Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%

Totaal aantal stemmen: 66

Ah!buis

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Berichtdoor Ah!buis » do 01 dec 2016, 20:03

Splinter226 schreef:Ik vraag maar gelijk aan Abuis
Of deze thread een universele voeding bevat
voor se and pp
Zoiets bestaat niet.Elke versterker heeft z'n eigen eisen, spanning, stroom, brom.
I would like the final schematic
To put it in practice
:roll:

Involving two chokes
for each channel
in stereo
Dat schema staat hier even terug,
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8744&start=213
Het versterkerdeel moet wel twee keer, nog een EL84 en de andere helft van de ECC81.
preferably a caluclator in each swtich of component value in the equation in formulae
Usually the clue is lost on me

I need a definite power supply design
EL84

Not only to build reliable amps with el84 tubes
To make the tube sound alife for the next generation
Safe and powerfull
?? :? :?
Anne

De verwijzing vertikt 't om naar de juiste plaats te springen, zet ik plaatje maar hier :x
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Tcante

Berichtdoor Tcante » wo 25 jan 2017, 16:26

Ik heb deze gevolgd versterker RH84, als nieuwkomer op deze site. Mijn radio B6X94A was al gesloopt teneinde een Stereo OTL te bouwen, met de uitgangstrafo 5200-800ohm als smoorspoelen, voor de kamer. Vanwege het verkrijgen van een AG9015 is de B6X94A overbodig. Ik overweeg de RH84 te maken voor in mijn knutselkamer gecombineerd met twee AD3700AM.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 jan 2017, 16:53

Tcante schreef:Ik heb deze gevolgd versterker RH84, als nieuwkomer op deze site. Mijn radio B6X94A was al gesloopt teneinde een Stereo OTL te bouwen, met de uitgangstrafo 5200-800ohm als smoorspoelen, voor de kamer. Vanwege het verkrijgen van een AG9015 is de B6X94A overbodig. Ik overweeg de RH84 te maken voor in mijn knutselkamer gecombineerd met twee AD3700AM.

Is er iemand die TanteC begrijpt ? :think: Ik niet :( .
Zal misschien aan de inburgeringscursus liggen :shock:
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 jan 2017, 17:00

J'ai suivi cet amplificateur RH84, comme un nouveau venu sur ce site. Mon B6X94A radio a été démoli pour construire un OTL stéréo, avec la sortie du transformateur 5200-800ohm comme inducteurs, pour la chambre. En raison de l'obtention d'un AG9015 la B6X94A est inutile. Je considère que faire la RH84 pour ma chambre d'artisanat combiné avec deux AD3700AM.

In het Frans is het ook niet te volgen......
Fusion Filterdesign

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 25 jan 2017, 17:05

Volgens mij wil hij gewoon een Rh84 bouwen met onderdelen uit de buizenradio. De AG9015 zal wel in de huiskamer dienst doen.

Tcante

Berichtdoor Tcante » wo 25 jan 2017, 17:18

Beste ds23man,

Van de radio destijds alles gesloopt en een stereo eindversterker gebouwd met zoveel mogelijk bestaande delen. De bestaande uitgangstrafo's vervallen omdat in serie met de eindbuizen el84, el86 zijn ingepast om luidsprekers AD3800AM te voeden. De trafo's in de voeding gebruikt. Ik hoop dat de RH84 in combinatie met de trafo's een goed geluid geven op 800 ohm breedbanders, anders komen er betere trafo's in met laagohmige breedband luidsprekers.

Tcante

Berichtdoor Tcante » wo 25 jan 2017, 17:24

Dank je wel robertd

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 jan 2017, 17:54

Tcante schreef:De bestaande uitgangstrafo's vervallen omdat in serie met de eindbuizen el84, el86 zijn ingepast om luidsprekers AD3800AM te voeden. De trafo's in de voeding gebruikt. Ik hoop dat de RH84 in combinatie met de trafo's een goed geluid geven op 800 ohm breedbanders, anders komen er betere trafo's in met laagohmige breedband luidsprekers.

Als je de uitgangstrafo van een seriebalans wil gebruiken voor een RH84 zal dat niet erg goed gaan.
Die trafo's zijn niet bedoeld dat er gelijkstroom door gaat wat wel het geval is bij de RH84.
Anne

Tcante

Berichtdoor Tcante » wo 25 jan 2017, 18:21

De trafo uit een B6X94A is een gewone uitgangstrafo 5200-800 ohm voor een el 84. Maar of hij tot zijn recht komt in RH84 schema?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 jan 2017, 20:47

Tcante schreef:De trafo uit een B6X94A is een gewone uitgangstrafo 5200-800 ohm voor een el 84. Maar of hij tot zijn recht komt in RH84 schema?

