Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Berichtdoor ray5150 » za 04 aug 2018, 11:57

Ben je er al uit of het monoblokken gaan worden, of een stereobak ?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 04 aug 2018, 17:55

Nee, ik heb daar nog geen idee van zolang ik de theorie niet doorgrond heb en snap wat voor invloed de keuzes hebben die er zijn.

Dilirium

Berichtdoor Dilirium » ma 13 aug 2018, 17:15

Ik doe de aanname dat deze site.bij je bekend is maar mocht dat niet zo zijn:

http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... eph-x.html

Volgens mij heb ik die printjes ook nog ergens liggen, ben er alleen nooit aan toegekomen. :roll:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 13 aug 2018, 17:26

Die link staat al in de openingspost op de vorige pagina.

Wat betreft de keuze voor een stereo uitvoering, of mono blokken is de gedachte relatief simpel.
Een monoblok is over het algeheel exclusiever dan een stereo uitvoering , want minder fabrikanten maken dat.
Over is vaak een monoblok ook wat prijziger want een dubbele voeding is benodigd.
Een audiofiele beredenering is dat je de monoblokken vlakbij de luidsprekers kunt neerzetten (wat dan ook vaak gedaan word) ,
en dat je daardoor heel korte (en dure/dikke) luidsprekerkabels kunt gebruiken, en dat dan weer beter voor de klankervaring is. :hide:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 aug 2018, 17:40

ray5150 schreef:Die link staat al in de openingspost op de vorige pagina.

Wat betreft de keuze voor een stereo uitvoering, of mono blokken is de gedachte relatief simpel.
Een monoblok is over het algeheel exclusiever dan een stereo uitvoering , want minder fabrikanten maken dat.
Over is vaak een monoblok ook wat prijziger want een dubbele voeding is benodigd.
Een audiofiele beredenering is dat je de monoblokken vlakbij de luidsprekers kunt neerzetten (wat dan ook vaak gedaan word) ,
en dat je daardoor heel korte (en dure/dikke) luidsprekerkabels kunt gebruiken, en dat dan weer beter voor de klankervaring is. :hide:

Idd een simpele gedachte. Wat je bij 1 voeding hebt is dat de GND return stromen van de speakers over 1 draad lopen. Ze veroorzaken daar altijd een kleine spanning die terug kan koppelen op de ingang. Je krijgt daardoor "cross coupling" tussen zowel beide versterkers als de voeding. En bij een onzorgvuldige lay-out kan het brom opleveren. Of dat allemaal erg en/of hoorbaar is is discutabel. Waarschijnlijk hoe beter de versterker des te belangrijker. I.i.g. voorkom je veel GND ellende door beide versterkers incl. voeding, geheel gescheiden te houden. Bij de CA zeg ik altijd: Wil je het maximale er uit halen wat er in zit, bouw hem dan dual mono. Al dan niet in 1 kast. Volsta je met minder dan kan een enkele voeding ook.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 14 aug 2018, 8:52

Maar Peter, Dual Mono bouwen in 1 kast is wat betreft ook nog een risico, je moet je grounding draden even lang maken voor iedere kanaal toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 aug 2018, 9:46

Jawel. Je houdt dan ook beide versterkers/kanalen zoveel mogelijk "hetzelfde". Maar het komt wel minder kritisch dan met 1 voeding. Dual mono in 1 kast of 2x mono in 2 kasten maakt dan het verschil niet meer.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”