Het grote diy versterker kit topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » vr 25 jul 2008, 22:56

Geen idee, ik heb ze nog niet ingezet, maar als het een beetje meezit, gaat dat binnenkort gebeuren.

Volgens mij kun je er bijna niet op stuklopen, anders draaiden ze niet al 25 tot 30 jaar mee.

Groeten,
Mischa

just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor just-sounds » zo 03 aug 2008, 11:10

Voor wie het nog niet kent

http://www.prodigy-pro.com/forum/

En als je dan op Meta-Meta klikt kun je zien hoe ze het daar aan hebben gepakt. Misschien handig 8)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Het grote diy versterker kit topic

Berichtdoor Marp » zo 03 aug 2008, 14:07

b_force schreef:- De volgende reeks is de wel bekende LM1XX, LM2XX, LM3xx en LM4xx.
Ook wel de Gainclones.

http://www.national.com/cat/index.cgi?i=i//286

(tegenwoordig zijn er weer wat nieuwere types bij gekomen)

Dit zijn zogenaamde High-power Overture Amplifiers (of te wel, opgefokte opampjes :P)
En presteren zeer goed.

Via google zijn er zeer veel projecten te vinden en men kan alle kanten op met ontwerpen.
Er moet wel gezegd worden dat de voeding en het koelblok van redelijk groot formaat moeten zijn, waardoor het plaatsen in kleine behuizingen moeilijker is dan bv de TDA versterkertjes.

Dat laatste valt reuze mee, Bart.

Het spreekt voor zich dat een 50VA trafo niet volstaat voor een versterker van 50 of 68Watt bij 30VDC, als je tenminste ook dat hogere vermogen wilt benutten. Een trafo van achtereenvolgens 70VA of 100VA is echter toereikend (per kanaal uiteraard), en alles daarboven is in principe overhead. Bij gebruik van een 25V trafo (ca. 35VDC) stijgt het vermogen, en mag ook de trafo 15% meer leveren.

V.w.b. koeling: alle ontwerpen van Elektuur zijn gebouwd op een printje van creditcard formaat, en de heatsinks hebben diezelfde afmeting. De ontwerpspanning hiervan is 30VDC. Ook op internet staan diverse uitspraken dat de versterkertjes niet erg warm worden. Opvallend is dat die bouwers geen van allen meer dan 30VDC gebruiken. Maarten van platenspeler.com gebruikt niet eens een heatsink en schroeft zijn LM3875 rechtstreeks op de aluminium behuizing van eurocard formaat.

Zijn opmerking daarbij:
The second thiong that struck me was the low temperature of the LM3875. in articles about the power opamp a lot of attention is paid to cooling the chip. Not that a high temperature would destroy the chip, it is well protected, but it would prevent us from playing loud. Well, even when playing for a longer time the opamp does not become very hot, it may be that my cooling solution works, but I take it that I do not push the opamp to its limits in the current setup.

Zelf heb ik 3 stuks LM3886 in noodopstelling spelen, 2x fullrange en 1x sub. De gebruikte trafo is 2x25V bij 220VAC, wat i.c.m. MUR860 diodes resulteert in méér dan de maximale 35VDC. De LM3886's worden behoorlijk warm als ik op zomerse dagen het volume langer dan 20 minuten half opendraai, maar ze zitten dan ook alledrie gemonteerd op slechts een grondplaatje van een computer mainboard. Ik moet bekennen dat de randjes van de chips inmiddels een beetje wit uitslaan, maar dat kan natuurlijk niet anders met +35V. Bovendien staan ze 18 uur per dag te spelen, en dat gedurende al meer dan 5 jaar.

Zelfs bij zo'n "mishandeling" valt dat nog best mee, he. O:)

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 03 aug 2008, 14:11

Ehm jah de LM3886 valt mee jah, maar das eigenlijk een klein verhaaltje apart.
Die presteert ook beduidend beter dan de rest.

Maar duik maar eens in de datasheet van de lm1875/76, dan zie je een echt kacheltje ontstaan voor het vermogen wat er uit moet komen.

Mij lijkt het dan ook zinvoller om voor 20-25W een LM3886 te pakken en die lagere voedingspanning aan te geven.

(hoewel ik niet weet hoeveel hoger de THD etc dan wordt)

De LM3875/76 wordt volgens mij ook warmer dan die LM3886, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 aug 2008, 15:45

b_force schreef:Ehm jah de LM3886 valt mee jah, maar das eigenlijk een klein verhaaltje apart.

