Vraagje over een setje ugts

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Re: Vraagje over een setje ugts

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 mei 2018, 10:04

Oops. Ik had inderdaad nog een setje ebay ugts. ELL80, die bleken primair kort gesloten. :evil:
Die ELL80 buis wordt niet meer gemaakt ? in ieder geval worden veel toestellen gesloopt en de trafo's online te koop gezet met een wervende tekst. En zijn er altijd wel beginnelingen die erin trappen. :roll:

Voor de goede orde. De tekst op de Duitse Grundig ugts heb ik ontcijferd en opgeschreven, en aan de hand daarvan kwam ik op de beschrijving van Ebay. Gezien het schema van Ah!Buis zijn het dus ELL80 ugts.

En de RCA ugts van de openingspost spelen best wel leuk in de KT7.

De "chinezen" heb ik van een Nederlander op MP overgenomen. Die koopt er een stuk of wat setjes en verkoopt er hier wat van. Maar daarover later meer ;-)
In het land der blinden....

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 23 mei 2018, 11:13

De ELL80 bevat volgens mij twee EL95 in een glaasje. Dus die trafootjes kun je leuk voor een EL95 versterker gebruiken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 mei 2018, 14:23

RobertD schreef:De ELL80 bevat volgens mij twee EL95 in een glaasje. Dus die trafootjes kun je leuk voor een EL95 versterker gebruiken.
Klopt ! Is wel iets eigenaardigs, twee EL95 gebruiken minder gloeistroom dan één ELL80 :o
Dat een trafo gemaakt is voor een bepaalde buis in een bepaald toestel (voedingsspanning) wil niet zeggen dat het ermee niets anders kan.
Zolang de stroom (kernverzadiging) en spanning (vonkoverslag) maar niet groter wordt dan waar 't ding voor ontworpen is.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Terug naar “Versterkers”