kwaliteit versus quantiteit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

kwaliteit versus quantiteit

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 1:15

Heb afgelopen tijd verzamelde ugts en trafo's weer verkocht
Omdat ik me realiseerde dat ik mijn projecten niet afmaakte
en immer zat te gluren naar een ander project.

Aldus heb ik een project stop gezet
en met de gedachte "beter 1 dan geen" de rest buiten boord gezet.

Niet alleen maakt het fondsen vrij om iets echts mooi te bouwen

Maar ook doorbreekt het de impasse van teveel aan onaf gebouwde projecten.

Want ook al ben ik een noob

Dat kleine projectje blijft zeuren

Totdat het perfectie heeft bereikt

Binnen de mij mogelijke keuzes en te verwezenlijke waarheden.

Ik wil nu dus enkel nog afbouwen dit jaar.

En vooraleer dat is geschied mag ik niet anders

Tenzij ik een project verkoop.

Wat is uw mening? (reddit gelezen voor een paar weken ;-p)

In casu voor mij is dat de phonotrap in de LA 214 testen as is (andersbedraden, KT88 heeft het nergens gehad over een andere voeding behalve een choke, dus eerst anders bedraden) en anders uitvoeren gelijk gericht, gelijk AHBuis!'s voorschrift. De ugts wisselen in de LA 214A, want die zijn passend voor de KT7. LA 214 uitrusten met Flipsen W211 etc. en luisteren.

Afbouwen triode kloon DHT Rob. ingang bedraden.... wellicht het belangrijkste nog niet uitgevoerde voor mij. Hoewel ik dacht dat dit forum voor mij te hoog gegrepen was, wel mijn entree hier. En naar mijn bescheiden mening het beste nl forum. Maar wellicht vanwege AHbuis! voor wat betreft het navorsende oog qua schema. Dat heb ik nergens elders zo gezien. Met antwoorden in plaatjes. Omdat ze 1000 x meer zeggen dan woorden. Een schat aan kennis. @ the klick of a mouse. Grootmeesterschap. Robert next in line.

Binnen nu en 5 jaar moet ik dus mijn sublimatie in bouw bereiken, schat ik zo bruutweg in. qua interesseboog , etc. dus niet als levensverwachting ofzo. En daarna is het te energie slorpend voor de solarpannels? Alhoewel cryptomining het energie verbruik- equivalent van moderne europese staten kost?

My unsoliccited opinion is that this site will survive for say a ten more years just for the quality of content, and then, if the original knowledge is lost. It will wane and be forgotten.

Let wel, ik kijk enkel naar de high voltage/ buizen

Immers is dit al een revival.

try finding forgotten. it just does not exist

ok. now i :beer: speculate

RRRoept u maarr! ;-)
Laatst gewijzigd door Splinter226 op ma 28 mei 2018, 2:15, 4 keer totaal gewijzigd.
In het land der blinden....

democles

Re: kwaliteit versus quantiteit

Berichtdoor democles » ma 28 mei 2018, 1:57

Ja ik ken het gevoel.

Dan heb je tig onafgewerkte dingen liggen en je komt tot de conclusie van bezem er door en je vastbijten in 1 project.

Vergeet niet dat de rest van je projecten je gebracht hebben tot deze beslissing.

Zondert de rest was je niet zo ver gekomen,dus het voorgaande heeft echt een functie gehad.

Maar beslissingen moeten hoe dan ook gemaakt worden. (anders komt er niets af)

Vreet je vast in 1 of 2 projecten en hou het daarbij.

Is moeilijk,maar geeft uiteindelijk meer voldoening, van ik heb iets gemaakt wat er niet was en nu wel! :rock:

Totdat het perfectie heeft bereikt

In de ogen van de maker is perfectie een utopie :wink:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 2:21

utopie? neu. perfectie is de gedroomde realiteit ;-) Haalbaar in de betreffende schakeling, met de betreffende onderdelen. Immers meer is of niet verantwoord ( dure koppelcondensatoren voor een goedkoop versterkertje) of niet haalbaar, (kleine uitgangen, want meer past er gewoon niet) Etc.

Maar dat betreft nabouw. zit voor een SE el84 toch stiekum dus te denken om te laten wikkelen. Will Blauw = AE Europe. Kan ik de naloopprojectjes goed spelend de deur voor uit doen. Mits ik de triode even afbouw. ;-p Moet toch iets leuks hebben spelen.

De triode mist de phonotrap. Maar ik heb nog meer liggen....

En ik heb uit onwetendheid wel slechte versterkers verkocht.
Maar als ik het weet, kan dat niet meer.
Voor mij is het toch een soort van vertraagd groeiproces. Voor mij dan.

Ik kan weinig uitgeven aan veel , of veel aan weinig. Nochthans ben ik gebonden aan hetzelfde budget. Vandaar die idee Fix.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op ma 28 mei 2018, 2:43, 4 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » ma 28 mei 2018, 2:26

Zonder dromen maak je niets.

De rest is proberen :lol:

En ik heb uit onwetendheid wel slechte versterkers verkocht.
Maar als ik het weet, kan dat niet meer.

1 ding tegelijk dan komt het wel goed.

Een ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel.

