ECL82 "kijkdoos"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

ECL82 "kijkdoos"

Berichtdoor Splinter226 » vr 27 apr 2018, 14:27

Er was eens een versterker. Op een vlooienmarkt. En voor 5 euro was de koopman blij van het oude apparaat af te zijn. 'Hoef ik dat zware ding niet meer rond te sjouwen."
En zo begon het. Heeft jaren in de kast gestaan, want hoewel ik wel ooit ben begonnen om condensatoren te vervangen, stopte dat abrupt toen ik - en passant - maar eens ging kijken of de trafo's wel in orde waren. En dat was niet zo. Met een snoertje op de voedingstrafo - het netsnoer was afgeknipt- bleek de trafo ook geen voltages te geven. En een van de ugts af ook sluiting aan. Bovendien was er al 1 vervangende ugt geplaatst.

Weer in de kast.

Een lange tijd later kwam die weer tevoorschijn om te kijken naar de smoorspoel op t chassis, want dat ding gaf nog weerstand aan op de mm herinnerde ik mij. En toen kwam ik erachter dat de netschakelaar geheel geoxideerd was. De nulmetingen op de voedingstrafo waren dus geheel en al te wijten aan oxidatie van die schakelaar.

En toen had ik ineens een mogelijke versterker met voedingstrafo en 1 ugt. Te weten de Amroh U 60 U. Daar kwam dus voor enkele tientjes een uitgangs trafo van hetzelfde type bij.

Genoeg om eens wat te gaan bouwen. Een ECL82 versterker, want daar is de voeding naar. De ugts zijn voor meerdere doeleinden inzetbaar, maar voor dit doel enkel in 4 ohm impedantie. "So be it". Of in oud Nederlandsch ; en zo geschiedde.

P1060962.JPG

P1060965.JPG

P1060957.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het land der blinden....

Splinter226

Re: ECL82 "kijkdoos"

Berichtdoor Splinter226 » vr 27 apr 2018, 14:39

Nu heb ik een blauwe maandag geprobeerd om het hele project op Circuits Online e laten lopen. Maar dat werd een snel kortgesloten onderneming. Dientengevolge evenwel heb ik de gehele schakeling eruit geknipt. En is mij Moeder Maria verschenen en zy zeide tot my "verheft uwe geslagen ziel gy zondaar en vind uwe roepingh" En het was mij inenen schoon en klaar. Ik zou een nieuwe versterker bouwen van het schroot voor mij.

Nou is Maria niet zo scheutig met technisch advies, maar aangezien google steevast uitkomt bij Zelfbouwaudio.nl/be neem ik dat maar als de barmhartige hand van het Hartverwarmende.

Meer in het nuchtere hier en nu kwam ik dus al met mijn zoektocht op zowel de U 60 U alswel de ECL2 schema's in het hier en nu ; te weten dit forum.

Sources;

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 82#p146798

viewtopic.php?f=7&t=22394&hilit=ecl82

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 27 apr 2018, 14:58

Om niet in het luchtledige te blijven hangen, ben ik reeds begonnen met het aanpassen van het chassis. Ik zelf vond eigenlijk de kap - hoewel oud ,nog van voor mijn bestaan - getuigen van zowel vakmanschap alswel enige schoonheid. Daarnaast was het ding niet aangetast door roest.

Evenwel, de huidige generatie KIJKT naar buizen, terwijl ze vroegah, net als de smd shiit van tegenwoordig - geheelonder de kap zaten. En in mijn brein ontstond het lumineuze idee om dan maar een kijkgaatje te maken aan de voorkant.

Eerst wilde ik een gatenboor aanschaffen, cobalt, voor harde metalen, diameter 51 ofzo. Maar na ampel beraad, heb ik het idee gerealiseerd door het begruik van de gatenpons, en helaas, heel, heel veel vijlwerk.

