Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%

Totaal aantal stemmen: 66

Ah!buis

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Berichtdoor Ah!buis » wo 28 mar 2018, 22:01

Rudolf schreef:UGT uitgangsdraadjes zwart en wit, zwart MIN ; wit PLUS ? Of maakt het niet uit als ik beide kanalen maar het zelfde aansluit ?
Er zit geen tegenkoppeling via de trafo en dan werkt 't altijd.
Als je kunt zien welke draad aan de binnenste wikkeling zit (dichts bij de kern) zou ik die aan de B+ zetten.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » wo 28 mar 2018, 22:21

ik bedoel de uitgang naar de speaker.
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 28 mar 2018, 22:38

Rudolf schreef:ik bedoel de uitgang naar de speaker.

Dat maakt al helemaal niks uit, wel liefst een kant aan massa (staat niet in schema)
Anne

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » do 29 mar 2018, 11:50

Dit schema gebruik ik; daar staat het wel
RH84-schema (2).gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 01 apr 2018, 0:07

Rudolf schreef:Jammer dat niemand de doos buizen wil hebben die ik aanbied in de te koop sectie, in ruil voor 4 goede buisjes voor deze versterker.

Koop een paar Russen in The Siberian Shop of op Ebay. Kunnen tot 14 watt dissiperen in tegenstelling tot de max van 12 watt bij dure flipsen en zijn net zo stug als russen zelf ;-) Kan je later als alles goed werkt nog "verfijnen" met dure buisjes. En kost je geen vermogen.
In het land der blinden....

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » zo 01 apr 2018, 8:39

OK ga ik doen; ben niet krenterig hoor maar die doos buizen wil ik toch kwijt en er zitten een paar hele mooie bij lees ik op internet
:mrgreen:

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » zo 08 apr 2018, 20:44

Net een setje 6N3P Russische buisjes gevonden voor in mijn TPR-3 voorversterker van Dynavox. in een Electron winkel in L'viv voor Hrivna 30, nog geen Eur. 1.

http://frank.pocnet.net/sheets/113/6/6N3P.pdf

Bijna gelijk aan de G.E. JAN 5670W met fractioneel meer ruis dan de General Electric militaire spec (JAN) triode buisjes. Deze waren Eur. 11,95 per stuk van de Tone Factory. Dus je kunt soms voor heel weinig toch goede kwaliteit in huis halen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 08 apr 2018, 21:30

Fotohuis schreef:Net een setje 6N3P Russische buisjes gevonden voor in mijn TPR-3 voorversterker van Dynavox.
Bijna gelijk aan de G.E. JAN 5670W met fractioneel meer ruis dan de General Electric militaire spec (JAN) triode buisjes.
Leuk, een nieuwe buizenliefhebber :D
Veel russen zijn (ongeveer) hetzelfde als westerse buizen en vaak stuk goedkoper.
Die 6N3P is iets tussen de ECC84 en ECC85 in.De westerse triode die er meer op lijkt is de triodehelft van de ECF82.
Goedkope buizen zijn ook vaak die van de P serie.Sommige zijn 7V gloei, doen 't ook op 6,3V.Zolang niet teveel het door hebben blijft de prijs laag :sure:
Anne

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » zo 08 apr 2018, 21:54

Je moet het een beetje in verhouding zien omdat een maandsalaris in Oekraine ca. Eur. 200 is. Ook Oekrainse meetzoeker camera's zoals een FED of Kiev meetzoeker (de laatste is een 100% Contax copie) en bijbehorende objectieven (Zeiss copieen) vind je daar voor heel weinig Euro, Hrivna of USD. Bovendien is het land eigenlijk in oorlog met Rusland dus er wordt eea. verkocht om westerse harde valuta te krijgen.
Russische buisjes vind je ook bij de Tone Factory alleen natuurlijk niet voor een dump prijs.

