Animo check Composiet Amplifier Mk2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Animo check Composiet Amplifier Mk2

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 18:19

De eerste ZBA-CA was een groot succes. Er zijn bijna 200 bordjes verstuurd en menigeen geniet er nu van O:) De eerste versie was opgezet als een "proof of concept". De intentie was een breed inzetbare fijn klinkende huiskamer versterker van rond de 50W te ontwerpen die redelijk betrouwbaar na te bouwen is voor een redelijk bedrag. Das wel gelukt heb ik het idee :mrgreen:

Ik blijf zo mondjesmaat vragen krijgen of er nog een vervolg komt: Een nieuwe group buy of een V2. En vaak dan ook of meer vermogen kan en met gebalanceerde ingangen. De eerste ZBA-CA was bedoeld als simpele stereo versterker en had derhalve geen gebalanceerde ingangen. Sommigen hebben er multiweg systemen mee gebouwd met actieve filtering, al dan niet met een DSP. En dan zijn gebalanceerde ingangen wel erg prettig.

Op de tekentafel staat nu een Composiet Amp Mk2 met de volgende "maten" per kanaal:

Ingang gebalanceerd
Vermogen in 8 ohm: 160W Rms
Vermogen in 4 ohm; 250W Rms
Vermogen in 2 ohm: 125W Rms

Deze vermogens gaan niet echt lekker meer met chip-amps a la de LM3886. Dat kan een stuk beter met discrete transistoren. Dus dat gaat het dan ook worden. Geeft ook wat meer zekerheid voor de toekomst qua componenten. De grillen van TI zijn w.d.b. ondoorgrondelijk Wie gaat mee als het tot een GB komt.....? O:)

Serieuze belangstelling hebben:

gervenja
Zweitse?
rjmulder?
erik1977
Dan
Shadow
johan283
Bert61?
dirklammers?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 14 nov 2018, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

AatV

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Berichtdoor AatV » di 06 nov 2018, 18:22

Mooi initiatief Peter, maar wat bedoel je in dit verband met composiet?

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 18:28

Hoi Aat. Het is hetzelfde concept als bij de ZBA-CA met de LM3886 chip versterker: Een gewone goede klasse-AB versterker met daarvoor een extra op-amp in de terugkoppeling. Door de extra versterking van de op-amp gaat de vervorming naar vrijwel onmeetbare waarden. Daardoor komt er meer echt detail naar voren wat in de muziek zit. Het is dus een "composiet" van een goede klassieke klasse-AB met een op-amp. Zie ook het brainstorm draadje van de ZBA-CA: viewtopic.php?f=7&t=22898&hilit=composiet+amp
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 06 nov 2018, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » di 06 nov 2018, 18:52

Ik ben benieuwd!
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 19:09

dre schreef:Ik ben benieuwd!

Ik ook :mrgreen:
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » di 06 nov 2018, 19:36

Ja,eens kijken of het ook zo fantastisch gaat worden! 8)
потому что он может!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 06 nov 2018, 20:20

Pjotr schreef:Op de tekentafel staat nu een Composiet Amp Mk2 met de volgende "maten" per kanaal:

Ingang gebalanceerd
Vermogen in 8 ohm: 160W Rms
Vermogen in 4 ohm; 250W Rms
Vermogen in 2 ohm: 125W Rms

Deze vermogens gaan niet niet echt lekker meer met chip-amps a la de LM3886. Dat kan een stuk beter met discrete transistoren. Dus dat gaat het dan ook worden. Geeft ook wat meer zekerheid voor de toekomst qua componenten. De grillen van TI zijn w.d.b. ondoorgrondelijk Wie gaat mee als het tot een GB komt.....? O:)

Om niet een hele transistorversterker uit te puzzelen, zou zoiets niet kunnen ? viewtopic.php?f=7&t=15469&start=50
Een That ervoor, tegenkoppeling aanpassen, klaar.
Die LM49830 is ook wel van TI, wel ruim 10 jaar oud, doen ze nog steeds.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 20:41

Nah die LM is al veel bejaarder hoor Anne. Maar de bedoeling is toch ook om de AB versterker zelf top notch te maken. Om 2 ohm goed en betrouwbaar aan te kunnen sturen met eenzelfde eindtrap als voor 8 ohm, komt wel iets meer bij kijken. O.a. het SOA bereik van de eind torren.

