Uitschakelen Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Uitschakelen Versterker

Berichtdoor PimDriessen » za 03 nov 2018, 13:44

Beste Forum Leden,
Er doet zich een vreemd verschijnsel voor als de proefopstelling van de Kaneda versterker wordt uitgezet.
De voortrap krijgt +38 volt en - 38 volt, de eindtransistoren krijgen op dit moment spanning uit een labvoeding + 28 volt en - 28 volt.
Bij het aanzetten wordt eerst de eindtrap van spanning voorzien via de labvoeding daarna 1 seconde later zet ik spanning op de voortrap, alles wordt goed ingesteld.
Maar als de spanning van de eindtransistoren wordt gehaald of als de spanning van allebei de voedingen wordt gehaald, dan stijgt de stroom door de voortrap van normaal 30 mA, naar meer dan 60 mA natuurlijk niet voor lang maar de stijging is er.
Wordt de voortrap voeding alleen uitgezet dan is dat verschijnsel er niet, dan loopt de stroom door de voortrap en de eindtrap langzaam weg.
Waar zou dit door veroorzaakt kunnen worden?.
Groet,
Pim
ScreenShot222.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Re: Uitschakelen Versterker

Berichtdoor Ah!buis » za 03 nov 2018, 16:33

Hé, een paar eindtorren minder :o
Maar terzake :sure:
Zonder voeding voor de eindtrap staat er parallel aan R16 2x basis-emitterdiode + R19//R21, idem voor R17.Gaan T9 en T10 meer stroom trekken (spanning tussen basissen blijft dezelfde).
Zodra de eindtrap spanning krijgt trekt die z'n emitterweerstanden omhoog/omlaag, vermindert de belating voor T9 en T10 , blijft zo goed als enkel de 2x150Ω over (+basisstroom eindtrap)
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » za 03 nov 2018, 17:30

Hoi Anne,
Hier een aanpassing van het schema, sorry toch een eindtransistor er bij, gewoon even uitproberen. :mrgreen:
Ik begrijp het enigszins, maar is er wat aan te doen dat het verschijnsel niet optreed ?.

Nu heeft de versterker nog een vervelende oscillatie als er aan de uitgang C 9 - 0,1 uF en R 27- 10 ohm wordt gehangen dan gaat de ruststroom ineens bij het omhoog regelen aan de haal, zomaar 2,5 A dat is niet zo fraai, heb C 2 en C 4 al verhoogd naar 1,8 nF maar dat maakt niet uit, valt daar nog iets aan te doen?.
Hier nog een paar plaatjes, en het laatst bijgewerkte schema. :hide:
Groet,
Pim
ScreenShot227.jpg

ScreenShot223.jpg

ScreenShot224.jpg

ScreenShot225.jpg

Voeding + 38 Volt en - 38 Volt

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 03 nov 2018, 18:45

PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Hier een aanpassing van het schema, sorry toch een eindtransistor er bij, gewoon even uitproberen. :mrgreen:
Ik begrijp het enigszins, maar is er wat aan te doen dat het verschijnsel niet optreed ?
Altijd spanning op de eindtrap zolang de voorversterker aan staat :-"
Nu heeft de versterker nog een vervelende oscillatie als er aan de uitgang C 9 - 0,1 uF en R 27- 10 ohm wordt gehangen dan gaat de ruststroom ineens bij het omhoog regelen aan de haal, zomaar 2,5 A dat is niet zo fraai, heb C 2 en C 4 al verhoogd naar 1,8 nF maar dat maakt niet uit, valt daar nog iets aan te doen?
Loopt R27 ook flink heet zeker ?
Je zou 's een C parallel aan R18 kunnen doen ( 150pF ? )
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » za 03 nov 2018, 19:00

Ah!buis schreef:
Ik begrijp het enigszins, maar is er wat aan te doen dat het verschijnsel niet optreed ?
Altijd spanning op de eindtrap zolang de voorversterker aan staat :-"

Ja dat is een idee, maar als ik de twee voedingen tegelijkertijd uitzet komt het verschijnsel zich ook voor !.

