Het grote diy versterker kit topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Contacteer:

Het grote diy versterker kit topic

Berichtdoor b_force » za 17 mei 2008, 12:17

Aangezien er al heel wat langs is gekomen leek het me leuk om een topic (maybe zelfs sticky) te maken waar alle DIY versterker kits in worden opgenomen.
Een overzichtelijke lijst met alle opties erbij, wat het kan, vermogen, vervorming, richtprijs (zonder behhuizing en connectors) etc etc.
Ik zit er ook over te denken om de eerste paar posts te reserveren om alles te verdelen in categorieën. (kant en klare kits, echt zelfbouw kits etc etc)

Ik denk dat het handig is, dat we discussies voeren over bepaalde versterkers in een ander topic en dat dit enkel een opsom topic wordt, waar het liefst de start post steeds wordt aangepast om zo de lijst zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Uiteraard mogen er wel tips gegeven worden, suggesties of andere dingen.
Misschien is het ook wel handig om een algemene richtlijn er bij te zetten hoe nu een goede versterker gebouwt dient te worden (voeding, elco's keuse etc etc)

Ik zal allereerst een begin maken, alle tips zijn welkom.

We beginnen met de meest simpele ampjes.
Degene waar je dus weinig elektronica voor nodig hebt, goedkoop zijn en relatief simpel te bouwen.

- Een die hier echt uitspringt, is de TDA2616.

Datasheet

Hier zijn maar een handje vol componenten nodig om een werkend versterkertje te krijgen.

Vermogen ligt rond de 2 x 15Wrms aan 4ohm en 2 x 10Wrms aan 8 ohm/
THD ligt rond de 0.07% , de CS is 70dB en SN is 98dB.
Eeen trafo van 2 x 12V 50VA is voldoende om dit versterkertje te voeden.

Velleman heeft zelfs een kitje met deze TDA2616 en is zeer gemakkelijk in elkaar te zetten.
http://www.vellemanusa.com/us/enu/produ ... ?id=350530
Richtprijs ±25,- euro

andere projecten zijn via google te vinden
http://www.google.com/search?hl=nl&q=tda2616&btnG

Als je de versterker zelf maakt met meer "high-end" componenten, ben je ongeveer 35 euro kwijt. (gebaseerd op prijzen bij Farnell)

- Een volgende kandidaat is natuurlijk het broertje (of zusje) van de TDA2616, de wel bekende TDA2030
Datasheet

Deze presteert min of meer gelijk aan zijn broertje, maar volledig naar eigen smaak worden gemaakt.
Vermogen is ongeveer 12W aan 4 ohm en 8W aan 8ohm.
Het vermogen hangt wel af van de voedingsspanning de gebruikt wordt.
Vervorming ligt onder de 0,1%, maar hangt ook weer deels af van de gebruikte onderdelen.

Op google is wederom een hoop te vinden over de versterker.
http://www.google.com/search?q=TDA2030&ie

- De volgende reeks is de wel bekende LM1XX, LM2XX, LM3xx en LM4xx.
Ook wel de Gainclones.

http://www.national.com/cat/index.cgi?i=i//286

(tegenwoordig zijn er weer wat nieuwere types bij gekomen)

Dit zijn zogenaamde High-power Overture Amplifiers (of te wel, opgefokte opampjes :P)
En presteren zeer goed.

Via google zijn er zeer veel projecten te vinden en men kan alle kanten op met ontwerpen.
Er moet wel gezegd worden dat de voeding en het koelblok van redelijk groot formaat moeten zijn, waardoor het plaatsen in kleine behuizingen moeilijker is dan bv de TDA versterkertjes.

We komen nu bij de Classe D kits.
Deze beginnen bij de kits van National Semiconductor

http://www.national.com/cat/index.cgi?i=305 en
http://www.national.com/cat/index.cgi?i=303

Over het algemeen zijn deze wat lastiger te maken dan de andere versterkers.
Maar via google zijn er al leuke ontwerpen te vinden.
http://www.google.com/search?q=LME49810&ie

Ook bied er sinds kort een bedrijf kits aan met deze ic's erin
http://www.chip-pcb.cn/EN/CP%20home.htm

en loopt er een (beginnend) draadje hier op ZBA
viewtopic.php?t=6201

De versterkers die aan bod komen in de categorie Classe D, zijn de bekende Hypex modules. (wie kent ze niet)

http://www.hypex.nl/

Dit zijn versterker die met gemak 180W kunnen leveren en presteren uitzonderlijk goed.
Via google, maar ook hier op ZBA is er gigantisch veel info over te vinden en kunnen deze modules naar hartenlust worden gemodificeerd.

