Gitaarversterker kraakt ff als de stekker erin gaat maar de power sw staat nog uit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AutonomY

Gitaarversterker kraakt ff als de stekker erin gaat maar de power sw staat nog uit

Berichtdoor AutonomY » zo 04 nov 2018, 11:10

Ja de vraag of probleem staat eigenlijk in het onderwerp,...
Gitaarversterker kraakt ff, (soort plofkraak) als de stekker erin gaat maar de power sw en volume staan dus uit.
Nou is dit geen zelfbouw versterker maar zelfbouwers weten meer dan muzikanten :-)
Iemand enig idee wat dit verschijnsel is?

Groet,
Evert

ray5150

Re: Gitaarversterker kraakt ff als de stekker erin gaat maar de power sw staat nog uit

Berichtdoor ray5150 » zo 04 nov 2018, 13:45

Het merk en type erbij vermelden zou erg handig zijn.
Dan kan er eens naar een schema gezocht worden om te kijken wat het zou kunnen zijn.

Ah!buis

Re: Gitaarversterker kraakt ff als de stekker erin gaat maar de power sw staat nog uit

Berichtdoor Ah!buis » zo 04 nov 2018, 15:17

ray5150 schreef:Het merk en type erbij vermelden zou erg handig zijn.
Dan kan er eens naar een schema gezocht worden om te kijken wat het zou kunnen zijn.
Zo is 't maar net :wink:
Kan zijn dat er een brakke C over het net zit of, wat ook voorkomt, dat de schakelaar pas na de trafo zit.Hoor je de startstroom in de trafo.
Of gewoon een versleten schakelaar die sputtert........
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 04 nov 2018, 15:27

Of een enkelpolige schakelaar en dat er wat via aarde weglekt, kan van alles zijn...

AutonomY

Berichtdoor AutonomY » ma 05 nov 2018, 11:22

Bedankt voor het meedenken!
Het is een Line 6 Spider 4.
Ik heb er twee (stereo) en staan op een verdeeldoos die met een hoofdschakelaar aangaan. Ik zit dus nooit aan het powerknopje op de versterker. Het is dus ontstaan na een jaar of 4.

AutonomY

Berichtdoor AutonomY » ma 05 nov 2018, 11:27

Om duidelijker te zijn, het duurt maar 500ms bij aanzetten. Het is dus geen blijvende storing. Ik ben wel bang voor de luidspreker. Ik zet altijd braaf het volume dicht bij alle versterkers :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 05 nov 2018, 17:48

Oeps, een line 6, dan is de kans groot dat het zo'n "Digital modelling" ding is.
Dat is even heel andere kost dan een Fender Champ, of een simpele Marshall.
Zal eens kijken of er iets van te vinden is, zou me niks verbazen als een SMPS (schakelende voeding) gebruikt is.

AutonomY

Berichtdoor AutonomY » di 06 nov 2018, 10:24

oeps? :-) Goh geen idee,... dit is toch een simpele versterker? ja het ding heeft wel effecten maar die gebruik ik niet.
Fijn dat je zoekt, ik ben daar niet handig in,... wel solderen als het moet,...

ray5150 schreef:Oeps, een line 6, dan is de kans groot dat het zo'n "Digital modelling" ding is.
Dat is even heel andere kost dan een Fender Champ, of een simpele Marshall.
Zal eens kijken of er iets van te vinden is, zou me niks verbazen als een SMPS (schakelende voeding) gebruikt is.

Terug naar “Versterkers”