Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG

Re: Bias automaat

Berichtdoor MarcelvdG » wo 20 jun 2018, 22:52

democles schreef:Er stond toch meer op de condensatoren bij KT88 ers.?

Wel over de elco van 2,2 uF, niet over de integratiecondensator van 4,7 uF. Die blijft onder de 5 V en had dus inderdaad wel wat kleiner gekund. Nou ja, zo werkt het ook.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 20 jun 2018, 23:28

MarcelvdG schreef:Een regelaar met 1,7 V dropoutspanning lijkt me nog krap als je 6,3 V wisselspanning hebt en dubbelzijdig gelijkricht. 6,3 wortel(2) V is ongeveer 9 V, met -10 % netspanningsvariatie zit je op 8,1 V, dan verlies je nog minstens anderhalf volt over de dioden als het geen 2 V is en uiteindelijk wil je na aftrek van de piek-piek rimpel nog boven de 6,7 V zitten. Als je per se een klein regelaartje wilt, kun je beter een LP2950CZ-5.0 nemen.
Misschien wat krap ja, optimist hè :D ,schottky gelijkrichter helpt ook nog wat.
Die 2950 is wel een mooie, ook minder kritisch, een elco van een paar µF op de uitgang.
Voor de 78L05 wordt gezegt,
* = Cin is required if regulator is located an appreciable
distance from power supply filter.
** = Co is not needed for stability; however, it does
improve transient response.
Zit met de IC en elco bij elkaar op het bord wel snor.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 20 jun 2018, 23:39

democles schreef:Nog een vraagje aan Anne?

Kan ik de VREF meten met aangesloten voeding zonder dat er wat anders aangesloten zit?
Als de +5V er is is Vref er ook.
Oke, de grote elco in de voeding is wel een beetje overkill,maar is de 100uF in jouw printje niet wat te klein?
Bij 10mA een rimpel <1Vtt idd ook weer op 't randje (of erover 8-[ )
Met die 2940 die zelf ook nogal wat stroom trekt is 470µF wel nodig (veronderstelt vanuit 6,3V~)
Anne

democles

Berichtdoor democles » do 21 jun 2018, 0:19

Bedankt,Anne. :goedzo:

Dus de dikke elco vervangen door 470uF.

Voeding wordt 6v wissel.

Als de +5V er is is Vref er ook.

Ja oke,maar ik wil graag weten wat de waarde van VREF dan is,voor de berekening van de K weerstand.

democles

Berichtdoor democles » do 21 jun 2018, 0:30

Oke, ALS VOORBEELD, de print aangepast voor de kleinere condensatoren van 4,7uF/63v................ :mrgreen:

In totaal hier mee 28 eurocent bespaard :shock: :lol:

Print is nu 90x85mm was 100x90mm :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door democles op do 21 jun 2018, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 21 jun 2018, 6:41

Met een 1N4150 is Vref nominaal 580 mV, met een 1N4448 ook zoiets.

Even een stommiteit opbiechten:
Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...

In het simulatiemodel van Willy61 is die tijdconstante slechts 10 ms: 100 kohm maal 100 nF is 10 ms. Ik kan me echter voorstellen dat velen een wat grotere tijdconstante gebruiken willen.

Tot een milliseconde of twintig is het effect op de lusstabiliteit te verwaarlozen. Bij een milliseconde of100 slingert de lus vervaarlijk. Echt instabiel wordt ze niet snel, daar heb je een tijdconstante van een paar seconden voor nodig (volgens een simpel klein-signaalmodel waar ik net wat mee heb zitten spelen).

