Vreemde spanningen in de voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Okke

Vreemde spanningen in de voeding

Berichtdoor Okke » di 10 apr 2018, 0:01

Hallo allemaal,

hier een vraag voor de geoefende storingszoeker:

Van deze versterker lijkt er iets in de voeding niet goed te werken. Het is een JVC A-X4, met een nieuwe ringkerntrafo en nieuwe elco's. Ik kwam het probleem op het spoor doordat de ruststroom niet hoger wil komen dan ongeveer 10 mv, waar het 12mv moet zijn. Dit is dus met de potmetertjes vol open..

Het probleem lijkt haast in de gelijkrichter te zitten. De wisselspanning is goed (zelfs wat aan de hoge kant) maar aan de gelijkstroom kant is de spanning aan beide kanalen te laag (+45,3 en -45,3 waar het +47,4 en -47,4 moet zijn). Verderop in het circuit neemt de foutmarge af. Tot zo ver vrij overzichtelijk. Zou het aan de diodes van de gelijkrichter kunnen liggen? Die dingen gaan toch niet nooit stuk?

Maar dan staat er ook nog een veel hogere (negatieve) spanning over R851 (direct links boven de gelijkrichter) dan in het schema vermeld. Nou vormt die weerstand samen met D851 en C851 een enkelvoudig gelijkrichterje, als ik met niet vergis. Met die zelfde 33,9 (33,5 in het schema) volt wisselspanning als voeding. Kan het zijn dat hier een fout is het schema zit? De voltages achter R851 lijken wel weer aardig te kloppen.

Hieronder een plaatje met een deel van het schema. De groene waarden zijn de gemeten voltages. Wie d'r een bal van snapt mag het zeggen!

voltages.jpg

ps. ik kon de service manual niet uploaden, want die is te groot. Maar het is dus de JVC A-X4
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Re: Vreemde spanningen in de voeding

Berichtdoor Ah!buis » di 10 apr 2018, 14:38

Wel uitgerust ? Raadsels zo net voor 't slapen gaan :-s
Die lage negatieve spanning klopt idd niet in het schema.Dezelfde wisselspanning wordt gebruikt die ook -42V oplevert.Weliswaar enkelfasig en met 330Ω in serie, maar met de ~3mA verbruik, geen reden om zoveel lager uit te komen.Gemeten spanning klopt dan ook wel en zit wel goed.
Dat de ruststroom niet overeenkomt met de opgegeven waarde aan niet aan de voedingsspanning liggen.Dat de voeding wat hoger of lager is heeft geen invloed.
Je zegt niet of het beide kanten betreft.NTC-weerstanden (R403,R404) kunnen wel wat verlopen zijn.Met 10mV is de ruststroom 45mA en met 12mV wordt dat 55mA.Ook geen enorm verschil.
Dan zit er nog een (2x een VC5022 "Super-A") IC in, die vermoedelijk de ruststroom vergroot als er verder wordt uitgestuurd om in klasseA te blijven.Zou ook van invloed kunnen zijn op de ruststroom zonder signaal.
Ken dat geval niet, dus even googelen, maar wat je dan vindt :shock:
Noumoe.jpg
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 10 apr 2018, 16:06

Okke schreef:nieuwe ringkerntrafo en nieuwe elco's.

Nieuwe ringkern ... waarom dan ? was de oude stuk ?? gaan die uberhaupt stuk dan ? Of waren de elco's leeggelopen in welk geval de kans groot is dat je gelijkrichter ook schade heeft opgelopen.

Okke schreef: Tot zo ver vrij overzichtelijk. Zou het aan de diodes van de gelijkrichter kunnen liggen? Die dingen gaan toch niet nooit stuk?

Gelijkrichters kunnen net als transistors als je ze flink mishandeld gewoon het loodje leggen hoor - klik - tis net als alle andere halfgeleiders gevoeling voor kristalbeschadiging door Thermal Overstress. D801-804 zou ik zeker aan een nader onderzoek onderwerpen...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 10 apr 2018, 20:36

Klopt. ook gelijkrichters kunnen stuk. zoals iedere halfgeleider.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 apr 2018, 22:08

Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat de bruggelijkrichter niet goed zou zijn.
Twee diodes ervan dienen voor de positieve spanning, de andere twee negatief.Beide spanningen zijn aanwezig, gelijk en op een aanvaartbare waarde.Met een (of meer) slechte diode(s) zijn de spanningen niet gelijk en onder de maat.
Anne

Okke

Berichtdoor Okke » di 10 apr 2018, 22:56

Ah!buis schreef:Wel uitgerust ? Raadsels zo net voor 't slapen gaan :-s

Tja, nachtdiertje he.. S'ochtends zijn raadsels als "waar heb ik mijn schoenen gelaten?" wel uitdagend genoeg..

Ah!buis schreef:Die lage negatieve spanning klopt idd niet in het schema

Mooi!

