Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%

Totaal aantal stemmen: 66

disco

Berichtdoor disco » vr 29 mei 2009, 14:59

daniel schreef:Verwacht je dan nog zo 'veel' rotzooi?

Op het lichtnet bevinden zich veel spikes die gemakkelijk door je trafo fietsen. Bovendien zijn er vele bronnen 'in de lucht'
als draadloze netwerken, GSMs, spaarlampen maar ook schakelende voedingen en andere apparatuur als CD-spelers etc.
Blokkerntrafo's laten aanmerkelijk minder prut door dan ringkerntrafo's, vooral als de capaciteit tussen primair en secundair
laag wordt gehouden door in sekties te wikkelen en een scherm aan te brengen.
Ik zou zelf in dit geval een filter aan de primaire kant van de voeding gezet hebben. Dan pak je de enige bron van die rf al
eerder aan, en pak je meteen de hoogspanning ook mee aan.

Je vergeet dat de voedingstrafo 100 maal per seconde wordt belast en ontlast door de gelijkrichter. De ringing die dit
veroorzaakt produceert een pulstrein op de reservoircondensator die enkele honderden kilohertz kan belopen. Een
pi-filter ruimt veel op, van het restant vind je een gedeelte terug als ruis in de muziek, niet zo zeer als hoorbare ruis in
de luidspreker.

disco

details

Berichtdoor disco » za 30 mei 2009, 18:09

Daar vielen de ontbrekende weerstanden op de mat :D

Foto 3 toont de HF-ontkoppelcondensatoren die evenals de gridstoppers kort op de socket worden gesoldeerd.
Vermijdt krassen op pootjes en draden, laat geen scherpe randjes uitsteken en probeer een mooie ronde druppel
soldeertin achter te laten. Iedere soldeerverbinding verdient de aandacht om er een miniatuur kunstwerkje van te
maken. Het aluminiumvijlsel moet uiteraard nog worden verwijderd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

disco

het leeft :)

Berichtdoor disco » za 30 mei 2009, 23:58

Het ingebruiknemen van een verse versterker brengt altijd een vreemde mengeling van gevoelens met zich mee. Eenerzijds
ben je bedacht op een fout zodat de hoogspanning angstvallig wordt geobserveerd, anderzijds koester je een stille hoop
dat je inspanning wordt beloond met zoetgevoisde klanken.

Toen de eerste maal werd ingeschakeld liep de voedingsspanning op naar 350 volt om vervolgens te dalen naar 307 volt toen
de penthoden in geleiding kwamen. Dit is iets boven de beoogde 300 volt, veroorzaakt doordat de EL84 niet nieuw meer zijn.
Een snelle kontrole met de DMM of er geen spanning stond op de uitgangen gaf het groene licht. Speakers aangesloten
maar er was geen brom of ruis te horen. Toch een fout gemaakt? Even de ingangsdraden aangeraakt en ja hoor, hij werkt.

Het is al enige jaren geleden dat ik de 'penthodesound' van de EL84 heb beluisterd maar ik werd aangenaam verrast door een
diepe, sonore bas. Helemaal niet verkeerd, beslist niet!

Zojuist draai ik de LP voor de tweede keer om en ik merk dat de versterker meer tot leven komt. Met name de middentonen
worden levendiger. Het hoog is nog niet helemaal wat ik er van verwacht maar dat kan over enkele uren gebruik helemaal zijn
gewijzigd.

Iedereen die bedenkingen had tegen het mogelijke resultaat van zo'n simpel ogend ontwerp kan ik geruststellen. Deze
versterker is beslist de moeite van het bouwen waard.

Vriendelijke groet,

Jaap

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 31 mei 2009, 8:30

Hoi,

Ik zat net even te kijken naar je foto's van de binnenkant. 1 soldeer verbinding viel mij op. Bij trilling/beweging komt er wel wat stress te staan op de kleine weerstand zoals aangegeven op mijn attachment.

disco

Berichtdoor disco » zo 31 mei 2009, 8:43

Je bedoelt dat er gewicht aan R6 komt te hangen? Dat wordt nog erger als ook C2 is gemonteerd. Bij hard wiring is dat
gebruikelijk. Je kunt ook een montagebordje gebruiken als dat je degelijker voorkomt. Ik gebruik ze nooit.

Bijgaand een foto hoe het ook kan :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 02 jun 2009, 22:28

Heb je die foto ook in een wat groter formaat? of een link naar wat het is?
Prachtig verhaal trouwens, heel leerzaam ook.