Ik denk dat het verstandig is om de som van de tijdconstantes R6 C1 en R8 C3 onder de 100 ms te houden, dan heb je een hele nette staprespons.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 21 jun 2018, 8:44

Reichelt kent de ztx558 niet is er een alternatief bij reichelt verkrijgbaar ? :?: :?:
en hoe zit het nu met 4,7 uf folie condensator voor KT88 toepassing ? 63 of 100 volt :?:
Uit de trafo komt 70 volt dus ik kom zelfs zonder serie weerstand boven 100 negatief
Moeten die elco,s 2,2 uF zijn of 4,7 :?:
De lm2940 is wel overkill maar elko erachter wel of niet ?
Ik raak steeds meer in de war 8-[
Ook het schema , welk schema moet ik nu aanhouden , :?:
ik denk dat we te snel een print hebben willen maken :D
Ik wacht wel even voor ik een en ander opblaas
De nieuwe Print past nu ook niet in mijn versterker
Demo en ik kan echt niet bij die computer zitten om zelf een poging te doen
shit draadje vergeten :oops:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 21 jun 2018, 10:47

Zweetdruppels hier Pff paar stomme fouten eruit en een L78L05 er in gezet
En 10uF achter de L78L05 gezet voor de regelaar 220uF iets anders kon ik hier niet vinden wat er op past
LT1014 even in de verpakking laten zitten
De rest van de onderdelen heb ik nog niet
Maar ik heb 5 volt :yeah:

democles

Berichtdoor democles » do 21 jun 2018, 12:31

Reichelt kent de ztx558 niet is er een alternatief bij reichelt verkrijgbaar ? :?: :?:

4x 2N5401
https://www.reichelt.de/?ACTION=3;ARTIC ... RCH=2N5401

en hoe zit het nu met 4,7 uf folie condensator voor KT88 toepassing ? 63 of 100 volt :?:

voor jouw print 4x 4,7uF/100v gebruiken met een steek van 22,5mm lengte 26,5mm
https://www.reichelt.de/?ACTION=3;ARTIC ... 7uF%20100v

diodes vervangen.jpg

Bij de laatste print is niets veranderd t.o.v. deze print,alleen de 4x 4,7uF condensatoren zijn kleiner ,maakt voor de werking niet uit.
Had deze alleen als voorbeeld gemaakt. :lol:
Moeten die elco,s 2,2 uF zijn of 4,7 :?:

4x elco 2,2uF/100v
https://www.reichelt.de/Elkos-radial-85 ... tct=pol_15

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 21 jun 2018, 13:05

Moet misschien verlaagd worden naar 1 uF, 100 V als de tijdconstante van de koppelcondensator en de roosterlekweerstand meer dan 27 ms is.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 21 jun 2018, 13:09

Dankje Demo :dank:
Ik heb gisteren de 4u7 besteld een de 2 u2 bij Conrad ook de 1N4448
Dus die zijn onderweg
De ztx558 komen ook vandaag binnen de LT1014 zijn er al
Verder is alles er meen ik :think:
Ga nog eventjes wat doen , valt niet mee om geconcentreerd te blijven.
Bedankt nogmaals Demo :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 jun 2018, 17:05

Wel even oppassen met aansluiten op de gloeispanning.
7391EE.jpg
Met een afzonderlijke trafo, of een losse wikkeling op de bestaande trafo is het gewoon aansluitenop de bruggelijkrichter.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 21 jun 2018, 19:12

Ah!buis schreef:Wel even oppassen met aansluiten op de gloeispanning. 7391EE.jpg Met een afzonderlijke trafo, of een losse wikkeling op de bestaande trafo is het gewoon aansluitenop de bruggelijkrichter.
Anne

Bedankt Anne
Anne ik heb de beschikking over twee trafo,s in de versterker

Een welke op het printjes zit van de inschakel vertraging van Barry
12Volt 233 mA Wissel spanning

De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron
ik kan daar kiezen de 15 Volt gestabiliseerd aan de print te bevestigen
Het koel lichaam is minimaal
Tweede foto rechts boven op de 7815 :!:
Edit de trafo is geen 15volt en 233 mA
Maar,
Of onder aan op de trafo 18volt 156mA Wissel spanning
Wat ik eigenlijk niet graag doe

Dan moet ik wel andere diodes gebruiken vermoed ik Nu zitten er 1N5399 (1,5 Kv 2 Amp )
Maar dat kan ik simpel uitproberen of er shottkey in moeten

En er zit nog een 6.3Volt wikkeling in met midden aftakking op de Voeding trafo

Moet dit eigenlijk niet naar het topic van de versterker :-k :?:

Ps
Wat voor stroom heb ik nodig voor die stroom bron schakeling :?:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 jun 2018, 20:32

Bert61 schreef:De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron

Ps

Het aansluiten hoort er wel bij.
De stroombron heeft 12k vanaf de +15V naar de basis van een transistor op ong 1,2V.
Stroom is dan {(15-1,2)/12} mA ofwel 1,15mA.
Je kunt de regelaar daar ook op aansluiten.De bruggelijkrichter op demo's printje kan weg en de dikke elco verbinden naar plus en min 15V met evt 100 Ω ertussen (op de plaats van twee diodes), krijg je geen last met mogelijke verschillende aardpunten.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 jun 2018, 20:57

MarcelvdG schreef:Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
Omdat ik ook enige effekt van die koppel-C lek-R op de lus vermoedde had ik al voorgesteld om er een serieweerstand met de signaalbron bij te zetten (zoiets als de uitgangsimpedantie fasedraaier) is de invloed van de C3 minder.
Waarom je 90° fase voor de op-amp neemt is me niet duidelijk.
De helling van afnemende versterking bij stijgende fraquentie geeft idd ~90° verschuiving.
Maar hier met 4µ7 erover en 470k is zijn de veranderingen erg traag <0,1Hz, dan zit je toch voor de knik naar de berg-af die de faseverschuiving geeft ??
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 21 jun 2018, 22:49

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron

Ps

Het aansluiten hoort er wel bij.
De stroombron heeft 12k vanaf de +15V naar de basis van een transistor op ong 1,2V.
Stroom is dan {(15-1,2)/12} mA ofwel 1,15mA.
Je kunt de regelaar daar ook op aansluiten.De bruggelijkrichter op demo's printje kan weg en de dikke elco verbinden naar plus en min 15V met evt 100 Ω ertussen (op de plaats van twee diodes), krijg je geen last met mogelijke verschillende aardpunten.
Anne

Ga ik zo uitvoeren Anne
Transistoren zijn ook binnen De ztx558 en Conrad.nl brengt morgen middag de rest voor de print
Als de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat :?:
Ben soms minder helder als ik wens
Dan zou ik die schakeling willen testen zonder buizen er in. kan dat :?:
Maar eest maar eens bestukken

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 21 jun 2018, 22:51

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
Omdat ik ook enige effekt van die koppel-C lek-R op de lus vermoedde had ik al voorgesteld om er een serieweerstand met de signaalbron bij te zetten (zoiets als de uitgangsimpedantie fasedraaier) is de invloed van de C3 minder.

Dat klopt, maar echt veel helpen doet het niet, want de uitgangsweerstand van de vorige trap is << lekweerstand en 1/(2 pi * waarde koppelcondensator * uitgangsweerstand vorige trap) >> lusbandbreedte.

Ah!buis schreef:Waarom je 90° fase voor de op-amp neemt is me niet duidelijk.
De helling van afnemende versterking bij stijgende fraquentie geeft idd ~90° verschuiving.
Maar hier met 4µ7 erover en 470k is zijn de veranderingen erg traag <0,1Hz, dan zit je toch voor de knik naar de berg-af die de faseverschuiving geeft ??
Anne

Het is me op mijn beurt niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt, maar stel dat de op-amp een open-lusversterking van 100 000 en een oneindige open-lusbandbreedte heeft en beschouw even alleen de op-amp met 470 kohm ervoor en 4,7 uF erover, hierna de integrator te noemen.
Bij een frequentie van ongeveer 1/(2 pi 470 kohm 4,7 uF) ~= 0,072048 Hz is de reactantie van de condensator gelijk aan de waarde van de weerstand en is de versterking van de integrator dus 1. Het is dan gewoon een inverterende versterker met (in modulus) gelijke aankoppel- en terugkoppelimpedanties.
Bij een frequentie van 0 is de versterking van de integrator -100 000, gewoon de open-lusversterking van de op-amp.
Vanaf 0,072048 Hz/100 000 = 0,00000072048 Hz valt de versterking met 20 dB/decade af en heb je dus een fasedraaiing van ongeveer -90 graden.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 21 jun 2018, 23:15

De berekening is het eenvoudigste als je de op-amp ideaal veronderstelt, dus met een versterking van oneindig over een oneindige bandbreedte. De miningang gedraagt zich dan als een virtuele aarde (ik laat de instelspanning Vref even buiten beschouwing).