jwvanwijngaarden

Berichtdoor jwvanwijngaarden » vr 16 nov 2018, 11:36

Als nieuweling op dit forum hoop ik een vraag te kunnen stellen. Ik ben na 25 jaar weer terug bij de buizen en heb deze zomer de Annastasia van Triodedick gebouwd. Ik ben heel tevreden met het resultaat. Aanvankelijk gedacht voor mijn werkkamer heeft Annastasia de Primare uit de woonkamer vervangen. Nu wil ik een tweede bouwen, voor mijn werkkamer, en ik denk met een EL84 SE ruim voldoende vermogen te kunnen halen. Voor wat betreft de voeding is gelijkrichting met diodes simpel en effectief, maar ik wil nu een buizengelijkrichter toepassen met een EZ81. Probleem is echter dat mijn trafo geen midden-aftakking heeft. Ik heb op het internet een schema gevonden van een voeding met zo`n gelijkrichter met een virtuele middenaftakking. Dat is een handige oplossing, maar ik weet niet zeker of deze schakeling de benodigde uitgangsspanning levert. Ik heb ca. 80 ma aan 300 volt nodig. Mijn voedingstrafo kan 125 ma aan 200, 225 en 250 AC leveren. Mijn vraag is: is met deze trafo met buizengelijkrichting op basis van de virtuele aarde de benodigde DC-spanning te leveren of moet ik daarvoor gelijkrichting met diodes kiezen? Mijn vrees is dat -anders dan bij dioden, waar je normaal gesproken 1,4 maal de ingangsspanning krijgt na gelijkrichting- deze schakeling de spanning halveert, en dus onvoldoende spanning levert voor een EL84SE.
Ik hoop dat mensen ervaring hiermee hebben.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 16 nov 2018, 13:38

Voor 2xEL84 en bijv ECC81 is 125mA trafo wat weinig als je 't max uit de buizen wil halen.
Verbruik is dan iets meer als 100mA gelijkstroom dwz voor de trafo 150mA.
Op een lager pitje (Rk=210Ω, zoiets als vroeger de EL3, kleine 5W uit) kan het wel.
Veel RH84 schemas geven zelfs maar Rk=270Ω, komt er minder uit en minder verbruik.
Met een EZ81, twee diodes (bijv 1N4007) naar de min en een elco 50(47)µF krijg je dan ong 280V bij 80mA met de 250V~ aansluiting. Niet veel verschil met 300V dus.
Anne

jwvanwijngaarden

Berichtdoor jwvanwijngaarden » vr 16 nov 2018, 19:31

Dag Anne, allereerst dank voor je snelle reactie. Ik begreep een paar dingen niet. Ik leef in de veronderstelling dat een EL84 12 watt kan dissiperen.
Max voltage is 300volt. Op basis van die 300 volt zou per buisje maximaal 40 ma ampere stroom kunnen lopen, om die 12 watt te te dissiperen.
Het is natuurlijk verstandiger wat lager te zitten, vroeger deed ik in principe maximaal 80% dus ca 10 watt dissipatie.
Dat zou dan een stroom zijn van tussen de 30 en 35 ma. Dat doet men met een weerstand van meestal 120 tot 150 ohm. Voor mijn single ended versterkertje zou ik dan ruwweg 40 ma per kanaal nodig hebben, ofwel 80 ma in totaal. Dan wordt de trafo stevig belast maar in mijn ogen zeker niet te zwaar. Of zie jij iets wat ik nog niet zie of snap.
Zou je een schetsje kunnen maken van de voeding met EZ81 met 2 N4007 diodes, die is mij nog niet helemaal duidelijk. Ikzelf heb op internet een schema gevonden, ik vermoed van TriodeDick.
Nogmaals dank voor je reactie!!
Jan Willem

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 16 nov 2018, 21:29

Die voeding klopt wel zo, enkel het verhogen van het gloeicircuit heeft voor een RH84 geen zin, is voor wanneer de kathode op een hoge spanning staat ( bijv bij sommige fasedraaiers bij een balansversterker.De loper van die ontbrom trimpot kan hier aan massa.
Bij het stroomverbruik van een pentode moet ook het schermrooster niet vergeten worden.
En wat de spanning op de buis betreft, van de voeding gaat de spanningsval over de kathodeweerstand en de (gelijkstroom)weerstand van de uitgangstrafo af.Hou je van de 280 nog ong 260V voor de buis over.
Hier de gegevens van Philips voor 250V, dicht genoeg bij,komt op goed 80mA voor twee + nog iets voor de triodes.Kan net voor de trafo.
Met de 270Ω kathodeweerstand ipv 210 zit je veiliger maar ook wat minder uitgang .
Anne

jwvanwijngaarden

Berichtdoor jwvanwijngaarden » vr 16 nov 2018, 21:49

Dag Anne,
Dank voor de reactie, met jouw uitleg is een EZ81 inzetten dus te doen. Ik was inderdaad niet van plan de gloeispanning op te tillen, dat heeft inderdaad geen zin. Ik ga onderdelen verzamelen, en hoop in de kerstvakantie met de bouw te beginnen.
Nogmaals dank.
Jan Willem

Terug naar “Versterkers”