aanspreekt. Ook varieert de spanning zeer sterk bij wisselende belastingen. Bij een gelijkrichter met smoorspoelingang speelt dit probleem niet, maar dan is er een 100Hz smoorspoel nodig, en dat was nou juist niet de bedoeling....
Voorlopig heb ik mijn experimenten daarom stilgelegd.

Piet

Snap ik Piet
Ik wil niet een dergelijke voeding
Zoek iets waar AC in moet en gescheiden van het net (dus een kleine trafo) en van daaruit verschillende DC spanningen
Die dingen zijn er voor 120 volt weet ik zeker
Voor 385 volt twijfel ik aan en heb dat bij de verkoper gevraagd
Nog een optie is een PC voeding modificeren
Er zijn er mee bezig geweest , schemas zijn er van op internet te vinden
Maar dat kan zomaar een maanden lange bezigheid worden
Eerst maar een afwachten waar Alie mee komt Wil niet het wiel opnieuw uit vinden voor 20€

democles

Berichtdoor democles » ma 05 nov 2018, 18:29

klapdoos.jpg

adapter-12v5a-1.jpg

.................. :mrgreen:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 05 nov 2018, 19:42

democles schreef:

klapdoos.jpg

adapter-12v5a-1.jpg

.................. :mrgreen:

Aghh #-o
Voor de 12 volt misschien bruikbaar
Maar ik wil ook nog de hoogspanning en het negatief er uit halen
Dan moet het toch wat anders worden

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 15 nov 2018, 11:25

Ze zijn aangekomen :yeah:
2 mooie ringkern trafo,s
Met deze keer voldoende lengte aansluitdraden
Gewicht ook maar 2,kg
Nou moet ik ze alleen ergens weg leggen zodat ik ze straks weer terug kan vinden O:) :relax:

Terug naar “Versterkers”