De weerstand van R = 470 kohm zet de ingangsspanning van de integrator dan om in een stroom van Vin/R.

De terugkoppelcondensator heeft een impedantie van 1/(j 2 pi f C), dus een modulus van 1/(2 pi f C) en een fase van -90 graden. De stroom van Vin/R geeft dus een spanningsval van Vin/(j 2 pi f R C) over de condensator.

De linkerkant van de condensator zit aan de virtuele aarde en de rechterkant aan de uitgang van de op-amp. Op de uitgang van de op-amp staat dus een spanning van 0 - Vin/(j 2 pi f R C) = -Vin/(j 2 pi f R C). De fase is dus -270 graden (inversie en nog -90 graden erbovenop) en de versterking is omgekeerd evenredig met de frequentie, ook al is de bandbreedte van de op-amp op zich oneindig.

democles

Berichtdoor democles » do 21 jun 2018, 23:56

Bert61 schreef:Ga ik zo uitvoeren Anne
Transistoren zijn ook binnen De ztx558 en Conrad.nl brengt morgen middag de rest voor de print
Als de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat :?:
Ben soms minder helder als ik wens
Dan zou ik die schakeling willen testen zonder buizen er in. kan dat :?:
Maar eest maar eens bestukken

He, kunnen die diodes er weer uit en 2x100 ohm weerstanden er in,het is ook nooit goed :lol:

diodes er uit.jpg

Ik zou de schakeling ook willen testen zonder buizen,kan dat?

Nee dat doen we nooit,wat denk je wel, we gaan er van uit :hide: dat de maker weet wat hij doet :lol: :lol: :lol: :lol:
Tuurlijk :goedzo:

Komt goed.
Laatst gewijzigd door democles op vr 22 jun 2018, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 22 jun 2018, 6:16

Je kunt natuurlijk een simpele open-lustest doen:

Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt

Voor de eerste tests met buizen kun je misschien een paar gloeilampen in serie met de positieve voeding zetten als stroombegrenzing.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 22 jun 2018, 9:04

Dankje Anne Demo Marcel :dank:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 jun 2018, 11:12

MarcelvdG schreef:De berekening is het eenvoudigste als je de op-amp ideaal veronderstelt, dus met een versterking van oneindig over een oneindige bandbreedte. De miningang gedraagt zich dan als een virtuele aarde (ik laat de instelspanning Vref even buiten beschouwing).
En de C erover, net als Miller, de ingang ziet C x versterking.
Een integrator geeft idd 90° naijlen op de uitgang, integraal sin is per slot -cos O:)
Zoals je et schreef leek het dat je de 90° van de opa (bij hogere frequenties) er nog 's bij wilde tellen.Mis begrepen :oops:
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 jun 2018, 11:16

MarcelvdG schreef:Je kunt natuurlijk een simpele open-lustest doen:

Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt

Voor de eerste tests met buizen kun je misschien een paar gloeilampen in serie met de positieve voeding zetten als stroombegrenzing.

Ook even kijken of de uitgang naar max negatief gaat met de relais-aansluiting aan massa, zonder spanning op de kathode-in.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 jun 2018, 11:27

democles schreef:He, kunnen die diodes er weer uit en 2x100 ohm weerstanden er in,het is ook nooit goed :lol:
Ach ja, anders ziet 't er zo leeg uit :sure:
Met 15V kan er makkelijk wat weerstand in serie, bijft genoeg over.
Ook de 78L05 kan zonder bezwaar. Het is enkel bij voeden uit een 6,3V wikkeling dat de spanning wat laag uit kan vallen.Dan is de 2950 waar Marcel mee kwam zekerder.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 22 jun 2018, 11:55

Er zitten nu 4 transistoren ZTX558 in en de diodes nu definitief er uit

Terug naar “Versterkers”