Hij staat anders niet apart vermeld hoor. ;)

Het zou goed kunnen dat de LM18xx vrij warm wordt. Op die range heb ik eigenlijk nooit gelet omdat je inderdaad evengoed de LM38xx en LM47xx op lager vermogen kan laten spelen. Het slechts gedeeltelijk aanspreken van het vermogen komt alleen maar ten goed aan de vervorming, en desgewenst kan dan een kleinere trafo worden gebruikt.

Wat lagere voedingsspanning betreft: behalve met een 22V trafo (30VAC) schijnt een LM38xx ook erg goed te presteren met een 18V trafo. Daar zwerven wel wat metingen van rond op internet. Over de andere reeksen heb ik geen idee.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » zo 03 aug 2008, 21:19

Ik snap niet waarom een 3875 warmer zou moeten worden dan een 3886.

De 3886 is meer een stroomleverancier (Iout max 11,5A tov 6A), meer geschikt voor 4 ohm speakers dan een 3875. Daarom moet bij 4 ohm speakers ook de voedingsspanning omlaag naar 28Vdc.

Bij meer vermogen zal ook de eigendissipatie procentueel toenemen.

Ik heb nog niet veel mensen horen klagen dat een LM3886 of 3875 te warm wordt, tenminste niet bij gebruik zoals het hoort. Hiermee bedoel ik een hoge voedingsspanning EN het gebruik van 4 ohm speakers.

Wil je echt weinig warmte in je kast, kom je volgens mij automatisch uit bij klasse D versterkers als die van 41Hz.

Groeten,
Mischa

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 03 aug 2008, 22:11

Uiteraard kom je dan bij klasse-d

Maar check de datasheets, power-output vs power dissipation en je ziet duidelijk dat sommigen uit de LM reeks vrij warm worden.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » zo 03 aug 2008, 23:00

b_force schreef:Maar check de datasheets, power-output vs power dissipation en je ziet duidelijk dat sommigen uit de LM reeks vrij warm worden.

Die moeite had ik nog niet genomen :oops: :oops: . Ik vraag me dan af vanaf welk vermogen de chip echt gaat verstoken.

Groeten,
Mischa

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » ma 04 aug 2008, 11:02

Dat staat ook in de datasheet, evenals welke heatsink je moeten hebben.

JE ziet dan dat je een flinke jongen nodig hebt. Op de site van ESP raadt hij dat ook al aan.

Punt is nl. ook dat je dissipatie + vermogen je trafo op moet afstellen.

daniel
Contacteer:

Berichtdoor daniel » ma 04 aug 2008, 15:54

je ziet in die datasheets netjes terug dat het rendement ongeveer 50% is, wat je van een dergelijke opamp kunt verwachten (klasse-B bedrijf). Daarnaast zie je dat beide chips vrijwel hetzelfde verstoken in dezelfde load met dezelfde voedingsspanning.
Het enige verschil is dat je de 3886 bij 4 ohm meer voedingsspanning kunt geven, omdat ie meer stroom kan leveren. Nogal triviaal dus dat ie dan ook meer verstookt.

Behalve dat zijn beide chips dus volgens mij identiek qua dissipatie.

Ik heb zelf al diverse LM3875 versterkers gebouwd en draaiende. Dat heb ik met zo'n heastsinkje van de 'Baco Power Unit', redelijk beschaafd ding dus. Normale speakers ging daar prima mee, een elektrostaat, daar kreeg ie het wel even warm van. (18VAC trafo)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 04 aug 2008, 16:24

Dat vind ik toch wel netjes met een heatsinkje van slechts 66x50x39 mm.

Ik kocht ze voor de LM3886's die mijn middentoners en tweeters gaan aansturen. Ze lagen toevallig naast me, dus kon ik ze gelijk even meten. O:) Met 2 van zulke heatsinks valt de afmeting ook nog best mee, en kan een LM38xx waarschijnlijk heel wat aan.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » za 06 sep 2008, 23:53

Wat mij trouwens opvalt is het ontbreken van discrete versterkerbouwpakketten.

Bijvoorbeeld die van ESP ( http://sound.westhost.com/ ).

