Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%

Totaal aantal stemmen: 66

nxs77

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Berichtdoor nxs77 » za 26 feb 2011, 0:31

De stereo variant van mij is de rechter kanaal kaduuk. de ugt kwam rook uit namekijk. ik heb die een aantal jaren geleden denk dat het intussen 15 jaar geleden van mijn opa gekregen. hij doet het verder nog wel.
Valt wel op dat bij alle drie de radio's de hoog weergave slecht is en dat er een brom inzit.
Licht dit dan aan de condensatoren? of aan het ontwerp?

Ik heb hier nog wel 2 losse buisjes waarvan ik niks weet: pc88 buisje en een miniwatt el86 van philips
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Dude

Berichtdoor Dude » zo 13 mar 2011, 22:05

Hallo,

Ik ben bezig om een paartje black beauty's te gaan maken, hiervoor werd geadviseerd om als het binnen het budget paste eens te kijken naar een simpele buizenversterker.
En na het lezen van dit toppic leek mij dit ook (met evt ondersteuning) een goed iets om te eventueel te maken.

Echter heb ik wel een paar vragen:

Aller eerst is deze versterker ook geschikt voor de hier boven genoemde boxjes?

Wat kost hij (ongeveer) als je met helemaal niks moet beginnen?
Heb snel wat gezocht via internet en kwam voor de buizen (nieuw) per stuk al ongeveer op 7 a 8 euro uit. Echter zeggen de specificaties van de trafo en dergelijke me helemaal niks (wat is een 5k uitgang?

Wat gaat er ongeveer aan tijd in zitten in zijn simpelste vorm?

Hoe zit het met de duurzaamheid/Gevoeligheid van de versterker qua slijtage? heb begrepen dat het erg lastig zou kunnen zijn om signalen goed te krijgen? en dat ze gauw stuk gaan?

En verbruikt zo'n versterker nou veel aan stroom?

Ik hoop dat jullie me hier een heel eind mee op weg kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 14 mar 2011, 11:09

Hoi Gert-Jan,

Zo'n versterkertje is prima geschikt voor een paar breedbanders.
Wat hij kost is erg afhankelijk van waar je de transformatoren gaat kopen.

probeer het eens op Ebay ofzo.

De voedingstransformator van Dick Best die in dit topic ook gebruikt wordt is prima qua prijs/prestatie.

De uitgangsimpedantie van een buizenschakeling is heel hoog. Daarom heb je een transformator nodig om naar de lage impedantie van de luidspreker over te stappen. 5k is de uitgangsimpedantie van de EL84 die hier gebruikt wordt.

Verder wordt de prijs bepaald door de rest van de componenten en de aankleding. Afhankelijk van jouw wensen en eisen moet je rekenen op iets van 250 tot 500 euro denk ik.

Waar kom je vandaan?
Als je in de buurt woont kan ik mijn versterker wel op jouw speakers laten horen. Ik heb namelijk pas ook gebouwd.

Dude

Berichtdoor Dude » ma 14 mar 2011, 11:41

Hallo Robbert,

ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee wat die specificaties betekenen en waar ik transformatoren tegen kom staat er heel iets anders als wat ik zoek of er in ieder geval voor mij onherkenbaar in verwerkt haha. Ik heb al wat gezocht bij conrad marktplaats en rs-components (hier vond ik de buizen ook)

Misschien (waarschijnlijk) moet ik me heel erg gaan schamen maar wat is uitgangsimpedantie? :oops:

Heb je toevallig iets van een lijstje met alle onderdelen?
Of type nummers?
Dan kan ik eens een boodschappenlijstje gaan maken.

Want dit : een voedingstrafo met 270-0-270V tot 300-0-300 bij
100mA zegt me eerlijk gezegt helemaal niks, en bij bijvoorbeeld rs-components staat dit:
Isolation transformer,100VA 0-230V is dit het zelfde ? of weer heel iets anders?

Ik woon een beetje uit de richting, zeker omdat ik aan het ov gebonden ben. anders was het eigenlijk perfect geweest haha. De boxjes moet ik overigens nog wel maken, ben van plan om volgende week eens het een en het ander te gaan bestellen haha:D al ben ik er nog niet uit wat ik voor het filter nodig heb (is dat eigenlijk wel nodig icm een buizenversterker?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 14 mar 2011, 23:01

Bij RS of Conrad vind je geen uitgangstransformatoren voor buizenversterkers.
Die moet je echt zoeken bij bijvoorbeeld www.askjanfirst.com of www.jukebox-revival.nl
Soms heb je geluk met marktplaats.