Van dat toestel had ik geen gegevens, even opgezocht O:)
Is idd met 800 Ω luidsprekers.Maakt niet uit, zolang trafo en LS bij elkaar horen.
Er zit en extra anti-brom wikkeling op, dat werkt pas goed bij de juiste belasting (rest van de radio)
Kun je dus best hier niet gebruiken.Met de aansluitingen +voeding en schermrooster te verwisselen krijg je wel een soort beperkte ultra-lineaire uitgang.
Er zit ook nog een condensator op de trafo, zou je best laten zitten (al staat die niet in het RH84 schema).
Even een tekening, de trafo's zijn 180° ten opzichte van elkaar gedraaid.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 mar 2018, 10:09

Ik heb een vraag over de smoorspoel. In het schema van Disco staat 100mA, meer dan 200 ohm en dat is per kanaal. Nu heb ik nog een oude print met een doortekend fragment waar gezegd wordt dat voor 1 smoorspoel 100mA niet voldoende is. 10 H is ideaal, maar dus moeilijk te vinden met een interne weerstand van meer dan 200ohm. Wat zijn dus de bepalende parameters, voor een el84 SE met 1 choke?

en dan zoek ik ook nog naar kost efficiente oplossingen.

Voor een per kanaal is dus de Jan wuesten D10-100 ideaal, maar wat voor 1 voor de hele versterker?

In de beginpost zijn de originele aanbevelingen weggevallen.

Afmetingen zijn ook van belang, voor toepassing in oude kleine versterkertjes ( ehr, de KT-7 bijvoorbeeld)

Ik heb bijvoorbeeld deze eens van MP geplukt. (helaas geen datasheet te vinden)

P1060882.JPG

P1060885.JPG

Nu geeft deze tussen wat op het label pin 7 en pin 2 heet, een weerstand van 106 ohm.
En waar zijn pin o 9 en pin o 16 voor ? meten niks.

Ook is er blijkbaar zoiets als het correct aansluiten van de choke.

De zijde met de minste weerstand tot de core moet eerst (DHT Rob of vd Veen)

Maar eigenlijk kan ik met veel googelen op internet er verder niks over vinden. Zelfs elektronica echt niet moeilijk deel 1 tot en drie zegt mij eigenlijk weinig tot niks over de smoorspoel. :lol:

Dus. maakt het allemaal niks uit? gewoon een wikkeling en verder niks?

En hoe test ik deze knol? Is maar liefst meer dan 4x5x5... cm :think:

Gewoon eens in circuit zetten?

Bij voorbaat dank.

PS,bij veel sites is er iets als een BOM ehr bestellijst, en een layout, zodat je nieuwe noobs een entree project geeft. Maar goed, wellicht niet de bedoeling.
In het land der blinden....

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 01 mar 2018, 12:07

Dit zijn best leuke spoeltjes voor de RH84. In principe moet één voor de hele versterker genoeg zijn. Die neemt niet meer dan 100mA op, maar je zit wel dicht tegen de verzadigingsgrens. Zelf gebruik ik voor de grotere Single Ended versterkers graag één smoorspoel per kanaal. Naar mijn idee komt dat de kanaalscheiding ten goede.

Deze knol heb je al getest, een DC weerstand van 102 Ohm tussen pen 7 en 2. De andere pennen zijn niet aangesloten en dienen alleen als steun wanneer je dit ding op een print soldeert.
Wat wel belangrijk is, is dat de spoelen ook de gebruikte spanning kunnen weerstaan. Staat er ergens een spanning vermeld?
Straks bouw je ze in en hoor je na een tijdje een knal omdat de isolatie van die spoel doorslaat.

Meten van wikkeling naar kern is hier niet mogelijk doordat de spoel is ingegoten.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 mar 2018, 12:36

Jan Wuesten heeft de D10-200 . Ik heb het hem direct gevraagd en hij maakt zijn naam waar. ;-)
Dat is dus de ideale drop in voor een oude el48se, als enkele "drossel"

Hiermee kan ik dus de KT88 el84 SE nabouwen. ;-)

Behalve pin 7 en pin 2 zitten er ook twee schroefgaten in het midden.

