Zelfbouw buizenversterker van Marktplaats, 'Triode ZT' info gevraagd

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Zelfbouw buizenversterker van Marktplaats, 'Triode ZT' info gevraagd

Berichtdoor Shadow » vr 17 aug 2018, 23:21

Gloeien op DC, bekabeling wat verbeteren en gaan :rock:

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 18 aug 2018, 1:00

Als het mijn versterker was, draaide ik de voedingstrafo een kwart slag horizontaal. Desnoods met een subframe om de doorvoer sparing weer netjes te krijgen, aangezien de bestaande sparing moet worden vergroot. Voordat je dat definitief maakt, eerst de trafo losnemen, kwart slag draaien, bedrading provisorisch aanpassen en kijken wat het effect is. Ik ben er vrijwel zeker van dat er verbetering optreedt. Probeer het eerst maar eens met je Tubelab SSE plankjesversterker, daar kun je de trafo's nog makkelijk draaien!

Moeten er eigenlijk geen kappen over de UGT's komen? Daar staat immers spanning op, dus niet aanrakingsveilig! Zo ja, dan heb je nog een andere mogelijkheid. De beide kappen kun je dan aan de binnenzijde bekleden met Mu metaal zodat het magnetisch veld van de voedingstrafo niet bij de UGT kan komen. Alleen de kant die grenst aan de voedingstrafo hoeft maar te worden bekleedt en misschien nog een klein stukje de hoeken om.

Mu metaal haal je bijvoorbeeld uit een afgedankte scoop. Het metaal wordt in zo'n scoop gebruikt om de beeldbuis af te schermen van magnetische strooivelden. Heb ik zelf ook eens met succes toegepast.

Verder netjes gebouwd, overigens.

Rovano

rdebije

Berichtdoor rdebije » za 18 aug 2018, 15:28

Omdat het gat onder de voedingstrafo zo groot is dat als ik de trafo zou draaien de bouten precies in de hoeken van het gat uitkomen, zou ik idd een extra plaat moeten gaan monteren. Nu zei iemand anders dat als ik de voedingstrafo draai, dat dan het veld van de trafo in de richting van de stuurbuis komt te staan. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat ongewenst is.

Het lijkt me dan toch beter om de UGT's te verdraaien. Er zouden idd nog kappen overheen moeten komen, echt veilig is dit niet zo. Ik heb helaas maar 1 scoop en die wou ik nog niet gaan afdanken, dus zal ergens anders mu metaal vandaan moeten halen. Lijkt me wel interessant om te kijken wat voor effect dit geeft.

rdebije

Berichtdoor rdebije » za 18 aug 2018, 15:32

Op DC gloeien zou idd een optie kunnen zijn, moet alleen wel uitzoeken hoe en of ik dat met deze voedingstrafo voor elkaar kan krijgen.

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 18 aug 2018, 16:47

rdebije schreef:Omdat het gat onder de voedingstrafo zo groot is dat als ik de trafo zou draaien de bouten precies in de hoeken van het gat uitkomen, zou ik idd een extra plaat moeten gaan monteren. Nu zei iemand anders dat als ik de voedingstrafo draai, dat dan het veld van de trafo in de richting van de stuurbuis komt te staan. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat ongewenst is..
Ik denk dat dat wel meevalt; die stuurbuis staat een aardig eindje weg. Eventueel zet je de stuurbuis onder een afschermkap. Ook nu weer: kwestie van proberen.
rdebije schreef: Ik heb helaas maar 1 scoop en die wou ik nog niet gaan afdanken, dus zal ergens anders mu metaal vandaan moeten halen. Lijkt me wel interessant om te kijken wat voor effect dit geeft.
Ik zou zeker m’n scoop er niet voor opofferen. Misschien even een oproep plaatsen op het ‘Nederlands Forum Over Oude Radio’s’? Er is daar altijd wel iemand die je kan helpen aan een sloop-scoop. Mu metaal is echt een probaat middel tegen strooivelden.
DC gloeien lijkt me eigenlijk niet nodig en helpt ook niet bij het opheffen van strooivelden.

Rovano

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 18 aug 2018, 19:10

rdebije schreef:Op DC gloeien zou idd een optie kunnen zijn, moet alleen wel uitzoeken hoe en of ik dat met deze voedingstrafo voor elkaar kan krijgen.

Waarschijnlijk wel, als je gelijkricht gaat de spanning wat omhoog, en er zijn low-drop regelaars die daar net goed op kunnen draaien.
Barry verkocht daar dacht ik ook printjes voor.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 18 aug 2018, 21:00

Rovano schreef:Ik zou zeker m’n scoop er niet voor opofferen. Misschien even een oproep plaatsen op het ‘Nederlands Forum Over Oude Radio’s’? Er is daar altijd wel iemand die je kan helpen aan een sloop-scoop. Mu metaal is echt een probaat middel tegen strooivelden.

Je gaat toch geen historische scoop uit de jaren veertig slopen om een nauwelijks hoorbaar brommetje te verminderen, hoop ik?

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 18 aug 2018, 21:50

Nou nee, dat hoeft ook weer niet! Voor dit doel sloopte ikzelf eens een oude service scoop van beslist later datum, maar waar al het licht uit was verdwenen. Niet de moeite van het repareren, in ieder geval. Ik maak me sterk dat er nog tal van dat soort verlopen exemplaren bestaan. En anders koop je een stuk Mu metaal of folie. Niet goedkoop, denk ik.
In mijn geval wist ik de brom van 20mV terug te brengen naar 2mV, dus zeker de moeite waard.
P1090957.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

democles

Berichtdoor democles » za 18 aug 2018, 23:25

Voordat je met MU dinges begint, knoop eens twee weerstanden van 100 ohm aan de 6,3v gloei en zet ze aan de massa (kast)

Zie verder geen weerstanden aan de gloei bedrading,grote kans dat je brom dan een stuk minder is.