Nu heeft de versterker nog een vervelende oscillatie als er aan de uitgang C 9 - 0,1 uF en R 27- 10 ohm wordt gehangen dan gaat de ruststroom ineens bij het omhoog regelen aan de haal, zomaar 2,5 A dat is niet zo fraai, heb C 2 en C 4 al verhoogd naar 1,8 nF maar dat maakt niet uit, valt daar nog iets aan te doen?
Loopt R27 ook flink heet zeker ?
Of die weerstand heet wordt kan ik niet bepalen de stroom loopt zoveel op dat er geen tijd is om te voelen.
Je zou 's een C parallel aan R18 kunnen doen ( 150pF ? )
Anne

Dat ga ik even proberen.
Bedankt.
Groet,
Pim

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » za 03 nov 2018, 19:16

Hoi Anne,
Heb over R 18 330 pF gezet, maar geen enkele verbetering, heeft het zin om bij de ingang over de twee drain`s een RC netwerkje te zetten 1K5 en 680 pF ?.

Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 03 nov 2018, 20:26

Heb over R 18 330 pF gezet, maar geen enkele verbetering,
jammer,
heeft het zin om bij de ingang over de twee drain`s een RC netwerkje te zetten 1K5 en 680 pF ?
wie weet :-k , ze staan al getekend hoeft dat alvast niet aangepast :D
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » za 03 nov 2018, 22:42

Hoi Anne,
RC filter was het niet die het probleem oploste, kreeg een helder moment, op het oude schema van Kaneda stonden 0,1 uF condensatoren getekend, dat bleek vroeger dan praat ik over 30 jaar geleden een must om hem stil te krijgen.
Heb deze op de printjes van de eindtransistoren geplaatst met een draadje naar de massa van de print, en ja hoor hij is stil kan de ruststroom weer rustig opdraaien, dat is lekker voor de zaterdag avond.
Nu even rustig alle aangebrachte filters een voor een weghalen om te zien waar de versterker mee zonder kan, als het alleen met de condensatoren over basis/collector van T 4/ T 5 zou kunnen zou dat mooi zijn.
Bedankt voor de hulp.
Groet,
Pim
ScreenShot228.jpg

ScreenShot229.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 03 nov 2018, 23:18

In 't schema had je die C's toch wel getekend :?
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 04 nov 2018, 13:53

Hoi Anne,
:goeie:
Ze hebben er ook in gezeten maar op een andere plek, had ze geplaatst waar de voeding voor 28 volt eindtransistoren binnen komt, maar dat ging niet goed vanwege de lange aarddraden denk ik nu.
De condensator over R 18 10 K tegenkoppeling, wat doet deze in de schakeling, en vreemd dat die niet op het schema van Kaneda staat,
De 2 condensatoren even netje geplaatst, en het werkt nog steeds.
Groet,
Pim
ScreenShot232.jpg

ScreenShot233.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 04 nov 2018, 15:10

PimDriessen schreef:Ze hebben er ook in gezeten maar op een andere plek, had ze geplaatst waar de voeding voor 28 volt eindtransistoren binnen komt, maar dat ging niet goed vanwege de lange aarddraden denk ik nu.
Aarddraden, vooral gemeenschappelijke zonder ontkoppeling, is een goei manier om onbedoelde (terug)koppelingen te krijgen.
De condensator over R 18 10 K tegenkoppeling, wat doet deze in de schakeling, en vreemd dat die niet op het schema van Kaneda staat.
R18 vormt met R9 een spanningsdeler om een deel van de uitgang voor tegenkoppeling te gebruiken.
Over R9 staat de ingangscapaciteit van de fet (en de bedrading), over R18 staat niks, is de spanningsdeling op hogere frequenties mis, hoe hoger frequentie hoe minder tegenkoppeling.Een Ctje over R18 zorgt dan voor een frequentie-onafhankelijke deling.
Nu neemt de openlus versterking ook af met fasedraaien erbij, zodat de grootte van de //C niet zo te zeggen is, blokgolf eruit en C kiezen met het minste doorschieten op de voorflank.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 04 nov 2018, 17:15

Ho Anne,
Daar moet ik mee gaan experimenteren wat de juiste blokgolf kan zijn.
Heb ondertussen uitgeprobeerd of de versterker kan draaien op het filter aan de ingang 1K5 en 680 pF, dat gaat niet lekker, staat op het randje van oscilleren, wat is wijsheid in deze ?.
Nu is de vraag moet er nog verder gekeken worden of de 330 pF C`c verder naar beneden kunnen, of is die waarde 330 pF in orde, niet te groot ?.
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 04 nov 2018, 19:46