Maareh, dit is geen ontwerp topic maar een Animo check.
Peter de Jong

gervenja

Berichtdoor gervenja » di 06 nov 2018, 21:10

animo 1+
John

erik1977

Berichtdoor erik1977 » di 06 nov 2018, 21:58

Ik doe mee \:D/

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 06 nov 2018, 22:00

Leuk initiatief, Peter ! :goedzo:
Ik denk dat de kans vrij klein is dat ik er zelf mee aan ga doen, (heb al veels te veel onafgemaakte zaken liggen) maar het idee en de ontwikkeling kan ik alleen maar toejuichen. =D>

Ah!buis schreef:Die LM49830 is ook wel van TI, wel ruim 10 jaar oud, doen ze nog steeds.

Dat is zinloos, Anne.
Die word niet meer gemaakt, en is ook vrijwel niet meer in de handel.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 22:05

Dank je Ray. Jij hebt al zoveel versterkers staan :lol: Tipje van de sluier: de insteek is om géén SMD te gaan gebruiken. Dat is voor sommigen toch een brug te ver.
Peter de Jong

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 06 nov 2018, 22:07

Pjotr schreef:Tipje van de sluier: de insteek is om geen SMD te gaan gebruiken. Dat is voor sommigen toch een brug te ver.

Kijk, dat spreekt mij wel aan :wink:
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 06 nov 2018, 22:11

Zweitse schreef:
Pjotr schreef:Tipje van de sluier: de insteek is om geen SMD te gaan gebruiken. Dat is voor sommigen toch een brug te ver.

Kijk, dat spreekt mij wel aan :wink:

+1 :mrgreen:

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 06 nov 2018, 23:19

Ben benieuwd hoe de huidige ZBA-CA het doet met de Daudio C1 speakers anders zou het wel interessant kunnen zijn.
Misschien dan toch eerst de speakers maken en wachten met de behuizing voor de ZBA-CA versterker?
Maar is dat gebalanceerde makkelijk te omzeilen? Heb namelijk niks aan apparatuur met dat soort aansluitingen :)
Wel jammer dat het geen SMD is ziet er veel mooier uit en is makkelijker met solderen hoef je de print niet elke keer om te draaien :D
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 23:44

rjmulder schreef:Ben benieuwd hoe de huidige ZBA-CA het doet met de Daudio C1 speakers anders zou het wel interessant kunnen zijn.

Dat is elders wel aan bod geweest. In het C1 GB draadje meen ik. De meningen zijn daar verdeeld over. Ik zeg 50W is te weinig voor de C1, voor zo'n speaker is de huidige ZBA-CA helemaal niet bedoeld. JeroenD vindt dat het wèl genoeg is. Het is uitgeprobeerd en de meesten waren er toch wel van overtuigd dat de C1 gewoon meer vermogen nodig heeft naar ik begrepen heb. Ik was er niet bij, anderen kunnen daar meer over zeggen.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 06 nov 2018, 23:52

Zolang de gevoeligheid/het signaalniveau toereikend is, is het aansluiten van een gebalanceerde ingang op een ongebalanceerde uitgang geen enkel probleem. Je krijgt er hoogstens wat minder brom door dan je gewend bent :lol: . (Andersom, gebalanceerde uitgang op ongebalanceerde ingang, kan wat lastiger zijn.)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 07 nov 2018, 0:15

MarcelvdG schreef:Zolang de gevoeligheid/het signaalniveau toereikend is, is het aansluiten van een gebalanceerde ingang op een ongebalanceerde uitgang geen enkel probleem. Je krijgt er hoogstens wat minder brom door dan je gewend bent :lol: . (Andersom, gebalanceerde uitgang op ongebalanceerde ingang, kan wat lastiger zijn.)

