Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Bias automaat

Berichtdoor Barry2001 » di 22 sep 2009, 11:44

Buizenbouwers,

Heeft 1 van jullie ervaring met het zelf bouwen van een bias automaat in een buizenversterker? de Tentlabs ken ik uiteraard, en ik kwam hier http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/index_1.html wat tegen.

Zijn er verder nog ideeen hierover?

***********************************************************************************

Edit 09-09-2018 Barry2001: Inmiddels zijn in dit project de eerste succesvolle autobias systemen gebouwd. Hieronder worden de systemen vermeldt, zodat er een duidelijk overzicht ontstaat van hetgeen bedacht is. Let op: Dit zijn ontwerpen van de persoon die vermeldt staat, niet mijn eigen ontwerpen, ik neem er dus geen verantwoording voor en hoef het ook niet eens te zijn met de inhoud.

************************************************************************************

09-09-2018 Willy_61:

We hebben het oorspronkelijk ontwerp van Anne tot een goed eind kunnen brengen:

AutoBiasAnne-Schema.jpg

Tussen de kathode en aarde dient een weeerstand opgenomen te worden (1W) die exact de ruststroom zal bepalen vd schakeling. In dit voorbeeld werk ik met een PP van PCL86 buizen die een ruststroom vragen van 30 à 35 mA. De toegepaste diodes 1N4448 hebben in mijn geval een spanningsval van 610 mV. Ik gebruik dan in de kathode lijn naar aarde een weerstand van 18 ohm en dat zorgt dan voor een ruststroominstelling van 0.61/18 = ca. 34 mA.
Als ik met EL84 zou werken wil ik een ruststroom van 40 mA hebben en moet daarvoor RK = 15 Ohm gebruiken wat een Ik geeft van 0.61/15 = 40.66 mA.
Dit is dus de methode van ruststroominstelling in dit ontwerp.
De BiasAutomaat gaat de gemeten spanning over de kathodeweerstand (Rk) vergelijken met de Vref van 610 mV en bij afwijking via Vg de negatieve spanning verminderen of vermeerderen tot de spanning over Rk gelijk is aan de Vref.

Voor PCL86 en ook EL84 volstaat een negatieve voeding van -24V maar voor EL34, KT88 enz. heb je een negatieve voeding nodig van -50 à -75V. In dat geval zijn de weerstanden R3-8-13-18 = 1K
Zie bespreking in dit topic.

Topzicht van de volledige print:

AutoBiasAnne-PCB-Photoview.jpg

Zoals je kan zien staan hier 2 volledige Bias sturingen met inbegrip van eigen 5V voeding op een plaatje van 10x10 cm.
Je kan de plaat op de rode horizontale lijn doorknippen om ze van mekaar te scheiden.
Eén helft van de print volstaat om een stereo versterker aan te sturen met een push-pull van 2 buizen.

Je kan, als je dat wil, de voeding ook nog scheiden van de biassturing door te knippen op de verticale rode lijn. In dat geval moet je uiteraard het biasprintje van spanning voorzien via een kabeltje met Molex-connectoren.
Op de gele lijnen kan je dan de smalle strook met de verbinding richting voeding ook nog wegknippen.

Op het voedingsdeel van de print is ook plaats voorzien voor een relais dat extern kan aangestuurd worden wanneer de buizen op temperatuur zijn. Zolang de relais niet aangestuurd wordt staat Vref op 0V en begint de automaat niet voluit te sturen op de buizen terwijl die nog niet warm zijn.
In het huidig ontwerp gebruik ik dat relais niet vermits mijn HS-voeding traag opkomt terwijl de buizen staan op te warmen.

