Vraagje over een setje ugts

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Vraagje over een setje ugts

Berichtdoor Splinter226 » ma 14 mei 2018, 16:36

Ik heb in 2013 ooit eens een setje ugts van ebay geplukt.

De verkooptitel was "Pair RCA Output Transformers for 6V6 EL84 10K:8 Ohms 10 Watt n UTC objectnummer ...(bla bla etc)"
P1070036.JPG

Ik heb het overigens zelf op het blik gekalkt met stift om niet te vergeten...

Nu zit ik ernaar te kijken en ik denk 10K ? Dat moet dan toch pp zijn?
Maar als ik zo eens kijk naar het blikpakket lijkt het een U en een I en tussen de twee zit een papiertje. Of geeft dat geen uitsluitsel.

P1070040.JPG

Qua draadkleuren heeft ie rood en blauw, naar ik aanneem primair. En dan wit zwart en bruin.

Nu denk ik maar zo, 6V6 en EL84, dat kan in een adem. 8 ohm en 10 watt. ok.
Maar wat doet die 10 K daar dan als het toch SE is...
En UTC... kan dat wellicht iets vertellen/ verklaren ?

Kortom, wat heb ik hier nou eigenlijk.... :think:
Kan iemand me wat wijzer maken ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het land der blinden....

RobertD

Re: Vraagje over een setje ugts

Berichtdoor RobertD » ma 14 mei 2018, 17:28

Heb ja al eens met een ohm-meter de wikkelingen gemeten? Wat meet je dan?

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 14 mei 2018, 17:55

Komt 'ie. Bij 1 ugt gemeten.

Rood-Blauw 325 Ohm

blauw - zwart ; O.L
blauw-wit O.L.
blauw - bruin 371 Ohm (0.371K)

Rood -zwart O.L
Rood - wit O.L
Rood - Bruin 48 Ohm.

Zwart-Wit 2 Ohm
Zwart - Bruin O.L
Wit - Bruin O.L

Blikpakket meet 61 bij 50 bij 21 mm trouwens....
Maar RCA is wel een gerenommeerd merk - dacht ik.

Als ik er geen toepassing voor heb gaan ze in de verkoop namelijk ;-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 mei 2018, 19:50

Ziet er een trafo uit voor één eindbuis en met een anti-brom wikkeling.
Welke buizen/voeding hangt van de wikkelverhouding af.
Zet 5V~ tussen zwart-wit en meten tussen blauw-rood en ook tussen blauw-bruin (pas op, hoge spanning).Dan is de wikkelverhouding bekend, kunnen we zien wat er mee kan.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 14 mei 2018, 20:02

Hm, eens kijken of ik voor die 5 volt nog een telefoonlader heb die ik kan slopen... of een usb kabeltje openhalen ? =P~

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 14 mei 2018, 20:09

USB-laders geven gelijkspanning af, voor het meten van de wikkelverhouding heb je wisselspanning nodig. Heb je nog ergens een oude voedingstrafo liggen waar 5 V of 6,3 V of iets in die orde van grootte uit komt?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 mei 2018, 20:50

Ja, wisselspanning.Daarom 5V~ ! :lol:
Dat ik vijf volt voorstel is wegens het nogal klein model trafo.Als het bijv een 5 Ω wikkeling is stelt 5V al 5W voor.Al veel voor zo'n trafo bij 50Hz.Met meer krijg je er een nogal vervormde spanning eruit.
Meters geven vaak effektieve waarde aan, klopt dan enkel met een sinusvorm voor de verhouding, de ingang is dat nml ook.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 16 mei 2018, 11:01

Zat al een usb kabeltje open te slopen. :oops: Maakt niet uit, was zo'n oud camera kabeltje. Ik heb een variac, moet even kijken of die wel zo laag gaat. Schaal begint bij 10 V... -> Ok. Die doet het. ;-) Had 'm eigenlijk nog nooit getest. Moet even een opstelling maken met twee multimeters, want om de variac op precies 5 volt te krijgen lukt niet. Dus een mm om het voltage van de variac bij te houden en 1 om de uitkomst van de ugt te meten.