Een goede tip is op ebay zoeken naar Ausgangsübertrager EL84. Dan vind je leuke uitgangstransformatoren van Graetz of Saba. Die kun je prima voor zo'n project gebruiken.

Of de luidspreker een filter nodig heeft is niet zozeer van de versterker afhankelijk, maar van het ontwerp van de luidspreker.

Aan het begin van deze thread vind je heel veel tips voor transformatoren. Die maken het grootste aandeel van het budget uit.

Dude

Berichtdoor Dude » ma 14 mar 2011, 23:26

Hey Robert,

Bedankt voor alle hulp tot nog toe hier kan ik wat mee :)

Ik heb gelijk gezocht op ebay en kwam gelijk verschillende advertenties tegen
als ik vragen mag wat zou je doen voor nieuwe transformatoren gaan of 2e handse?

Er staat namelijk nu een leuk setje op al weet ik niet of dat iets is, zou je daar evt. naar willen kijken? Het gaat wel om een setje van grundig weet niet of dat iets uit maakt?

bij deze de link: Ausgangsübertrager EL84 grundig

Nogmaals echt bedankt, Er komt zoveel bij kijken aan termen, afkortingen en specificaties dat het als electronica-noob (mag ik gerust over mezelf zeggen haha) haast niet te doen is om er wijs uit te worden.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 15 mar 2011, 9:17

Voor zo'n eerste stap in de buizenwereld zou ik lekker met die Grundig transformatortjes beginnen.
Dat is het leuke van de buizenhobby, je kunt per onderdeel upgraden als je dat wilt.

Wanneer je hele grote speakers met makkelijk bewegende woofers hebt, kun je beter wat grotere uitgangstrafo's hebben. Voor jouw breedbanders is dit echter prima.

Dude

Berichtdoor Dude » di 15 mar 2011, 10:07

Hallo, Robert

Bedankt voor alle hulp:) heb zojuist gelijk contact opgenomen met de verkoop er/ster
Het is officieel :D ik ga een buizenversterker maken:D

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 15 mar 2011, 12:22

succes !!

op hier maar een nieuw topic en laat je vorderingen zien met foto's!

Benne

Berichtdoor Benne » zo 08 mei 2011, 21:16

Hallo,
Ik ben ook van plan deze versterker te bouwen, ben wel nog nieuw op dit gebied.
Dus vroeg ik mij af of mijn speakers HANS viewtopic.php?f=3&t=7259&p=140826&hilit=hans#p140826 geschikt zijn voor deze versterker.

Groeten, Ben

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 09 mei 2011, 9:18

Ik denk dat dat prima werkt. Het is een beetje afhankelijk van het rendement van "Hans" en van je de afmetingen van jouw luisterruimte.
In een niet al te grote kamer werkt het denk ik prima.

Benne

Berichtdoor Benne » ma 09 mei 2011, 21:58

Het is voor in de slaapkamer dus die is niet zo groot O:)
En ik wil niet te moeilijk beginnen met men eerste versterker.
Ik heb nu al moeite om het schema te ontcijferen en al de juiste onderdelen te vinden. :oops:

Groeten

HugoW

Berichtdoor HugoW » vr 10 jun 2011, 12:04

Benne schreef:... Ik heb nu al moeite om het schema te ontcijferen en al de juiste onderdelen te vinden...

Hoi,

ik ben net ook met dit projectje begonnen, samen met een setje Paasprojecten 2011 luidsprekers. Ik ben al redelijk ver met de boodschappenlijst en ken meerdere leveranciers omdat ik ook een paar gitaarbuizenversterkers gemaakt heb. Stuur me maar een berichtje als je ergens niet aan / uit komt, ik hoop dit weekend de lijst af te maken en te bestellen.

