Informatie voor beginners

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MariekeV

Informatie voor beginners

Berichtdoor MariekeV » vr 10 aug 2018, 14:32

Zoals ik in het Voorsteltopic al meldde ben ik echt een beginner. Hebben jullie goede bronnen waar in Jip-en-Janneke-taal uitleg wordt gegeven over versterkers e.d.? Zelf kwam ik deze net tegen: http://eastwoodamps.com/Hoe%2520werkt%2520het.html maar er moeten meer bronnen zijn.

Groetjes, Marieke

Ah!buis

Re: Informatie voor beginners

Berichtdoor Ah!buis » vr 10 aug 2018, 16:15

De moeilijkheid bij dit soort vragen is op welke basis kan er gebouwd worden.Welke opleiding enz.
Vanuit het niets moet je dan beginnen met wat is elektriciteit, opbouw van de stof, geleiders-isolators en meer van dat spul.
Misschien heb je hier wat aan, wel wat meer dan versterkers voor dummys :lol:
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 10 aug 2018, 17:29

Daar is inderdaad al een behoorlijke basiskennis voor nodig, Heer Buis, persoonlijk denk ik dat dat wat te ingewikkeld is.
Ik zal eens zoeken of ik wat op internet kan vinden.

MariekeV

Berichtdoor MariekeV » vr 10 aug 2018, 18:35

Bedankt zo ver! Laten we maar stellen dat ik zo goed als bij 0 moet beginnen :-)
Bedankt voor de PDF Ah!buis, ik ga daar eens goed voor zitten met een kop thee.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 10 aug 2018, 18:44

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 10 aug 2018, 19:04

MariekeV schreef:Bedankt zo ver! Laten we maar stellen dat ik zo goed als bij 0 moet beginnen :-)

Wat is je scholing?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 10 aug 2018, 23:56

Hoi Marieke,

Het volgende is niet bedoeld om je af te schrikken, maar om je erop te wijzen dat je voorzichtig moet zijn, net als wanneer je bijvoorbeeld de weg oversteekt. Zolang je voorzichtig bent en je gedachten erbij houdt, is er niks aan de hand.

Als je zelf je eigen versterker in elkaar wilt zetten, en vooral als dat een buizenversterker is, dan is het belangrijk dat je iets weet over elektrische schokken en wat je kunt doen om die vooral niet te krijgen.

Hoe gevaarlijk een elektrische schok is, hangt vooral af van de stroomsterkte en het pad dat de stroom neemt door het lichaam. De stroomsterkte wordt bepaald door de aangeboden spanning en door de elektrische weerstand van degene die de schok krijgt (wet van Ohm, stroom is spanning gedeeld door weerstand). De weerstand hangt voor een groot deel van je huid af; met een droge huid loop je minder risico dan wanneer je heel bezweet bent.

Spanningen onder de 42 volt worden doorgaans als veilig beschouwd omdat je wel hele rare dingen moet doen om bij zo'n lage spanning een gevaarlijke stroom door je lichaam te krijgen. In versterkers, met name buizenversterkers, komen ook spanningen van een paar honderd volt voor. Onder ongunstige omstandigheden kan een schok daarvan dodelijk zijn, al is de kans dat je met de schrik vrijkomt gelukkig veel groter dan de kans dat je er dood van gaat.

Wat het pad door je lichaam betreft: schokken waarbij de stroom van je ene naar je andere arm loopt zijn berucht, omdat de stroom dan langs je hart gaat. Als je moet meten aan een apparaat dat onder spanning staat, kun je dat als het even kan daarom het beste met 1 hand doen en de ander in je broekzak houden. Nog beter is het natuurlijk om de meetapparatuur met het apparaat te verbinden voor je er überhaupt spanning op zet.

Op het lichtnet staat 230 V wisselspanning. Een buizenversterker heeft echter een gelijkspanning van een paar honderd volt nodig (en nog een of meer lagere spanningen). Daarom zit er een zogenaamde netvoeding in (hoogspanningsvoeding) die de wisselspanning omzet in een geschikte gelijkspanning. Netvoedingen hebben de onhebbelijkheid dat ze nog een tijdje blijven werken nadat de netsteker uit het stopcontact gehaald is. Je kunt dus niet aannemen dat als de stekker eruit is, alles meteen veilig is. Met een universeelmeter kun je meten of de spanning al weg is.

Overigens kan het in je voordeel werken dat je weinig tot geen ervaring met elektronica hebt. Mensen die veel met transistorschakelingen met spanningen onder de 42 volt gewerkt hebben, zijn vaak zo gewend dat ze alles altijd maar kunnen aanraken dat ze veel te onvoorzichtig zijn als ze aan een buizenschakeling beginnen.

Groet,
Marcel

democles

Berichtdoor democles » za 11 aug 2018, 0:07

Marcel bedankt voor de uitleg :goedzo:

Marieke,wat had je in gedachten om te bouwen?