Zo gezegd , zo gedaan.
P1070081.JPG

Maar de output bij 4.6V was hier 7.33 allebei op AC. Schakelt automatisch, maar soms moet je even op het knopje drukken. Dat was niet volgens verwachting. Nog even een ander simpel multimetertje opgesnord en toen kreeg ik wel de verwachtte uitkomsten.

P1070082.JPG

Tussen blauw en bruin krijg ik 177 V bij een input van 4,5V.
Tussen blauw en rood krijg ik 159 bij een input van 4,59

Blijkbaar is de Volt range van mijn oude peaktech kaduuk, of een zekering, of gewoon chip gefrituurd :roll: :P

Deze meting is wel handig, want ditzelfde truukje kan ik dan wellicht toepassen op de ugtjes in mijn kontakt. Kan ik ze eruithalen en verkopen voor waar ze voor zijn bedoeld... en de juiste uitgangen erin monteren :kwijl:

Nou, ik ben heel benieuwd ;-)
Wat zal het oordeel zijn....
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 16 mei 2018, 11:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 16 mei 2018, 11:07

:!: Pas op met een variac Vaak is het 1 Wikkeling met een verschuifbare aftakking !
Heb je er een met een gescheiden wikkeling dan is het minder spannend Denk er aan 1 hand in je broekzak :!:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 mei 2018, 13:53

Als je de waarschuwing van Bert niet in de wind hebt geslagen, en nog leeft :shock: :lol:
zijn hier de gevolgen van het meten O:)
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 16 mei 2018, 14:27

Ah!buis schreef:Als je de waarschuwing van Bert niet in de wind hebt geslagen, en nog leeft :shock: :lol:
zijn hier de gevolgen van het meten O:)
Anne

Ik kwam 1 testdraadje te kort, maar ik geleid zelf best goed.. :lol:

Wattage zal wel niet 10 maar 5 watt zijn door de grootte ? Of valt daar niets over te zeggen...

Hoe moet ik de tekeningen interpreteren? Kan ik zien of het nou pp of se is ? Waar dient de bruine draad voor? Geen antibrom-wikkeling dus ? :think: Maar wacht, er zit wel een luchtspleet in. Maar de getallen zijn de RAA met de gebruikte buis / de gebruikte aansluiting ? :hide:

Als t SE is toch ff proberen in de Kontakt KT7. ? Zijn wel klein genoeg :P 8)

Ik probeerde net de ugt uit de kontakt op dezelfde manier te meten en ik krijg geen meting. Zal alle testleads nog eens nameten en de primaire draadjes zijn zoo dun dat t bekje van het testdraadje nauwlijks grip heeft, mm omgewisseld en dan geeft ie wel metingen dus ook geen lege batterij ofzo.. Nog ff verder kijken grmbl...

Edit /nou alles testdraadjes zijn goed... Ach laat ook maar ze moeten er toch uit. Dan kijk ik daarna wel weer...
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 16 mei 2018, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 16 mei 2018, 15:37

Grrmblw hebben we een plaatje voor :boos:
:lol: :lol:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 mei 2018, 16:05

Splinter226 schreef:Wattage zal wel niet 10 maar 5 watt zijn door de grootte ? Of valt daar niets over te zeggen...
Zier er wel naar uit, een watt of vijf.
Hoe moet ik de tekeningen interpreteren? Kan ik zien of het nou pp of se is ? Waar dient de bruine draad voor? Geen antibrom-wikkeling dus ? :think:
Er is toch maar één aansluiting "a" = anode, duidelijk geen balanstrafo (hebben er ook geen papiertje tussen).
Bruine draad is bedoeld voor antibrom, hoeft niet, kan ook om wat extra windingen te hebben of als tap voor het schermrooster.
Je vindt zo'n schakeling enkel in oude toestellen.Komt nog tepas om zoiets na te bouwen, zie je niet meer in nieuwere ontwerpen.Kost ook nog een deel van het uitgangsvermogen.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 16 mei 2018, 16:45