Porcino

Berichtdoor Porcino » wo 09 sep 2009, 23:24

Nu heb ik begrepen dat dit schema ook bestaat met de EF86/E80F als 1e trap. Heeft iemand hier het schema van? Ben een beetje sceptisch over de geschiktheid van deze buisjes maar ben wel erg benieuwd. Ik zou graag mijn Siemens E80F of Telefunken EF86 (in triode) willen gebruiken icm de Telefunken EL84.
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » do 10 sep 2009, 18:02

Porcino schreef:Nu heb ik begrepen dat dit schema ook bestaat met de EF86/E80F als 1e trap. Heeft iemand hier het schema van? Ben een beetje sceptisch over de geschiktheid van deze buisjes maar ben wel erg benieuwd. Ik zou graag mijn Siemens E80F of Telefunken EF86 (in triode) willen gebruiken icm de Telefunken EL84.

Heb een aantal schema's op mn PC staan met EF86 en EL84... SE en PP.
Kan ze wel in een Zip gooie ?

Porcino

Berichtdoor Porcino » do 10 sep 2009, 20:57

Ow das wel fijn ja!

Het Mullard 3W schema heb ik (net als het Mullard-boek). Moet ook erg leuk zijn ondanks Mullard's eigen waardering als medium performance...
Daarnaast nog een zwikkie ECL82. Eens kijken waarvan ik mijn eerste optater ga krijgen :lol:
Laatst gewijzigd door Porcino op do 10 sep 2009, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » do 10 sep 2009, 21:17

Hier een aantal schema's met een EF86.

Je eerste optater ?

euhm.. vergeten elco's te ontladen of verkeerd ( 2 handen ) meten weet ik uit eigen ervaring :lol:

Porcino

Berichtdoor Porcino » do 10 sep 2009, 21:25

Bedankt!

Ik ga er eens mooi op studeren :)
Is de ECL82 nog wat? was toch een ECC83 helft met een soort-van EL84?

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 10 sep 2009, 22:48

Ik heb ooit een miniatuur ECL82 single ended versterker gebouwd. Je haalt er ongeveer 2 tot 3 wat per kanaal uit.

Klinkt heel leuk, het was voor mij de aanzet om door te gaan met de buizenhobby.

Die ECL82 is ook heel leuk voor een push-pull versterker. Heb je stereo met maar vier pitten.
Er staat hier een voorbeeldje dat ik heb gebouwd.

Op mijn (sterk verouderde) site vind je een ontwerpje van dat miniatuur ECL82 versterkertje.

Op het moment ben ik met de ECL82 een regelbare buizenvoeding aan het bouwen. Die ga ik gebruiken voor de buizenuitgang van de HK-DAC.
Zie ook: http://www.dhtrob.com/projecten/voedingriaa_ecl82.shtml

RobertD

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Berichtdoor RobertD » za 29 jan 2011, 14:45

Eindelijk kan ik eens aan mijn eigen variant beginnen:

viewtopic.php?f=7&t=12920

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » ma 21 feb 2011, 10:25

Ik volg dit met grote belangstelling maar het is niet erg instapperig ,makkelijk, goedkoop, eenvoudig, laagdrempelig voor iemand met weinig verstand van buizentechniek. De mensen die reageren in het draadje reageren ook met veel verstand van zaken en moeilijke begrippen.
Jammer.
Ruudjoo
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 21 feb 2011, 11:14

Rudolf schreef:Ik volg dit met grote belangstelling maar het is niet erg instapperig ,makkelijk, goedkoop, eenvoudig, laagdrempelig voor iemand met weinig verstand van buizentechniek. De mensen die reageren in het draadje reageren ook met veel verstand van zaken en moeilijke begrippen.
Jammer.
Ruudjoo

Wat houdt je tegen om vragen stellen als je het niet snapt ????

Het is een eenvoudig ontwerp zonder complexe fritsfratsels, er staat nergens dat dit een project is dat bij uitstek geschikt is voor een buizennoob. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je hiermee niet ontmoedigen of wegjagen, maar het is geen cursus buizentechniek. Gewoon vragen stellen als je iets niet snapt of koop of leen een boek waarin de buizentechniek wordt uitgelegd.

Succes !!

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 21 feb 2011, 12:35

Die van mij speelt inmiddels. Ik moet alleen de behuizing nog afmaken, maar het is gewoon een heel goed ontwerp.

@Rudolf: Wat wil je gaan bouwen? Hoeveel kennis van elektronica heb je?
Het beste advies is om gewoon een topic te openen en daar je vragen te stellen.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » ma 21 feb 2011, 13:49

Rudolf schreef:Ik volg dit met grote belangstelling maar het is niet erg instapperig ,makkelijk, goedkoop, eenvoudig, laagdrempelig voor iemand met weinig verstand van buizentechniek. De mensen die reageren in het draadje reageren ook met veel verstand van zaken en moeilijke begrippen.
Jammer.
Ruudjoo

Proberen is de beste optie, het probleem waar jij tegenaan loopt is voor mij heel herkenbaar.
Ben zelf ook bezig met een versterker te maken op basis van de pcl86, en moet zeggen dat ik bij het openen van het topic nog nooit iets werkend in elkaar had gesoldeerd.
Na de nodige fouten heb ik een werkend mono versterkertje op een plankje gemaakt en ben nu bezig met het inbouwen van beide mono kanelen voor stereo geluid.

