Cmoy hoofdtelefoonversterker en een vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

widea

Cmoy hoofdtelefoonversterker en een vraagje

Berichtdoor widea » zo 24 jun 2018, 14:19

Beste doehetzelvers,

Het werd tijd om mijn oude "The Headphone Amp" hoofdtelefoonversterker met een OP-50 uit de Elektuur te vervangen door een Cmoy schakeling.
IMG_20180621_200119-klein.png

IMG_20180623_130330-klein.png

IMG_20180623_130912-klein.png

Het aluminium kastje bouw ik weer in een ander plastic kastje.

Eigenlijk wil ik geen potmeter aan de ingang gebruiken. Maar het ingangssignaal (afkomstig van een DAC) is te hoog en het regelen van het volume via de computer gaat 'm dan niet worden omdat er teveel ruis meekomt.

Zou ik een weerstand in serie met het ingangssignaal kunnen zetten om het af te zwakken? Of toch maar een potmeter?

Groet,

Cor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door widea op zo 24 jun 2018, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Cmoy hoofdtelefoonversterker en een vraagje

Berichtdoor Henkjan » zo 24 jun 2018, 15:56

Hallo Cor, welkom hier.

Als je een vaste verzwakking goed genoeg is, kan je een spanningsdeler er vast in solderen, wil je wel kunnen regelen tijdens t afspelen dan ontkom je niet aan een potmeter. of zo'n stappenschakelaar met tig weerstanden.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 24 jun 2018, 15:56

oh ja, zou je ajb de afbeeldingen willen uploaden?
Dan kunnen we ze over een tijdje nog zien.

zie: viewtopic.php?f=2&t=2#p1502186
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 jun 2018, 19:13

Maar even gaan googelen wat Cmoy wel mag zijn.
Blijkt een OPA-2132 in gebruikt.Komt goed uit, OP-50 zegt me niks :?
Met een paar trimpotjes erbij is de versterking in te stellen tussen de oorspronkelijke 11x en ong 2½x.
Op je foto's zag ik al 0,47µF condensators, beter dan die 100n van 't schema, die zijn wat klein.
Zoiets dus,
wasCmoy.jpg
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

widea

Berichtdoor widea » zo 24 jun 2018, 21:30

Henkjan schreef:Hallo Cor, welkom hier.

Als je een vaste verzwakking goed genoeg is, kan je een spanningsdeler er vast in solderen, wil je wel kunnen regelen tijdens t afspelen dan ontkom je niet aan een potmeter. of zo'n stappenschakelaar met tig weerstanden.

Een vaste verzwakking is voldoende. Ik zal kijken of een weerstand in serie voldoende is.
En ik heb de afbeeldingen geupload.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 24 jun 2018, 21:33

widea schreef:En ik heb de afbeeldingen geupload.
:goedzo:

widea

Berichtdoor widea » zo 24 jun 2018, 21:46

Ah!buis schreef:Maar even gaan googelen wat Cmoy wel mag zijn.
Blijkt een OPA-2132 in gebruikt.Komt goed uit, OP-50 zegt me niks :?
Met een paar trimpotjes erbij is de versterking in te stellen tussen de oorspronkelijke 11x en ong 2½x.
Op je foto's zag ik al 0,47µF condensators, beter dan die 100n van 't schema, die zijn wat klein.
Zoiets dus, wasCmoy.jpg Anne

De OP-50 is een hele oude opamp en wordt daarom allang niet meer gemaakt. Het ic werd gebruikt in een schakeling van de Elektuur uit 1987 voor een hoofdtelefoonversterker. Die versterker gebruik ik nu nog maar vanwege de hoge leeftijd wordt het tijd voor een andere.

De 'Cmoy' hoofdtelefoonversterker ter vervanging van die hele oude hoofdtelefoonversterker uit de Elektuur is een populaire schakeling (maar zo te zien niet in Nederland), gemaakt door de heer Chu Moy (https://en.wikipedia.org/wiki/CMoy).
Het is op basis van een OPA2134 die voldoende capaciteit schijnt te hebben om een hoofdtelefoon aan te sturen. Ik meen dat deze hier wordt getest: https://www.youtube.com/watch?v=qtDAbVe76h8

Het is een goed idee om trimpotjes te gebruiken, maar ik heb de schakeling in een nogal klein kastje gebouwd. Er is geen ruimte voor.
Ik denk dat ik de versterking handhaaf (5 keer) maar het ingangssignaal verzwak met een paar weerstanden. Dan kan ik het volume regelen met de pc.

Groet,

Cor

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 jun 2018, 23:27

De versterking met 10k naar 1k is 11x !
Het ingangssignaal verzwakken is een mogelijkeid, is zelfde als met een pot-meter.
Maar eerst verzwakken en dan weer versterken is niet de mooiste manier.
Is met een volume-regeling meestal onvermijdelijk maar voor een vaste oplossing toch tweede keus.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

widea

Berichtdoor widea » ma 25 jun 2018, 6:15

Ah!buis schreef:De versterking met 10k naar 1k is 11x !

Ik ben vergeten erbij te zeggen dat het een Cmoy schakeling is waarvan de versterking is aangepast, zie http://diyaudioprojects.com/Chip/CMoy-Grado-RA1-Headphone-Amp/, een versterking van 5.1x. Dat is de schakeling die ik heb gebouwd.

Terug naar “Versterkers”