Ik kan u dus mededelen dat na veel, heel veel huisnijverheid ende volksvlijt, en de nodige manuren het volgende tot stand is gekomen ;

P1070002.JPG

P1070003.JPG

P1070007.JPG

P1070008.JPG

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 27 apr 2018, 15:09

Het frontje heb ik van - ik geloof inox- gemaakt. Met grof geweld en een slijptol uit de kap van een kookrook afzuigmachine gehaald en daarna met huis, tuin en keukenmateriaal op maat gekregen. Voorsnijden met stanleymes en dan op vlakke ondergrond heen en weer wiggelen tot afbreekpunt heeft vooralsnog het beste resultaat. Andersinds slijpen met een multitool en - in mijn onnadenkende geval - vijlen totdat je erbij neervalt hahaha.

Maar even serieus, het chassis is nog niet af, maar zonder blijft het toch snel een fata morgana. En met al dat zweet, bloed en tranen erin, weet je dat je het (gr5R^R*) af gaat bouwen ook!

ik had dus - tenslotte - het volgende schema op het oog, van de onvolprezen Heer Ah! Buis ;

ECL82-PP.JPG

Heeft iemand dat al eens gebouwd ?

P1070009.JPG

P1070010.JPG

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 27 apr 2018, 20:59

Begint al aardig vorm te krijgen =D> Met buizenversterkers is het hakken en zagen, bloed zweet en tranen aan mechanica wat er nou eenmaal bij hoort :relax:
Trafo's, het kan uitmaken om ze haaks op elkaar te zetten ivm invloed van het strooi veld op elkaar.
Het schema, weet je uit welk topic dit komt? Zou Bert of Demo kunnen zijn die hiermee bezig zijn geweest, was het zelf niet in elk geval =;

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 27 apr 2018, 22:47

Barry2001 schreef:Het schema, weet je uit welk topic dit komt? Zou Bert of Demo kunnen zijn die hiermee bezig zijn geweest, was het zelf niet in elk geval =;
Het was maar een voorbeeld hoe een soort HF10, zoals TheoK had, goedkoper kon. viewtopic.php?f=7&t=14061&p=1535012
Is, dacht ik, niet gebouwd.Zal vermoedelijk ook aangepast moeten met andere voedingstrafo.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 28 apr 2018, 7:39

Nou heb ik ze toch haaks gezet ? Heb er trouwens bovenop een plaatje alu gezet, want enkel de bovenkant was niet mooi meer. Ook om "gatenkaas" te verdoezelen'. En kijkdoosraampje heeft mede plaatsing van smoorspoel bepaald. Origineel stond de ugt nog dichter bij de voedingstrafo..

Oh, dacht dat het schema aangepast was voor de U 60 U.. En dacht er mijn voordeel mee te doen.... ;-) Schema van Robert D beter, anders? Daar is ook al aan gerekend. Zie openingspost onderaan voor de andere draadjes, en hieronder het schema.

De voedingstrafo is 2 x 250, en 2x 2.5 A 6.3 en 1 x 1A 6.3 Gok ik an de hand van een andere ECL82 pp met dezelfde buizenbezetting. Cijfers op trafo grotendeels vervaagd/ verdwenen. Maar dit lijkt aannemelijk. En komt overeen met metingen. Onbelast.

De ECL82/ 6BM8 /Russisch 6F3P heb ik nog liggen, want anders zou ik heel eventueel de verhoogde voedingsspanning (220 -> 230) (250 HS -> 260 HS) kunnen gebruiken voor een EL84 PP, maar dan moet ik er weer twee pre buizen bijplaatsen. Dus leek mij ECL82 zoals voorheen gepast. En dan zonder 2x ecc83 voor toonregeling en soortement van platenspelertrapje. Want dat zat erin voor ik ging slopen.

Tips welkom. Want er is nog niks bedraad, en alles kan dus nog anders.... De smoorspoel is de 200/10H van Frag Jan zuerst

Schema Robert D - nagerekend ;

DSCO1077.JPG

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 28 apr 2018, 10:10

Missschien pcl86 gebruiken Splinter
Dat is ook een leuke buis ECL86 daar staat een schema van in jongens radio van Muiderkring
Daar kan ik wel een kopie van plaatsen is ook single end
Ik heb het gebouwd staan in een luidspreker box
Alleen de ecl86 is onbetaalbaar geworden Vandaar de Pcl86
Kost nieuw nog geen 5€
Als je nog een Amroh 100 mA smoorspoel nodig hebt wil ik er wel een verkopen .
Ik heb er meerdere staan voor toekomstige projecten , :D
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 28 apr 2018, 10:37

Splinter226 schreef:Nou heb ik ze toch haaks gezet ?

