Voeding stuurtransistoren

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » vr 19 okt 2018, 15:57

Beste Forum leden,
Hierbij een schema van een Kaneda klasse A versterker, wat mij opvalt is dat de stuurtransistoren van spanning worden voorzien vanuit de voeding voor de eindtransistoren.
Heeft iemand enig idee waarom de ontwerper Kaneda gekozen heeft voor die aanpak, tegenwoordig worden de stuurtransistoren vanuit de stuurtrap voeding van spanning voorzien, dat kom je het meeste tegen.
Bijgevoegd schema van Kaneda origineel, en 2 × opgezet met Tina software.
Groet,
Pim
ScreenShot193.jpg

ScreenShot194.jpg

ScreenShot195.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 12102
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Ah!buis » vr 19 okt 2018, 19:37

Is niet zo fraai allemaal. De aansturing van de eindtrap is zo scheef dat naar negatief-uit moeite heeft om z'n max te bereiken en naar positief-uit op max komt voordat de aandrijving niet verder kan.Gevolg, de tegenkoppeling valt weg en de aandrijving raakt overstuurd, lelijke vervorming bij pieken.
De twee volgende schema's hebben ook nog een scheefgetrokken tweede trap, de weerstanden van 5k6 zijn te groot voor de lagere voeding van 38V ipv 50V.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » vr 19 okt 2018, 20:12

Hoi Anne,
Heb je het nu over het originele ontwerp?.
Wat is de reden dat dit gebeurt?.
Is dit geen betrouwbaar ontwerp?.
Heb hier nog het ontwerp verhaal, van Hiraga maar het is te groot om hier te plaatsen het zijn 3 artikelen van 20 bladzijden in Word, als je het wil inzien wil ik wel kijken hoe het geplaatst kan worden, of zou het via de persoonlijke berichten kunnen?.
Groet,
Pim

ScreenShot196.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 12102
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Ah!buis » vr 19 okt 2018, 23:04

Mooi frans verhaal, gaat alleen niet over deze versterker (moet in 't vervolg nog komen ?)
Wat gerekend aan dat spul.Die met de lagere spanningen lijkt 't maar net te trekken, voordeel voortrap raakt niet overstuurd bij max uit, nadeel weinig reserve voor belastingswisselingen.
Sch4.jpg
De oorspronkelijke uitvoering heeft meer over om uit te sturen wat dan weer tot oversturen van de voortrap kan leiden.Als de eindtrap vastloopt kan ook de tegenkoppeling niet toenemen en gaat de voorversterker, zonder tegenwerking, verder uit z'n dak.
Misschien dat het allemaal wel meevalt, vind het maar zo-zo.
Sch3.jpg
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18978
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Pjotr » vr 19 okt 2018, 23:26

Oversturen heb je altijd bij oversturen :D Kunst is om dat gecontroleerd te laten gebeuren. Naar mijn idee is het eleganter om onder in de stuurstap voor het de eindtransistoren een current mirror te zetten. De sturing wordt dan symmetrisch (ook bij oversturen).
Peter de Jong

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » vr 19 okt 2018, 23:46

Hoi Anne,
Ik begrijp dat het originele ontwerp er het beste uitkomt, wilde niet met 50 Volt werken, dacht dat 38 volt wel genoeg zou zijn.
Heb de artikelen wat kunnen verkleinen misschien werpt het enig licht op de zaak.

Groet,
Pim
Kaneda Artikel 2 pagina 1,2,3 19 okt 2018.pdf

Kaneda Artikel 2 pagina 4,5,6 19 okt 2018.pdf

Kaneda Artikel 2 pagina 7,8,9 19 okt 2018.pdf

Kaneda Artikel 2 pagina 10,11,12 19 okt 2018.pdf

Kaneda Artikel 2 pagina 13,14 19 okt 2018.pdf

Kaneda amplificateur 3de artikel 19 okt 2018.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 12102
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Ah!buis » za 20 okt 2018, 11:37

PimDriessen schreef:Heb de artikelen wat kunnen verkleinen misschien werpt het enig licht op de zaak.
Groet,Pim
Niet echt :(
Een heel verhaal over de eindtrap waar de 5k6 weerstand enkel dient voor de instelling maar de aansturing laagohmig wordt gedaan wat in het uiteindelijk ontwerp niet het geval is (is dan een collector-uitgang = hoogohmig)
Ook uitgebreid verhaal over vervangen heel antieke transistors door nu weer antiek spul en het belang van gepaarde transistors.
Maar over de manier waarop en het waarom van aandrijven van de eindtrap en van de verschillende spanningen vind ik niks.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » za 20 okt 2018, 12:06

Hoi Anne,
Heb het eerste artikel ook nog kleiner gemaakt, en kwam ook nog een redelijk recent artikel tegen met een schema waar wat bijgevoegd is.
Groet,
Pim
Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 1,2,3,4 20 okt 2018.pdf

Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 5,6,7,8 20 okt 2018.pdf

Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 9,10,11 20 okt 2018.pdf

Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 12,13,14 20 okt 2018.pdf

Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 15,16,17 20 okt 2018.pdf

Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 18,19,20 20 okt 2018.pdf

Kaneda 1 ste artikel 50 Watt Versterker 21,22,23 20 okt 2018.pdf

ScreenShot203.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 12102
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Ah!buis » za 20 okt 2018, 23:45