Groeten,
Mischa

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 03 nov 2008, 17:23

ExtremA, a reference class-A DIY amplifier

http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/

Mag toch niet ontbreken toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » do 19 feb 2009, 11:39

en natuurlijk mag hier ook niet ontbreken de diverse PASSLABS Aleph clonen
bv;
http://www.kk-pcb.com/index.html

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 19 feb 2009, 15:44

SSassen schreef:ExtremA, a reference class-A DIY amplifier

http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/

Zijn daar, behalve een PCB, ook kits van verkrijgbaar?

HoMeR

Berichtdoor HoMeR » do 19 feb 2009, 17:17

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 08 mar 2009, 12:59

Voor mensen die serieuze class-d versterkers zoeken (bv 1000W), vond ik deze site.
de prijzen vallen me heel erg mee!

http://www.cadaudio.dk/cadpwmmodules.htm

Gerbrand

Berichtdoor Gerbrand » vr 20 mar 2009, 12:13

Zoekende naar een kitje om zelf te bouwen (eerste projectje van dit soort) kwam ik deze tegen:

http://ampslab.com/

Dit zijn volgens bij "gewone" klasse AB versterkers.

Gerbrand[/url]

Jan-Peter
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Contacteer:

Berichtdoor Jan-Peter » ma 18 mei 2009, 7:51

b_force schreef:Voor mensen die serieuze class-d versterkers zoeken (bv 1000W), vond ik deze site.
de prijzen vallen me heel erg mee!

http://www.cadaudio.dk/cadpwmmodules.htm

Met klem moet ik melden: GEEN ZAKEN MEE DOEN!!!

Klanten die daar wat bestellen krijgen versterkers die het NIET doen en je krijgt je geld absoluut niet terug. Deze verhalen heb ik tot nu toe al zo'n 5x gehoord, ik heb in ieder geval nog nooit gehoord iemand die daar iets werkend vandaan heeft gekregen, alleen maar problemen.

Er zijn genoeg andere fabrikanten die Class-D modules leveren....

Jan-Peter

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 19 mei 2009, 23:43

Naar aanleiding van bovenstaande post heeft het mod team wat verder onderzoek gedaan, en deze firma heeft, om het politiek correct te zeggen, een dubieuze reputatie..

lees bijvoorbeeld maar eens hier:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=100414

Totdat duidelijk wordt dat deze firma z'n verantwoordelijkheid neemt lijkt het advies van Jan-Peter om er geen zaken mee te doen niet onverstandig.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » wo 20 mei 2009, 8:10

Henkjan schreef:Naar aanleiding van bovenstaande post heeft het mod team wat verder onderzoek gedaan, en deze firma heeft, om het politiek correct te zeggen, een dubieuze reputatie..

lees bijvoorbeeld maar eens hier:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=100414

Totdat duidelijk wordt dat deze firma z'n verantwoordelijkheid neemt lijkt het advies van Jan-Peter om er geen zaken mee te doen niet onverstandig.

Heel sterk dat jullie zelf actie ondernomen hebben. Persoonlijk vond ik de reactie van Jan-Peter een beetje lijken op prediken voor eigen kerk (hoe goed de bedoelingen ook zijn). Niks ten nadele van jou Jan-Peter, ik ben al een tevreden gebruiker van je modules, maar de indruk zou gewekt kunnen worden. Na gedegen research komt het al heel anders over :wink: .

Goed werk Mods !!

Groeten,
Mischa

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » vr 12 jun 2009, 1:57

sjons

Berichtdoor sjons » vr 12 jun 2009, 10:48

b_force schreef:Stond deze er al bij?

http://www.coldamp.com/opencms/opencms/ ... index.html

Was daar ook niet iets mee? Meende dat ik op diyaudio.com ook al eens wat daarover had gelezen, in de zin van dat ie met z'n vragen op diyaudio kwam (waaruit bleek dat z'n kennis niet al te best was) om vervolgens z'n ontwerp als 'top of the line/years of research' commercieel aanbood? zal nog wel even wat linkjes opsnorren...

Xander

Berichtdoor Xander » vr 12 jun 2009, 11:02

Ik heb geen idee of exact dat het probleem was, maar de naam Coldamp icm SMPS doen bij mij wel belletjes rinkelen. Een gedegen onderzoek voor de koop is dus wel op zijn plaats.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » ma 24 aug 2009, 13:32

Tijdje geleden, maar toevallig was ik weer het eea aan het zoeken.

Ik zou graag linkjes van jullie willen zien, want ik lees veel goede ervaringen van de versterkers en voedingen.

Ik heb er zelf nog een gevonden:
http://connexelectronic.com/

Terug naar “Versterkers”