De volgende stap naar goede DIY versterkers, brengt on naar de kleine, maar zeer goed presterende kits van 41Hz audio

http://www.41hz.com
Deze website is niet veilig!
41hz.com verkoopt niets meer en de website is al sinds 2012 (of eerder) gehacked.

Dit zijn zogenaamde classe T versterker zijn leverbaar in meerdere smaken en zijn zeer efficiënt.
Dit betekent dat ze eigenlijk geen koelblok nodig hebben en dat de voeding ook niet al te groot hoeft te zijn, waardoor het echt voordelen bied tov bijvoorbeeld de Overture opamps van National.

Via google maar ook wederom op ZBA is er flink wat info over te vinden.

(lijst wordt nog verder geupdate)
Laatst gewijzigd door b_force op do 01 okt 2009, 17:48, 8 keer totaal gewijzigd.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » za 17 mei 2008, 12:17

geresveerd

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » za 17 mei 2008, 12:18

gereserveerd

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » za 17 mei 2008, 12:18

gereserveerd

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 17 mei 2008, 12:29

goed idee Bart!

info die mij hier verder nuttig lijkt: richtprijs voor t complete pakket (dus incl evt trafo, voeding, etc), wat voor werk er nodig om om e.e.a. werkend te krijgen, kans op OEPS, ...

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » za 17 mei 2008, 12:46

Henkjan schreef:goed idee Bart!

info die mij hier verder nuttig lijkt: richtprijs voor t complete pakket (dus incl evt trafo, voeding, etc), wat voor werk er nodig om om e.e.a. werkend te krijgen, kans op OEPS, ...

Lijkt me ook prima, is wel heel veel werk, en hangt nogal af van de gebruikte onderdelen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 17 mei 2008, 12:49

b_force schreef:
Henkjan schreef:goed idee Bart!

Lijkt me ook prima, is wel heel veel werk, en hangt nogal af van de gebruikte onderdelen.
richtprijs hè, dus is het 25, 50, 100, 200, 400 of 800 euro....

HoMeR

Berichtdoor HoMeR » za 17 mei 2008, 14:19

Nou, los dan maar....

Categorie: Gainclone
Printplaat inclusief onderdelen: 33,00 Euro
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/10980564722.html

Nog toe te voegen:
Trafo (b.v. Amplimo): ong. 40 Euro
"Stekkerspul" en bekabeling : kan vanaf zo'n 15 euro
Kastje: ook vanaf zo' 10 Euro
Koellichaampje : 10 Euro (hoeft niet zo groot te zijn als je 'm niet te wild uit wil sturen)

Totaal kom je dan op zo'n 110 Euro uit (mono dus; stereo is dan 33 Euro meer; maar dat moet je trafo dan wel aankunnen).

Zelf al een aantal keren gebouwd en dat speelt leuk !
Kans op "Oeps" is redelijk klein.

(misschien is dit wel een volgend audioproject voor op school; zie ook http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6544)
Bijlagen
LM3875KITD-parts.595_500.jpg
(bijna) compleet setje...

daniel
Contacteer:

Berichtdoor daniel » za 17 mei 2008, 16:08

Die class-D 'kitjes' waar je het over hebt van National... zijn natuurlijk helemaal geen kitjes. Maar belangrijker te melden is het dat dit geen complete versterkermodules zijn, maar driver-ic's (spanningsversterkers) die nog een eindtrap nodig hebben.

En met klasse-D hebben ze weinig te maken hoor! 't zijn gewoon discrete uitgangstrappen die erachter moeten.

Leverancier voor LM3886 kitjes:

http://www.chipamp.com/lm3886.shtml

markje

Berichtdoor markje » ma 26 mei 2008, 8:10

Als je bouwpakketten bedoeld, kun je nog verwijzen naar Velleman, die hebben meerdere versterkerpakketten die interessant kunnen zijn voor een DIY' er.

