Schakelaar

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Re: Schakelaar

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 17:04

Is het deze ? Gesloopt uit de bijbehorende Sony versterker. Voeding stuk ofzo. Die tuner is trouwens heel speciaal. Heb er ooit een gehad waarvan helaas 1 kanaal defect was. Net voordat ik zelf begon te prutsen in audio apparatuur. Zit een heel mooi geluid in. Staat op Tuner Central of hoe heet die site ook weer, zeer goed (hoog) aangeschreven. http://www.fmtunerinfo.com/sony.html

Hier zitten 8 soldeerlipjes aan.

Nouja, als het een soortgelijke is, ik heb er een paar liggen. Deze heeft iig drie standen.

P1070220.JPG

P1070221.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het land der blinden....

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 12 aug 2018, 17:19

Hoi Splinter,
Die lijkt er wel heel erg op, zijn dat drie standen?.
Dat had je al vermeld.
Die in de tuner zit is een 2 deck schakelaar, maar als ik het 100 % zeker wil weten moet de tuner weer even open.
Groet,
Pim
Laatst gewijzigd door PimDriessen op zo 12 aug 2018, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 12 aug 2018, 17:21

Splinter226 schreef:Deze heeft iig drie standen.

Blijkbaar. #-o

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 17:26

Ik heb 1 tweedekker van die serie , maar die heeft slechts 2 standen, per deck 6 contacten. Heb toevallig laatst opgeruimd en deze zaten los in een lade en zijn in een bakje schakelaars beland. Vandaar dat het nog vers in mijn geheugen zat.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 17:30

Maar schakelaar helemaal loshalen. En dan reinigen met Deoxit en afspoelen en drogen. Of tuner 600, maar die maakt het vuil heel even vloeibaar en reinigt dan een baantje. Door gelijktijdig fervent heen en weer bewegen van de schakelaar/potmeter. Ultrasoon reinigen met speciale vloeistof en drogen in de oven en dan zijn ze als nieuw. Deze schakelaars zijn (hebben) koperbanen. Kontakt 60 smeert de boel weer na reiniging. En voorkomt oxidatie ? Dat laatste weet ik niet zeker. Wellicht meer van belang bij koolstof banen, dat wederom smeren. Koperbanen kan eventueel ook met zeer fijn schuurpapier of een micro schroevendraaier. Maar dan bekras je wel het oppervlak van de banen. Wel effectief. Hoe dat voor toekomstige aanslag uitpakt ?

Dagje voor gaan zitten , frontje eraf, schakelaars stuk voor stuk uitbouwen, reinigen en terugplaatsen. En volgende. Veel werk. Maar het geluid daarna is verbluffend. Gelijk alle soldeer kontakten doen. Neem aan dat je elko's al hebt vervangen. Najah, mits de schakelaar niet stuk is - vrijwel onverwoestbaar deze dingen - gewoon dezelfde gebruiken.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op zo 12 aug 2018, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 12 aug 2018, 17:45

Hoi Splinter,
Het is een dubbel decks schakelaar, aantal aansluitingen volgens het schema 8 draden, maar moet hem toch open maken en foto`s maken.
Groet,
Pim
ScreenShot1014.bmp

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 17:49

Dat zijn idd hetzelfde soort schakelaars. Maar zoals gezegd, koperbanen. Dus niks niet weggevaagde koolbanen. Als er geen kontakten zijn afgebroken oid is die heel goed te restaureren. Zie bovenstaande. Tekeningetje maken van de aansluitingen en draadkleurtjes. en lossolderen. fotootjes werkt ook, maar daarop mis je vaak net dat draadje waar je later over twijfelt. ;-) Ik deed vaak beide. Na een paar toonregelingen te hebben losgehaalld , gereinigd en opgebouwd, kan een schema wellicht volstaan. Maar schema;s kloppen ook niet altijd...
Laatst gewijzigd door Splinter226 op zo 12 aug 2018, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 12 aug 2018, 17:58