Volgens mij niet, zelf weten natuurlijk. Je kunt achteraf niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent :D Alhoewel ik zelf ondervonden heb met buizenbouw dat de invloed van trafo's ook wel eens wat overdreven wordt. Maw proberen, bij brom / rotzooi daar een oorzaak zoeken.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 28 apr 2018, 11:00

Barry2001 schreef:
Splinter226 schreef:Nou heb ik ze toch haaks gezet ?

Volgens mij niet, zelf weten natuurlijk. Je kunt achteraf niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent :D Alhoewel ik zelf ondervonden heb met buizenbouw dat de invloed van trafo's ook wel eens wat overdreven wordt. Maw proberen, bij brom / rotzooi daar een oorzaak zoeken.

Heb je het nou over de smoorspoel of de ugts ? Want dan pas ik het direct aan. Windrichting;
Bij de voeding is de draairichting op de foto zeg links-rechts, bij de smoorspoel van voor naar achteren ? Bij de ugts van onder naar boven. Ehr in jip & janneke. Opstelling ugt's? Die kunnen denk ik in dezelfde gaten een kwartslag om. Kan eventueel de voedingstrafo nog draaien, met wat extra hak en zaagwerk. Ze staan al vastgeschroefd, maar wat extra ventilatie kan nooit kwaad ;-) Dus kom maar op. Wat is de gewenste positie van wat? :goedzo: Beetje dom om het van het begin al niet volgens de regels te doen, lijkt me.

Smoorspoel houdt ook het (kleine) plaatje vast wat over de geplande en ook originele EZ81 ligt. Maar kan ook nog wel verplaatst. Maar is wellicht visueel - kijkdoosgewijs- niet zo aantrekkelijk. En ik speelde met het idee om "rond" de vier ecl82's een plaatje inox te zetten, want de andere kant is spiegelend. Maar leek me bij nader inzien niet goed voor de ventilatie. Dus dat heeft allemaal een rol gespeeld. (Wordt een plaatje inox tegen de achterkant aan de lage opstaande rand als de aansluitingen daar zijn gerealiseerd. En die hangen af van ; inderdaad de plaatsing van de ugts. Dus ik sta expliciet open voor suggesties. :goedzo: Kan ook voor de smoorspoel als ik die achter de 4 ECL82's zet.

Dat inox is trouwens wat moeilijker bewerkbaar, maar beter dan dat alu van de bouwmarkt. Eenvingerwrijving kan aarop al sporen achterlaten, terwijl dat inox vrijkrasongevoelig is, en je vind het hier toch wel regelmatig bij het afval, op kapotte manetrons ovens en ventilatiesystemen. Top als topplaat met een verkeersbord eronder. Opps, dat laatste heb ik niet geschreven. :rofl: :mrgreen:

Wilde aanvankelijk pas posten met een deel van de schakeling er al in. Maar nu kan het wellicht winst opleveren om het al in dit stadium te doen. dus. :dank:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 28 apr 2018, 12:10

Dat rode schema was bedoeld met een nettrafo 115+115V naar 2x9V als ugt om het goedkoop te houden.Dat er dan toch een smoorspoel in zit (maakt het weer duurder en eigenlijk bij een PP niet nodig) was oa omdat TheoK z'n HF10 niet bromvrij kreeg zonder smoorspoel en kon gelijk dienen om de voeding meer op een geschikt peil te krijgen voor de nettrafo-ugt .
Met dat schema van RobertD en de U60U zijn we ook al bezig geweest viewtopic.php?t=22394
De bedrading voedingstrafo-EZ81, gloeidraden ECL82 en net-aansluiting zijn bijna altijd hetzelfde, kan blijven zitten.Scheelt uitzoeken.De condensators en weerstanden zijn rijp voor't museum :D .
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 28 apr 2018, 12:52