Vandaar mijn verwarring.

P1060885.JPG

O9 en O16 (vanwaar die nummering?) zijn dus om t ding vast te kunen solderen?

Voor zelfbouw in beide kanalen kan dit dus, maar als drop in voor een oudje is de D10/200mA beter.

Jan had mijn bestelling verkeerd begrepen en van 1 smoorspoel twee gemaakt, omdat dat logica is met twee se ugts. Daarna aangepast aan mijn bestelling sec. Hem verteld van mijn afwegingen et voila. Een mooi en betrouwbaar antwoord. :rock:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 03 mar 2018, 1:15

Nog een struikelblok voor de noob. De keuzeschakelaar.
Elke taal heeft andere benamingen.

EOO antwoordde ooit dat ik voor 6 stereo ingangen 12 moedercontacten nodig had. ooit.

Maar wie gebruikt er nu moedercontact? nou EOO dus ;-)

Maar bestudering van de oude schakelaar leert, 2 moedercontacten

En als je make before brake of brake before make wil maken drie euh, 4 contacten. Een per kanaal. (kan je doorverbinden)

Make before brake schijnt beter te zijn, maar wordt niet overal vermeld...

Ook niks nada over te vinden op t ww web.

Ooit eens een namaak driekeuze schakelaar gekocht van ebay, Voor in een LA224B maar na een paar keer draaien uitval van kanalen. Wat bleek? De lopers waren blijven hangen. Rommel dus. Goedkoop, en veel werk, en stress. Je moet immers de versterker weer openhalen en de fout vinden.

En heb je bijv een oude versterker met tapehead. Heb je dus een extra contact nodig.

Om er een line ingang van te maken.

Ok. line ingangen genoeg, nu willen we een phonostage;-)

We willen immers muziek versterken. En als er ergens een gouden huwelijk is, is het met buizen en het zwarte ehr, tweedehands goud;-)

Jaren 60-70 muziek is opgenomen met buizentechniek. Dan gaat er dus een wereld voor je open.
Jaren tachtig in beeld is video, kan de tand des tijds nauwlijks doorstaan. De muziek klinkt vaak ook zo. Alhoewel. Het blijft allemaal een kwestie van smaak.

Vernieuwing derhalve is niet altijd verbetering. Maar innovatie in elke techniek is winst;-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 06 mar 2018, 20:00

Nog even over de uitgangs transformator, ugt of Opt in t engels,

Ik kreeg van Jan Wuesten een tabelletje met formaten.

En er wordt wel beweerd hoe groter , hoe beter, en zoals in de allinea's over de ugt's

ook het omgekeerde, pas op voor de bandrecorder ugts.

In welke categorie zoeken we dus een ugt qua formaat ?

Of wat valt er redelijkerwijs te verwachten?

EI-laminations.pdf

EI-laminations-page-001.jpg

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 09 mar 2018, 22:15

Ik heb nog een vraag. Kreeg net twee drossels van Frag Jan Zuerst binnen.
Zeer, en dan wel zeer goed verpakt. ;-) Maar ze zijn ehr een maatje groter dan ik had verwacht.
P1060905.JPG

Maar ehr ik geloof niet uitermate geschikt voor de huidige toepassing.
P1060902.JPG

P1060903.JPG

Nu schijnt het strooiveld van chokes niet groot te zijn...

Maar ik vraag me onderhand af hoe KT88 de choke in de KT7 heeft weten te proppen.

Mijn idee was om de top elco te laten vervallen en die plek in te ruimen voor een smoorspoel(tje) Kleinere elco's passen immers benedendeks.

Maar als ik dit zo zie? En nu schijn je met de mm te kunnen meten op ac stand wat de beste plek is ?

Die vat ik dus niet helemaal. Hoe dus te bepalen of ik die daar kan plaatsen?

Of heb ik ik nu een leuke surplus aan smoorspoelen? =P~

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 11 mar 2018, 22:59

Maak hier even een eigen topic van. Deze sticky wordt nu een beetje vervuild.