Groeten,

Hugo
Ik ben weer van dit forum verdwenen, want ik kon ineens een schitterende set 2e hands overnemen. Ik vrees dat ik nog wel eens terugkom, overigens.
[EDIT] Zie je wel... [/EDIT]

VT4C

Re:

Berichtdoor VT4C » za 11 jun 2011, 7:31

RobertD schreef:Leuke tegenkoppeling met die weerstand tussen die twee anodes.
Ook prettig met 5K2/800 ohm UGT's.

Porcino schreef:Is de ECL82 nog wat?
Geweldige toepassing ECL82/6BM8 in stabilisatieschakeling: LINK.
Werkt prima. :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

mart_el84

Berichtdoor mart_el84 » za 11 jun 2011, 9:54

Hallo beste forumleden, ik ben nieuw hier en kwam hier toen ik op zoek was naar een schema voor een el84 se amp.

Ik ben al jaren geïnteresseerd in buizen techniek en nu wil ik er wat mee doen. Ik heb al enige tijd een partij EL84 NOS buizen en ECC81, 82 op de kop getikt.

Ik heb wel ervaring met elektronica maar niet met buizen.

Nu heb ik een aantal vragen over het schema en de onderdelen van het RH84 schema?

http://www.tubeaudio.8m.com/RH84/rh84.html

1. Is 1 smoorspoel genoeg voor 2 kanalen , 50mA lijkt me wat krap?
2. Werkt de voeding ook goed met 4 maal 1N4007
3. Welk vermogen moeten de weerstanden hebben (alleen de 270 is 5 watt)
4. Ik heb 2 Grundig se trafo's op de kop getikt en geboden op een paar Saba's echter zijn deze alle 4 Ohm uit, is dat een groot probleem voor 8 Ohm speakers.

Vooralsnog zijn dit even de vragen, er zullen er nog wel mee volgen HI

Ik hoop dat iemand er op wil antwoorden.

Martijn

VT4C

Berichtdoor VT4C » za 11 jun 2011, 12:29

@mart_el84
- vergeet voor audiotoepassingen de 1N4007: klinkt niet; probeer SF4007 of BYV96 diodes.
Bij voorkeur buisgelijkrichting (EZ81/6CA4 bijvoorbeeld).
( En voed. trafo met dubbelfase gelijkrichting klinkt beter dan trafo voor bruggelijkrichting; Dick Best levert mooie voed. trafo bijvoorbeeld, zelfs met aardscherm.)
Met de hoogste aftakking kun je zelfs nog choke-input toepassen.
- 50mA smoorspoel is erg krap, zelfs per kanaal (1x EL84/6BQ5: ca. 48 mA, ECC81/12AT7 ca. 1,5 mA.)
(Hier afgeschermde smoorspoel van 20H/80mA (2 van nodig) voor £ 15/€ 17.)
- ECC82/12AU7: erg duf klinkende saaie buis; ECC81/12AT7 van RH84-SE schema aanhouden (pittige levendige buis, en nog mooier met de SQ uitvoering 6201, ECC801S, 12AT7WA, CV4024/M8162 en E81CC)
- stroom kun je toch uitrekenen?! 1 Watters (Philips Beyslag bijvoorbeeld) zijn, op Rk EL84 na, in onderhavig schema voldoende.
- Hebben die SABA/Grundig UGT's geen Ra 7K ipv 5K2? In elk geval verdubbelt Ra bij sec. belasting van 4R. en ziet de EL84 een andere belasting.

ECC81 familie:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door VT4C op za 11 jun 2011, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

mart_el84

Berichtdoor mart_el84 » za 11 jun 2011, 14:16

Bedankt VT4C voor je uitleg.

Maakt het echt zoveel uit welke dioden je gebruikt qua klank?
Die trafo van Best was ik al van plan om te kopen.

Dubbelfasig gelijkrichten wilde ik gaan doen met 4 dioden en niet met een bruggelijkrichter. maar spanningstechnisch zit hier geen verschil tussen, waarschijnlijk wel in de klank.
Je kan ook nog 2 dioden gebruiken met een middenaftakking indien de trafo dat heeft?

Het schema van de voeding klopt dus niet helemaal betreffende de voeding, hier staat getekend dat je met 1 spoel 2 kanalen voedt.

Dat P=I2 X R is dat wist ik al.. :)

De Ecc81 was ik al van plan om te gaan gebruiken.

De Grundig heeft primair 5k2 en secundair 4 Ohm.