Dat is geen feit, dat is een theoretische algemeenheid. Zie niet zo wat daar nou zo hilarisch aan is. Als je een actief x-over aan gaat sluiten op verschillende versterkermodulen die gemeenschappelijk gevoed worden krijg je te maken met signaalspanningen op de gnd t.g.v. ground stromen en die dan in de weg gaan zitten. Dat wil je niet.
Peter de Jong

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » wo 07 nov 2018, 13:24

Geen SMD, dan zie ik het wel zitten
Mvg, Ronny

gervenja

Berichtdoor gervenja » wo 07 nov 2018, 21:05

geen SMD?
Ben er net goed in geworden!
Al die mooie melf weerstanden, ga ze nog missen.
John

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 07 nov 2018, 22:41

O:) Ja, het heeft ook mijn voorkeur. Layout technisch is het ook een stuk beter, het is toch ook wel een stuk HF techniek wat er bij komt kijken. Ook al is het een audio versterker. En sommige "de beste componenten" zijn alleen in SMD te krijgen. Enkele componenten worden dan toch wel SMD. Ik vind dat anderen ook een kans moeten kunnen krijgen. Bovendien gaat vanwege het vermogen de helft sowieso TH worden.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 07 nov 2018, 23:29

Pjotr schreef:
MarcelvdG schreef:Zolang de gevoeligheid/het signaalniveau toereikend is, is het aansluiten van een gebalanceerde ingang op een ongebalanceerde uitgang geen enkel probleem. Je krijgt er hoogstens wat minder brom door dan je gewend bent :lol: . (Andersom, gebalanceerde uitgang op ongebalanceerde ingang, kan wat lastiger zijn.)

Dat is geen feit, dat is een theoretische algemeenheid. Zie niet zo wat daar nou zo hilarisch aan is. Als je een actief x-over aan gaat sluiten op verschillende versterkermodulen die gemeenschappelijk gevoed worden krijg je te maken met signaalspanningen op de gnd t.g.v. ground stromen en die dan in de weg gaan zitten. Dat wil je niet.

Ik vind het komisch dat er mensen bedenkingen bij je ontwerp hebben vanwege de gebalanceerde ingangen, terwijl die echt alleen maar voordelen hebben, ook als de bron ongebalanceerd is.

Ik vind het daarentegen knap irritant dat je bij praktisch elke post van mij wel wat te zeiken hebt, zelfs als ik alleen maar uitleg dat ik het met je eens ben.

AatV

Berichtdoor AatV » wo 07 nov 2018, 23:33

Het gebruik van SM onderdelen heef natuurlijk een aantal voordelen.Alleen al de kortere verbindingen tussen de diverse componenten is een stuk beter v.w.b. RF instraling. Er zijn ook voordelen te behalen qua capacitieve- en inductieve koppeling. Ook is me opgevallen dat bijv. bij Mouser de sortering van SMD t.o.v. through hole een stuk beter is/wordt.

Animocheck : Ben nogal een "buizenmensch". Zou een dergelijk soort versterker alleen gebruiken voor (sub)woofers, moet dan wel in kwalitatief "zijn mannetje kunnen staan" t.o.v. NCore versterkers, zowel qua prestaties als qua prijs. Met het energieverbruik gaat het bij voorbaat niet lukken. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 nov 2018, 0:01

MarcelvdG schreef:[
Ik vind het daarentegen knap irritant dat je bij praktisch elke post van mij wel wat te zeiken hebt, zelfs als ik alleen maar uitleg dat ik het met je eens ben.

Dat komt omdat je nog al eens met open deuren komt die al eens tot in den treuren besproken zijn en derhalve niets toevoegen. De hele discussie wel of niet gebalanceerd is bij de eerdere versie uitvoerig aan de orde geweest. Zo is dit draadje een animo check als vervolg op de ZBA-CA. Niet om de discussie al dan niet gebalanceerd opnieuw te doen. En wat ook verder geen discussie is. Dat vind ik dan weer irritant.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 nov 2018, 0:09

AatV schreef:Animocheck : Ben nogal een "buizenmensch". Zou een dergelijk soort versterker alleen gebruiken voor (sub)woofers, moet dan wel in kwalitatief "zijn mannetje kunnen staan" t.o.v. NCore versterkers, zowel qua prestaties als qua prijs. Met het energieverbruik gaat het bij voorbaat niet lukken. :mrgreen:

groet,
Aat

Voor een sub zou ik persoonlijk zeggen: Niet moeilijk doen: Een NCore. Dit concept komt pas goed tot zijn recht in de subtiele details van midden en hoog. En de onverstoorbaarheid in het laag bij "lastige" speakers. En dan nog, niet iedereen is van dat detail gediend. Leobus liet mij vorige week op de AVMN avond nog eens duidelijk weten dat hij de ZBA-CA lelijk scherp vond klinken. Hij was wel de eerste :D
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”