Kenwood KA-5500, probleempje met bias

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Berre

Kenwood KA-5500, probleempje met bias

Berichtdoor Berre » ma 05 nov 2018, 10:00

Heb net een Kenwood KA-5500 opgeknapt.

Filtercaps 10.000 µF 56V waren rot, de blubber liep er uit. Heb gelijk ook alle andere caps vervangen. De bodemplaat was wat gecorrodeerd door het electroliet, gelukkig slechts oppervlakkig, kon netjes worden gereinigd. Relais en alle contacten en schakelaars zijn gereinigd.

DC op uitgangen is helaas niet regelbaar op dit model; na de recap blijft nog 45 mV en 50 mV. Niet dramatisch, al mag het altijd minder.

Bias stond blijkbaar veel te laag: rechts 7 mV, links 0 mV. Service manual vraagt 45 mV, wat ik eigenlijk veel vind. Helaas, de linkerkant staat onveranderlijk op 0 mV; instellen met de pot heeft geen enkel effect, blijft dus 0 mV. Bizar, temeer omdat ik hoegenaamd geen vervorming hoor, cross-over is nochtans meestal duidelijk hoorbaar. Maar hij klinkt prima, zelfs bij minimaal volume.

Ben dus op zoek naar de oorzaak van die onmogelijk in te stellen bias. Alle halfgeleiders van betrokken kanaal (11 transistors en enkele diodes) heb ik reeds gecheckt (buiten circuit); zijn allemaal goed.

Iedere tip die tot opheldering kan leiden is zeer welkom.
Laatst gewijzigd door Berre op di 06 nov 2018, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Minder is meer

Berre

Re: Kenwood KA-5500, probleempje met bias

Berichtdoor Berre » di 06 nov 2018, 8:09

Bij aandachtige controle blijkt dat een originele driver van links (een NEC 2SB548 in een TO126) ooit is vervangen door een onbekende PNP in een TO220 verpakking, helaas zonder opschrift, dus niet te achterhalen. Of dit de oorzaak is van de niet in te stellen bias is me niet duidelijk. NB: de instelpot 1K is goed. Heb voor de zekerheid alle soldeerpunten doorgevloeid.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » wo 07 nov 2018, 22:53

Opgelost. De onbekende driver (zonder opschrift) vervangen door een 2SB548, zoals voorgeschreven. Bias is nu perfect instelbaar.
Niets is zo lastig als het prutswerk van een voorganger vinden en corrigeren.
Laatst gewijzigd door Berre op do 08 nov 2018, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Minder is meer

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 07 nov 2018, 23:31

Berre schreef:Opgelost. De onbekende NPN driver (zonder opschrift) vervangen door een 2SB548, zoals voorgeschreven. Bias is nu perfect instelbaar.

Idd, niets kan ook heel lastig zijn :lol:
Maar, zonder gekheid, je verhaal gaf bar weinig houvast om iets zinnigs bij te dragen.
Alle gewone oorzaken waren al nagezien.
Enkel dat een TO-126 door een TO-220 was vervang lijkt verdacht, de emitter en basis zijn dan verwisselt.Maar dat geeft eerder meer ruststroom dan minder.
Hoe dan ook mooi dat 't opgelost is :goedzo:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Berre

Berichtdoor Berre » do 08 nov 2018, 12:05

Ah!buis schreef:
Berre schreef:Opgelost. De onbekende driver (zonder opschrift) vervangen door een 2SB548, zoals voorgeschreven. Bias is nu perfect instelbaar.

Enkel dat een TO-126 door een TO-220 was vervang lijkt verdacht, de emitter en basis zijn dan verwisselt.Maar dat geeft eerder meer ruststroom dan minder.
Hoe dan ook mooi dat 't opgelost is :goedzo:
Anne

Heb de 'onbekende' voor de lol getest. Hij zat niet verkeerd om en hij mankeerde niets. De aansluitingen staan gelukkig ook op de print afgedrukt.
Toch vind ik het sterk dat ik geen cross-over kon horen bij nul ruststroom, gewoonlijk valt dat sterk op.
Minder is meer

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 08 nov 2018, 14:05

Een hoop tegenkoppeling verdoezelt veel :shock:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Terug naar “Versterkers”