Die koperbanen zijn meestal nog wel heel maar de "contactpunten" zijn nogal eens doorgesleten. Dat is ook de makke van de Shadow schakelaars die in een Quad 303 zitten b.v. Vaak is het dan hopen in een surplus als Radio Twente nog een vergelijkbare schakelaar te vinden en waarvan je de contacten over kan te zetten.
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 18:12

Pjotr schreef:Die koperbanen zijn meestal nog wel heel maar de "contactpunten" zijn nogal eens doorgesleten. Dat is ook de makke van de Shadow schakelaars die in een Quad 303 zitten b.v. Vaak is het dan hopen in een surplus als Radio Twente nog een vergelijkbare schakelaar te vinden en waarvan je de contacten over kan te zetten.

Bij deze kan je de kontaktpunten zelfs nog een beetje naar beneden buigen als de schakelaar een leemte laat. Maar daarom heeft ultrasoon de voorkeur. Mechanisch reinigen vergroot de kans op verbuiging van de contacten. Een piepklein stukje fijn schuurpapier onder het kontaktpunt terwijl je draait. 1 x legt het koper wel weer bloot.

P1070222.JPG

Alles wat zwart is is oxidatie. Je ziet hier een contactpunt de wiper van de schakelaar raken. Je ziet ook dat het een koperbaan betreft. Wellicht kan je zien dat je er een heel fijn schuurpapiertje onder kan schuiven? En in nood in de leemte stand het kontakt nog wat naar beneden kan drukken. Maar voorzichtigheid is geboden. iets te ver en je draait het kontaktpunt stuk bij draaien. De kans dat je juist zo iets stuk maakt is vele malen groter dan de kans dat een kontaktpunt in een tuner is versleten.

Het gaat hier immers om een tuner. Daaraan loopt geen enkele gek als een idioot de schakelaars te flippen totdat de kontaktpunten zijn versleten. ;-) En bijkans maakt veelvuldig gebruik van schakelaars en potmeters het "dichtgroeien" van kontakten iig een langduriger proces. Het is vaak juist het niet gebruiken van instellingen die ter plekke oxidatie een voldongen feit maken. Reden om een veelheid aan schakelaars in nieuwe ontwerpen te vermijden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 12 aug 2018, 18:27

Pjotr schreef:Shadow schakelaars

Huh :think:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 aug 2018, 18:34

Dat is een merk van schakelaars...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 12 aug 2018, 19:03

Ja, zie die Joram nog niet zo snel in een bakkie tussen de weerstanden bij Radio Twente liggen :lol:
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 19:13

Ik kan deze schakelaar wel alsnog ultrasoon reinigen en opsturen, maar dan zal je dus alsnog de versterker uit elkaar moeten halen om deze daarna erin te zetten en aan te passen om de hier aanwezige schakelaar werkend te krijgen. ? Kortom, noeste arbeid en werk aan de winkel. Leuk voor een lange winteravond ? Of voor doorgewinterde adepten, wanneer je tijd en zin hebt ;-) Als je lui bent koop je een buske tuner 600, baat het niet, schaadt het niet (Laat geen residu achter. Al je zelf geopperde dingen wel. Kontakt spray is vaak de REDEN dat schakelaars het niet meer doen. Kontakt 61 om te smeren Kontakt 60 om ze naar de kloten te helpen.) En veel schakelen. Weet je gelijk of de schakelaar werkt. 99% kans dat de schakelaar zelf gewoon goed is, maar geoxideerd.

