Trafo Transplantatie LA 224 B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Trafo Transplantatie LA 224 B

Berichtdoor Splinter226 » do 05 jul 2018, 15:01

Al geruime tijd was ik op zoek naar een moderne voedingstrafo om de oude te vervangen. Met de kwakkelende voeding in de EL84 PP kloon van oud lafayette ijzer, had ik een advertentie geplaatst waarin ik een Bocama /LaFayette LA 224 B voeding zocht. Ik kreeg een aantal reacties waarin mensen mij waarschuwden voor de oude voeding. Te krab bemeten, en met oplopende netspanningen smolten ze door of vlogen in brand. Een van de reacties noemde echter ook een passende vervangingstrafo ; De Hammond 370HX. En inderdaad ; secundair 275 - 0- 275, 5V 3A, 6.3V 6A . Gewoon verkrijgbaar. Vandaag besteld, morgen in huis.

Met 105 euro niet echt de goedkoopste, maar ik had de mijne al opnieuw gespoten, en, naja geheel gereviseerd. Dus. Na het lezen van al die horrorverhalen over in brand vliegende Bocama's was die van mij op de plank beland en stond daar dus maar stof te happen. Ik heb wel het vermoeden dat er twee versies van de LA 224B voeding zijn. De 0 en 2x 115V en de 0-220. En dat de versie met de 2 115V wikkkelingen iets meer kon/ kan hebben ? Enfin, dat weet ik niet zeker. Ik heb dus de Hammond 370 HX bij Jukeboxrevival besteld.

372jx-b.jpg

370HX.pdf

P1070206.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 05 jul 2018, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
In het land der blinden....

Splinter226

Re: Trafo Transplantatie LA 224 B

Berichtdoor Splinter226 » do 05 jul 2018, 15:18

De boorgaten on het blik van de Hammond liggen idd op 1 lijn met de gaten van de oude voedingstrafo en dus met de gaten op het chassis. Ik heb geen foto's gemaakt van de trafo zoals die uit de doos kwam. Daarom boven even een plaatje van internet. Ze zien er in die serie toch allemaal eender uit. Maar met de gaten, houdt het "pasklaar en drop-in "ook wel op. Met de kappen erop gaat die niet passen. Als je tenminste de kap nog op je LA 224B wil zetten. Als ik dat niet had gewild, had ik ook de TRA 400 van Jan Wuesten er wel in kunnen zetten. Hoeft er enkel een gat in de kap als je die toch nog wenst te gebruiken ;-0) Maar goed. Kapjes eraf halen dus. Primair hebben we ook niet alle aansluitdraden nodig.

300s-240.gif
bruin en zwart knopen we aan elkaar. En blauw en wit gaat het primaire circuit van de versterker in. De rest van de draden heb ik dus afgeknipt. en een krimpkousje om het uiteinde geplaatst. Blauw en wit heb ik tussen het blikpakket en de wikkelingen naar de andere (onder-) kant weten te wurmen. Scheelt weer boren in het chassis.

P1070199.JPG

P1070201.JPG

P1070203.JPG

Ofwel kan je wellicht de kap van de oude voedingstrafo gebruiken. Ofwel kan je de bovenkant af plakken met zwarte duct tape. Ik had nog een kapje in de rommeldoos. En met wat knipwerk met de metaalschaar kon ik die iig zo krijgen dat de draden onder het kapje te vouwen zijn.

P1070204.JPG

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 05 jul 2018, 15:33

Niet vergeten de grijze draad weer aan het kale blik vast te zetten. Bouten door de trafo en klaar. Tenminste, de trafo zit, en de kap die past.

P1070208.JPG

P1070209.JPG

Nu nog aansluiten. Simpel want de oude aansluitdraden hangen nog los. Blauw en Wit dus naar de netschakelaar en de zekering, of hoe je het zelf hebt zitten. Rood en rood naar de HS op de GZ34 en rood -geel naar de nul op het chassis.

