LM4780 PCB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: LM4780 PCB

Berichtdoor Barry2001 » zo 15 apr 2018, 20:47

Hallo Dirk,

Het is gebruikelijk en ook handiger om in je schemasymbolen pinnummers te gebruiken, en pinnamen. Niet 2x een pinnaam zoals bij de LM, het is zo moeilijk te volgen wat waar aan zit.
Wat doe je hier, hangt dit wel/niet aan 24V?
Dirl.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » ma 16 apr 2018, 11:15

Bedankt weer voor de feedback. Ja die pinnummers/namen snap ik, maar dit was eigenlijk het enige LM4780 symbool dat ik kon vinden en dat paste binnen het ingestelde raster. Ik had wel een andere versie (met pinnummers) gevonden maar daar kon ik geen enkele trace aan vastmaken ....
Het spoor rond pin 1 ziet er inderdaad vreemd/slordig uit. Maakt in de praktijk niet uit want de pinnen 1 en 3 zijn "not connected" en hebben dus elektrisch gezien geen functie.
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic MPP506DA
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 16 apr 2018, 11:20

Pas wel op met sporen aan 'not connected' pinnen te hangen, je hebt niet altijd de garantie dat er intern niks mee gebeurd. Beter om dit niet te doen.

Schemasymbool, je kunt toch gewoon die je nu gebruikt aanpassen? Vanuit de datasheet. Heb je gelijk een check of de nummering op je footprint klopt. Bijgeleverde libraries altijd wantrouwen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 16 apr 2018, 11:29

dirklammers schreef:Het spoor rond pin 1 ziet er inderdaad vreemd/slordig uit. Maakt in de praktijk niet uit want de pinnen 1 en 3 zijn "not connected" en hebben dus elektrisch gezien geen functie.
Als je naar een voorbeeld van NS kijkt zie je dat ze ook verschillende "N.C." pinnen aan elkaar zetten.Andere ook aan "GND" en sommige gewoon los.
Omdat ik vroeger wel heb meegemaakt dat "N.C." bleken "I.C." te zijn, gebruik ik ze liever niet.
Ook kun je zien dat NS niet zo moeiljk doet met weerstanden heel dichtbij te zetten.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 16 apr 2018, 12:48

N.C. is i.d.d. van elastiek. Soms wel soms niet. Soms hangt er ook een "geheim" test signaal aan voor de eindcontrole. Dan vermeldt de datasheet dat meestal wel expliciet om die pinnen vrij te laten. Maar bij deze LM's kun je er wel van uit gaan dat er aan die pinnen verder niks zit.
Peter de Jong

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » ma 16 apr 2018, 13:35

Maar bij deze LM's kun je er wel van uit gaan dat er aan die pinnen verder niks zit

Staat ook zo letterlijk in het datasheet anders zou ik niet zo dom/slim geweest zijn ...
In geval van twijfel: inderdaad niet connecten.

Als er verder geen schokkende opmerkingen meer zijn dan denk ik dat deze versie wel de Release Candidate gaat zijn.

Dirk
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » zo 22 apr 2018, 15:33

Voor de zekerheid toch ook maar een bridged versie ontworpen met de LM3886. Dat is misschien wel verstandiger dan gaan experimenteren met de "laatste twee" LM4780-ers.
Maar ik heb met zo'n bridged versie toch nog wel een vraag over de input.
Waarom loop dat zo "raar" via twee C's ? Bij de parallelversie zijn (logisch natuurlijk !) gewoon de twee + ingangen aan elkaar geknoopt en vervolgens worden die van input voorzien via één C. Daar kun je dan een exemplaar van een mooie kwaliteit voor nemen.
Waarom loopt dat bij de bridged-versie eigenlijk zo anders ? Zal wel iets te maken hebben met het feit dat je bij die bridged versie de twee IC's in "tegenfase" moet aansturen ? Maar dan nog snap ik het niet. Wie kan dat eens uitleggen ?

Dank, Dirk
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 23 apr 2018, 14:15

Zo, mooi weer voorbij, weer tijd voor hier :D
Was wat (te)vermoeiend, gister de hele dag moeten bekomen,de fut was eruit :-({|=
dirklammers schreef:Voor de zekerheid toch ook maar een bridged versie ontworpen met de LM3886.
Wordt wel een stuk groter :( .En hoelang zou het duren voor deze ook in ongenade valt :?
Waarom loopt dat bij de bridged-versie eigenlijk zo anders ? Zal wel iets te maken hebben met het feit dat je bij die bridged versie de twee IC's in "tegenfase" moet aansturen ? Maar dan nog snap ik het niet. Wie kan dat eens uitleggen ?
C1 zit er om te voorkomen dat een evt gelijkspanning op de ingang doorgegeven wordt tot bij de LS.En C2 ook nog om de volledige uitgangsspanning, voor gelijkspanning, terug te koppelen.Zonder die C krijg je een spanningsdeler, minder terug is minder goed naar nul regelen van de uitgang.
De ingangsimpedantie is voor de twee kanten ook niet dezelfde, komt door de tegenkoppeling naar de min-in.Heb je niet bij de plus-in.
Condensatorkeus wel wat eigenaardig.Met 4µ7 naar 4k7 zou je bij de andere kant met 47k (10x meer) ook een C van 10x minder verwachten, 0µ47 dus niet 1µ.
Nog even een tekening en ook nog een andere manier.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » ma 23 apr 2018, 19:28

Dank Anne voor de toelichting. Ik begrijp dat ik met 1uF en 4uF7 dus wel aan de veilige kant zit om een te snelle laag-af te voorkomen ? Ik aarzel overigens nog wel tussen de bridged en de parallel utvoering. Het lijkt wel dat parallel zowat de norm is. Kan zowel 4 als 8 Ohm aansturen en ontwikkelt naar ik lees minder warmte dan bridged.

En wat de levensduur van de LM3886 betreft ... ik heb nog 6 geisoleerde exemplaren liggen dus ik kan wel even vooruit.

Dirk
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

Terug naar “Versterkers”