Gepruts met een PP EL84 cloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Gepruts met een PP EL84 cloon

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 aug 2018, 20:12

Splinter226 schreef:Maak de elco los. (onderbreek het circuit? ) en zet 'm in gang? Ok. Ik krijg ver na dato een breinverbranding. Waar is de ehbo? Zeker geen plaatje om mijn te kleine brein aan een ingeving van begrip te helpen ? :hide:
Ja los, alsof ie er niet in zit.Het is die elco die de gelijkrichter het leven moeilijk maakt met stevige laadpulsen.Als er iets mis is in de versterker zodat de stroom tegroot wordt zijn de laadpulsen ook groter, kan net teveel zijn.Zonder de elco heeft de buis 't veel gemakkelijker, als het dan gaat kun je tenminste meten of er ergens iets niet klopt.
Wacht. Kan ik de GZ34 in een LA224 rammen en die zo testen? of gaat er dan daarin weer wat stuk als het toch de GZ34 blijkt te zijn?
Zolang er geen kortsluiting in die buis zit kan 't geen kwaad.Gaat ie daar ook vonken, niet aandringen (uitzetten dus) kan wel tot sluiting leiden.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 20:49

Ah!buis schreef:
Splinter226 schreef:Maak de elco los. (onderbreek het circuit? ) en zet 'm in gang? Ok. Ik krijg ver na dato een breinverbranding. Waar is de ehbo? Zeker geen plaatje om mijn te kleine brein aan een ingeving van begrip te helpen ? :hide:
Ja los, alsof ie er niet in zit.Het is die elco die de gelijkrichter het leven moeilijk maakt met stevige laadpulsen.Als er iets mis is in de versterker zodat de stroom tegroot wordt zijn de laadpulsen ook groter, kan net teveel zijn.Zonder de elco heeft de buis 't veel gemakkelijker, als het dan gaat kun je tenminste meten of er ergens iets niet klopt.
Wacht. Kan ik de GZ34 in een LA224 rammen en die zo testen? of gaat er dan daarin weer wat stuk als het toch de GZ34 blijkt te zijn?
Zolang er geen kortsluiting in die buis zit kan 't geen kwaad.Gaat ie daar ook vonken, niet aandringen (uitzetten dus) kan wel tot sluiting leiden.
Anne

Wil ik de GZ34 uitsluiten als boosdoener? ja. Steek ik hem in een andere versterker om sluiting te krijgen en gaat dan netjes de zekering ter ziele?
Maar ok. Om in de der tafel gelegde patient te meten en te weten de eerste voedingselco, moeten alle verbindingen los, want anders mismetingen. Dus dat dan maar eest. ( Sjezeus. een nieuwe jj elco ook al niet goed ???? )
In het land der blinden....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 aug 2018, 21:05

Splinter226 schreef: Wil ik de GZ34 uitsluiten als boosdoener? ja. Steek ik hem in een andere versterker om sluiting te krijgen en gaat dan netjes de zekering ter ziele?
Maar ok. Om in de ter tafel gelegde patient te meten en te weten de eerste voedingselco, moeten alle verbindingen los, want anders mismetingen. Dus dat dan maar eest. ( Sjezeus. een nieuwe jj elco ook al niet goed ???? )
Als er een zekering is en de GZ34 in sluiting dan smelt ie.Zonder zekering en onmiddelijk uitschakelen als het vonkt volstaat, de trafo en eerste elco kunnen wel tegen een stootje (eventjes)
De elco losnemen is niet omdat ie niet goed zou zijn.Enkel om de gelijkrichter wat te ontlasten om te kunnen meten met de spanning erop.
Nu is 50µF als eerste C wel op de rand van wat mag, beeje zwakke buis en krak-spetter.Veiliger is bijv.32µF.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 21:22

Ah!buis schreef:
Splinter226 schreef: Wil ik de GZ34 uitsluiten als boosdoener? ja. Steek ik hem in een andere versterker om sluiting te krijgen en gaat dan netjes de zekering ter ziele?
Maar ok. Om in de ter tafel gelegde patient te meten en te weten de eerste voedingselco, moeten alle verbindingen los, want anders mismetingen. Dus dat dan maar eest. ( Sjezeus. een nieuwe jj elco ook al niet goed ???? )
Als er een zekering is en de GZ34 in sluiting dan smelt ie.Zonder zekering en onmiddelijk uitschakelen als het vonkt volstaat, de trafo en eerste elco kunnen wel tegen een stootje (eventjes)
De elco losnemen is niet omdat ie niet goed zou zijn.Enkel om de gelijkrichter wat te ontlasten om te kunnen meten met de spanning erop.
Nu is 50µF als eerste C wel op de rand van wat mag, beeje zwakke buis en krak-spetter.Veiliger is bijv.32µF.
Anne