Totaalbeeld van de print met top- en bottom:

AutoBiasAnne-PCB.jpg

De RAR met gerberbestanden staat in bijlage. Je kan deze uploaden op de site Free Online Gerber Viewer, om een beter beeld te krijgen print boven en/of onder. Deze RAR heb je ook nodig als je printen zou bestellen bij bv. JLCPCB.
Ze werken daar zeer accuraat en zijn bijna spotgoedkoop. Met invoertaks moet je geluk hebben:
Als je laat leveren via DHL wordt alles door de douane gecontroleerd en kan je een som moeten bijbetalen. Ik had dat gedaan vermits de levering dan ongeveer een week duurt. Ik had 2 bestellingen geplaatst op de eerste heb ik geen taksen moeten betalen, op de tweede 25€, dat is puur een kwestie van geluk hebben.
Volgens Bert zou je moeten bestellen via Airpost, duurt dan wel ongeveer een maand en is ook het goedkoopst, maar je zou bijna geen kans hebben op bijbetaling.

*************************************************************************************************
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 22 sep 2009, 16:37

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ben wel geïnteresseerd in de mogelijkheden.
Die van Tentlabs / VanderVeen is wel erg kostbaar. Dat is het enige wat ik weet.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 23 sep 2009, 16:04

Ja precies Robert, die Tentlabs vond ik ook nog wel prijzig voor het relatief eenvoudige schakelingetje. Niemand verder een eigenbouw bias automaat in gebruik?

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 23 sep 2009, 16:08

Volgens mij heeft iemand op het Forum de schakeling van Dalojan nagebouwd, maar ben daar niet zeker van.

De schakeling van Tentlabs is zo duur omdat deze de anodestroom van de eindbuizen langzaam opregelt na het inschakelen van de versterker.

Biarritz

Berichtdoor Biarritz » wo 23 sep 2009, 16:17

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 23 sep 2009, 22:20

RobertD schreef:De schakeling van Tentlabs is zo duur omdat deze de anodestroom van de eindbuizen langzaam opregelt na het inschakelen van de versterker.

Markinton hier op het forum heeft die Tentlabs in zijn Mono Bill eindversterkers en is hier zeer tevreden over. Helaas zijn deze automaten niet mono, dus voor monotrappen heb je meteen 2 van die krengen nodig. Die van Dalojan wordt dan weer erg interessant.

Ik ben overigens bezig met het tekenen van printen voor de Dalojan-regeling.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 24 sep 2009, 9:10

Bij het gebruiken van de Tentlabs bias regeling, is het dan nog nodig de hoogspanning vertraagt te laten inschekelen tov de hoogspanning?

Anders zou misschien de Dalojan schakeling interessant kunnen zijn icm een inschakelvertraging.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » do 24 sep 2009, 9:17

Hoi!

Broskie van tubecad.com heeft ook een alternatief.
http://www.tubecad.com/2005/May/blog0046.htm

Morgan Jones beschrijft een auto bias circuit in de derde editie van zijn boek 'valve amplifiers'.

En, volgens mij heeft Menno van der Veen ook iets ontworpen en beschreven in zijn tweede boek.

Erik

prinse

Re: Bias automaat

Berichtdoor prinse » zo 25 okt 2009, 21:49

ik heb hem toegepast
op 2 maal el34 het werkt. houd de negatieve rooster spanning mooi constant

prinse

Berichtdoor prinse » zo 25 okt 2009, 21:54

ik heb hem toegepast
IMG_0628.JPG

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 25 okt 2009, 22:45

prinse schreef:ik heb hem toegepast
IMG_0628.JPG

Welke uitvoering is dit?

Wat is de uitwerking op de klank van de versterker?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 02 apr 2018, 11:45

Toen bleef het stil hier
Barry heb jij er iets mee gedaan ?
Nog ervaring mee opgedaan ?
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 apr 2018, 12:27

Hallo Bert,

Nee, het is er nooit van gekomen een bias automaat toe te passen. Dalojan had dit strak voor elkaar, op zijn SE eind monoblokken kun je zo of een 2A3 of en 300B in prikken, maar heb het zelf nooit gedaan dus.
Dat schakelingetje van Tubecad, is dat misschien een idee?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 02 apr 2018, 13:25

Barry2001 schreef:Hallo Bert,

Nee, het is er nooit van gekomen een bias automaat toe te passen. Dalojan had dit strak voor elkaar, op zijn SE eind monoblokken kun je zo of een 2A3 of en 300B in prikken, maar heb het zelf nooit gedaan dus.
Dat schakelingetje van Tubecad, is dat misschien een idee?