En dan ?
300sch.jpg

Dan hebben de gloeiwikkelingen ineens twee draden plus een centertap ? :think: Ik snap dat ff niet. Kan me maar twee mogelijkheden voorstellen. Of ik bind de twee gekleurden voor de 6.3V samen en de centertab naar de andere pin? of CT naar de nul en de gekleurde draden naar de twee pinnen voor de gloei op de buis ? Groen en groen en groen-geel center tab. (CT) Zal de laatste optie wel zijn, maar aangezien ik dat niet zeker weet (nog nooit zo gezien) wacht ik even het oordeel van de experts af....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 05 jul 2018, 17:07

Een tekeningetje :D
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 jul 2018, 17:28

Die kan zo hierbij

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 05 jul 2018, 18:15

Zat het plaatje heel ff op me in te laten werken. Maar natuurlijk, de 6.3V gloei wordt immers al aan aarde gelegd middels de 100 Ohm potmeters.
Geel/zwart wel aan aarde leggen geeft waarschijnlijk een hele mooie brom. Enfin. Zo wordt de trafo aangesloten. En daarmee is de transplantatie een feit. Later even wat voltages meten ;-)

Heer Ah!buis ; Wederom diep respect voor de prompte reactie, het delen van inzicht en de houding van ; Geen woorden maar plaatjes! :goedzo: :goeie: :yeah: :rock: =D> =D> :-" :-({|= \:D/

Volgende topic wordt LA 224 B modificaties. Want we weten al dat er per EL84 een eigen kathode weerstand met bijbehorende elko moet komen. simpelweg omdat zelfs perfect gematchte quadjes anders verlopen. Heet ook wel auto-bias :roll: Dus voor betrouwbaarheid van de schakeling etc. Maar wat doen we bijvoorbeeld met de fasedraaier?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 05 jul 2018, 19:02

Wel ontbrompotmeter of middenaftakking gebuiken, niet beide !
Voor twee eindbuizen parallel wel verstandig om wat kleinere (gemeenschappelijke) lekweerstand te gebruiken.De fasedraaier moet dan een wat zwaardere belasting kunnen trekken,tenzij er nog een buffertrap tussen zit.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 05 jul 2018, 20:51

Hier zitten nieuwe ontbrom potmeters in van de dumpshop. Kwaliteit gewaarborgd. Voor de rest een nieuw topic. ? Dit topic is klaar? Vanwege titel eigenlijk. Of zal ik nu even de tig pagina;s van Willenswaaard invoegen? en 1 klein tekeningetje? ( Oops, ) Traag als ik zal het zijn. Denken, doen, zijn, etc. Kleine stapjes tzt. Ok zag vandaag voor het eerst waar de fsaedraaier moest zijn gelokaliseerd. Wilde dus eigenlijk beginnen met dat plaatje in een nieuw topic. Tsja, ik ben nog geen soldeerlip in alle trafo's op deze planeet. LOL.

Dit topic was bedoeld voor mensen als ik die niet weggooien wat was, wat is en wat zal zijn, maar exemplarisch een wezen of voorwerp in stand/leven zullen houden om de intrinsieke waarde te bewijzen en te waarborgen. Niet als massa, maar als gelimiteerd kwaliteits object dan wel individu.
:think: :think: ](*,) :beer:

democles

Berichtdoor democles » do 05 jul 2018, 22:15

:proost: :beer: :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 05 jul 2018, 22:23

Goed streven hergebruiken in plaats van oud ijzer :goedzo:
Ik heb ook nog een afdankertje van Lafayette
De voorganger van de 224
Een met ECL86 ook stereo Die wil ook ombouwen naar iets met pcl86
Ik heb alle buizen ook een kist alleen geen tijd .
Het moet echt wat afkoelen , in korte broek met een soldeerbout is link,
Een soldeer klodder op mn broekspijp is niet zo heel erg maar op mn witte stekke :shock:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 05 jul 2018, 23:13