Ah!buis schreef:Je zegt niet of het beide kanten betreft.NTC-weerstanden (R403,R404) kunnen wel wat verlopen zijn.

Ja, het is aan beide kanten, maar er zit wel wat verschil tussen L en R. Er lijkt ook wat te schommelen tijdens het spelen, dan krijg ik de indruk dat het ene kanaal langzaamaan nét wat harder gaat dan het andere kanaal. Dat zou zeker met temperatuur te maken kunnen hebben. Ik zal eens kijken of ik die NTC's ergens op kan betrappen.

..en wat die link betreft: dat verklaard een boel (denk ik) maar misschien niet over versterkers?

Die diode's van de gelijkrichter geven op de diodetester (in circuit gemeten) allemaal vrijwel de zelfde waarde (rond de 275 als ik me goed herinner) dus ik denk dat die toch wel okay zijn.. Ondanks dat ze waarschijnlijk wel een tikkie hebben gehad. Ik kocht de versterker in beroerde toestand, onder andere met een "ontplofte" voedingscondensator.

Ik neem die NTC's eens onder de loep, en laat het weten als er nieuws is. Dank voor de input!

Okke

Berichtdoor Okke » di 10 apr 2018, 23:12

motoindo schreef:Nieuwe ringkern ... waarom dan ? was de oude stuk ?? gaan die uberhaupt stuk dan ?

Nouja, een tweedehandsje van MP. In de eerste plaats als upgrade: van bloktrafo naar loeigrote ringkern. In de tweede plaats omdat de oude trafo óf op 220v input moest staan, waarbij hij wat bromde en trilde, óf op 240v input, waarbij de ruststroom nog lager werd.

En ja, trafo's slijten gewoon, dat heb ik met name bij kleine receivertjes wel gezien. Die hebben dan een krap bemeten trafo, die al decennia lang op 230 ipv 220 volt draait, en dan vreet de stroom gewoon het koper op. Dan gaan ze brommen, knetteren, trillen. Op een gegeven moment doen ze er een aantal seconden over om op spanning te komen als je de unit inschakelt.. De "aanmodder oplossing" is dan de bouten waarmee de trafo in elkaar zit aan te draaien; kan zomaar weken! Wel even dubbel checken dat je de stekker uit het stopcontact hebt voordat je dat doet natuurlijk. Kon anders wel eens spectaculair worden..

Okke

Berichtdoor Okke » za 26 mei 2018, 19:48

Het duurde even, maar hier dan de update.. De NTC’s heb ik doorgemeten. In circuit – parallel aan een weerstand geven ze ieder de verwachtte waarde. Als ik er warme lucht tegenaan blaas gaat er een paar ohm vanaf. Geen indicatie dat hier iets misgaat, voor zo ver ik kan zien.

Toen toch maar de diodes van de gelijkrichter vervangen. Ik vond een modelletje met een zeer lage interne weerstand. Dat geeft inderdaad een net iets hoger voltage aan de uitgang. Dat is mooi, alleen al omdat de foutmarge aan de eind-torren nu gehalveerd is. De ruststroom is ook een fractie omhooggegaan, maar nog niet genoeg.

Zou het dan toch aan de NTC’s liggen, dat de weerstand niet genoeg zakt als ze warm worden? Ik kon bij mijn gebruikelijke toko de juiste vervangers niet krijgen, anders had ik ze als lang vervangen natuurlijk. Het alternatief is om die parallelweerstanden aan te passen. Dat is wel glad ijs.. Het verloop van temperatuur/weerstand zou dan net anders zijn neem ik aan. Of valt dat mee?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 20:30

Met het veranderen van een parallel-weerstand verandert ook het temp-gedrag idd.
Die min of meer raadselachtige "SuperA" in de eindversterkers lijken de instelling te verschuiven naar gelang het signaal.Blijft de versterker langer in klasseA werken ondanks de instelling op een laag pitje in rust.
Zou dan ook goed kunnen, dat als je iets verandert om meer stroom te krijgen, die rare SuperA tegenregelt.Raakt de regeling mogelijk uit balans.
Anne

Okke

Berichtdoor Okke » za 26 mei 2018, 21:58

Ohja, dat mysterie is opgelost. In de manual van zijn kleine broertje, de A-X2 staat het volgende:

Super Aa.jpg

En dat ziet er dan zo uit

Super A.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 23:37

Kan niet zo vlug zien hoe het werkt, ziet er idd uit dat de ruststroom vergroot wordt als er meer van de uitgang gevraagt wordt.Zou meer bij meer worden, mag niet overdreven zijn, anders gaat de boel zichzelf versterken, loopt 't mis.Zou er maar afblijven.
Anne

Okke

Berichtdoor Okke » za 26 mei 2018, 23:57

Ah okay, dank! Dan doen we dat niet, maar ik zal'm krijgen..

Terug naar “Versterkers”