Ok, nou ik ga 'm eens in de KT7 zetten. Kijken wat 'ie doet =P~
Tnx.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 16 mei 2018, 19:14

Ze zitten al in de KT7. Zomaar in een keer goed aangesloten. ;-p Net een klein slagje groter dan die duitse ugtjes. En deze gaan een stuk harder op de 8 ohm bombardon/9710 combo. Zal het eens even een tijdje zo laten staan. Kijken of het bevalt.

En u moet ik weg , ergens kijken hoe of wat er nodig is om een afwasmachine aan te sluiten... Een beunhaas had daar een wasmachine en een afwasmachine op 1 wasmachinekraan gezet. Let wel, met een plastic soort van T splitsing et aan 1 kant van de T splitsing een afvoerslang als aanvoerslang?? Naja.. Ik ga dus maar eens kijken of ik een aparte wasmachinekraan ergens op de waterleiding kan zetten om die vaatwassert op aan te sluiten. Want een keuken die blank staat als je een van beide apparaten aan wil zetten is ook niet alles. Gelukkig had de beunhaas ook het laminaat gelegd, met dermate grote spleten tussen niet aansluitende delen laminaat dat de boel nu nog steeds niet naar boven is getrokken.... :lol: :D . Wat je noemt een geluk bij een ongeluk :lol: :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 16 mei 2018, 22:19

Was je soms zelf aan het beunhazen geweest :lol:
Zal het niet veder vertellen :rofl:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 16 mei 2018, 22:35

Hier behoor ik niet tot de mensen "met inzicht" dus dat zou zo kunnen lijken. :lol: Maar ik repareer veel fietsen voor mensen bijvoorbeeld, en doe gewoon veel dingen zelf. Natuurlijk niet in de laatste plaats omdat ik het geld niet heb om het uit te besteden :lol:
Als ik een rijbewijs had gehad was ik waarschijnlijk ergens wel het metier van beunhaas binnengerold. ; -) Veel mensen om mij heen zien mij als technisch. Maar ja, in het land der blinden...

Maar de constructie met de "afvoerslang"bleek toch de bij de wasmachine geleverde slang. Had ik nog nooit gezien als aanvoerslang,, maar goed, dan blijft dat plastic T stukje. Maar het is een gerenoveerde "kabouterwoning" ; heel klein. En alle leidingen zijn in de muur verwerkt. Maar ik heb toch twee mogelijkheden ontdekt om toch ergens een extra kraan tussen te moffelen, om dat rotte plastic te omzeilen. Is blijkbaar al het tweede plastic T splitsinkje wat de geest gaf. Afin, ik heb foto's gemaakt en ga morgen eens naar zo'n installatieshop. Kijken of ze me de juiste koppelingen kunnen leveren ;-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 17 mei 2018, 23:56

van https://www.dropbox.com/s/3cut9v8wzmift ... 3.JPG?dl=0
middels https://www.dropbox.com/s/ieilgg0tswwor ... 1.JPG?dl=0
tot https://www.dropbox.com/s/ehlajh9x0a1au ... 6.JPG?dl=0

Hoe is iemand geen beunhaas als zelfs ik dat werkend kan krijgen zonder fail? :lol:

Maar even over de ugts. Naar mijn bescheiden mening voor dit kleine rotversterkertje een zeer goede match. Immers, groter past niet. En dit klinkt toch niet verkeerd. En bij vlagen eigenlijk best wel goed ;-)

Ik denk eigenlijk dat hiermee voor de Kontakt KT7 het bevredigingspunt wel is bereikt. Meer valt er rederlijkerwijs niet uit te halen. *(De andere opties waren de ugts uit de LA214 in de Kt7 te zetten. En de flipsen WE in de LA214 te proppen.. Dwz alles uit hunner verband te trekken.)
*Being me, that is. ;-)

Sorry voor de links, maar de telefoon dumpt te grote bestanden en ook nog wiilekeurig op mijn schijf. Geef mij maar mijn reeds gevallen en niet 100% functionerende lumix. Die plaatst zich braaf in volgorde, zodat ik haar feilloos weet te vinden.