P1070223.JPG

Kontakt 60 is a NO GO.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 12 aug 2018, 19:42

Hoi Splinter,
Ik ben begonnen met tuner spray 600, en daarna heb ik 60 gebruikt, toen werkte er niets meer wat betreft de schakelaar, daarna weer met 600 gespoten en toen werkte de schakelaar weer.
Alleen staat de schakelaar regelmatig te onderbreken, dan gaat het stereo indicatie lampje uit maar ook het signaal valt dan ook weg, de vu meters geven dan nog wel aan dat er signaal aanwezig is.
Als ik dan de mono/auto/stereo schakelaar omzet komt de stereo indicatie weer terug en ook het signaal, dus ben ik de schakelaar als boosdoener gaan beschouwen, nu op dit moment staat de tuner aan en het stereo lampje brand.
Maar wat betreft jou schakelaar dat is toch geen 2 decks?.
Groet,
Pim

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 20:14

PimDriessen schreef:Hoi Splinter,
Ik ben begonnen met tuner spray 600, en daarna heb ik 60 gebruikt, toen werkte er niets meer wat betreft de schakelaar, daarna weer met 600 gespoten en toen werkte de schakelaar weer.
Alleen staat de schakelaar regelmatig te onderbreken, dan gaat het stereo indicatie lampje uit maar ook het signaal valt dan ook weg, de vu meters geven dan nog wel aan dat er signaal aanwezig is.
Als ik dan de mono/auto/stereo schakelaar omzet komt de stereo indicatie weer terug en ook het signaal, dus ben ik de schakelaar als boosdoener gaan beschouwen, nu op dit moment staat de tuner aan en het stereo lampje brand.
Maar wat betreft jou schakelaar dat is toch geen 2 decks?.
Groet,
Pim

Ok. Je hebt veel geprobeerd. 60 laat residu achter. En hardnekkig ook. Ik heb idd niet dezelfde schakelaar. Dus, demonteren. Ik heb een ultrasoon reiniger, en zou het voor je kunnen doen, maar dan ben je verzendkosten heen en weer kwijt. Als je vaker oude apparatuur nieuw leven inblaast, of brillen reinigt of iets dergelijks dan is het een verantwoordde aanschaf. drie versterkers met een potmeter die niet te verkrijgen is, afgezien van de hedendaagse kwaliteit....

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 20:23

Ik gebruik dit. Was niet heel duur. Maar heb het dan ook diverse keren ingezet.

Zeker met versterkers uit de jaren zestig en soms zeventig is dit soms de enige uitweg. Geen goedkope potmeters als vervanging. Om over de kwaliteit van die vervanging maar te zwijgen ;-)

P1070225.JPG
Laatst gewijzigd door Splinter226 op zo 12 aug 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 12 aug 2018, 20:24

Hoi Splinter,
Bedankt voor je aanbod, wil dinsdag eerst nog even bij Radio Twente kijken of daar nog iets te vinden wat ik kan gebruiken.
Lukt dat niet dan ga ik de tuner weer open maken om wat foto`s te maken, en weer ideeën op te doen.

Ben ook aan het nadenken om met een drie standen schakelaar een paar relais aan te sturen om het zo op te lossen.
Je hoort nog van me, en nogmaals bedankt voor het aanbod.
Groet,
Pim

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 20:31

Zo te horen kan je de schakelaar ook overslaan. Tenzij je weet wat het verschil tussen auto en stereo is. Laatst nog een potmeter voor balans door een weerstand en een draadje vervangen (2 x voor elk kanaal, tegengesteld.) Wilde de potmeter in een moeilijke positie eruit wrikken, maar die brak af. Mijn wil tot perfectie maakte derhalve panne. Om het op te lossen heb ik die schakeling overbrugd. Een kapotte potmeter terug geplaatst om de knop op het front te dragen. Jouw schakelaar is eigenlijk ook van generlei nut. Het stereo lampje moet branden. Stereo moet doorgegeven worden. De rest is ? AM zender geleuter. (sorry, ik ken alleen FM) Maar wat je ook doet, je moet toch de schakelaar er eerst uit halen.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op zo 12 aug 2018, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 aug 2018, 20:31

Laten we eens kijken wat ze bij Kontakt Chemie ervan zeggen :
http://www.ingcon.nl/image/imagedir/pro ... Chemie.pdf

Op pagina 10 staat : Oplossen van aanslag met 60, spoelen en reinigen met WL (maar kan ook met wasbenzine of alcohol, zo is mijn ervaring), en beschermen en smeren met 61.