Of gaat het je alleen om de informatie om te kijken of het wat voor je is?

Misschien kunnen we dan wat gerichter helpen.

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » za 11 aug 2018, 10:05

Hier ook nog een mooie site over gitaar versterkers. Alle onderdelen worden uitgebreid en duidelijk besproken. Het is ook wel in het engels, maar je kunt de site even door google translate halen, en je komt heel ver.

Piet

http://www.valvewizard.co.uk/index.html

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 11 aug 2018, 10:26

Als het gewoon gaat om een gitaarversterker gaat kijk een hier!
Daar is ook alles te verkrijgen wat het er ook eruit laat zien als een Marshall of Fender
shit draadje vergeten :oops:

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 11 aug 2018, 11:38

MarcelvdG schreef:Hoi Marieke,

Het volgende is niet bedoeld om je af te schrikken, maar om je erop te wijzen dat je voorzichtig moet zijn, net als wanneer je bijvoorbeeld de weg oversteekt. Zolang je voorzichtig bent en je gedachten erbij houdt, is er niks aan de hand.

.......................

Precies. Gewoon ordelijk werken dan gaat het prima. Vandaar dat ik, het linkje in de eerste post van Marieke volgend, behoorlijk nijdig werd van het volgende:

Eastwoodamps schreef: van 370 volt met 350 milliampere stroomsterkte.
(Echt wel heftig als je die eens beet pakt, dat geeft zo'n bijzonder tintelig gevoel, kan ik u zeggen)

HOE HAAL JE HET IN JE HOOFD! :boos: :boos: :boos:

Echt veel verstand van zaken fundamenteel lijkt de schrijvert ook al niet te hebben, hij/ zij suggereert namelijk dat de secundaire wikkelingen een soort 'vaste' stroomsterkte hebben. Zo werkt het niet. De schakeling die je er mee voedt TREKT stroom. De transformator wikkeling kan die leveren bij de gespecificeerde spanning, of niet. In het bovenstaande geval kan de wikkeling dus 350mA maximaal aan, daarboven gaat de spanning onder de 370v zakken en wordt het waarschijnlijk ook heter dan wenselijk. Maar niets verhindert je er een schakeling mee te voeden die maar een paar mA trekt hoor.

Enfin, er zit hier veel kennis van dit soort werk op dit forum, en veel behulpzaamheid. En als je onderdelen, materiaal en gereedschap nodig hebt zijn er denk ik ook genoeg hier die je daaraan kunnen helpen. Er zijn hier nogal wat onverbeterlijke hoarders :hide: en die hebben meer op voorraad dan ze ooit kunnen gebruiken (al willen ze dat natuurlijk niet toegeven :lol:)
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 11 aug 2018, 12:46

In het licht van de veiligheid bezien, kwam ik onlangs nog een site tegen van een (gitaar) buizen versterker reparateur.
Die heeft op zijn site een aparte pagina gemaakt met foto reportages wat hij aan merkwaardige zaken tegenkwam op zijn werkbank.
Ter leering ende vermaeck zullen we maar zeggen :
https://www.amps-unlimited.nl/shop.html

hnsmldrs

Berichtdoor hnsmldrs » za 11 aug 2018, 13:53

ray5150 schreef:In het licht van de veiligheid bezien, kwam ik onlangs nog een site tegen van een (gitaar) buizen versterker reparateur.
Die heeft op zijn site een aparte pagina gemaakt met foto reportages wat hij aan merkwaardige zaken tegenkwam op zijn werkbank.

Inderdaad wel schrikken wat je zo ziet.
Blijf er af als je er geen verstand van hebt :shock:
Vriendelijke groet,

Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 aug 2018, 14:36

ray5150 schreef:In het licht van de veiligheid bezien, kwam ik onlangs nog een site tegen van een (gitaar) buizen versterker reparateur.

Heerlijk site om door te lezen, prachtige verhalen, veel herkenbaar :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 11 aug 2018, 19:55

Marieke ik heb DEZE ugt werkeloos straan
Is goed voor een 100 watt gitaar versterker
shit draadje vergeten :oops:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 11 aug 2018, 21:05

Ik heb destijds veel geleerd toen ik een UcD Amp in elkaar zette op eht htforum. Mattie had toen een hele mooie tutorial!!!: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0 . hier staan ook mooie links in

ik was toen nog een echte Noob, en vrijwel niemand bouwde toen nog zelf een UcD (alhoewel aan elkaar knopen een betere beschrijving is omdat je modules aan elkaar zet)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 13 aug 2018, 22:04

Hebben jullie ook de indruk dat we geheel onbedoeld Marieke hebben weggejaagd?