Ah!buis schreef:Dat rode schema was bedoeld met een nettrafo 115+115V naar 2x9V als ugt om het goedkoop te houden.Dat er dan toch een smoorspoel in zit (maakt het weer duurder en eigenlijk bij een PP niet nodig) was oa omdat TheoK z'n HF10 niet bromvrij kreeg zonder smoorspoel en kon gelijk dienen om de voeding meer op een geschikt peil te krijgen voor de nettrafo-ugt .
Met dat schema van RobertD en de U60U zijn we ook al bezig geweest http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=22394
De bedrading voedingstrafo-EZ81, gloeidraden ECL82 en net-aansluiting zijn bijna altijd hetzelfde, kan blijven zitten.Scheelt uitzoeken.De condensators en weerstanden zijn rijp voor't museum :D .
Anne

Anne, ik heb een kaal chassis. Een behoorlijk dosis 1 en 2 watt metaalfilm weerstanden.
En geen plan om ouwe meuk terug te plaatsen. Behalve het gebruik van de reeds aanwezige trafo's en zoals vermeld de reeds aanwezige ECL82 buizen. Dit waren de schema's eerder gepost hier. Omdat vaak dingen niet afgemaakt worden leek het me daarom leuk iets te bouwen wat reeds aangedragen was. Om als het ware vergeefse moeite alsnog lonend te maken.
Evenwel ontbreekt het mij aan kennis om er een oordeel over te vellen, of de correctheid te kunnen inschatten. De voedingstrafo was en is dus een ECL82 PP ding.
Om eventuele ondermaatse kwaliteiten van de voedingstrafo te omzeilen leek me het een goed idee de twee pre buizen te laten vervallen en direct de ingebouwde triode van de ECL82 te benutten.

Overigens hoor ik geen ruis bij de lA214, toch ook veelal ouwe meuk. maar wellicht ben ik ruisblind? ;-) Hoewel die toleranties wel lekker verlopen. Naar beide richtingen. Maar is toch leuk om te kijken hoe dat zich verhoud met een exemplaar waarin de toleranties nauwkeurig zijn, en de boel dus is vernieuwd. En met 20% afwijking werden die ouwe dingen ontworpen toch?

Anderzijds is het schema van Robert D toch pasklaar? Smoorspoel overbodig? Haal ik weer topologie door elkaar?

Ook hier geldt; ik sta open voor elke suggestie. :yeah:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op za 28 apr 2018, 13:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 28 apr 2018, 13:36

Splinter226 schreef:Anne, ik heb een kaal chassis. Een behoorlijk dosis 1 en 2 watt metaalfilm weerstanden.
En geen plan om ouwe meuk terug te plaatsen. Behalve het gebruik van de reeds aanwezige trafo's en zoals vermeld de reeds aanwezige ECL82 buizen.
Op de foto, begin draadje, is er bedrading te zien.Al gesloopt dan ?
Anderzijds is het schema van Robert D toch pasklaar? Smoorspoel overbodig? Haal ik weer topologie door elkaar?
Moet best kunnen, is een van vele soortgelijke schema's.
Een goed bedrade en ontworpen PP kan zonder smoorspoel.Maar met komt 't minder nauw, meer kans dat het goed gaat, zonder brom.
Anne

Even de berdading uit de knoop gehaald :lol:
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 28 apr 2018, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 28 apr 2018, 14:10

"Op de foto, begin draadje, is er berdading te zien.Al gesloopt dan ? "

Even scrollen naar boven?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 28 apr 2018, 15:09

Splinter226 schreef:"Op de foto, begin draadje, is er berdading te zien.Al gesloopt dan ? "

Even scrollen naar boven?
Ach ja, even verderop een kale boel :o Kun je dezelfde draden er weer inzetten :-s
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 28 apr 2018, 15:36