Groeten Mark

Duck Twacy

Re: Het grote diy versterker kit topic

Berichtdoor Duck Twacy » di 27 mei 2008, 13:32

b_force schreef:Aangezien er al heel wat langs is gekomen leek het me leuk om een topic (maybe zelfs sticky) te maken waar alle DIY versterker kits in worden opgenomen.
Een overzichtelijke lijst met alle opties erbij, wat het kan, vermogen, vervorming, richtprijs (zonder behhuizing en connectors) etc etc.
Ik zit er ook over te denken om de eerste paar posts te reserveren om alles te verdelen in categorieën. (kant en klare kits, echt zelfbouw kits etc etc)

Een nobel streven, maar ik denk niet dat het "overzichtelijk" zal worden. Als snel zal door de reacties diverse kits door elkaar heen lopen. Sommge kits zijn populairder dan andere, dus juist de meer uitzonderlijke types zullen ondersneeuwen in het geweld van de hypers en geenclones :)

Wellicht beter om een index draadje te maken (sticky), welke verwijst naar een draad per kit/ontwerp. In het index draadje kun je wat algemene zaken behandelen (bv welke vragen/informatie er per kit beantwoord zouden moeten worden).

just my 2 cts. Kan zo 10 kits noemen overigens, of 20, of 30.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 27 mei 2008, 14:31

Vind ik ook een prima idee.

Ik merkte gewoon dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zagen.
Met andere woorden, het was eens noodzaak dat het een en ander opverzichtelijk bij elkaar komt te staan :)

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » di 27 mei 2008, 15:13

Iemand moet dan wel de index up to date houden....

Misschien ook wat verder bepalen wat wel en wat niet opgenomenm moet worden, bv,

1. Alleen (a) complete kits, of (b) partiele kits of ook (b) losse PCBs
2. Of ook een ontwerp (waar mogelijk PCBs voor te kopen zijn)
3. Alleen als er concrete bouwplannen zijn (of natuurlijk gebouwd is), of gewoon de hele markt.

Vb van 1 is bv (a) de Amplimo van Veen kit, (b) de ExtremA of Hypex en (c) Aleph PCBs van Kristijan.
2. bv het AlephX ontwerp.

Ad 3, leuk is natuurlijk om per kit bij te houden wie het gebouwd heeft of er mee bezig is (of concrete plannen heeft).

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 27 mei 2008, 15:16

lijkt me een prima lijstje zo van je :) :D top !

Ik ben destijds dit topic begonnen om een voorzetje te geven en de discussie erover op gang te brengen.

Ik zal proberen het up to date te houden, maar als anderen zich heel erg geroepen voelen, mogen ze die taak uiteraard overnemen :)

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » za 31 mei 2008, 13:51

Leuk topic. Opmerking bij de 41hz modules:

b_force schreef:http://www.41hz.com/

Dit zijn zogenaamde classe T versterker zijn leverbaar in meerdere smaken en zijn zeer efficiënt.
Dit betekent dat ze eigenlijk geen koelblok nodig hebben en dat de voeding ook niet al te groot hoeft te zijn, waardoor het echt voordelen bied tov bijvoorbeeld de Overture opamps van National.

Geen koelblok nodig is niet helemaal waar. Wel kunnen de lichtere modules van 41hz met de chip tegen de behuizing gemonteerd worden, dat is voor licht gebruik vaak afdoende (met een beetje warmtegeleidende pasta ertussen).

Het hangt van het model en de toepassing af. Een AMP-9 bijvoorbeeld kan tot 4x100W uit één chipje persen. Daarbij is echt wel koeling nodig. Weliswaar minder dan een vergelijkbare klasse AB versterker, maar deze modules kunnen niet zonder.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » di 10 jun 2008, 21:19

Duck Twacy schreef:Wellicht beter om een index draadje te maken (sticky), welke verwijst naar een draad per kit/ontwerp. In het index draadje kun je wat algemene zaken behandelen (bv welke vragen/informatie er per kit beantwoord zouden moeten worden).

Dat is er al:

viewtopic.php?t=3283

Wellicht dient deze een beetje uptodate te worden gehouden. Deze is dan wel alleen van de showcase, maar als deze wat algemener zou zijn, zou je eigenlijk al hebben wat jij bedoelt DT.

Groeten,
Mischa

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 10 jun 2008, 21:49

Het hoeven van mij niet alleen kits te zijn die hier zijn gemaakt, maar over het algemeen leuke kits.