Enfin, ik loop weer eens achter;-)

Beter dan blind ergens achteraan hobbelen.

Want immers, met deze hobbie, bevooroordeel ik noch religie, noch economie, noch politiek en de ziekmakende marketing die al eeuwen van dat gruwelijke trio uitgaat

Geheel bezijden de focus.
Maar wel precies waarom ik dit uitvoer ;-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 18 mei 2018, 12:40

Is wel te merken dat 't tegen middernacht liep :o :lol:
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 20 mei 2018, 11:47

Ik heb het setje duitse ugts wat aanvankelijk in de KT7 zat nog eens gemeten.
We hebben rood en blauw (primair) en grijs en zwart. De ene geeft 594 Ohm weerstand tussen blauw en rood, en de andere 573 Ohm. O.L tussen de andere verbindingen onderling zoals te verwachten. Op beide 5 volt gezet secundair, maar ik krijg geen meting primair.... Weet je nog dat ik weerstanden in serie met de trafo en de EZ81 heb gezet vanwege de te hoge interne weerstand ?

Ah, met fel zonlicht of een hele felle lamp kan ik de volgende text ontwaren ; ausgangsübert(rager) 3V 9054 508 02. Ok, Dat moet zijn 2x Grundig Ausgangsübertrager BV 9054-508.02 ELL80/2xEl95 ... :shock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 mei 2018, 13:13

Zoiets ? is een BV trafo nr. maar anders.Wel een ELL80.
Als je 5V aansluit en er komt niks uit, onderbroken LS-wikkeling of verkeerde draad ?
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 20 mei 2018, 23:09

Gebruik je wel wisselspanning? Met gelijkspanning komt er niets uit, misschien alleen een beetje rook.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 20 mei 2018, 23:34

4.2 V via de Variac. Zelfde beproefde methode als voorheen. Rood en blauw zijn primair.
Enkel dat rood en blauw omgedraaid werden gebruikt. Dus rood naar de anode en blauw naar de voeding. Maar he, anders krijg je een grote peeep. De draaddikte is ook anders.

grijs en zwart zijn dik. blauw en rood flinterdun. Maar zo waren ze aangesloten en speelden ze in de KT7

Maar meer het google resultaat van 3V 9054 508 02

Het plaatje is identiek en dan herken je ook het grundig logo.
BV 9054-508.02 ELL80/2xEl95 is een google resultaat voor een verkoop van identieke transformatoren. Het Duitse resultaat is ( wellicht logischerwijs) de bron ;

https://www.ebay.de/itm/2x-Grundig-Ausg ... rmvSB=true

Waarmee dus inderdaad niet gezegd is dat die informatie klopt... (...)

Maar in mijn KT7 hadden deze ugtjes al bewezen daar eigenlijk niet echt geschikt voor te wezen toch? Zijn er nu dus ook uit verwijderd. Maar deze ugtjes moet toch ergens goed voor zijn geweest ?

Ah Buis, waar moet ik kijken in het schema ?

Ik snap ook niet hoe een ugt met 4 draadjes 2 x el95 moet voeden... :think:

Ik hoop enkel nog te achterhalen waar deze ugtjes werkelijk voor bedoeld waren. En ik zweer bij ehr, al mijn buizenbakken dat ik ehr niet snel meer dezelfde vraag zal stellen.
Die hebben immers voor de rest originele ugts. :hide:

SPOILER!! NIET VERDER LEZEN!!!

