ZBA CA versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

knuisje

Re: ZBA CA versterker

Berichtdoor knuisje » di 15 mei 2018, 21:27

Graag gedaan Robert Jan. Vergeet ook niet de lak van de pootjes te krabben.
( ͝° ͜ʖ͡°)

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 15 mei 2018, 21:46

Had gezien dat de pootjes nog schoongemaakt moeten worden voordat ze op de print gesoldeerd kunnen worden maar dat gaat helemaal goed komen.

Morgen ook in de schuur even kijken naar een plank waar alles tijdelijk op kan komen te zitten om te testen en tot de behuizing klaar is.
En dan is het nog wachten op de bestelling van eBay en anders soldeer ik tijdelijk de draadjes er direct aan dan kan die spelen :yeah:

De stap ernaar is de huidige luidsprekers te koop zetten op MP dan wordt de druk om de C1's te bouwen ook groter :lol:
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 15 mei 2018, 22:38

Als je pootjes van het spoeltje schoon krabt met een scherp mesje of zo, steek er dan iets passend ronds door. Een viltstift of boortje of zo. Je loopt dan niet het risico het spoeltje per ongeluk plat te knijpen en kun je beter kracht zetten.
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 16 mei 2018, 7:52

Bedankt voor de tip, ik had het ook gelezen in een ander topic over de CA versterker.
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 16 mei 2018, 13:51

De spoeltjes gingen vrij makkelijk met schoon krabben en vertinnen en die hebben dus ook hun plaats gevonden op de print :)

Kan die versterker chip er trouwens direct op of moet er eerst wat gemeten en afgeregeld worden? Voordat er wat mis gaat dat zou ook zonde zijn natuurlijk.

Zo eerst maar eens met de voedingen aan de gang.

Plaatje hout (als je spaanplaat zo mag noemen) heb ik ook dus daar kan het mooi even opgezet worden.
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 mei 2018, 14:07

Je kunt even checken of er op de op-amp om en nabij de + en - 15V staat op de voedingspunten. I.i.g. de LM3886 nooit op spanning zetten zonder koelprofiel! Dan gaat ie te heet worden en gaat ie in zijn beveiliging.
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 16 mei 2018, 16:56

De voedingen werken en de + en -15v staat op de op-amp, we komen steeds dichter bij als het goed is geluid :)
Moet ik trouwens nog wat doen met de instel pot die er op zit?
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 mei 2018, 17:05

Die instelpot is voor de DC instelling. Daarmee kun je de uitgang precies op nul volt afregelen. En als ie helemaal af is, netjes in de uiteindelijke kast zit en een uurtje doorgewarmd is, nog even na-regelen. Een paar mV drift is normaal en niet erg.
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 16 mei 2018, 17:11

:goedzo: ga ik dat doen als het zover is :)
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 16 mei 2018, 20:02

De tussenstand.
IMG_0521.jpg

Voor vandaag zit het erop moet nog wat andere dingen doen, zal er waarschijnlijk aankomend weekend weer mee verder kunnen dan is het een aantal kabeltjes maken en de dc verbinding er tussen leggen en testen volgens mij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 20 mei 2018, 20:13

De laatste paar draadjes zitten er tussen en de versterker speelt op een stel "test" speakertjes :yeah:

Laat het nu even spelen zo nog even de dc op de uitgang meten en dan de "gewone" speakers erachter.

Er zit alleen een brom bij de trafo('s) dit moet ik nog uitzoeken, kan dit komen doordat er aan de onderkant geen ijzer zit?

Ik kan het nu alleen nog gebruiken in combinatie met met een Raspberry PI 3 met een HiFiBerry DAC+ Pro met RoPiee erop anders kan ik het volume niet regelen maar hiervoor is ook al wat onderweg uit China :D
Robert Jan

dre

Berichtdoor dre » zo 20 mei 2018, 20:16

Lekker bezig! 8)
потому что он может!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 20 mei 2018, 20:55

Gefeliciteerd!

rjmulder schreef:Er zit alleen een brom bij de trafo('s) dit moet ik nog uitzoeken, kan dit komen doordat er aan de onderkant geen ijzer zit?

Kan. Kun je toch zo proberen door de schijven ertussen te plaatsen, en dan even goed aandraaien, of heb je die niet liggen? Mechanische brom bedoel je toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 mei 2018, 21:01

Gaat Lekker Robert Jan :rock: Die plank is ook wel een klankbord! Rubber schijfjes er onder zoals Barry al aangeeft. Anders extra schuimneopreen er tussen. Niet dat het met de brom te maken heeft maar in de testopstelling toch wel thermische pasta tussen LM en koelprofiel gedaan?
Peter de Jong

erik1977

Berichtdoor erik1977 » zo 20 mei 2018, 21:17

En hoe klinkt het nu?