Beetje laat je bericht gezien.
Dat laatste schema is wel heel wat anders.Morgen maar's bekijken.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » zo 21 okt 2018, 11:55

Hoi Anne,
Dat laatste is ook van Kaneda maar redelijk recent, vind dat maar een vreemd ontwerp met erg lage voeding spanningen.
In het eerste artikel van de versterker als laatste geplaatst, zie ik een paar voorbeelden van wat de ontwerper in z`n gedachte hangt en wat door Pjotr werd voorgesteld, waarom daar niet is op doorgewerkt is mij niet duidelijk, spreek geen Frans.
Hierbij geplaatst de voorbeelden, en een door mij geknutseld idee met recepten van Kaneda, en met een schema waar de stuurtransistoren vanuit de voortrap spanningen krijgen.
Groet,
Pim
ScreenShot204.jpg

ScreenShot205.jpg

ScreenShot206.jpg

ScreenShot207.jpg

ScreenShot208.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 12102
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Ah!buis » zo 21 okt 2018, 13:09

Met een stroomspiegel ipv de 5k6 weerstanden ziet er al beter uit, is idd ong wat Pjotr bedoelde dacht ik.
Dat de schakeling een minder voedingsafhankelijke instelling heeft met een stroombron ipv een weerstand onderaan de fets spreekt vanzelf.
De ruststroom wordt klassiek ingesteld met een temp-gevoelige basisspanning voor de eindtorren.
Wat niet het het geval is in model 209 (met die spanning maar ~15W), daar wordt de stroom in de hele versterker (op de fet verschiltrap na) volgens de temp geregeld.
Vraagt wel om een aangepaste NTC-weerstand.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » zo 21 okt 2018, 15:00

Hoi Anne,
Wat wordt er in het artikel besproken over de optie stroomspiegel aan de onderkant, en de twee weerstanden 5,6 k ?.
Vreemd genoeg is er voor de weerstanden 5,6 K gekozen.
ScreenShot206.jpg


Dan de hamvraag, kan dit ook met 38 volt + en - spanning zoals in het onderstaande schema`s ?.
ScreenShot209.jpg


En wat maakt die led daar voor een verschil ?.

ScreenShot210.jpg


Groet,
Pim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » zo 21 okt 2018, 15:54

Ah!buis schreef:Met een stroomspiegel ipv de 5k6 weerstanden ziet er al beter uit, is idd ong wat Pjotr bedoelde dacht ik.
Dat de schakeling een minder voedingsafhankelijke instelling heeft met een stroombron ipv een weerstand onderaan de fets spreekt vanzelf.
De ruststroom wordt klassiek ingesteld met een temp-gevoelige basisspanning voor de eindtorren.
Wat niet het het geval is in model 209 (met die spanning maar ~15W), daar wordt de stroom in de hele versterker (op de fet verschiltrap na) volgens de temp geregeld.
Vraagt wel om een aangepaste NTC-weerstand.
Anne

Er wordt bij dit ontwerp wel uitgegaan van een gestabiliseerde voeding voor de voortrap, en heb zelfs ergens een gestabiliseerde voeding voor de eindtransistoren gezien.
Groet,
Pim

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 12102
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor Ah!buis » zo 21 okt 2018, 18:10

PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Wat wordt er in het artikel besproken over de optie stroomspiegel aan de onderkant, en de twee weerstanden 5,6 k ?.
Vreemd genoeg is er voor de weerstanden 5,6 K gekozen.
Veel wijzer word ik er niet van, veel woorden dat wel.Ze vergelijken en meten , met grafieken, maar met weerstand als belasting wat niet erg lijkt op wanneer de uitgang eraan hangt.
Bij de stroomspiegel zit ook nog een 5k6, die dient om de dissipatie in een van de transistors te verminderen zodat ze wat meer gelijk worden.
De hogere voeding voor de eerste trappen heeft niet veel zin meer met een stroomspiegel, was om de stroom in de 5k6 naar de basis eindtrap niet teveel te laten zakken bij veel negatieve uitgang.
Wel gescheiden (een R-C in de voedingsaanvoer geeft weer spanningsverlies) om geen last te hebben van een onrustige voeding door de grote stromen van de uitgang.
Dan de hamvraag, kan dit ook met 38 volt + en - spanning zoals in het onderstaande schema`s ?
Met de stroombron zou ik de hele versterker op 28V zetten, wel wat weerstanden aanpassen.
De regeling met P2 heeft geen zin meer, bepaalt enkel nog de stroom in de stuurtrap,mag best een vaste waarde (5...6mA per kant).
De sroombron onder de fets zou ik doen met een 5,6V zener tussen basis en min-voeding, heeft ong dezelfde maar omgekeerde temp coëficient.
En wat maakt die led daar voor een verschil ?
Zou 't niet weten, maar het deugt niet.De spanningen tussen de basissen van de eindtrap zal iets van 2,6V zijn en de led+Vbe is vermoedelijk al meer als 2volt, blijft er zo goed als niks over voor de transistor.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voeding stuurtransistoren

Berichtdoor PimDriessen » di 23 okt 2018, 11:03

Hoi Anne,
Bedankt voor de reactie`s, heb nog printen liggen van de oude versie die worden voorlopig gebruikt met de aanpassingen, zoals de stroomspiegel.
Groet,
Pim


Terug naar “Versterkers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot, Majestic-12 [Bot] en 1 gast