Ah. Ikke snap. Toeval wil dat ik 4 x 32 uFx2 450V JJ heb liggen. Dus makkelijker om de eerste elco 32 uF te maken ;-) Toch, Wellicht?
Had eerder al ergens gelezen dat de originele 40 uF vervangen voor 50 uF al de goden verzxoeken was, als de boel gaat verlopen. Er zit immers niet voor niks een tolerantie voor aan 20 a 30 % etc op en voor negatief tot 50 % ? Soit. Dat wordt de eerste actie.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 13 aug 2018, 8:27

Je snapt het wel Maar je doet niet wat Anne wilt ! [-X
En ga je weer je eigen weg [-(
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 13 aug 2018, 10:43

Bert61 schreef:Je snapt het wel Maar je doet niet wat Anne wilt ! [-X
Nee nee, ik wil niks !
Iedereen doet maar :rock: en als 't mis gaat; mij de schuld niet geven :sure: ,gewoon abuis :lol:
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 13 aug 2018, 11:40

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Je snapt het wel Maar je doet niet wat Anne wilt ! [-X
Nee nee, ik wil niks !
Iedereen doet maar :rock: en als 't mis gaat; mij de schuld niet geven :sure: ,gewoon abuis :lol:
Anne

Ja Abuis :lol:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 19 aug 2018, 21:31

Fiets 4 gestolen, moest weer wat in elkaar prutsen. wel tot de kogels en het vet! En nu in de action roestvbestendige hammaerite, met lelijke rode verfspatten tegen directe verkoopwaarde en een ander type sloten. Er is een lokale dief die weet dat mijn fietsen goed zijn. grrr. En mijn kittens moeten aan de man gebracht worden, en een vrouwmens wat moeilijk doet. Afin. ff afgeleid. De vraag is nog steeds deze ; De 5C4M heeft die nu 4 of 32 uF als eerste capaciteit nodig? En dat is dus de max waarde. Dus wil ik dus de waarde die daaronder ligt? Ik meen dus ook ergens de 4 uF te hebben gezien. Maar heb het niet kunnen vinden na een uurtje googelen. Mijn verkoper op Ebay al benaderd. Een (paar te bestellen )
enkele 450/630 v exemplaren zouden dus kunnen dienen als de nodige buffer om die beruchtte 5C4M in dienst te nemen?

Het staat in geen enkel datasheet wat ik kan lezen. Maar is natuurlijk in economisch oogpunt wel een handig detail in hetgeen wij delen als kennisdomein ;-) Anne, jij zegt 32, maar behalve een andere reageerder hier (ff naam kwijt) meen ik 4 uF ook ergens in een ebay add te hebben gezien. Ik kan het niet terugvinden. Dat, en we spreken over een enkele elco. De eerstvolgende? Correct?

Wil dus de juiste condensatoren, ehr elko's bestellen. ;-) Mijn dank, bij voorbaat is uitmuntend, overweldigend, bevredigend enz. (huh?) lol.
Bert61, indien de eerste reactie niet gekscherend is zal ik je volgende bijdrage serieus nemen ;-0))

democles

Berichtdoor democles » zo 19 aug 2018, 23:00

Ah!buis schreef:Die rus 5C4M is wel iets te licht met max 140mA gelijkgericht.Voor de vergelijkbare 5Y4 is de eerste C 32µF.

Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 19 aug 2018, 23:10

Die C na de gelijkrichter heeft geen vaste max waarde :(
Het hangt af van de serieweerstand in het circuit trafo-gelijkrichter-elco.
Voor de 5Y4 (die dezelfde heet te zijn) is opgeven 20µF max bij een serieweerstand van 50Ω.
Kleinere serieweerstand=kleinere C .Maar beter niet boven 32µF gaan in verband met de herhalende laadpulsen in bedrijf (de max met een bepaalde serieweerstand is om de inschakel stoten niet te groot te laten zijn)
De serieweerstand is de ohmse weerstand anode-middentrafo(massa)+weerstand 230V primaire.
Is niet helemaal juist maar met spanningprimair=~spanningsecundair mooi genoeg.
Weet wel dat deze buis niet zo sterk is als de GZ34, max afgeleverde stroom 140mA bij 300V !
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 20 aug 2018, 15:15

Dit is het antwoord van de verkoper ; Up to 40 mF should be OK if total effective anode impedance per anode is min. 50 Ohm. If the filter input capacitor is more than 40 mF or transformer winding is very low impedance you have to use the resistor to limit the startup anode current. Usually it is used with CRC filter with first 5-10 mF and last 100-200 mF capacitors or LCLC filter. Hope that helps.