Verwijzing naar topics hier is dan nog een extra toegevoegde waarde :)

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 24 jul 2008, 14:37

Het loopt niet echt storm met kitjes.

Ik heb er weer een gevonden toen ik toevallig bezig was met zoeken bij Farnell

http://nl.farnell.com/ilp-electronics

http://www.ilpelectronics.com/amplifiers/audio.asp

Voor een paar euro's heb je een heel kompleet kitje :D

Paul Jenner
Contacteer:

Berichtdoor Paul Jenner » do 24 jul 2008, 21:02

Die ILP modules zijn al zo oud als de wereld :)

Paul.

sietse

Berichtdoor sietse » do 24 jul 2008, 21:18

Deze hoort er denk ik ook bij..
http://www.thel-audioworld.de/

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » vr 25 jul 2008, 10:52

Paul Jenner schreef:Die ILP modules zijn al zo oud als de wereld :)

Paul.

Ok, ik ben ze nog nooit tegengekomen :P

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 25 jul 2008, 15:40

Klopt ja, 25 tot 30 jaar geleden keek ik geregeld naar die ILP-modules in elke Elektuur, Radio Bulletin of Populaire Elektronica. Iedere elektronicaboer had er trouwens ook stencils van op de toonbank liggen. :)

De specs waren toen al hetzelfde, en de prijzen eigenlijk ook, wat voor die tijd behoorlijk mooie cijfertjes voor betrekkelijk weinig geld betekende. Het riep alleen vraagtekens bij me op dat ik ze hooguit soms in een "zelfbouw" gitaarversterker gebruikt zag worden en verder nergens, dus heb ik ze maar nooit gekocht. De laatste 10 of 15 jaar werden ze verkocht als Amplimo versterkermodules, maar zo te zien is de naam ILP terug in het leven geroepen.

Als 60 Watt voldoende is, kan dit een leuke aanbieding zijn:

Van Dijken schreef:
Deze splinternieuwe Audioversterker, 60 Watt, is gemaakt voor professionele doeleinden en bezit een 100 Volts lijn-uitgang, het versterkermodule zelf heeft een 4 ohm-uitgang. De ringkerntrafo, elco's, lijntrafo, relais en het audio-module zijn allen van het fabricaat Amplimo. Een splinternieuwe versterker, die alleen al aan onderdelen het meer dan waard is !!!

• Audio Output: 60 Watt,Amplimo A60 Module Meer info
  • Line-in en Line-out RCA(tulp) connector.
  • Input gain regelbaar
  • Voedingsspanning: 230V AC
  • Ringkern Trafo: 230V - 2 x 25V, 2 x 1,6A, 80 VA Amplimo Meer info
  • 2 x ELCO 8000 uF, 63V Amplimo
  • LijnTrafo 0-50-70-100V: LT0604 Meer info
  • Luidspreker relais : LR(Z) Amplimo Meer info
  • Afmetingen: 440 mm(19-inch) , 175 mm diep, 88 mm (2HE) hoog.
  • Gewicht: 6.2 kg.

€ 39,50

Een half jaar terug werden ze trouwens aangeboden voor € 35,- incl. verzendkosten!

sietse

Berichtdoor sietse » vr 25 jul 2008, 20:00

Amplimo versterkermodules, maar zo te zien is de naam ILP terug in het leven geroepen.

Ik zat maar te denken wat ik ook al weer met ILP had.. :oops:
Bedankt Mario... :D

Ik heb ze vaak toegepast voor orkest doeleinden, maar ik denk, dat ze het waarschijnlijk niet slecht zullen doen voor HiFi doeleinden. En niet duur.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » vr 25 jul 2008, 22:22

Marp schreef:Een half jaar terug werden ze trouwens aangeboden voor € 35,- incl. verzendkosten!

Klopt, meteen 2 stuks gekocht voor in de garage, voornamelijk voor de trafo´s, die komen in een paar mono Gainclones. De ILP´s worden in 1 kast gezet met 1 dikke voeding erbij.

Groeten,
Mischa

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » vr 25 jul 2008, 22:40

Mijn vielen ze ook vooral op door de prijs en prestaties.

Maar blijkbaar al wat mensen die ze gebruikt hebben.

Hoe klinken ze over het algemeen ?

Terug naar “Versterkers”