(Oops, neu, ik heb ook nog die chinese knollen, groter dan de flipsen wt22etc, met meerdere aansluitmogelijkheden, en dat ging toen heel hard brommen in een LA214 tot een eindbuis eruitvloog. (hetwelk natuurlijk ook best wel de buis zelf kon zijn die de pil van Drion tot zich had genomen...) Ik heb de aansluitmail erbij. en de sticker erop, maar dat is voor de :hide: volgende aflevering van "welke ugt hebben we nu in (T^&%*(%*^)naam ??" Maar die heeft label, afkomst en ik hoop daarmee dit topic in de voorzienbare toekomst toch nog zacht te landen :roll:

Ok de pica's. Echt niet makkelijk te lezen. En nog moeilijker op de gevoelige plaat vast te leggen...

P1070091.JPG

P1070092.JPG

P1070093.JPG

P1070094.JPG

P1070095.JPG

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 mei 2018, 12:37

Splinter226 schreef:4.2 V via de Variac. Zelfde beproefde methode als voorheen. Rood en blauw zijn primair.
Enkel dat rood en blauw omgedraaid werden gebruikt. Dus rood naar de anode en blauw naar de voeding. Maar he, anders krijg je een grote peeep. De draaddikte is ook anders.

grijs en zwart zijn dik. blauw en rood flinterdun. Maar zo waren ze aangesloten en speelden ze in de KT7
Die zijn dan zonder anti-brom wikkeling.
Maar meer het google resultaat van 3V 9054 508 02
Het plaatje is identiek en dan herken je ook het grundig logo.
BV 9054-508.02 ELL80/2xEl95 is een google resultaat voor een verkoop van identieke transformatoren. Het Duitse resultaat is ( wellicht logischerwijs) de bron ;
https://www.ebay.de/itm/2x-Grundig-Ausg ... rmvSB=true
Waarmee dus inderdaad niet gezegd is dat die informatie klopt... (...)
Idd, het geleuter erbij op die verkoopsmarkten is niet betrouwbaar, vraag maar aan Bert61 :(
Ah Buis, waar moet ik kijken in het schema ?
Even enkel het versterkerdeel om niet af te leiden :sure:
ELL80stereo.jpg
Is twee keer hetzelfde voor stereo.Ugt met 5 aansluitingen waarvan één met alleen een weerstand eraan, de antibrom.
Verder is er toonregeling langs de tegenkoppeling.
Ik snap ook niet hoe een ugt met 4 draadjes 2 x el95 moet voeden... :think: Is dan ook geen balanstrafo.Ik hoop enkel nog te achterhalen waar deze ugtjes werkelijk voor bedoeld waren. En ik zweer bij ehr, al mijn buizenbakken dat ik ehr niet snel meer dezelfde vraag zal stellen.
Die hebben immers voor de rest originele ugts. :hide:
Geloof je 't zelf ? :lol:
Ok de pica's. Echt niet makkelijk te lezen. En nog moeilijker op de gevoelige plaat vast te leggen...
Schrijf je het even op, tezij je 't zelf ook niet kan lezen :think:
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 21 mei 2018, 13:22

Bert61 (65) en nog niet wijs heeft 3 prachtge UGT ,s waar ik nog geen toepassing voor heb gevonden 3-5-8 ohm en aan de buiskant ? 15K 2 x4 K =8K voor 2xEL84 [-X Nee mooi niet 15K ofzo iets
Aangeschaft een paar jaar terug a 30-40 euro stuk

Ook in China verkopen ze precies wat je vraagt [-X ook niet geen trafo van 5K maar 4k 105€
En ook nog een factuur 49€ van de overheid erover terug gekregen van de chinees via Alieexpress 21€
Ga ze proberen op mn EL12 versterker Anne !

Blij altjd met je antwoorden in begrijpeljke taal althans je probeerd het voor me :D
:dank:

Terug naar “Versterkers”