Waarom? Dezelfde draden of andere draden. ? Hoewel de draden intern nog mooi koper waren. Heb eens een zelfbouwproject uit de jaren zeventig gelezen. Werd alles, incluis het chassis opgebouwd uit koper. Helaas nu rete ehr duur. Draden zijn nu korter, maar nu ineens weer herbruik ? Alles kan. Maar het originele schema is foetsie, want onbekend, onbemind en zoals gezegd; foetsie.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 28 apr 2018, 17:02

'tIs maar dat de voeding met een EZ81 en de gloei-aansluitingen eigenlijk ontwerp-onafhankelijk zijn, steeds hetzelfde.Kun je dezelfde verbindingen weer leggen, enkel nieuwe electrolyten.
Maar ja, dan is het wel weer echt zelfbouw :D
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 08 mei 2018, 21:11

Was met de ugts eigenlijk aan het kijken hoe ik de bedrading mooi kon doen, maar daar had Barry me mooi bij mijn nitwit. ;-p. Staan in elkaars strooiveld. En Anne, ik haal de smoorspoel weer weg. Houd ik een mooi setje voor iets moois;-) Inmiddels is het weer te mooi. En gaat de zelfbouw hier ook op ehr een andere plaats;-) (twee. drie , een volle maat 5, 6 ;-)

Toch elke keer weer goede tips, en ik moet nadenken over de kennis die me aangereikt wordt. Maar op een vriendelijke manier. Ik kan niet genoeg benadrukken hoezeer ik die houding waardeer.

@ Bert ; ik heb 1 amroh 1006 (100mA/ 6H) Een setje is nooit weg natuurlijk ;-)
Voor als het weer weer miezerig wordt ;-)

Ook heb ik aan wat zelf introspectie gedaan ( tautologie pleonasme? ) en me gerealiseerd dat ik wellicht aan het spammen was. Ik ben dus voornemens minder te posten, dan dat het essentieel is. Om het forum schoon te houden zeg maar ;-)

Want zelfs als ik voornemens ben om GEEN gebruik te maken van dit forum, kom ik via dezoekresultaten toch weer hier terecht. Letterlijk met het zoeken naar moderne designs voor het ecl82 gebeuren.

Ik bedoel maar.
U bent een baken in verloren tijd ;-0)

Ik hoop dat iedereen een hele mooie zomer beleeft,

Tot de volgende druilerige dag, als ik niet een pc van iemand aan het pimpen ben, iemands fiets aan het repareren, in de tuin, of iemand anders'tuin onderhoud pleeg, of gewoonweg simpel met een biertje in t park weg zit te mijmeren -)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 08 mei 2018, 22:33

Splinter226 schreef:Ik ben dus voornemens minder te posten, dan dat het essentieel is. Om het forum schoon te houden zeg maar ;-)
Maak je geen illusies, forum schoonhouden lukt niemand :lol:
Ik hoop dat iedereen een hele mooie zomer beleeft,
Tot de volgende druilerige dag,
Over een paar dagen ? :-s
als ik niet een pc van iemand aan het pimpen ben, iemands fiets aan het repareren, in de tuin, of iemand anders'tuin onderhoud pleeg, of gewoonweg simpel met een biertje in t park weg zit te mijmeren -)
Carpe diem dus :D , je zit toch niet in Frankrijk :think:
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 16 mei 2018, 15:36

:lol: In Frankrijk ? Als een god ? Neu... Sterker nog ben begonnen met de voorjaarsopruiming. :lol:
Zet dit projectje ff on hold, want kan er nu nog alles in stoppen wat ik wil. T'is weliswaar een overdekt chassis, maar toch wel aardig gelukt. Al zeg ik het zelf. Misschien toch hierin een RH84 ? Ander trafo-setje erin en hoppa :D Kga er nog even op broeden...

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 18 mei 2018, 12:43

Voor de plaatsing van de trafo's kijk ik altijd naar de richting van de spoelkokers. In de setup die jij hebt gemaakt lijkt me dat dik in orde. De onderlinge beïnvloeding van de UGT's zal gering zijn en zeker niet tot brom leiden.
Lekker bouwen zou ik zeggen, het begin ziet er netjes uit. Zonde om er niet mee door te gaan.

Terug naar “Versterkers”