Splinter226 schreef:Dit topic was bedoeld voor mensen als ik die niet weggooien wat was, wat is en wat zal zijn, maar exemplarisch een wezen of voorwerp in stand/leven zullen houden om de intrinsieke waarde te bewijzen en te waarborgen. Niet als massa, maar als gelimiteerd kwaliteits object dan wel individu.
:think: :think: ](*,) :beer:
Nieuw draadje "De filosofisch verantwoorde versterker" ? :lol:
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 12 jul 2018, 23:15

Ah!buis schreef:Wel ontbrompotmeter of middenaftakking gebuiken, niet beide !
Voor twee eindbuizen parallel wel verstandig om wat kleinere (gemeenschappelijke) lekweerstand te gebruiken.De fasedraaier moet dan een wat zwaardere belasting kunnen trekken,tenzij er nog een buffertrap tussen zit.
Anne

Snap ik ff niet. Deze is behalve nieuwe onderdelen gewoon opnieuw opgebouwd als 1 op 1 copie. dwz met ontbrompotmeters. (Zou ik nu ook niet meer doen) En midden aftakking wil hier zeggen? 0 van trafo aan chassis toch? Ho! Stop! . Ik heb niks anders gedaan dan de trafo vervangen hier. En elke EL84 een eigen ontkoppeling via de kathode geven. Aangezien origineel 5 wat 130 Ohm was begroot, heb ik er 3 watt 270 Ohm en 100.000 ( 100 K ) Ohm 2 watt parallel van gemaakt. Kwam ik uit op ook 270 Ohm per kathode. Ik had nog FC elko's van Panasonic liggen. 220 uF Hoop dat dat hier kan in deze toepassing ?

Wat betreft modificaties zie ik door de bomen het bos niet meer. Maar voor deze lijkt het me zo goed. Vandaag kwam een kwartetje russen aan. Gelijk gemeten. Mijn enige probleem is mijn pre buisjes waarvan ik nooit de kwaliteit weet. Eigenlijk een beetje het grote euvel voor de doe hetzelf kleundert met buizen.... Hoe weet je nou of ze nog koosjer zijn, voorbij niet dood....
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 12 jul 2018, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 jul 2018, 23:22

Elco's kunnen als het minstens 16V types zijn.
Sommige trafo's hebben een midden bij de gloei, komt er 3,15-0-3,15 uit.
Als je dan die 0 aan massa zet en een ontbrom-potmeter gebruikt maak je kortsluiting tussen 0-3,15 op het eind van het regelbereik, niet zo gezond.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 12 jul 2018, 23:31

Ah!buis schreef:Elco's kunnen als het minstens 16V types zijn.
Sommige trafo's hebben een midden bij de gloei, komt er 3,15-0-3,15 uit.
Als je dan die 0 aan massa zet en een ontbrom-potmeter gebruikt maak je kortsluiting tussen 0-3,15 op het eind van het regelbereik, niet zo gezond.
Anne

63V types voor revisie van transistorbakken...
De 0 van de 6.3 ligt afgeknipt en omsokt. (Je weet maar nooit;-)) Dat was in het eerdere tekeningetje al opgelost. An sluitdraden trafo.

Wat mij ineens opviel was dat de aarding van de gloei doodleuk aan de kathode hing van de el84. dus aan de pluskant van de ontkoppel R&C. Andere originele circuits van de LA 224B bekeken en idd, idemdito... HUH?

Ik leg alles wat met gloei en voeding te maken heeft altijd apart aan aarde, en hier leggen ze het notabene aan de kathode zelf ??? En het werkt ?

Ben wel een theorethische nitwit, maar ik heb hier nog nooit aangeklopt met een 50 of 100 Hertz brom....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 13 jul 2018, 11:25

Dat met de gloei aan de kathode eindbuis hou ik ook niet zo van.
Het idee is, de kathode ligt (voor wisselspanning) aan massa door de elco dus de gloei zo ook.
Met de positieve spanning op de kathode zit de gloei zo ook op positief, schijnt zo z'n voordelen te hebben.
Maar als de elco veroudert komt er ook wat wisselspanning van de audio op de gloei wat wel 's vervelende gevolgen kan hebben (oscillatie).
Anne

Terug naar “Versterkers”