Dan kan ik de weerstanden gaan bestellen (Beyslag 1 W) en 5W voor de El84 kathode.

VT4C

Berichtdoor VT4C » za 11 jun 2011, 14:39

mart_el84 schreef:Maakt het echt zoveel uit welke dioden je gebruikt qua klank?
Audio loopt ook door de voeding.
Met 1N4007 slaat geluidsbeeld dicht, alsof ECC82 in schakeling zit.
De fast/soft recovery diodes SF4007 of BYV96W wordt o.a. door Conrad verkocht.
Schottkey diodes zijn nog mooier, maar zijn er niet voor die hoge spanningen.

Mbt 270R/5Watt: Vitrohm metaaloxide weerstanden ipv draadgewonden (o.a. bij Dick Best te koop, 470R/3W. en 680R/3W. parallel)

mart_el84 schreef:Dubbelfasig gelijkrichten wilde ik gaan doen met 4 dioden en niet met een bruggelijkrichter. maar spanningstechnisch zit hier geen verschil tussen, waarschijnlijk wel in de klank.
Je kan ook nog 2 dioden gebruiken met een middenaftakking indien de trafo dat heeft?

Maar waarom bezuinigen op audiofiele gelijkrichterbuis? Dit is een erg goeg klinkende. (of deze.)
Volledigheidshalve: 1e C na gelijkrichterbuis nooit hoger dan 50 uF.
(5R4GY zelfs maar 6 uF)

mart_el84 schreef:Het schema van de voeding klopt dus niet helemaal betreffende de voeding, hier staat getekend dat je met 1 spoel 2 kanalen voedt.
Zal wel een ca. 200mA choke zijn.
Deze choke/smoorspoel is voor een stereo SE-EL84 ook voldoende.

Na gelijkrichting en 1e elko kun je per kanaal ook splitsen met 2 chokes en dan met 2x C-R-C verder.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 11 jun 2011, 16:06

Even een paar punten om over na te denken :twisted: .
P=IxIxR (wist ik al :o ) pas dat 's toe op 270ohm en 50mA .... 5W :shock: .
Condensator 0µ22 en weerstand 470k , frequentie 1,5Hz
Condensator 47µF en weerstand 270ohm , idem 12,5Hz
Zouden we niet eerder 0µ1 en minstens 100µF nemen :sure: .
Verder ziet er leuk uit,misschien wat ongevoelig,.....een ECC88 met aangepaste weerstanden 8) .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

VT4C

Berichtdoor VT4C » za 11 jun 2011, 18:11

Ah!buis schreef:.Condensator 0µ22 en weerstand 470k , frequentie 1,5Hz
Mee eens.

Ah!buis schreef:Verder ziet er leuk uit,misschien wat ongevoelig,.....een ECC88 met aangepaste weerstanden 8) .Anne
EF86/E80F, ECC82/12AU7 en ECC88/6DJ8/6922 vind ik altijd tegenvallen in audioversterkers. Vooral de laatste met zijn transisssssstorklank.

In RH84-SE: ECC81: mu 60
ECC88 is mu 33
Mooi alternatief zijn de pin-compatibele 5751 (70 mu), 12AY7/6072A (mu 44), 5965 (mu 47) en 12AV7 (mu 41).
(Output multi-players tegenwoordig 2 - 4 Volt AC).

mart_el84

Berichtdoor mart_el84 » za 11 jun 2011, 21:35

Ah!buis schreef:Even een paar punten om over na te denken :twisted: .
P=IxIxR (wist ik al :o ) pas dat 's toe op 270ohm en 50mA .... 5W :shock: .
Condensator 0µ22 en weerstand 470k , frequentie 1,5Hz
Verder ziet er leuk uit,misschien wat ongevoelig,.....een ECC88 met aangepaste weerstanden 8) .
Anne

Ik probeer even mee te rekenen en de kantelfrequenties kloppen maar wat bedoel je met de de zin:Zouden we niet eerder 0µ1 en minstens 100µF nemen :sure:

Overigens kom ik niet verder dan 0,625 watt indien ik 50mA door een weerstand van 270 Ohm stuur.. :?:

VT4C

Berichtdoor VT4C » zo 12 jun 2011, 0:31

@mart_el84
Ik neem aan waarde by-pass elko Rk EL84 van 100uF en 0,1uF waarde koppel-C naar stuurrooster EL84, die 470K boven massa ligt.
(formule kantelfrequentie)

Aan Wattage weerstanden houd ik altijd minimaal 3x max. dissipatie aan.
Met hard-wired bouwen heb je natuurlijk al luchtkoeling.

mart_el84

Berichtdoor mart_el84 » zo 12 jun 2011, 12:46

VT4C schreef:@mart_el84
Ik neem aan waarde by-pass elko Rk EL84 van 100uF en 0,1uF waarde koppel-C naar stuurrooster EL84, die 470K boven massa ligt.
(formule kantelfrequentie)

Aan Wattage weerstanden houd ik altijd minimaal 3x max. dissipatie aan.
Met hard-wired bouwen heb je natuurlijk al luchtkoeling.

Leuke site handig om meteen de waarden in te vullen. Ik had gister even de formule Fk=1/2*Pi*RC gebruikt. En tevens uitgerekend dat er inderdaad maar 0,6 Watt wordt gedissipeerd in Rk van 270 Ohm. uiteraard moet je hem gewoon veel groter pakken (3 Watt zou dan ook kunnen denk ik?)

Verder nog een paar vraagjes, Ik kan de dioden niet vinden bij Conrad?
En waar koop ik de Beyslag weerstanden? of kan ik beter de metaaloxide's gebruiken van Dick Best (1W en 3W)?

Kunnen koolweerstanden ook?

Verder zit er op de trafo van Dick Best geen 5 volt aansluiting zodat er dan geen gelijkrichtbuis gebruikt kan worden.

Zo al weer een aantal vragen merk ik voordat ik tot aanschaf over ga.

Martijn

VT4C

Berichtdoor VT4C » zo 12 jun 2011, 14:05

mart_el84 schreef:Kunnen koolweerstanden ook?
. Ja, alleen op plaatsen waar alleen wisselspanning staat, dus de (1K) stopweerstanden van de buizen.
mart_el84 schreef:...uiteraard moet je hem gewoon veel groter pakken (3 Watt zou dan ook kunnen denk ik?)
Ik zou voor de kathodes van de 6BQ5/EL84 gewoon de 3 Watt metaaloxideweerstanden nemen (bij Dick Best); voor 270R: 470R en 680R parallel. Totaal 6 Watt, waarbij iets meer stroom door die 470R loopt.
mart_el84 schreef:Verder zit er op de trafo van Dick Best geen 5 volt aansluiting zodat er dan geen gelijkrichtbuis gebruikt kan worden.
Zeker wel, o.a. de indirect verhitte EZ81/6CA4.
** Datasheets EZ81.

mart_el84 schreef:En waar koop ik de Beyslag weerstanden? of kan ik beter de metaaloxide's gebruiken van Dick Best (1W en 3W)
Kan ook. de Philips-Beyslag ooit bij Display-Utrecht ooit gekocht. Of de 1 Watt metaalfilmweerstanden via Conrad.
mart_el84 schreef:Ik kan de dioden niet vinden bij Conrad?
Diode BYW96E: Link 1; stuk goedkoper: Link 2.

mart_el84

Berichtdoor mart_el84 » zo 12 jun 2011, 19:50

Duidelijk i.p.v. de 5U4 kan je dus beter of net zo goed een EZ81 gebruiken. De EZ81 kan gewoon de 6.3 Volt van de Dick best trafo gebruiken die maximaal 5 Amp. kan leveren.

Dan 1 elco van max. 50uF gebruiken en dan scheiden met twee smoorspoelen met twee maal de 220uF en tweemaal 0.47 uF naar de 2 kanalen.

Verder is de weerstand ook belangrijk van de smoorspoelen om op 300 volt te komen voor de EL84.Als ik naar het schema kijk dan kom je toch aardig boven de 300 Volt uit volgens mij?

Als laatste keek ik net in de datasheet van de el84:

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL84

Daar staat toch gewoon dat je een 135 Ohm kathode moet gebruiken voor SE met een Zout van 5K2. i.pv. 270 Ohm?? Of zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt

Martijn
Laatst gewijzigd door mart_el84 op ma 13 jun 2011, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Versterkers”