Maar ik begrijp dat ik ze maar een mooi plaatsje in de kast moet geven ;-) Tnx.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 16 sep 2018, 4:32

ok. Die versterker staat nu wel heul lang op zijn kop op mijn ehr bureau. Gewoon ff een dulle dombo vraag. 1 capaciteit verlagen. De eerste toch? Want in praxis zit er een dubbele, . Zelfs het hier opperen heeft al en louterend resultaat. Maar ik herinner me tienmaal een boos forumlid dat ik niet goed lees? of was dat de zwarte aanslag? Op een schakelaar? Hm. Ik weet dat ik nog steeds niets weet. En slechts dankzij grootheden op fora kan floreren tot pseudo techneut;-) Hoewel ik dus als zodanig heel veel minvermogende mensen kan helpen waar daadwerkelijke kennis gewoonweg onbetaalbaar is. Geen excuus. Wat is de waarde 32. Zet er eentje in Het is immers maar een capaciteit.

Zei het laatst nog tegen iemand. Als zelf einde drion dinges, is een klein circuitje met een opgeladen hoogvoltage elco toch eigenlijk heul kost effectief? Maar je mag het niet op de markt brengen. Wat ik dus ook niet betoog.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de print hier is te bestellen , De BOM daar (bestelliijst) En de fouten elders worden uitgelegd. Defacto dacht ik aan device hier , voeding daar. En niet samen te bestellen. Afin. Morbide. Maar wel genoeg reserve inbouwen. Ultimate een mogenlijkheid tot eigen keuze. En indien goed vormgegeven ook gratieus en met garantie op GEEN lijden. Zoals gezegd. morbide. Niemand op het oog. Vergeef me.

Stiekum was de gedachtte om enkel het device te verkopen. Zonder de lader. Opdat het laden zelf de reden en de wilskracht zouden zijn. Maar zoals we allemaal weten zijn dat ideële gedachten die door het leven worden ingehaald...

Afin. U bent een morbide gedachte (circuit) rijker?

Anders ga ik slachtgereedschap verkopen. Koosjer, hallal, of gewoonweg wreed.

Of zal ik ijveren voor een keurmerk? Humaan DOOD

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 16 sep 2018, 11:58

Ik heb grote moeite te lezen wat je schrijft
Ehr buro ?
Praxis bouwmarkt ?
Dulle dombo
Zelfs het hier opperend Louterend resultaat tienmaal boos forum lid of was dat zwarte aanslag
Dat staat in 3 zinnen Splinter
Ik doe mn best en ben een slechte lezer
Maar zo snap ik er helemaal niets van

peetey

Berichtdoor peetey » do 22 nov 2018, 19:44

en toen werd het mega stil....
overigens als je iets van een bepaalde buis wilt weten gewoon in google typen: datasheet tube 5C4M
dan krijg je vanzelf alle info die je nodig hebt!

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 30 nov 2018, 18:43

Oeff. Ik heb gedaan wat Anne zei, de eerste capaciteit overgeslagen. Nieuwe buis. Een betrouwbare rus erin en spelen maar. Speelt alweer een paar maandjes. Voor mijn afwijking blijkt 2x 2 EL84 in triode toch nog tot overlast te kunnen zorgen. 4 watt met philips weergevers in een zelfbouwbehuizing kunnen alsnog snoeihard... En mijn doel was hufterproof maar met geluidsverzadiging voor de audio ehr idioot.
Mijn volgende zelfbouwproject wordt dus een EL84 single ended. In triode. (ik heb de speakers) Maar liefst WEL met toonregeling. (pc-> tv> versterker) Want nu gaat het via m'n tv. En die heeft een toonregeling. Maar die speelt NIET op neutraal. (Philips) En ben nog geen betaalbare usb dac tegengekomen die dat resultaat kon verbeteren. enfin. ;-) Waar zijn de buizenheren mee bezig deze winter? Ik ben benieuwd. Overigens heb ik nog wat transistorversterkers staan met probleempjes. Kan dat hier ook ? Ik ga weer lezen ;-)

democles

Berichtdoor democles » za 01 dec 2018, 1:16

Mooi dat je eerst weer gaat lezen,Psycho, Splint.......... :mrgreen:

Transistor kan hier ook,maar ja wat moet je met een handje vol zand als buizen je sound is?

Terug naar “Versterkers”