Ken ik niet Barry , als ik het goed begrepen heb zit bij de spullen van Ronny de Ponny die biasautomaat bij
Dat van TubeCad ga ik opzoeken Barry
:dank:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 apr 2018, 13:28

Ik bedoel die hierboven wordt genoemd Bert he? Maar nogmaals, zelf geen ervaring mee.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 02 apr 2018, 13:54

Barry2001 schreef:Ik bedoel die hierboven wordt genoemd Bert he? Maar nogmaals, zelf geen ervaring mee.

Ja begrepen Barry
Ik heb wat schemas gevonden met tekst er bij wat bias auto

De rest kan ik geen wijs uit. tubecad bias automaat

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 16 mei 2018, 23:37

De complexiteit van de schakeling zal wel afhangen van wat je eigenlijk wilt van zo'n instelautomaat:

A. Alleen de gemiddelde kathodestromen gelijk houden, waarbij je dan maar hoopt dat de gemiddelde anodestromen dat dan ook zijn zodat je geen problemen met kernverzadiging van de uitgangstrafo kunt krijgen. De feitelijke waarde hoeft niet al te nauwkeurig te zijn, zolang beide buizen maar op dezelfde stroom staan.

B. Hetzelfde als A, maar dan de gemiddelde anodestromen in plaats van kathodestromen meten en bijregelen zodat ze gelijk zijn.

C. De gemiddelde kathodestromen gelijk houden en bij weinig of geen uitsturing nauwkeurig gelijk maken aan een of andere referentiewaarde. Bij verre uitsturing moeten de gemiddelde kathodestromen omhoog gaan (anders kun je de versterker niet langdurig in klasse B of AB bedrijven), maar wel gelijk blijven (vanwege kernverzadiging). De vraag is dan nog of dat toenemen van de gemiddelde stromen hetzelfde moet als bij een conventionele versterker zonder kathodeweerstand, met gezamenlijke ontkoppelde kathodeweerstand of met individuele ontkoppelde kathodeweerstanden.

D. Hetzelfde als C, maar dan met de anodestromen.

E. Een of andere niet-lineaire functie van beide kathodestromen momentaan proberen bij te regelen, zodat de manier waarop de signaalstroom zich verdeelt tussen de eindbuizen bepaald wordt door de instelautomaat; de instelautomaat heeft dan invloed op het groot-signaalgedrag en je kunt zo bijvoorbeeld een non-switching klasse-AB buizenversterker maken.

F. Hetzelfde als E, maar dan met de anodestromen.

Ik zou denken dat A wel goed genoeg is, zeker als je de verhouding tussen de kathodestromen met een instelpot een beetje kunt bijregelen om te compenseren voor ongelijke anodestroom/schermroosterstroomverhoudingen.

Hoe denken jullie erover?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 17 mei 2018, 9:51

Ik zou hem best in mn versterker willen inbouwen ik zie er wel voordelen in
En daarna ga ik nog een versterker bouwen met die 1624 tubes (ongeveer een 807)waar ik 8 nieuwe van heb !
Dus 2 printjes wil ik zeker wel afnemen van je Barry
Je kent me lang genoeg om te weten dat ik dat ook doe :D
Ik ga ze niet zelfproberen te ontwikkelen dat is steeds meer een genante vertoning :oops:

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » do 17 mei 2018, 17:31

Zal vanavond eens posten wat ik indertijd met die bias van Dalojan al had uitgevogeld .
Mvg, Ronny