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 18 aug 2018, 23:27

Ook een goed idee, Democles!
Laatst gewijzigd door Rovano op za 18 aug 2018, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » za 18 aug 2018, 23:33

Zag later dat de gloeibedrading via de ECC voet aan massa zit,massa loshalen en proberen met twee 100 ohm weerstanden,zou ik eerst doen.

http://www.valvewizard.co.uk/heater.html

rdebije

Berichtdoor rdebije » zo 19 aug 2018, 0:36

Democles, bedankt voor de tip met de weerstanden, ga dat eerst eens proberen. Is tot nu toe de eenvoudigste oplossing.

Ik ga in ieder geval geen antieke scoop slopen voor aan mu metaal te komen. Is toch het allerlaatste wat ik ga proberen, maar verwacht eigenlijk met het plaatsen van de weerstanden en misschien nog het verdraaien van de UGT's dat het dan wel opgelost is.

Als het goed is heb ik morgen ook een buizen voorversterker, kan die oude sansui voorversterker ook weer terug naar de hobbykamer. Ben wel benieuwd wat dat nog voor een verschil gaat geven in geluid.

rdebije

Berichtdoor rdebije » zo 19 aug 2018, 19:07

Ik heb vandaag de 2 weerstanden erin gesoldeerd, is wel 120 ipv 100 ohm geworden omdat die hier nog lagen. Moet zeggen dat de brom toch iets minder is geworden. Met het oor in de woofers hoor je het wel nog, maar op een meter afstand is het nu vrijwel niet meer hoorbaar. Zal als die andere versterker klaar is de UGT's nog wel gaan verdraaien, maar voorlopig vind ik het goed zo.
Heb nu ook een buizen voorversterker, klinkt allemaal nog net wat mooier nu. Is een Velleman 8020, wel nog origineel, dus kan ook nog aangepast worden in de toekomst. Had daar al een beschrijving voor gevonden.

rdebije

Berichtdoor rdebije » zo 19 aug 2018, 19:10

Had ook nog geprobeerd zonder de ecc83 en dan is de brom er ook, is er eigenlijk meteen als je de versterker aanzet.

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 19 aug 2018, 19:23

Dan kan dat betekenen dat het niet bij ecc83 vandaan komt maar toch misschien instraling op de uitgangstrafoos is.
Dennis

rdebije

Berichtdoor rdebije » zo 19 aug 2018, 19:55

Ok, ben benieuwd of het dan minder wordt als de UGT's gedraaid zijn. Zie nu wel dat als ik de UGT's draai dat het veld van de voedingstrafo dan wel nog naar beide UGT's blijft wijzen. Toch lijkt me de UGT's verdraaien minder ingrijpend als de voedingstrafo verdraaien, maar vraag me wel af wat het beste resultaat zal geven. Kan natuurlijk ook de UGT's eerst losmaken en ze er gewoon los op zetten een kwart slag gedraaid en kijken wat dat doet.

211audio

Berichtdoor 211audio » wo 19 sep 2018, 9:42

Wat de oorzaak zou kunnen zijn, is het solderen van de gridweerstanden op een bordje met een draadverbinding naar de buisvoet. Deze weerstanden moeten zo dicht mogelijk tegen de buizenpennen aan gesoldeerd worden als mogelijk is.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 20 sep 2018, 16:00

Rob ik las dat je niet weet met hoeveel mA je de 375 volt mag belasten
Ik ga uit van max 10% spanning drop
Dus als je flink wat lampen hebt en of grote weerstanden kan je dat zelf testen
Begin met op meten van de gelijkstroom weerstand en meet ook die van de 250 Volt met een ohm meter
Zijn die weerstanden in verhouding gelijk heb je al wat houvast
De trafo is 325 va schreefje Dat is Fors.
Maar wees voorzichtig de spanning is dodelijk !
Begin met 2 Gloei lampen van 25 en dan 40 60 75 Watt tot je spanning inzakt tot 340 Volt ~ en je hebt 2 meters nodig en 2 Diodes
De lampen in serie en een op de midden tap een op knoop punt van de diode,s
Zie Schema
Je moet de wisselspanning meten tussen midden tap en uiteinde en de geljk stroom door de lampen
Als de wisslspanning ca10% inzakt bij belasting heb je bij benadering het maximum
In dit geval tot 340 volt dus
Als je het niet snapt ( wat best kan met mijn schrijfkunst ) hoor ik wel wat
shit draadje vergeten :oops:

rdebije

Berichtdoor rdebije » vr 21 sep 2018, 21:19

Bert, de 375 - 0 - 375V wikkeling van deze trafo is kapot, de hele versterker draait op de 250V wikkeling. Dus van die 325VA wat de trafo heeft blijft niet zo heel veel over. Wel handig voor te lezen hoe je kan meten hoeveel mA een trafo heeft. Zal zeker nog van pas komen, heb nog meer trafo's waar niks op staat.

Heb deze versterker nog steeds in gebruik nu, ben druk bezig met de behuizing voor de Tubelab SSE versterker. Is bijna klaar, vandaag alles in elkaar gepuntlast. Gekozen voor een stalen kast omdat ik een hekel heb aan gaten boren in aluminium en staal kan puntlassen.

Als die Tubelab versterker klaar is, dan ga ik bij deze versterker eerst eens de UGT's een kwartslag draaien en ook eens kijken naar de gridweerstanden voor die direct aan de buisvoeten te zetten ipv op dat bordje ernaast. Was me nog niet eens opgevallen dat dat niet goed zat, nog bedankt voor de tip 211audio.

Terug naar “Versterkers”