Beetje nattevinger werk zo. Op die plaats zit meestal iets van 47pF of nog minder en ook soms maar op een van twee.
Wat belasting (weerstanden collectorT5 en T7 naar massa) 22k...47k wil ook wel 's helpen.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 04 nov 2018, 20:48

Hoi Anne,
Daar was ik nooit opgekomen om daar een paar weerstanden te plaatsen voor meer stabiliteit.
ScreenShot234.jpg

Onder het schema van Kaneda stond vermeld dat een aantal transistoren thermisch aan elkaar moesten worden gekoppeld, Dat voorbeeld heb ik gevolgd door middel van krimpkous om de transistors te doen, en daarna er een plastic dopje over te zetten, heeft dat echt z`n nut, of werkt het tegengesteld ?.
Hier nogmaals het schema met de tekst over het thermisch koppelen.
ScreenShot235b.jpg

En een foto waar vaag op te zien is dat de transistoren met de platte kant naar elkaar staan, en daarna een foto met de plastic kapjes er overheen.
ScreenShot229.jpg

ScreenShot237.jpg

Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 04 nov 2018, 23:17

Als je afzonderlijke fet's hebt gebruikt best wel zorgen dat ze op dezelfde temp blijven.
Ook T2 en T3 bij elkaar voor een vaste stroombron.De rest steek niet zo nauw, wordt vanzelf bijgeregeld door de tegenkoppeling.
Alleen T8 moet wel de temp van de eindtorren volgen om de ruststroom (min of meer) konstant te houden.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 05 nov 2018, 11:45

Hoi Anne,
Het is een dubbel Fet, 2SK389 dus dat zit wel snor.
Er zitten nu 24 K weerstanden in, maar bij uitschakelen van zowel voortrap en eindtrap voeding loopt de stroom bij de voortrap nog wel toe, had deze aanpassing dat moeten oplossen ?.
Moet die weerstand 24 K groter ?.
Heb inmiddels de 330 pF aan beide zijde verwijdert, en geen problemen met oscilleren meer, dus nu zit er aan elke kant 5 pF.

Als C 4- 5 pF wordt verwijderd dan gaat het met de ruststroom weer vreemd doen, dus die laten we lekker zitten lijkt mij.
ScreenShot240.jpg

Er zit aan de ingang een afsluitweerstand van 267 K is dat een goede waarde ?.
2SK389 23 okt 2018 (1).pdf

T 8 zit op de koelplaat gemonteerd.

Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 nov 2018, 12:11

PimDriessen schreef:Er zitten nu 24 K weerstanden in, maar bij uitschakelen van zowel voortrap en eindtrap voeding loopt de stroom bij de voortrap nog wel toe, had deze aanpassing dat moeten oplossen ? Moet die weerstand 24 K groter ?
Is niet voor die stroomtoename.Moet zorgen voor wat belasting rond het nulpunt, de eindtrap belast dan minimaal, maakt de open-lus versterking dan wat kleiner.Minder kans op oscilleren.
Er zit aan de ingang een afsluitweerstand van 267 K is dat een goede waarde ?
Nee, veel te groot.Geeft een kantelpunt voor het hoog rond 6kHz.Zou 100k nemen en die C geen 100pF maar iets van 50pF.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 05 nov 2018, 20:34

Hoi Anne,
Dat begrijp ik niet 267 K en 100 pF geven een hoog afval van 6 Khz, dat lijkt me inderdaad niet goed, als dat door mij goed berekend is zou 100 K en 47 pF, 33,87 Khz geven, klopt dat ?.
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 nov 2018, 22:11

Klopt, maar met een bron op de ingang wordt de 100k weer kleiner, gaat de frequentie weer omhoog.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 05 nov 2018, 22:28

Hoi Anne,
Dus dit ingangsfilter bepaald de bandbreedte van de versterker ?.
Of zit ik daar helemaal naast ?.

In mijn huidige versterker die al jaren draait, zit 20 K en 200 pF, is die 20 K dan niet te laag ?.

De Kaneda versterker lijkt stabiel te zijn, heb er de oscilloscoop aan gehangen en er een blokgolf op los gelaten, ziet er goed uit loopt heel ver door, maar er zit een rafeltje op de bovenkant, het kan uit de voeding komen ga er morgen een andere voeding aanhangen en zien wat het verschil is.

ScreenShot249.jpg

Groet,
Pim

Terug naar “Versterkers”