Met een AE trafo red je het niet,het gaat om het totaal plaatje.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 2:54

Het is een raar idee. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat de muzikale beleving via buizen intrinsieker is. ie. minder volume om een indringender resultaat te verkrijgen.
Ik ben nu gestopt met blowen ( wiet hasj) maar dan is bij mij de volumeknop zoek. tot het overstuurd. Dus zocht ik naar manieren om dezelfde beleving te hebben zonder de buren van hun nachtrust te beroven.

Buizen dus. Onderhand blow ik nog nauwlijks. 1 x dit jaar met blowend bezoek. met wakkere buren tot gevolg. Mijn gehoor is dan niet bevredigd tot het maximum. tot ik overstuurgedrag hoor. Daar ben ik dan wel vatbaar voor. Niet meer voor rede ofzo.

Dus een paar watt, direct in je oren. via buizen.
Totaal van de wereld

Want , helaas, waar 90 % relaxed wordt van thc, wordt ik er hyper van. en paranoia. Moet een hoop alcohol pompen om de paranoia onder controle te krijgen. Afin. ; niet blowen dus. ;-)

Maar nog steeds bezig om de vraag en aanbodzijde in mijn geest op 1 lijn te krijgen. ;-) lOL

Hoe dan ook, waar de cijfers waarschijnlijk anders zeggenis het geluid van buizen overal constant. Als ik buiten zit hoor ik hetzelfde. Bij transistors draai ik speakers en is er verloop. Bij buizen hoor ik buiten zoals binnen. Wat ik zeg. Intrinsiek. Maar in mijn geval kan het nog heel veel beter.. ;-)
Laatst gewijzigd door Splinter226 op ma 28 mei 2018, 3:08, 1 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » ma 28 mei 2018, 3:06

Ja dat is de buizen verslaving :D

Ga eens op een mooie dag als deze in een weiland of een park zitten en luister dan naar de dingen die om je heen gebeuren.

Vermijd drukke plekken!

En luister naar wat de natuur je verteld,neem de rust er voor en probeer je niet te bemoeien wat er om je heen gebeurd!

Alleen luisteren.

Probeer te genieten van het geluid alsof je naar muziek luistert.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 3:15

Democles. Ik leef welliswaar in Amsterdam, maar behalve een trein een paar keer per dag, zit ik toch tussen wallen. ik , en mijn buren hebben open tuinen, hekjes voor t jonge grut, maar geen huizenhoge grenzen.Rust is ook hier te vinden. Sterker nog, ik kan ook de versterker uitlaten. En luisteren naar insecten, katten, buren die in de verte brabbelen tegen elkaar. Dat is het hem juist.

Als ik speel moet het kwaliteit zijn. en niet zozeer luid alswel puur.

Als het dan eens regent zet ik de deuren open, laat de lucht door de ruimte stromen en zet mijn versterker lekker aan, en laat de muziek vloeien. Dan, en in al wat slecht weer heet is mijn tijd.

Als mensen buiten zitten zal je mij niet horen.
Ik ga verloren
In het geweld van het weer ;-)

Maar het kan beter ;-)

( moet ik geen joint roken want dan hoor ik wat elke buur roddelt en zegt en krijg ik de bijna onvermijdelijke anti reactie.) helder horend bestaat niet. Niet blowen dus.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op ma 28 mei 2018, 3:37, 1 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » ma 28 mei 2018, 3:29

Als ik je verhaal zo lees zit je nog te veel opgesloten in je woonomgeving.

Je moet er op uit! :shock:

Ga ergens heen waar het stil is!

Ja echt stil,geen buurman op 100 Meter,geen katten,kinderen etc,. Niets nada,kijk om je heen en vergeet de dingen die je gewend was,alleen luisteren(zonder Blowtje). :D

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 3:47

Je bedoeld, ergens heen gaan.Zonder doel.?
Beter in de herfst of buiten het seizoen.
Anders is planning al een dagtaak.

Maar je hebt gelijk.
Ik ben een kluizenaar.

Vandaag nog een bbq mogelijk gemaakt voor een vriendin
Ook weer een mooi plekje in een park (je)

En ja, ik ben degene die de bbq en de drank brengt, Als achterliggende organisatorische waarde. Middels een bakfiets.

Dat is mijn actieradius tegenwoordig.

Ofik moet weer eens een treinreis gaan plannen .....
Ik heb veel gereisd als student. want toen had ik een fake dubbel inkomen en heb ik er dus gebruik van gemaakt. Veel gereisd. Maar als je tussen de regels leest en mensen voor evenwaardig ziet, weet je dat de manier verschilt, het uiterlijk vertoon zo je wil, maar in wezen is het 1 pot nat.

Dat gezegd zou ik graag weer eens een paar maanden buiten Europa, het donkere continent vertoeven. Maar het mag niet.

Nog niet.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 4:05

Maar nooit meer zal ik met europese muziek
met een oude walkman in een indiase trein liggen die voor 48 uur doorreist, om van begin tot eindbestemming te komen.

De muziek immers, zal niet meer uit de toon vallen.
De bril autogrey, zal niet meer zwart worden bij februari bewolkt weer.
Of juist dus wel. want het licht IS anders daar,
Bij de evenaar.

Als laatste reis zal ik daar gaan
Daar waar het licht echt is
En daar zal mijn ziel het licht (weer) zien. :proost: :beer:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 28 mei 2018, 4:15

music is the last living muse
she will again bring forward
all the muses