Maar goed, anderen zweren bij WD40, of remmenreiniger.

Het is trouwens Radio Twenthe.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 12 aug 2018, 20:37

ray5150 schreef:Laten we eens kijken wat ze bij Kontakt Chemie ervan zeggen :
http://www.ingcon.nl/image/imagedir/pro ... Chemie.pdf

Op pagina 10 staat : Oplossen van aanslag met 60, spoelen en reinigen met WL (maar kan ook met wasbenzine of alcohol, zo is mijn ervaring), en beschermen en smeren met 61.

Maar goed, anderen zweren bij WD40, of remmenreiniger.

Het is trouwens Radio Twenthe.

Ga maar goochelen op kontakt 60. Het is het goedje wat elektronica experts werk verschafte. In de praktijk kocht elke leek kontakt 60 en reinigde niks. aldus verstopte kontakten. En reinigen met wat? als je het na moet spoelen met alcohol? Waarom dan niet gelijk alcohol? IPA . Dat verwijdert immers ook oxidatie.
Wij van wc eend adviseren ?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 12 aug 2018, 22:15

Pjotr schreef:Ja, zie die Joram nog niet zo snel in een bakkie tussen de weerstanden bij Radio Twente liggen :lol:

Bakje van formaat dan :rofl:

PimDriessen schreef:Hoi Splinter,
Bedankt voor je aanbod, wil dinsdag eerst nog even bij Radio Twente kijken of daar nog iets te vinden wat ik kan gebruiken.
Lukt dat niet dan ga ik de tuner weer open maken om wat foto`s te maken, en weer ideeën op te doen.

Ben ook aan het nadenken om met een drie standen schakelaar een paar relais aan te sturen om het zo op te lossen.
Je hoort nog van me, en nogmaals bedankt voor het aanbod.
Groet,
Pim

Hou nou es op met workarounds te verzinnen en maak die kast open, bouw die schakelaar uit en kijk erin, maak er foto’s van, dan weet je zelf al hoe laat het is of wij kunnen het misschien zien, je kan nog 3x langs gaan bij Radio Twenthe maar daar fikst ie zichzelf niet mee :sure:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 aug 2018, 22:31

Amen to that !

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 aug 2018, 23:14

Ach, je hoeft helemal niet naar Twenthe, met of zonder "h" O:)
Ah!buis schreef:Er zijn vier afdelingen waarvan twee niet dienen.Twee per twee parallel, goeie kans dat er altijd wel een kontakt maakt :sure:
Tenzij 't liever moeilijk dan makkelijk moet :o
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 13 aug 2018, 17:06

Beste mede Denkers,
Vanmorgen de tuner opnieuw open geschroefd en de schakelaar opnieuw gereinigd ditmaal met Cleaner 601 was in huis.
Kan me niet voorstellen dat de schakelaar nog verontreinigd kan zijn, op de punten die verbinding moeten maken in stereo piept het er goed op los met de multimeter.
Als het lampje niet brand en ik schakel met de schakelaar mono/auto/stereo dan zie ik het lampje even oplichten en weer uitgaan.
Vraag me af of er niet iets anders aan de hand kan zijn, kan er in de schakelingen die het stereo lampje aanstuurt misschien iets fout zitten ?.
Groet,
Pim
ScreenShot173.jpg

ScreenShot174.jpg

ScreenShot176.jpg

Het is toch de schakelaar, als deze een stukje van de eindstand staat blijft het lampje wel branden, zag ook al met een loep dat er sporen in de loper van de schakelaar zitten, dacht even aan vertinnen ?.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 13 aug 2018, 22:45

Die is er wel over ja, contacten zwart van de oxidatie en loper gegroefd, je kan de loper vertinnen idd, maar je zult toch iets aan die oxidatie moeten doen, daar gaat geen contactspray bij helpen ben ik bang. Messing borsteltje misschien?

Terug naar “Versterkers”