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » do 17 mei 2018, 21:07

zoals beloofd,

ooit was ik er eens aan begonnen in Eagle, is zeker niet af maar dit is wat ik had :
sturing schema
sturing.png

sturing print
sturing-print.png

voeding schema
voeding.png

voeding print
voeding-print.png

Ik wil eventueel wel helpen om de printen te verbeteren en optimaliseren, maar tijd is een probleem om dit vlug te doen.

indien andere geïnteresseerden wil ik ook wel de eagle-files online plaatsen
Mvg, Ronny

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 17 mei 2018, 21:53

Bert61 schreef:Ik zou hem best in mn versterker willen inbouwen ik zie er wel voordelen in
En daarna ga ik nog een versterker bouwen met die 1624 tubes (ongeveer een 807)waar ik 8 nieuwe van heb !
Dus 2 printjes wil ik zeker wel afnemen van je Barry
Je kent me lang genoeg om te weten dat ik dat ook doe :D
Ik ga ze niet zelfproberen te ontwikkelen dat is steeds meer een genante vertoning :oops:

Wil er met alle plezier tijd insteken Bert, we hadden ook al even PB contact, wordt 'm op het moment nietwat mij betreft ivm andere werkzaamheden.
Ronny geeft ook al een aardige opzet, is dit getest Ronny? Experimenteerbordje aan een buizenversterker?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 17 mei 2018, 22:04

Zit een foutje in 't schema en zelfde euvel op de print.
Is een regeling op de gemiddelde kathodestroom, eigenlijk enkel voor klasseA versterker.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 17 mei 2018, 22:14

Volgens de beschrijving van Dalojan is het geen gemiddelde-waarderegeling maar een dutycycleregeling: hij regelt het percentage van de tijd dat de stroom boven de gewenste ruststroom ligt naar 50 %. Vandaar ook dat IC1A en IC1B open lus werken. Volgens hem werkt het daardoor ook in klasse-(A)B. De ruststroom zal misschien wel wat aan de haal gaan met langdurige, sterk asymmetrische audiosignalen, bijvoorbeeld als iemand heel lang oeoeoeoeoe zingt of met een blokgolf met 10 % duty cycle.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op do 17 mei 2018, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 17 mei 2018, 22:20

Hoi Ronny ook weer van de partij :D
En inderdaad Had Barry gepolst hierover en wilde deze automaat graag proberen
Lijkt me toch een mooi ding Alleen er moet getest voor worden of het goed werkt
Ik heb Oude buizen genoeg omdat te kunnen doen
De site van Dalojan is er nog steeds hoor
Daar beschrjft hij hoe het werkt
Biasautomaat

Barry Ronny schreef dat hij er nog niet klaar mee was

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 18 mei 2018, 0:06

Als het je alleen maar gaat om het aan elkaar gelijk houden van kathodestromen (optie A in mijn post van 16 mei), zou dit volgens mij al afdoende moeten zijn:

CMlusbuizen.png

De stuurroosters van de buizen worden dan gewoon op 0 V ingesteld. Eventueel kun je van R4, R5, R6 en R7 er eentje van een fijninstelling met een instelpot voorzien. R3 heb ik getekend als 2,8 kohm, maar kan beter naar boven worden afgerond naar 3,3 kohm, dat compenseert min of meer voor de fout die je krijgt door de eindige hFE van de BCM847's. Het is maar een droedel die ik tijdens een lange reis bedacht heb, dus niet gek opkijken als er rook uit komt :wink:

Het is jammer dat de BCM847 (soort dubbele BC547B) alleen in kleine SMD-behuizingen geleverd wordt, want daardoor heb je er al snel een aantal parallel nodig voor de dissipatie. Zelfs voor een paartje EL84's is een enkele BCM847DS al erg krap, vandaar dat ik er twee getekend heb.

Terug naar “Versterkers”