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 20 mei 2018, 21:45

Ik heb de trafo's nu op de plaat vast geschroefd zal dat morgen eens los halen en kijken hoe het dan gaat. En anders op zolder eens kijken als daar nog van die ronde schijven liggen.

Uhh nee er zit nog niet van die troep tussen zal ik morgen ook meteen doen, zit er trouwens nog verschil in die pasta? Ik heb zilverkleurig liggen (dat pc's nog een hobby van me waren).

Snap niet dat ik ze niet eerder in elkaar heb gezet :hide: zal nog wel beter worden denk ik maar het verschil is goed hoorbaar :rock:
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 mei 2018, 23:46

Ja, er zit wel kwaliteitsverschil in die pasta. Die zilverkleurige is prima als je maar zorgt dat je uit de buurt van de aansluit pootjes blijft. Soms geleidt dat zilverkleurige spul elektrisch. Verder is de meeste koelpasta wel goed als je maar niet de goedkoopste rommel neemt zoals die soms bij goedkope PC koelers zit. Maar belangrijker is het dat het er tussen zit en goed: Niet te dun maar ook niet te dik. Is echt essentieel voor een goede koeling.
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 21 mei 2018, 10:04

De pasta zit er nu tussen als er een bestelling bij EOO gedaan wordt bestel ik meteen wat nieuwe mee.

Met de trafo's moet ik nog verder proberen ze liggen nu los en brommen dan ook.
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 23 mei 2018, 20:04

Met de trafo's ben ik nog niet verder (mee gegaan), hoor het alleen als er geen muziek speelt maar moet natuurlijk wel opgelost worden.

Vandaag is er wel een pakketje binnen gekomen uit China, was er wel heel snel had het 16 mei besteld was dan ook geen free shipping.
HTB1Oi4XRVXXXXa7XpXXq6xXFXXX6.jpg
weten jullie ook wat ik besteld had :lol:

De bedoeling was eerst om hier ook zelf wat voor te maken met een Arduino en zo maar toch maar gekozen voor een kant en klaar ding uit China omdat ik eigenlijk te veel heb liggen wat nog gedaan "moet" worden.
Dit vond ik de mooiste, geen display maar gewoon ledjes, de versterker kan die ook aan en uit schakelen, 4 ingangen en een simpele (rustige) afstandsbediening. Wel zullen er wat aanpassingen gedaan worden maar dat is pas bij het inbouwen in een behuizing, deze komt niet bij de versterker in maar krijgt een eigen behuizing om een beetje flexibel te blijven.

Eerst zaterdagmiddag kijken bij Masave als die nog wat moois aan hout heeft voor de behuizing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Robert Jan

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 23 mei 2018, 20:27

Masave heeft vast wel een mooi stukje hout liggen, helaas heb ik zaterdag zelf geen tijd om even langs te gaan.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 23 mei 2018, 21:24

Ben ik ook niet bang voor dat hij geen mooi hout heeft liggen :)
Ik heb eerst een cursus meubelmaken van 9 tot 12 uur anders was ik eerder richting Zwolle gegaan, dus het wordt weer een houterig dagje voor mij :D
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 23 mei 2018, 23:14

Met dit soort kitjes, kwaliteit potmeter en relais ff in de gaten houden. Die zijn bepalend voor de geluidskwaliteit, de aansturing ervan zal het wel doen. Eens iets van iemand ter reparatie gehad met een dergelijk kitje, potmeter bleek gaar, grote gelijkloop problemen. Kun je evt nog vervangen voor een betere als het niet goed blijkt te zijn.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 24 mei 2018, 8:06

De materialen die daar wegkomen kunnen wel eens minder zijn ja, we gaan het zien/meemaken.
Het voordeel van deze set is dat het allemaal losse printjes zijn en het niet allemaal op 1 print zit.
Robert Jan

Bean

Berichtdoor Bean » do 24 mei 2018, 8:27

rjmulder schreef:Vandaag is er wel een pakketje binnen gekomen uit China, was er wel heel snel had het 16 mei besteld was dan ook geen free shipping. Weten jullie ook wat ik besteld had :lol:

Heb je een linkje naar dit setje? Ziet er leuk uit!
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 24 mei 2018, 9:53

Zeker heb ik dat. https://nl.aliexpress.com/item/GZLOZONE-Remote-ALPS-Motor-Volume-Control-Preamplifier-Board-Standby-Board/32811760278.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.318a4c4d46zE77

De sets met een uitgebreide afstandsbediening en/of displays zijn goedkoper te vinden maar vond dit toch mooier dan maar iets meer betalen.
Robert Jan

Terug naar “Versterkers”