Klik hier voor het topic

Momenteel is het topic een beetje rustig, heb een zolder die aangepakt moet worden en daar gaan me vrije uurtjes momenteel in zitten ;)
Als het weer wat warmer in de schuur wordt dan ga ik weer verder.

TIP: Recycelen !!! Met een beetje creativiteit kun je hele mooie dingen maken, een kapotte tv met beeldbuis kan namelijk al hele mooi en leuke onderdelen op leveren om heel goedkoop een probeerseltje in elkaar te zetten ;)

suc6

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » ma 21 feb 2011, 14:35

OK, dat snap ik , ik lees overal waar ik kan over buizenversterkers op instapnivo, maar dit is een ingewikkeld ontwerp. Ik leer er wel van maar heb een ander idee bij "instap". Mijn beeld van "instap" ligt waarschijnlijk dichter bij "noob" dan dat van jullie. Meer het idee van zo min mogelijk goed verkrijgbare componenten, simpel, geen scope nodig enz.
Maar ik blijf het wel volgen hoor!
Ruud
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 21 feb 2011, 15:15

Als je een leuk lijntrapje wil maken (bijvoorbeeld als voorversterker) kun je eens hier kijken. Schrik niet, het bovenste deel is de voeding en kan veel simpeler.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » ma 21 feb 2011, 17:35

Rudolf schreef:OK, dat snap ik , ik lees overal waar ik kan over buizenversterkers op instapnivo, maar dit is een ingewikkeld ontwerp. Ik leer er wel van maar heb een ander idee bij "instap". Mijn beeld van "instap" ligt waarschijnlijk dichter bij "noob" dan dat van jullie. Meer het idee van zo min mogelijk goed verkrijgbare componenten, simpel, geen scope nodig enz.
Ruud

Zoals ik begonnen ben is eerst een zo'n eenvoudig mogelijk ontwerp kiezen en dan daarmee zoveel mogelijk verdiepen.
Ik kon een half jaar terug nog geen elektronica symbool lezen ;). Ik ben ook echt helemaal vanaf nul begonnen.

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » ma 21 feb 2011, 23:00

Rudolf schreef:OK, dat snap ik , ik lees overal waar ik kan over buizenversterkers op instapnivo, maar dit is een ingewikkeld ontwerp. Ik leer er wel van maar heb een ander idee bij "instap". Mijn beeld van "instap" ligt waarschijnlijk dichter bij "noob" dan dat van jullie. Meer het idee van zo min mogelijk goed verkrijgbare componenten, simpel, geen scope nodig enz.
Ruud

Ehhh, simpeler dan dit ontwerp kan bijna niet, i.i.g. niet voor een geïntegreerde/eindversterker. Er worden goed verkrijgbare onderdelen in gebruikt, en een scope heb je er echt niet voor nodig.
Misschien laat je je een beetje misleiden door de toon van het 'artikel', hoe zal ik het zeggen, die is wat elitair deskundig 8-[

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 22 feb 2011, 9:13

Ruud

viewtopic.php?f=8&t=13110

Lees dit topic eens door, staat een pdf bestand in aan het begin wat voor iemand als jij iig wat info bevat, zodat je wat meer basis dingen weet mbt het solderen enz ;)

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 22 feb 2011, 9:23

Probeer gewoon het schema uit dit topic eens na te bouwen.
Onderdelen kun je via internet bestellen of proberen te vinden op een radiomarkt.

Heb je al spullen?
Heb je al eens iets gebouwd?

nxs77

Berichtdoor nxs77 » za 26 feb 2011, 0:00

Wat kost het eigelijk ongeveer om z'n versterker te maken? Ik heb zelf nog een 3 tal oude radio's waarvan er 1 stereo is. en eentje zonder fm.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 26 feb 2011, 0:14

Wanneer jouw radio's een EL84 als eindbuis gebruiken hoeft het helemaal niet zoveel te kosten. Je hebt dan eigenlijk alleen een behuizing nodig. (Dit kan de kast van een oude stereo versterker zijn.)
Ik kan je wel aanbevelen om de voedingselco's en de koppelcondensatoren te vervangen.

Je kunt het eigenlijk zo duur maken als je zelf wilt, dat is ook het leuke van dit project.
Een stereo radio of twee identieke mono radio's zijn mooie leveranciers voor onderdelen.

Ik zit nu naar mijn eigen exemplaar te luisteren en ben echt steeds meer onder de indruk. Die EL84 is toch wel een heel mooi buisje... binnenkort mijn behuizing eens afwerken en een beetje "tuberollen".

Terug naar “Versterkers”