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » vr 23 mar 2018, 13:47

Ik ben mijn versie nu toch eindelijk aan het bouwen, zie vorige blz. van dit draadje.
En dan komen er vragen. :sure:
Netspanning met randaarde naar binnen doen of maar gewoon 2 aderig snoertje ? ; zo ja de randaarde aan kast, meteen naar steraardepunt?
Ik weet dat er veel meningen hier over zijn.
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » za 24 mar 2018, 19:43

Ik maak me (zolas gewoonlijk :mrgreen: ) zorgen over de hoogspanning; komt er in onderstaand voorbeeld 300 Volt bij B+ als er verder niks is aangesloten?
Copy.jpg

Ik weet dat de eerste C na de EZ81 niet groter dan 50 uF mag zijn; in het eenvoudigste eerste schema in dit draadje is de volgende dan weer een 50 uF; hier een 220 en daarna 0,47 (is dit een elco ?)
Ik heb precies dit, 300-0-300 Volt en een EZ81; ik wil niet boven de 300 Volt uitkomen. Mijn L is 8H.
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 24 mar 2018, 20:17

Rudolf schreef:Netspanning met randaarde naar binnen doen of maar gewoon 2 aderig snoertje ? ; zo ja de randaarde aan kast, meteen naar steraardepunt?
Als de net-kant goed geïsoleerd is hoeft er geen randaarde aan de kast.Anders aan de kast waar ie binnenkomt, evt met een aardlus onderbreker (versie naar keus).De vesterkerschakeling zelf zwevend (elektrisch O:) ) in de kast en enkel een centraal massapunt met de kast verbinden of daar waar het signaal binnenkomt.
Ik maak me (zolas gewoonlijk :mrgreen: ) zorgen over de hoogspanning; komt er in onderstaand voorbeeld 300 Volt bij B+ als er verder niks is aangesloten?
Zelfs meer :shock: , maar waarom zou je niks aan de B+ hebben zitten :o
Ik weet dat de eerste C na de EZ81 niet groter dan 50 uF mag zijn; in het eenvoudigste eerste schema in dit draadje is de volgende dan weer een 50 uF; hier een 220 en daarna 0,47 (is dit een elco ?)
Ik heb precies dit, 300-0-300 Volt en een EZ81; ik wil niet boven de 300 Volt uitkomen. Mijn L is 8H.
Die 50µF is het grootst toegelaten als de voedingstrafo voldoende verliesweerstand heeft, zou 't bij hoogstens 32µF houden.
De 0,47µF is geen elco, is juist de bedoeling de (vemeende) slechte werking van de elco te ondervangen.Kunt 'm ook weglaten.
Eén smoorspoel voor de hele versterker kan ook, moet ie wel goed zijn voor ong 150mA.( iig meer dan 100mA)
Als je de elco tussen smoorspoel en EZ81 weglaat (voorlopig, evt na de smoorspoel bij de ander aansluiten) wordt de B+ lager.Misschien geruster om eerst alles uit te proberen.
Anne

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » zo 25 mar 2018, 9:57

OK, dank je, dan bouw ik hem maar af; wat gaat er stuk als de B+ toch veel hoger dan 300 blijkt te zijn ?
Ik heb een smoorspoel per kant trouwens.

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » zo 25 mar 2018, 10:27

Jammer dat niemand de doos buizen wil hebben die ik aanbied in de te koop sectie, in ruil voor 4 goede buisjes voor deze versterker.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 25 mar 2018, 10:57

Rudolf schreef:OK, dank je, dan bouw ik hem maar af; wat gaat er stuk als de B+ toch veel hoger dan 300 blijkt te zijn ?
Ik heb een smoorspoel per kant trouwens.
Onderdelen gevoelig voor te hoge spanning zijn vooral de condensatoren (al of niet elco).Maar meestal goed tot 400V, moet al heel gek gaan wil je zover komen.
Jammer dat niemand de doos buizen wil hebben die ik aanbied in de te koop sectie, in ruil voor 4 goede buisjes voor deze versterker.
Je had toch buizen geschikt voor deze versterker, enkel niet zeker van de staat? Gewoon gebruiken en de spanningen aan de buisvoeten komen melden, zie je vlug genoeg of 't in orde is.
Anne

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » zo 25 mar 2018, 11:00

Ja ik heb van iedere buis wel een ; daar begin ik wel mee; en paar ouwe luidsprekertjes voor eerste test. Niet meteen mijn top luidsprekers opblazen. (alsof ik die heb :yeah: )

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » wo 28 mar 2018, 10:56

UGT uitgangsdraadjes zwart en wit, zwart MIN ; wit PLUS ? Of maakt het niet uit als ik beide kanalen maar het zelfde aansluit ?

Terug naar “Versterkers”