Marieke, mocht je nog actief zijn op dit forum, dan zou ik je erop willen wijzen dat je bij het zelf bouwen van geluidsapparatuur verschillende mogelijkheden hebt die nogal verschillen in moeilijkheidsgraad:

-In elkaar zetten van een bouwpakket. Hier heb je relatief weinig kennis voor nodig, je doet gewoon wat er in de handleiding van het bouwpakket staat. Je moet er natuurlijk wel vaardigheden zoals solderen voor leren, als je dat nog niet kunt.

-Modules kopen die je vervolgens met elkaar verbindt.

-Aan de hand van een schema van iemand anders zelf een schakeling in elkaar zetten. Daarvoor moet je uiteraard snappen wat zo'n schema voorstelt.

-Een schema van iemand anders nemen, enigszins aanpassen aan jouw wensen en aan de hand daarvan een schakeling in elkaar zetten.

-Een compleet eigen ontwerp maken. Dat is veel werk en je hebt er behoorlijk wat kennis voor nodig, maar het voordeel is dat je het ontwerp volledig aan kunt passen aan jouw eigen ideeën en wensen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 13 aug 2018, 23:17

MarcelvdG schreef:Hebben jullie ook de indruk dat we geheel onbedoeld Marieke hebben weggejaagd?
Valt hopelijk wel mee. Jongelui die nog zelf wat doen hangen niet de hele dag aan fakebook, kwetter of forums :D
Waarschijnlijk is Marieke ijverig aan 't studeren in al het aangedragen materiaal :sure:
Dat duurt dan wel even :relax:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 14 aug 2018, 0:36

Ik maak nergens uit haar berichten op dat ze zelf zo'n ding wil bouwen.
Ze was op zoek naar informatie hoe buizengitaarversterkers werken, en hoe ze in elkaar zitten.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 14 aug 2018, 5:28

Klopt. Het ligt voor de hand dat je zelf wat wilt bouwen als je je op een zelfbouwforum aanmeldt, maar ze schrijft dat nergens.

MariekeV

Berichtdoor MariekeV » di 16 okt 2018, 8:12

Wow, geweldig dames en heren! Ik ga me wat meer inlezen. Maaarrrr...het lijkt er op alsof zelfs de experts hier het niet met elkaar eens zijn wat er in de aangehaalde bronnen wordt geschreven. Dit wordt nog een lastige.

MariekeV

Berichtdoor MariekeV » di 16 okt 2018, 8:14

Shadow schreef:
MariekeV schreef:Bedankt zo ver! Laten we maar stellen dat ik zo goed als bij 0 moet beginnen :-)

Wat is je scholing?

Scholing qua opleiding bedoel je? In elk geval niks technisch, en ik zie al dat me dat niet veel goeds doet.

MariekeV

Berichtdoor MariekeV » di 16 okt 2018, 8:15

MarcelvdG schreef:Klopt. Het ligt voor de hand dat je zelf wat wilt bouwen als je je op een zelfbouwforum aanmeldt, maar ze schrijft dat nergens.

Dat klopt Marcel. Ik wil me in eerste instantie wat meer inlezen. Aan zelfbouw moet ik nu nog echt niet denken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 16 okt 2018, 9:46

MariekeV schreef:Wow, geweldig dames en heren! Ik ga me wat meer inlezen. Maaarrrr...het lijkt er op alsof zelfs de experts hier het niet met elkaar eens zijn wat er in de aangehaalde bronnen wordt geschreven. Dit wordt nog een lastige.

Er zijn meerdere wegen naar goed geluid en door het zelf te bouwen is de weg iig ook al een stuk leuker, ik vind het iig erg fijn om te luisteren naar iets wat je zelf gebouwd hebt, ook al bouw ik vooral dingen volledig van papier na en ontwerp ik zelf niet veel.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 16 okt 2018, 21:27

MariekeV schreef:
MarcelvdG schreef:Klopt. Het ligt voor de hand dat je zelf wat wilt bouwen als je je op een zelfbouwforum aanmeldt, maar ze schrijft dat nergens.

Dat klopt Marcel. Ik wil me in eerste instantie wat meer inlezen. Aan zelfbouw moet ik nu nog echt niet denken.

Ik ben blij dat we je in ieder geval niet permanent van het forum weggejaagd hebben, zoals ik even dacht. Als ik het goed begrijp ben je dus geïnteresseerd in gitaarversterkers, maar niet om zelf te bouwen.

Een gitaarversterker is fundamenteel wat anders dan een HiFi-versterker. Een HiFi-versterker moet (althans in theorie) het geluid zou natuurgetrouw mogelijk weergeven, een gitaarversterker moet het zodanig aanpassen (vervormen, filteren) dat de gitarist het resultaat mooi vindt. Ik denk dan ook dat het een kwestie van veel proberen en goed luisteren wordt.

Ik speel zelf geen elektrische gitaar, helemaal geen enkel instrument zelfs, dus ik kan je er verder niet mee helpen. Gelukkig zijn er mensen op dit forum die wel ervaring met gitaarversterkers hebben.

Terug naar “Versterkers”